KSZTAŁTOWANIE POSTAW SPOŁECZNYCH, OBYWATELSKICH I PATRIOTYCZNYCH Badania, wnioski, działania.
POSTAWA SPOŁECZNA ma na uwadze dobro ogółu obowiązek wobec innych POSTAWA OBYWATELSKA ma na uwadze przynależność państwową obowiązek wobec państwa POSTAWA PATRIOTYCZNA ma na uwadze dobro ojczyzny obowiązek wobec ojczyzny
DLACZEGO POWINNIŚMY KSZTAŁCIĆ POSTAWY SPOŁECZNE, OBYWATELSKIE I PATRIOTYCZNE?
Dynamicznie zmieniające się realia współczesnego świata: rozwój cywilizacyjno - kulturowy, rosnące potrzeby edukacyjne nowoczesnego społeczeństwa, procesy globalizacji, przeobrażenia ustrojowe i społeczne skłaniają do przewartościowań w aspekcie wychowawczym. Pojęcia społeczeństwo, obywatel czy patriotyzm tracą w XXI wieku na znaczeniu. Stąd potrzeba zmian treści wychowawczych.
Wychowanie oparte na konkurencji i rywalizacji rodzi próżność, zawiść, lenistwo i zniechęcenie Egoizm i egocentryzm Agresywność Przemoc Żądzę władzy Nieufność Zawiść Ksenofobię Nacjonalizm Autorytaryzm Wychowanie oparte na współdziałaniu rodzi poznanie innych i siebie Altruizm Uczucia życzliwe względem innych Porozumienie Uczestnictwo w organizacjach tj wolontariat, praca w samorządzie szkolnym Zaufanie Szacunek dla dobra wspólnego
CELE KSZTAŁCENIA POSTAW: Wykształcenie ludzi świadomych swej odpowiedzialności wobec własnego kraju w dziedzinie stosunków społecznych i gospodarczych, życia politycznego i obronności Zrozumienie racji stanu kraju, jego wartości duchowych i kulturowych, jego zasobów gospodarczych i stosunków z innymi krajami Rozwijanie w sobie cnót niezbędnych do korzystania w sposób odpowiedzialny z praw obywatelskich, doskonalenie się w sferze moralnej, pogłębianie poczucia godności, nabywanie praw i nawyków sprzyjających w kontaktach z ludźmi
Rozwijanie w sobie pozbawionej szowinizmu miłości do ziemi ojczystej i pragnienia, żeby wszyscy ci, którzy ją zamieszkują, czuli się w niej bezpiecznie i mogli godnie żyć Poczucie solidarności, duch tolerancji i zrozumienia, poszanowanie przekonań i praw innych ludzi, dotrzymywanie danego słowa, umiejętność współpracy z innymi Ścisłe przestrzeganie praw i obowiązkowych przepisów, uczciwość, chęć działania na polu politycznym, społecznym i zawodowym
Badania Ankieta zawierała 90 pytań Pytania, które opracowaliśmy, były wzorowane na ankietach Centrum Badania Opinii Publicznej( 2002-2006) W ankiecie wzięło udział 102 uczniów ZSP im. J. Pawła II z różnych typów szkół (4ts, 4te, 3ts, 3be, 2la, 4tf)
Tematyka ankiety Zaufanie w sferze prywatnej Zaufanie do instytucji życia publicznego Zaufanie do nieznajomych Więź z narodem Szkoła
Zaufanie w sferze prywatnej Zdecydowana większość Polaków z ufnością odnosi się do rodziny (90%) Polacy darzą zaufaniem ludzi, z którymi łączy ich pokrewieństwo Z pewną dozą nieufności traktowani są współpracownicy (80%) i sąsiedzi (75%)
Zaufanie do instytucji życia publicznego Niemal powszechnym zaufaniem społecznym cieszą się w Polsce instytucje charytatywne, tj. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy (83%) Wyraźna większość Polaków ma zaufanie do Rzecznika Praw Obywatelskich (69%) Znacznym zaufaniem darzone są UE (62%) i IPN (62%) Ponad połowa ankietowanych deklaruje zaufanie do policji (59%) Z mniejszym zaufaniem spotyka się rząd (47%)
Zaufanie do nieznajomych Zdecydowana większość Polaków deklaruje nieufność (54%) J.Santorski – psycholog społeczny, podaje, że wg badań przeprowadzonych w 24 unijnych krajach, Polska jest na ostatnim miejscu na skali zaufania do innych prof. J. Czapliński nazywa Polskę państwem bez społeczeństwa, podaje, że 90% Polaków odnosi się z nieufnością i niechęcią do ludzi
Więź z narodem Zdecydowana większość czuje bardzo silną więź z Polską (78%) 36% ankietowanych nie łączy patriotyzmu z płaceniem podatków, 20% nie ma zdania Większość uważa, że świat przeżywa kryzys wartości ( 58%)
Szkoła Zdecydowana większość uważa, że szkoła kształtuje postawy obywatelskie (53%) Zdecydowana większość ma zaufanie do nauczycieli (59%)
59% 59% 36%
Proponowane formy realizacji Cykl lekcji wychowawczych dotyczących kształtowania postaw społecznych, obywatelskich i patriotycznych Lekcje wychowawcze dotyczące postaci i wydarzeń historycznych naszego regionu, prowadzone przez uczniów Realizacja ścieżek edukacyjnych w/w postaw Czynny udział uczniów w pracach samorządu szkolnego Czynny udział uczniów w wolontariacie Przygotowanie widowisk, audycji, akademii propagujących w/w postawy Koła zainteresowań
Organizacja wycieczek i spacerów tematycznych („Cudze chwalicie…”) Organizacja spotkań z ciekawymi ludźmi lokalnej społeczności Prowadzenie kroniki szkolnej Prowadzenie gazetek tematycznych dotyczących tradycji, obyczajów i wydarzeń regionalnych Opracowywanie folderów i przewodników regionalnych Udział uczniów w konkursach, zawodach międzyszkolnych Bieg niepodległości Odpowiednio dobrana lektura, uczenie się na pamięć wierszy i urywków prozy wielkich pisarzy, oglądanie obrazów wielkich artystów
Małgorzata Więcławska OPRACOWALI: Małgorzata Więcławska Adam Borysiuk