OBSERWATOR RYNKU PRACY REGIONU JELENIOGÓRSKO – LEGNICKIEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Wszechstronne Wykształcenie – Lepsza Przyszłość”
Advertisements

ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA Głównym celem szkoły zawodowej jest umożliwienie absolwentowi uzyskania kwalifikacji w wyuczonym zawodzie. Kształcenie trwa.
ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA Głównym celem szkoły zawodowej jest umożliwienie absolwentowi uzyskania kwalifikacji w wyuczonym zawodzie. Kształcenie trwa.
ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA Głównym celem szkoły zawodowej jest umożliwienie absolwentowi uzyskania kwalifikacji w wyuczonym zawodzie. Kształcenie trwa.
TECHNIKUM Kształcąc się w technikum po czterech latach nauki będziesz mógł/mogła przystąpić do egzaminu maturalnego oraz do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
Kształcenie praktyczne
Nadzór pedagogiczny nad szkoleniem zawodowym
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE WOBEC OCZEKIWAŃ LOKALNEGO RYNKU PRACY – KLUCZBORK POWIATOWY URZĄD PRACY UL. SIENKIEWICZA 22, 46 – 200 KLUCZBORK
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 10 IM. BOLESŁAWA CHROBREGO W KOSZALINIE ul
Liceum Ogólnokształcące
TECHNIKUM Kształcąc się w technikum po czterech latach nauki będziesz mógł/mogła przystąpić do egzaminu maturalnego oraz do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje.
Działania zrealizowane w roku szkolnym 2008/09 Nowoczesne kształcenie zawodowe – szansa na dobry start Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w.
Zespół Szkół nr 2 w Nowym Dworze Gdańskim, ul. Warszawska 54 Rekrutacja na rok szkolny 2013 / 2014 Nie dla szkoły, lecz dla życia się uczymy lecz dla życia.
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wszystko co chcielibyście wiedzieć o pracodawcach.
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Zespół Szkół Technicznych i Hutniczych im
REKRUTACJA na rok szkolny 2013/2014 TECHNIKUM MECHANICZNO - BUDOWLANE ul. Brzeźnicka Radomsko tel
Kształcenie zawodowe szansą zatrudnienia na rynku pracy
Współpraca szkoły z przedsiębiorstwem
lecz dla życia się uczymy”
SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 2
Technik architektury krajobrazu
Współpraca szkoły z przedsiębiorstwem w zakresie szkolenia praktycznego i teoretycznego z perspektywy placówki oświatowej opracował: Janusz Wojtkiewicz-Lazman.
ZESPÓŁ SZKÓŁ BUDOWLANYCH
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Rekrutacja – 2010 Zespół Szkół Nr 2 w Nowym Dworze Gdańskim, ul. Warszawska 54 ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 2 NAJLEPSZY WYBÓR ! Nie dla szkoły, lecz dla życia się uczymy.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
KSZTAŁCENIE W ZAWODACH
Bezrobocie Suwałki 24 luty 2014 rok.
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU Oferta edukacyjna.
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO w Sosnowcu ul
„Myśl przyszłościowo – kształć się zawodowo”
„Rola pracodawcy w procesie osiągania kompetencji zawodowych”
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
,,Kwalifikacje a kompetencje’’
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
PRACOWNIE MARZEŃ Projekt finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX Rozwój Wykształcenia.
MONITOROWANIE LOSÓW ABSOLWENTÓW SZKÓŁ ZAWODOWYCH
Technik pojazdów samochodowych Bezpłatny kurs prawa jazdy kat. B !!!
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów.
AQOR- Wzmocnienie jakości orientacji zawodowej 1 Podnoszenie kompetencji doradców zawodowych - efekty prac uczestników Seminarium otwierającego projekt.
Grafik komputerowy jest osobą zajmującą się tworzeniem reklam i różnego rodzaju publikacji przy użyciu komputera. Osoba pracująca na tym stanowisku.
Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego Radom Radom tel tel.
KLASA WIELOZAWODOWA. Wybierz zawód i kształć się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami!
ELEKTROMECHANIK Kwalifikacja: montaż i konserwacja maszyn i urządzeń elektrycznych (E.7)
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
Zespół Szkół Techniczno-Informatycznych im. Jana Nowaka - Jeziorańskiego.
Zespół Szkół Techniczno-Informatycznych im. Jana Nowaka - Jeziorańskiego.
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
PROJEKT: NAUKA, PRAKTYKA, PRACA
„Kwalifikacje zawodowe sukcesem na rynku pracy”
Specjalista ds. Kontroli Jakości Instalacji
Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Produktu
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
Historia szkoły sięga już przeszło 50 lat.
