Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
informacje i wskazówki dla rodziców
Wychowawca klasy- role i zadania
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Program wychowawczy szkoły
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
„Sześciolatek w szkole”
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W SZKOLE– FUNKCJONOWANIE ZESPOŁU
Indywidualny plan resocjalizacji
BUDOWANIE PRZYJAZNEJ ATMOSFERY W SZKOLE
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Dziecko sześcioletnie w klasie pierwszej
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Problemy wychowawcze szkoły
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
PROFILAKTYKA.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
PEDAGOG SZKOLNY.
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Małe dziecko w systemie edukacji
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Praca pedagogiczna w Zespole Szkół Usług i Przedsiębiorczości w Płocku „Walka, rywalizacja i sukces to fatalne słowa. One paraliżują nas w życiu” Krystyna.
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Proces leczenia i powrotu do zdrowia dziecka, przebiega w naszej placówce pomyślnie, ponieważ w jednym zespole działają:
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Szkoła Promująca Zdrowie
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk Wzmacnianie działalności wychowawczej szkoły ze szczególnym uwzględnieniem roli wychowawcy klasy Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk

Dlaczego szkoła zajmuje się działalnością wychowawczą Dlaczego szkoła zajmuje się działalnością wychowawczą? Ponieważ im większy akcent postawimy na wychowanie, tym mniejsza będzie potrzeba prowadzenia TERAPII czyli leczenia, jak również PROFILAKTYKI, czyli działania w celu zapobiegania zjawiskom niekorzystnym. (profilaktyka = „przeciw – działanie”) WYCHOWANIE = „działanie na rzecz”, otwieranie młodego człowieka na dobro, prawdę i piękno, wspomaganie go w szeroko rozumianym rozwoju. WYCHOWANIE prowadzi w kierunku SAMOWYCHOWANIA

~~ Gotowość szkoły do zadań wychowawczych zaprezentowana jest w programie wychowawczym szkoły. ~~ Działania profilaktyczne opisane są w szkolnym programie profilaktyki. Profilaktyka może być pierwszo-, drugo- lub trzeciorzędowa. Profilaktyka pierwszorzędowa obejmuje osoby nie podejmujące zachowań ryzykownych, czyli jest bardzo bliska wychowaniu. WYCHOWANIE jest najskuteczniejszą profilaktyką.

Wychowanie to: wspomaganie w rozwoju młodego człowieka, zaspokajanie potrzeb młodego człowieka (realnych, nie urojonych), spotkanie osób: wychowawcy i wychowanka, proces oparty na personalistycznej koncepcji człowieka, uwzględniający jego rozwój fizyczny, psychiczny, społeczny i duchowy, przygotowujący młodego człowieka do pełnienia odpowiedzialnych ról w życiu dorosłym. Wychowywać można jedynie w powiązaniu ze światem wartości. Nie jest możliwe wychowanie w pustce aksjologicznej.

Wychowanie w szkole – jakie? zaplanowane integralne systematyczne, ciągłe odpowiedzialne celowe skuteczne konsekwentne rzetelne

Na czym polega działalność wychowawcza szkoły ? realizacji programu wychowawczego szkoły, realizacji szkolnego programu profilaktyki, oddziaływaniach wychowawczych w dydaktyce, pracy wychowawcy klasowego, przekazywaniu wartości przez nauczyciela (każdy nauczyciel jest wychowawcą), głównie poprzez bycie wzorem osobowym, wychowaniu poprzez działalność artystyczną, wychowaniu poprzez sport, turystykę i rekreację.

Podstawą działalności wychowawczej szkoły jest: mapa problemów szkoły, poznanie człowieka – ucznia (poznanie norm rozwojowych i ewentualnych zaburzeń), rozwój osobowy nauczyciela – wychowawcy, współpraca nauczycieli ze sobą (praca zespołowa), bezwarunkowa akceptacja dziecka – ucznia, natomiast brak akceptacji dla jego negatywnego zachowania, czas dla ucznia - wychowanka, Współpraca z rodzicami w dziele WYCHOWANIA

Przyczyny trudności wychowawczych indywidualne środowiskowe jakie

PRZYCZYNY TRUDNOŚCI WYCHOWAWCZYCH INDYWIDUALNE Związane z ogólnym rozwojem jednostki Wynikające z zaburzeń rozwojowych powstałych we wczesnej ontogenezie. ŚRODOWISKOWE Związane z funkcjonowaniem rodziny Związane z działalnością dziecka w szkole i działalnością samej szkoły Związane z grupą rówieśniczą.

Prowadząc działalność wychowawczą w szkole, należy mieć na uwadze fakt, że szkoła – pełniąc funkcje służebne w stosunku do rodziny – ma jedynie wspomagać rodziców w wychowaniu.

Sukces wychowawczy zależy od: głębokiego współdziałania nauczycieli z rodzicami i rodziców z nauczycielami, cech, kompetencji i wiarygodności wychowawcy-nauczyciela, jakości osobistych kontaktów między nauczycielem-wychowawcą a uczniem, systemu wychowawczego danej szkoły.

Rola wychowawcy klasy Wychowawca może przekazywać pewne wartości, wzorce postępowania, proponować zachowania ułatwiające dobre wybory. Nie może jednak zmieniać kierunku rozwoju osobowości bez ścisłej współpracy z rodzicami. Wychowawca klasy, pełni więc rolę towarzysza rozwoju dziecka. Pomagając mu w pokonywaniu bieżących trudności,jest przedłużeniem ręki rodzica.

Wychowawca klasy pełni rolę diagnosty i terapeuty. Jego kontakt z uczniem jest albo terapeutyczny albo antyterapeutyczny albo wychowawczy albo antywychowawczy. Sposobami transmisji jego wpływów są…

SPOSBY TRANSMISJI WPŁYWÓW w DZIELE WYCHOWANIA Naśladownictwo (wzorzec czynności) Modelowanie (przykład) Identyfikacja (wzór osobowy)

Zadania wychowawcy klasowego Integracja zespołu klasowego. Dbałość o poczucie bezpieczeństwa i akceptacji każdego ucznia w klasie. Pomaganie uczniom w radzeniu sobie w trudnych sytuacjach. Współpraca z rodzicami Prowadzenie godzin wychowawczych. zebrania grupowe podejmowanie wspólnych zadań edukacja rodziców spotkania indywidualne

Nauczać można słowami, wychowywać tylko przykładem. cytaty Nie przejmuj się tym, że dzieci nigdy Cię nie słuchają, bądź czujny, bo ciągle Cię obserwują. Robert Fulghum Rzeczą dla człowieka najważniejszą jest wychowanie. Albowiem każda rzecz dobrze rozpoczęta daje nadzieję dobrego wyniku. Antynofon Sofista Nauczać można słowami, wychowywać tylko przykładem.