Dajmy odetchnąć Ziemi! Projekt eTwinning Edukacja ekologiczna
Porusza zagadnienia edukacji środowiskowej wykorzystując Nowe Technologie Uczenia się poprzez udział w Programie eTwinning Jest efektem owocnej współpracy placówek partnerskich z Grecji, Polski i Wielkiej Brytanii
Dostrzegają problemy środowiska naturalnego Wchodzą w relacje z dziećmi z innych krajów, mając okazję do dostrzegania podobieństw i różnic między sobą Stają się aktywnymi obywatelami świata znającymi zasady postępowania proekologicznego Poznają wybrane narzędzia ICT. Grupa z Grecji Grupa z Anglii Grupa z Polski
Znalezienie partnerów na platformie: Wybór tematyki i rejestracja projektu Utworzenie bloga: toearth.blogspot. com Wymiana maskotek projektu z partnerami Podział tematyki projektu na obszary: Zanieczyszczenie ekosystemów wodnych –powietrza –lądów (świat roślin i zwierząt)
Wymiana zwierząt, których gatunki są pod ochroną w krajach partnerskich Żółwie morskie Caretta Caretta Jesiotry Orzesznice Bociany białe
Rysowanie czystego i brudnego morza. Gromadzenie kolekcji muszli. Stworzenie makiet czystego i brudnego morza. Projektowanie plakatu poruszającego tematykę ochrony mórz i oceanów.
Skonstruowanie i puszczanie latawców z przesłaniem ekologicznym Przeprowadzenie eksperymentu mającego ukazać skutki zanieczyszczenia powietrza i opadów kwaśnego deszczu Wykonanie masek ochronnych i przeprowadzenie protestu przeciwko zanieczyszczaniu powietrza
Ułożenie wspólnego opowiadania o wątku ekologicznym, ilustracja opowiadania i jego nagranie w języku polskim, greckim i angielskim z użyciem programu voicethread Wykonanie pojemników do recyklingu Ułożenie fragmentów tytułu projektu ze śmieci zgromadzonych w czasie sprzątania terenu w pobliżu przedszkola
Zorganizowanie z pomocą rodziców konkursu na zabawkę wykonaną ze śmieci Zrób ze śmieci zabawkę dla dzieci Wymiana i zasianie nasion wybranych roślin, obserwacja ich wzrostu w odmiennych warunkach klimatycznych
Rysowanie ilustracji zielonych lasów oraz lasów ogarniętych pożarem. Wykonanie plakatów dających wskazówki dotyczące ochrony ekosystemów leśnych Nagranie filmu, w którym dzieci apelują o ochronę drzew i lasów
Pod koniec projektu dzieci: Zainscenizowały przedstawienie kukiełkowe na podstawie wspólnego scenariusza, jaki ułożyły z kolegami z innych krajów. Bohaterami historii były maskotki zwierząt pod ochroną, którymi wymieniły się na początku projektu Zilustrowały i wydrukowały księgi gatunków zwierząt zagrożonych – zwierząt wodnych, lądowych oraz ptaków. Ułożyły piosenkę projektu i zaśpiewały ją w trzech językach (angielskim, polskim, greckim)
Skonstruowanie ekologicznych gier tematycznych i przesłanie ich do placówek partnerskich.
Dzieci: Ukształtowały świadomość proekologiczną Zdobyły podstawowe umiejętności komunikacji poprzez ICT Zawarły przyjaźnie Nauczyciele: Poznali i stosowali nowe techniki ICT Wymieniali pomysły Zawarli przyjaźnie Rodzice: Doświadczyli i doceniali ważność współpracy pomiędzy sobą i szkołą
Zaplanowaniu działań międzyprzedmiotowych, zgodnie z podstawami programowymi krajów partnerskich Podkreślaniu w działaniach aktywnej współpracy i interakcji między dziećmi Wyniesieniu współpracy na poziom światowy, a jednocześnie dzięki otwarciu szkoły na społeczność lokalną
Trzy szkoły uzyskały Krajowe i Europejskie Nagrody Jakości Przyznano III miejsce na najlepszy projekt eTwinning w Konkursie Narodowym Wielkiej Brytanii Przyznano II miejsce w greckim Konkursie Narodowym na najlepszy blog eTwinning Projekt znalazł się na liście 50 najlepszych projektów eLearning Awards Projekt nagrodzono w Konkursie greckiego Ministerstwa Edukacji w kategorii Innowacyjne podejście do edukacji
Projekt zdobył II miejsce w konkursie Nasz projekt eTwinning 2010 w kategorii wiekowej 3-6 lat
blogu projektu: blogach przedszkola:
Give Breath to Earth! Daj odetchnąć Ziemi! Prezentację opracowały: Anna Krzyżanowska (Polska) Irene Pateraki (Grecja) Christie Cavallo (Wielka Brytania)