KSZTAŁTOWANIE POSTAW SPOŁECZNYCH, OBYWATELSKICH I PATRIOTYCZNYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Patriotyzm przyszłości.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Program wychowawczy szkoły
Promowanie i realizacja wychowania patriotycznego w szkole
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Przedsiębiorczość w polskim systemie oświaty
„Wychowanie patriotyczne poprzez krajoznawstwo i turystykę szkolną”
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Realizacja projektów edukacyjnych w świetle edukacji regionalnej Joanna Dembowa wrzesień 2007.
PRAWA CZŁOWIEKA.
Zapraszamy do Szkoły Podstawowej nr 12 w Gdańsku
Rola uczniów we współdecydowaniu o sprawach szkolnych
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
porównanie Ankieta dla uczniów Ankieta dla rodziców.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
SAMORZĄDNOŚĆ W LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM IM. B. PRUSA W SKIERNIEWICACH.
Wychowanie patriotyczne w Zespole Szkół Mechanicznych w Żaganiu
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
„Szkoła wspomaga wychowanie” debata uczniów szkół ponadgimnazjalnych
Naród i postawy wobec narodu
Dobre praktyki w Publicznym Gimnazjum nr 44 w Łodzi
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Współpraca z innymi szkołami Gimnazjum nr 12 w Tychach.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY NA LATA
Przedszkole nr 5 PLASTUŚ w Koninie ul. Budowlanych 4 tel
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Tematyka prac magisterskich
OPRACOWALI: JAKUB ORLEAŃCZYK BARTOSZ MUSIAŁ
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Debata „Jakie działania należy podjąć aby zaktywizować, zachęcić młodzież do czynnego udziału w życiu społecznym ziemi pszczyńskiej”, która jest realizowana.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Szkoła Podstawowa im.bł. Matki Teresy z Kalkuty w Świebodzinie
BEZPIECZNA SZKOŁA - BEZPIECZNY UCZEŃ
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY NA LATA
„Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek”
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE W RODZINIE Ks. dr Jarosław Lisica.
Często słyszymy słowa: Polska, Ojczyzna, Polacy. Na codzień nie myślimy jednak o tym, co to jest wspólne dobro, poczucie tożsamości, nasza kultura. A.
Cel priorytetowy : Cel priorytetowy : PROMOWANIE ZDROWEGO STYLU ŻYCIA WŚRÓD UCZNIÓW SP STARE KUROWO Cele szczegółowe:  Zapewnienie warunków sprzyjających.
PROGRAM WYCHOWAWCZY GIMNAZJUM W BIAŁYM KOŚCIELE rok szkolny 2014/2015 Dziecko żyjące w tolerancji nabiera cierpliwości Dziecko zachęcane uczy się wiary.
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Zdaniem nauczycieli: Ponieważ podstawa programowa jasno definiuje nasze priorytety: „W procesie kształcenia ogólnego szkoła podstawowa kształtuje u uczniów.
„WOLONTARIAT NA RZECZ AKTYWNOŚCI OBYWATELSKIEJ” EST LIBERALE OFFCIUM SERERE BENEFICIUM UT METERE POSSIS FRUCTUM. - JEST TO SZLACHETNE ZAJĘCIE SIAĆ DOBRODZIEJSTWO,
Instytucje demokratyczne w szkole
Wychowanie ekologiczne
VIII Przeworskie Forum Wychowawcze 26 stycznia 2007 r.
PROGRAM WYCHOWAWCZY KATOLICKIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. ŚW. STANISŁAWA KOSTKI W KIELCACH.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
 Witamy w Szkole Podstawowej w Mszczonowie  Działamy, aby nasi uczniowie byli solidnie przygotowani do dalszej nauki i życia w dynamicznie zmieniającym.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Uczeń- jego prawa i obowiązki
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Regionalizm poprzez emocjonalny kontakt z „małą ojczyzną” pozwala zbliżać to co nasze i małe, ku temu, co wielkie...” (ks. Janusz St. Pasierb)
Szkoła demokracji, czyli jak pomóc sobie i innym. XX Liceum Ogólnokształcące im. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego – szkołą demokracji.
WYNIKI ANKIETY. CO TO JEST PATRIOTYZM? KTO TO JEST PATRIOTA?
,,JAK UCZYĆ PATRIOTYZMU W NOWEJ RZECZPOSPOLITEJ? ”
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Kodeks etyczny nauczyciela
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Wyniki sondażu przeprowadzonego wśród mieszkańców gminy Raba Wyżna
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
Zapis prezentacji:

KSZTAŁTOWANIE POSTAW SPOŁECZNYCH, OBYWATELSKICH I PATRIOTYCZNYCH Badania, wnioski, działania.

POSTAWA SPOŁECZNA ma na uwadze dobro ogółu obowiązek wobec innych POSTAWA OBYWATELSKA ma na uwadze przynależność państwową obowiązek wobec państwa POSTAWA PATRIOTYCZNA ma na uwadze dobro ojczyzny obowiązek wobec ojczyzny

DLACZEGO POWINNIŚMY KSZTAŁCIĆ POSTAWY SPOŁECZNE, OBYWATELSKIE I PATRIOTYCZNE?

