Sieci komputerowe
Typy sieci komputerowych Sieć lokalna LAN (Local Area Network) – sieć obejmująca swoim zasięgiem budynek lub kilka sąsiadujących budynków na maksymalnym obszarze do 10 km charakteryzująca się dużą szybkością transmisji dochodzącą nawet do 1000 Mbit/sek. o stosunkowo średniej niezawodności. Sieć metropolitalna (miejska) MAN (Metropolitan Area Network) – sieć obejmująca całe miasto na obszarze od 10 – 100 km i więcej wykorzystująca do połączeń gotową infrastrukturę telekomunikacyjną na terenie danego miasta. Sieć o dużej niezawodności i średnich prędkościach transmisji maksymalnie około 100Mbit/sek. Sieć rozległa WAN (Wide Area Network) – sieć o zasięgu ogólnoświatowym, przekraczająca granice miast, państw i kontynentów. Wykorzystuje istniejące rozwiązania telekomunikacyjne włącznie z systemem satelitarnym. Sieć o dość małej szybkości transmisji maksymalnie około 10 Mbit/sek, ale o bardzo dużej niezawodności przez stosowanie wielu dróg komunikacyjnych (rezerwowych). Sieć korporacyjna (Enterprise Network) – sieć łącząca systemy komputerowe wewnątrz organizacji bez względu na położenie geograficzne, sprzęt komputerowy, system operacyjny i protokoły komunikacyjne. Może to być sieć LAN, MAN jak i WAN
Topologie sieci LAN WS pierścień magistrala gwiazda drzewo
Modele komunikacji sieciowej OSI (ang. Open System Interconnection) lub Model OSI to zdefiniowany przez organizacje ISO oraz ITU-T standard opisujący strukturę komunikacji sieciowej. Dla Internetu sformułowano uproszczony Model DoD.
Urządzenia tworzące sieć komputerową Węzły sieci komputerowej - hosty Komputer Repeater – hub, switch (przełącznik), Access point (punkt dostępowy) Router Bridge Gateway model iso-odi
Protokoły komunikacyjne Protokołem komunikacyjnym nazywamy zbiór formalnych reguł i konwencji szczegółowo określających mechanizmy wymiany informacji między stacjami połączonymi mediami transmisyjnymi. Protokół realizuje funkcje jednej lub wielu warstw modelu OSI.
Protokoły sieciowe Warstwa aplikacji DNS, ED2K, FTP, HTTP, HTTPS, IMAP, IRC, NetBIOS, NWLink, NTP, PAP, POP3, RPC, SMTP, SMB, SSL, SSH, Telnet, X.400, X.500, XDR Warstwa transportowa NetBEUI, RTP, SPX, TCP, UDP Warstwa sieciowa ARP, IP, ICMP, IPX, IPsec, NAT, NWLink, NetBEUI Warstwa dostępu do sieci kable Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, RS-232, Fireware(1394), USB światłowodyFDDI, Token Ring, 10 Gigabit Ethernet linie telefoniczne kablowe: ADSL, V.90, PPP, SLIP, komórkowe: CSS, GPRS, EDGE, UTMS połączenia bezprzewo- dowe IEEE b, IEEE g, Bluetooth
Budowa stosu TCP/IP
Protokół TCP/IP - klasy adresowe IP oktet 1oktet 2oktet 3oktet A0Adres SIECIAdres HOSTA B10Adres SIECIAdres HOSTA C110Adres SIECIAdres HOSTA D1110Adres MULTICAST E1111ZAREZERWOWANE Adresy IP są sklasyfikowane w pięciu grupach adresów: klasach A, B, C, D i E. Każdy adres składa się z czterech liczb oddzielonych kropkami (na przykład ). W sumie są to cztery liczby reprezentowane przez 8 bitów (tzw. oktet). Liczba w każdym oktecie ma zakres od 0 do 255. Pierwsza liczba (oktet) określa jedną z pięciu klas adresów. Pierwszy oktet adresów klasy A jest liczbą mieszczącą się w przedziale od 1 do 127. Pierwszy oktet adresów klasy B jest liczbą mieszczącą się w zakresie od 128 do 191. Pierwszy oktet adresów klasy C jest liczbą mieszczącą się w zakresie od 192 do 223. Pierwszy oktet adresów klasy D jest liczbą z zakresu od 224 do 240.
Narzędzia analizy komunikacji protokołów TCP/IP w środowisku Windows Arp: Wyświetla i modyfikuje pamięć podręczną protokołu ARP (Address Resolution Protocol). arp np. arp -a Hostname: Wyświetla nazwę hosta lokalnego komputera. hostname Ipconfig: Wyświetla i aktualizuje bieżącą konfigurację TCP/IP, włącznie z adresem IP. ipconfig np. ipconfig /all Nbtstat: Wyświetla lokalną tablicę nazw NetBIOS, zawierającą mapowanie przyjaznych dla użytkownika nazw komputerów do ich adresów IP. nbtstat np. nbtstat -a Netstat: Wyświetla stan sesji TCP/IP. netstat np. netstat –r Ping: Sprawdza konfigurację IP oraz czy istnieje połączenie między dwoma komputerami. Polecenie Ping wysyła żądanie ICMP z komputera źródłowego, a komputer docelowy odpowiada komunikatem ICMP. ping [adres ip] np. ping a
Narzędzia analizy komunikacji protokołów TCP/IP w środowisku Windows (2) Tracert: Sprawdza trasę przebytą przez pakiet do miejsca przeznaczenia. tracert [adres hosta/nazwa hosta] np. tracert –h 10 Pathping: Sprawdza trasę przebytą przez pakiet z równoczesnym pomiarem jakości łącza. pathping [adres hosta/nazwa hosta] np. pathping -4 Nslookup: umożliwia analizę poprawności rozpoznawania nazw przez zdefiniowane serwery DNS nslookup [opcja] np. nslookup -server Route: Zarządza trasami oraz umożliwia wyświetlanie tablic routingu. route [polecenie] np. route PRINT
Aplikacje typu klient-serwer Klient-serwer ((ang.) client/server, client-server model) – architektura systemu komputerowego, w szczególności oprogramowania, umożliwiająca podział zadań (ról). Polega to na ustaleniu, że serwer zapewnia usługi dla klientów, zgłaszających do serwera żądania obsługi ((ang.) service request).
Architektura trójwarstwowa Interfejs użytkownika, przetwarzanie danych i składowanie danych są rozwijane w postaci osobnych modułów, zwykle na oddzielnych platformach.
Aplikacje internetowe (cienki klient) Serwer WWW ApacheSerwer WWW IIS PHP.NET (programowanie w językach C,C#,VB) MySQLMS SQL | WAMP,LAMP | Technologia ASP.NET Visual Studio
Systemy zarządzania treścią - CMS aplikacja internetowa lub ich zestaw, pozwalająca na łatwe utworzenie serwisu WWW oraz jego późniejszą aktualizację i rozbudowę przez redakcyjny personel nietechniczny.