Staże europejskie drogą do sukcesu
BRANŻOWA SZKOŁA PIERWSZEGO STOPNIA
„Poszerzamy Kadr” Projekt:
Absolwent UwB jako pracownik.
ZESPÓŁ SZKÓŁ im. WALERGO GOETLA W SUCHEJ BESKIDZKIEJ
Zapis prezentacji:

OBSERWATOR RYNKU PRACY REGIONU JELENIOGÓRSKO – LEGNICKIEGO Opisy zawodów jako źródło wiedzy o oczekiwanych kompetencjach w badanych zawodach (mechanik pojazdów samochodowych, fryzjer, technik ekonomista, technik hotelarstwa) – wyniki badań pracodawców, pracowników i szkół zawodowych Opracowanie: Katarzyna Druczak Spotkanie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Spotkanie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Źródła danych Zbiory informacji zawodowej (drukowane, internetowe) Dokumenty prawne, oświatowe Materiał badawczy (wywiady, karty obserwacji dnia pracy, wywiad zogniskowany – fokus) Spotkanie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Perspektywy badawcze Perspektywa pracodawcy Perspektywa pracownika Perspektywa organizatora kształcenia zawodowego Dla każdego zawodu: 5 wywiadów z pracodawcami, 5 wywiadów z pracownikami, 3 wywiady z organizatorami kształcenia zawodowego, 2 wywiady dotyczące prognozowanych zmian w badanym zawodzie, 5 kart obserwacji dnia pracy, 1 fokus) Spotkanie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Opis zawodu - obszary Opis zawodu 1. Zadania i czynności 2. Stanowiska pracy 3. Środowisko pracy. Warunki pracy 4. Wykorzystywane narzędzia, maszyny i materiały 5. Możliwości zatrudnienia Spotkanie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Opis zawodu - obszary Kompetencje wymagane w zawodzie 1. Wymagane wiadomości 2. Wymagane umiejętności 3. Wymagania psychofizyczne 4. Przeciwwskazania do wykonywania zawodu 5. Wymagane kwalifikacje. Rekrutacja Spotkanie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Opis zawodu - obszary Kształcenie w zawodzie 1. Kształcenie w formach szkolnych 2.Kształcenie w systemie pozaszkolnym 3. Certyfikaty zawodowe Spotkanie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Wyniki badań Opisy zawodów: technik ekonomista, technik hotelarstwa, fryzjer, mechanik pojazdów samochodowych Wskazania dla szkolnictwa zawodowego – modernizacja oferty edukacyjnej 1. Wskazania pracodawcy 2.Wskazania pracownika 3. Wskazania organizatorów kształcenia zawodowego 4. Prognoza zmian w zawodzie Propozycje zmian/uzupełnień w programach nauczania Spotkanie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Mechanik pojazdów samochodowych Zadania zawodowe: naprawy, diagnostyka, sprawdzanie stanu technicznego, konserwacja, montaż i demontaż części (zgodność opinii osób badanych) Dodatkowe obowiązki (nie związane bezpośrednio z wykonywanym zawodowe): pracodawcy: sprzątanie, prace konserwacyjne maszyn, urządzeń, holowanie zepsutych samochodów, sprzątanie aut, zaopatrzenie pracownicy: sprzątanie (hala, stanowisko, samochody); zaopatrzenie Spotkanie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Mechanik pojazdów samochodowych Stanowiska pracy: Głównie wskazywano mechanika pojazdów samochodowych Elektromechanik pojazdów samochodowych Blacharz, lakiernik Wulkanizator Diagnosta Kierowca – zaopatrzeniowiec Sprzedawca samochodów, części samochodowych Monter w zakładzie produkującym samochody Doradca serwisowy Spotkanie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Mechanik pojazdów samochodowych Awans: pracodawcy: mistrz, mistrz diagnosta, majster, brygadzista, kierownik serwisu, zmiana wynagrodzenia (4/5) pracownicy: mistrz diagnosta, własna firma, trudniejsze i lepiej płatne zlecenia, „nie ma szansy” (2/5) organizatorzy kształcenia: mistrz, brygadzista, szef serwisu, własna działalność gospodarcza Spotkanie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Mechanik pojazdów samochodowych Warunki pracy: materialne: duża dbałość o przepisy (oświetlenie, temperatura, wentylacja) społeczne: praca głównie indywidualna (zespołowa w sytuacji konsultacji, pomocy) organizacyjne: 8 godzin, „na zakładkę”; dyżury w weekend, serwis 24, nadgodziny, „jak szef każe, to nie ma gadania”; 1200-1900 zł netto Spotkanie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Mechanik pojazdów samochodowych Wymagane wiadomości: budowa i eksploatacja samochodów, diagnostyka, naprawy, sprawdzanie stanu technicznego, programy komputerowe „Na starcie” tylko pracownicy nie wskazali wiadomości z zakresu