Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
Advertisements

PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Szczęście a zdrowie człowieka
Rodzic jako doradca zawodowy
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
TEMPERAMENT.
Postawa DEF. I: Stanisław Mika, Psychologia społeczna:
Dziecko pozbawione opieki
PROWADZENIE: Dorota Maciejewska WOM - Gorzów Wlkp.
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
Napięcie emocjonalne i stres
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
Z PUNKTU WIDZENIA POGOTOWIA OPIEKUŃCZEGO
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
ŚWIAT LUDZKICH UCZUĆ.
PROGRAM WYCHOWAWCZY.
Duże dzieci – wielkie sprawy
Fazy odziaływania na dziecko trudne
Czy Twoje dziecko czuje się bezpiecznie w szkole?
WPŁYW HAŁASU NA CZŁOWIEKA
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
STOP – przemocy i agresji
Rodzice jako sprzymierzeńcy w działaniach profilaktycznych szkoły
ROLA ŚWIETLICY W ZASPOKAJANIU POTRZEB DZIECI SZEŚCIOLETNICH
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
PROFILAKTYKA.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Moje dziecko idzie do szkoły
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Postawa asertywna.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Komunikacja niewerbalna – mimika twarzy
Metody komunikowania się
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
PRZEMOC I AGRESJA.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
Psychopatologia emocji
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
Stres w pracy nauczyciela
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Dojrzałość szkolna dziecka sześcioletniego
ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Materiały szkoleniowe dla rodziców. Opracowanie na podstawie: J. Cieszyńska, M. Korendo, (2007), Wczesna.
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Zmiana treści hipoteki.
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Program szkolenia Integrowanie – niezbędny element oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych. Przełamanie barier w komunikowaniu się. Rozpoznawanie.
Metody radzenia sobie ze stresem
Zapis prezentacji:

Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa Opracowanie: mgr Anna Ligęza Studia podyplomowe Terapia pedagogiczna Marzec 2013 r.

Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa Rozwój jest pojęciem ogólnym i złożonym. Pojęcie rozwoju zawsze dotyczy zmian. Oznacza ciąg przemian o określonym ukierunkowaniu niezależnie od tego, czy ich kierunek oceniany jest pozytywnie, czy nie.

Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa Okres późnego dzieciństwa, zwany też młodszym wiekiem szkolnym trwa (wg M. Przetacznikowej) od wstąpienia dziecka w wieku 7 lat do szkoły, do ukończenia przez nie wieku około 11 lat. Wyodrębnienie tego okresu rozwojowego wiąże się ze specyfiką rozwoju psychicznego i fizycznego dziecka w pierwszych latach pobierania przez nie nauki szkolnej.

Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa Początek nauki szkolnej otwiera nowy okres w życiu emocjonalnym i społecznym dziecka. Sfera emocjonalna w wieku młodszym szkolnym ulega wielkim przeobrażeniom. Rozszerza się krąg zjawisk, przedmiotów wywołujących u dziecka reakcje emocjonalne. Dziecko nawiązuje liczne więzi emocjonalne z rówieśnikami i nauczycielem.

Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa Stany emocjonalne mogą być: pozytywne, negatywne, zależnie od tego, czy sytuacje działają w kierunku zaspokojenia, czy blokowania potrzeb dziecka.

Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa U dziecka wstępującego w progi szkoły przeważają emocje i uczucia kontrolowane. W siódmym roku życia pobudliwość uczuciowa obniża się i dziecko uczy się panować nad emocjami. Staje się zdolne do przeżywania trwających dłużej stanów emocjonalnych lub nastrojów uczuciowych.

Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa Na poziomie tego wieku istnieją różnice między dziećmi pod względem: natężenia uczuć, treści, które przyciągają ich uwagę i wywołują zaciekawienie. Dzieci mogą już w różny sposób ustosunkować się emocjonalnie do poszczególnych przedmiotów szkolnych, do treści i tematyki książek.

Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa Sukcesy szkolne stają się przyczyną przeżyć uczuciowych o charakterze dodatnim. Jeśli organizuje się dziecku prawidłowo warunki i aktywność, pojawia się u dziecka trwały pozytywny nastrój, dzięki czemu zachowanie się dziecka jest pozytywne i zrównoważone.

Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa Dziecko w tym okresie uczy się opanowywać i kontrolować swoje reakcje emocjonalne (np. lęk, gniew, złość) aby zadowolić najbliższych. Liczy się w coraz większym stopniu nie tylko z tym, czego życzą sobie dorośli lecz także z opinią swoich rówieśników.

Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa Szkoła jest miejscem, w którym mogą też pojawiać się zupełnie nowe reakcje np. lękowe w związku ze zmianą sytuacji, reakcji niepokoju i niepewności, które są przyczyną złego samopoczucia dziecka. Potrzeba zdobycia uznania wobec kolegów, lęk przed dezaprobatą zmuszają dziecko do ukrywania niektórych uczuć i emocji.

Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa "Najwyższą formą życia emocjonalnego dziecka w młodszym wieku szkolnym są rozwijające się uczucia wyższe - jako trwały, określony i już w znacznym stopniu uświadomiony przez dziecko stosunek emocjonalny do ludzi, przedmiotów, zjawisk tj. różnych stron otaczających je rzeczywistości" (M. Żebrowska).