Dynamicznie zmieniające się realia współczesnego świata: rozwój cywilizacyjno - kulturowy, rosnące potrzeby edukacyjne nowoczesnego społeczeństwa, procesy globalizacji, przeobrażenia ustrojowe i społeczne skłaniają do przewartościowań w aspekcie wychowawczym. Pojęcia społeczeństwo, obywatel czy patriotyzm tracą w XXI wieku na znaczeniu. Stąd potrzeba zmian treści wychowawczych.

Wychowanie oparte na konkurencji i rywalizacji rodzi próżność, zawiść, lenistwo i zniechęcenie Egoizm i egocentryzm Agresywność Przemoc Żądzę władzy Nieufność Zawiść Ksenofobię Nacjonalizm Autorytaryzm Wychowanie oparte na współdziałaniu rodzi poznanie innych i siebie Altruizm Uczucia życzliwe względem innych Porozumienie Uczestnictwo w organizacjach tj wolontariat, praca w samorządzie szkolnym Zaufanie Szacunek dla dobra wspólnego

CELE KSZTAŁCENIA POSTAW: Wykształcenie ludzi świadomych swej odpowiedzialności wobec własnego kraju w dziedzinie stosunków społecznych i gospodarczych, życia politycznego i obronności Zrozumienie racji stanu kraju, jego wartości duchowych i kulturowych, jego zasobów gospodarczych i stosunków z innymi krajami Rozwijanie w sobie cnót niezbędnych do korzystania w sposób odpowiedzialny z praw obywatelskich, doskonalenie się w sferze moralnej, pogłębianie poczucia godności, nabywanie praw i nawyków sprzyjających w kontaktach z ludźmi

Rozwijanie w sobie pozbawionej szowinizmu miłości do ziemi ojczystej i pragnienia, żeby wszyscy ci, którzy ją zamieszkują, czuli się w niej bezpiecznie i mogli godnie żyć Poczucie solidarności, duch tolerancji i zrozumienia, poszanowanie przekonań i praw innych ludzi, dotrzymywanie danego słowa, umiejętność współpracy z innymi Ścisłe przestrzeganie praw i obowiązkowych przepisów, uczciwość, chęć działania na polu politycznym, społecznym i zawodowym

Badania Ankieta zawierała 90 pytań Pytania, które opracowaliśmy, były wzorowane na ankietach Centrum Badania Opinii Publicznej( 2002-2006) W ankiecie wzięło udział 102 uczniów ZSP im. J. Pawła II z różnych typów szkół (4ts, 4te, 3ts, 3be, 2la, 4tf)

Tematyka ankiety Zaufanie w sferze prywatnej Zaufanie do instytucji życia publicznego Zaufanie do nieznajomych Więź z narodem Szkoła

Zaufanie w sferze prywatnej Zdecydowana większość Polaków z ufnością odnosi się do rodziny (90%) Polacy darzą zaufaniem ludzi, z którymi łączy ich pokrewieństwo Z pewną dozą nieufności traktowani są współpracownicy (80%) i sąsiedzi (75%)

Zaufanie do instytucji życia publicznego Niemal powszechnym zaufaniem społecznym cieszą się w Polsce instytucje charytatywne, tj. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy (83%) Wyraźna większość Polaków ma zaufanie do Rzecznika Praw Obywatelskich (69%) Znacznym zaufaniem darzone są UE (62%) i IPN (62%) Ponad połowa ankietowanych deklaruje zaufanie do policji (59%) Z mniejszym zaufaniem spotyka się rząd (47%)

Zaufanie do nieznajomych Zdecydowana większość Polaków deklaruje nieufność (54%) J.Santorski – psycholog społeczny, podaje, że wg badań przeprowadzonych w 24 unijnych krajach, Polska jest na ostatnim miejscu na skali zaufania do innych prof. J. Czapliński nazywa Polskę państwem bez społeczeństwa, podaje, że 90% Polaków odnosi się z nieufnością i niechęcią do ludzi

Więź z narodem Zdecydowana większość czuje bardzo silną więź z Polską (78%) 36% ankietowanych nie łączy patriotyzmu z płaceniem podatków, 20% nie ma zdania Większość uważa, że świat przeżywa kryzys wartości ( 58%)

Szkoła Zdecydowana większość uważa, że szkoła kształtuje postawy obywatelskie (53%) Zdecydowana większość ma zaufanie do nauczycieli (59%)

59% 59% 36%

Proponowane formy realizacji Cykl lekcji wychowawczych dotyczących kształtowania postaw społecznych, obywatelskich i patriotycznych Lekcje wychowawcze dotyczące postaci i wydarzeń historycznych naszego regionu, prowadzone przez uczniów Realizacja ścieżek edukacyjnych w/w postaw Czynny udział uczniów w pracach samorządu szkolnego Czynny udział uczniów w wolontariacie Przygotowanie widowisk, audycji, akademii propagujących w/w postawy Koła zainteresowań

Organizacja wycieczek i spacerów tematycznych („Cudze chwalicie…”) Organizacja spotkań z ciekawymi ludźmi lokalnej społeczności Prowadzenie kroniki szkolnej Prowadzenie gazetek tematycznych dotyczących tradycji, obyczajów i wydarzeń regionalnych Opracowywanie folderów i przewodników regionalnych Udział uczniów w konkursach, zawodach międzyszkolnych Bieg niepodległości Odpowiednio dobrana lektura, uczenie się na pamięć wierszy i urywków prozy wielkich pisarzy, oglądanie obrazów wielkich artystów

Małgorzata Więcławska OPRACOWALI: Małgorzata Więcławska Adam Borysiuk