naprawy samochodów; „W toku pracy”: diagnostyka, narzędzia specjalistyczne, nowości techniczne. Pracownicy więcej wskazali tu propozycji aniżeli „na starcie”; dwóch pracowników uznało, że wszystkiego można nauczyć się „w toku pracy” Spotkanie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Mechanik pojazdów samochodowych Umiejętności Naprawy samochodów, diagnostyka, posługiwanie się narzędziami, urządzeniami i maszynami, wymiana części Zastosowanie teorii w praktyce Obsługa komputera Uczenie się Logiczne myślenie Komunikowanie się, doradzanie Podejmowanie decyzji, praca w grupie Spotkanie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Mechanik pojazdów samochodowych Umiejętności „na starcie” Naprawy samochodów (pracodawcy i pracownicy) Uczenie się (pracodawcy i pracownicy) Wszystkie (2/5 pracowników) Wykorzystanie teorii w praktyce (pracodawcy, pracownicy i organizatorzy kształcenia zawodowego) Przystosowanie do nowych sytuacji (pracownicy i organizatorzy kształcenia zawodowego) Spotkanie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Mechanik pojazdów samochodowych Umiejętności „w toku pracy”: pracodawcy: czytanie dokumentacja, obsługa klienta, sporządzanie protokołu przyjęć, szybkie wykonywanie pracy, przyjmowanie do naprawy, bycie samodzielnym, dobra organizacja pracownicy: stosowanie fachowego słownictwa, wymyślanie rozwiązań, komunikowanie się, naprawy różnych marek samochodów, podejmowanie decyzji organizatorzy kształcenia zawodowego: szybkie tempo pracy, nowoczesne technologie, doradzanie, bycie niezależnym Spotkanie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Mechanik pojazdów samochodowych Cechy osobowości: Pracodawcy: dokładność, uczciwość, sumienność, otwartość na zmiany, pomysłowość, samokontrola, odpowiedzialność Pracownicy: dokładność, sumienność, staranność, uczciwość, cierpliwość, samodyscyplina, motywowanie się Organizatorzy kształcenia zawodowego: uczciwość, cierpliwość, dokładność, uprzejmość, pracowitość, sumienność Spotkanie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Mechanik pojazdów samochodowych Cechy, których brakuje mechanikom pojazdów samochodowych (wg pracodawców): uczciwość, komunikatywność, dokładność, samodzielność, słowność, kultura osobista Cechy, które chcą rozwijać pracownicy: cierpliwość, odporność na stres, samodzielność, stanowczość Spotkanie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Mechanik pojazdów samochodowych Rekrutacja: - Wykształcenie kierunkowe - Okres próby (1 miesiąc bądź 3 miesiące; obserwacja umiejętności) Po praktyce uczeń zostaje pracownikiem Referencje „Interesuje mnie czy to osoba z zamiłowania” Doświadczenie zawodowe Znajomość marki samochodów Spotkanie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Mechanik pojazdów samochodowych Rozmowa kwalifikacyjna: Zadania praktyczne (2/5) Rozmowa na temat posiadanej wiedzy (2/5) Punktualność i czystość „Nie przeprowadzam, bo zatrudniam praktykantów” Rozmowa na temat odbytego stażu Spotkanie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Mechanik pojazdów samochodowych Dodatkowe kwalifikacje zwiększające szanse na zatrudnienie: Język angielski Podstawy obsługi komputera Znajomość urządzeń diagnostycznych - Elektromechanika, mechatronika, elektryka - Prawo jazdy Uprawnienia spawacza Lakiernictwo Spotkanie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Wskazania dla szkolnictwa zawodowego Motywowanie uczniów do nauki, pracy Rozwijanie umiejętności uczenia się Uczenie kultury bycia Doskonalenie umiejętności podejmowania decyzji Rozwijanie umiejętności pracy w grupie Kształtowanie cech: dokładność, uczciwość, odpowiedzialność, samodzielność, zaangażowanie Rozwijanie pasji, zainteresowań Nacisk na uczenie matematyki i fizyki Spotkanie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Wskazania dla szkolnictwa zawodowego Zajęcia z elektroniki Uczenie diagnostyki Nacisk na przedmiot: budowa i eksploatacja pojazdów samochodowych Możliwość uzyskiwania prawa jazdy Nauka języka obcego (technicznego) Rozwijanie umiejętności wykorzystywania teorii w praktyce Zapoznawanie z nowościami technicznymi Dbałość o praktyki, ich jakość Przygotowywanie dodatkowej oferty kursów, szkoleń Spotkanie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Dziękuję za uwagę … Spotkanie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego