Procesy demograficzne w Polsce a wyzwania wobec polityki gospodarczej Janina Jóźwiak, Irena E. Kotowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uwarunkowania demograficzne rynku pracy w Polsce
Advertisements

Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
KOŁO NAUKOWE UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH I GOSPODARCZYCH
Uwarunkowania rozwoju sektora produktów i usług medycznych
ZATRUDNIALNOŚĆ OSÓB 50+ zmiany demograficzne w perspektywie roku 2030
Inwestowanie w rozwój instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 Departament Polityki Rodzinnej Wspieranie rozwoju usług opieki nad dziećmi w wieku.
Emerytury i system ubezpieczeń.
URZĄD STATYSTYCZNY – CENTRUM WIEDZY WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE W REGIONIE Wspólne budowanie przyszłości Mazowsza Warszawa, marzec 2011 r.
Recesje i bezrobocie.
Lokalna polityka społeczna wobec osób starszych
Sytuacja na rynku pracy
Zatrudnienie w Polsce w 2005
Jacek Liwiński Wydział Nauk Ekonomicznych UW
1 Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Rekomendacje dla polityki Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne Warszawa, 20 czerwiec.
Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Równość szans kobiet i mężczyzn na zachodniopomorskim rynku pracy Szczecin, 28 września 2010 r.
Posiedzenie Narodowej Rady Rozwoju
Warunki życia mieszkańców obszarów wiejskich
Projekt współfinansowany Przez Unię Europejską W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Katarzyna Hudyma Powiatowy Urząd Pracy w Bolesławcu 7 września.
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
50+ na małopolskim rynku pracy. Skala, podejmowane działania, efekty.
Polska Rodzina – wyzwania, działania, perspektywy Warszawa,
Demografia na świecie – osoby w wieku lata – prognozy ONZ
1. DIAGNOZA 1.1 ZMIANY ILOŚCIOWE: “boom edukacyjny”, wzrost aspiracji edukacyjnych między 1995 a 2009 r. udział osób z wykształceniem wyższym w grupie.
Wspieranie rodziny w systemach ubezpieczeń społecznych
Polska - sytuacja na rynku pracy, wyzwania demograficzne
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Prognoza wpływu zmian demograficznych na liczbę
Dlaczego trzeba podnosić wiek emerytalny?
WYZWANIA STOJĄCE PRZED SYSTEMEM UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
Rozwój mieszkańców województwa opolskiego poprzez wsparcie z Europejskiego Funduszu Społecznego Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu r.
Stan zdrowia, warunki życia i rozwoju dzieci i młodzieży w Polsce
Dr hab. Agata Zagórowska, prof. PO
Obecne i prognozowane tendencje na polskim rynku pracy
dr Elwira Gross-Gołacka Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
“Jakość życia seniorów w XXI wieku”
Starzenie się społeczeństwa
Podstawy prawne polityki rynku pracy
PROGNOZA WPŁYWÓW I WYDATKÓW FUNDUSZU UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
Instytut Statystyki i Demografii
Obecne i prognozowane tendencje na polskim rynku pracy Diversity Index Głos Biznesu. Różnorodność Procentuje Łódź 25 stycznia 2012 r. dr Grzegorz Baczewski,
UWARUNKOWANIA DEMOGRAFICZNE ŁODZI
Departament Pielęgniarek i Położnych
Niepełnosprawni w badaniach GUS Niepełnosprawni ogółem
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
mieszkańców pomorskiej wsi
NIEZBĘDNIK STATYSTYCZNY RYNEK PRACY - BAEL.
Prof. Danuta Hübner Bruksela, 30 Maja 2007
Zmiany demograficzne w Polsce
Zróżnicowanie demograficzne społeczeństw
Wsparcie instytucjonalne i pozainstytucjonalne osób starszych w ich środowiskach zamieszkania. Model włoski dr Joanna Plak.
URZĄD STATYSTYCZNY W WARSZAWIE DLA WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO
Kobiety na rynku pracy.
NIEZBĘDNIK STATYSTYCZNY D E M O G R A F I A.
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat gostyniński otrzymał.
BEZROBOCIE.
1 Prognoza demograficzna dla miasta Opola do 2020 r. (Analiza wpływu zmian demograficznych na sytuację rynku pracy z uwzględnieniem czynników społecznych.
jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011 Diagnoza Społeczna 2011 Irena E. Kotowska, Dorota Węziak-Białowolska, Piotr Białowolski, Izabela.
Rynek pracy i wynagrodzenia dla kobiet
11 Emerytury i system ubezpieczeń. 22 EMERYTURA to świadczenie pieniężne mające służyć jako zabezpieczenie bytu na starość dla osób, które ze względu.
Rynek pracy – metody analizy. Schemat analizy rynku pracy Ludność aktywna zawodowo - strona podażowa rynku pracy Pracujący - strona popytowa rynku pracy.
SYTUACJA DEMOGRAFICZNASYTUACJA DEMOGRAFICZNA WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGOWOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO PROGNOZA NA LATA PROGNOZA NA LATA Zielona.
KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Polska – koniunktura w 2015 r. Prognoza na lata Warszawa, lipiec 2016.
Konsekwencje starzenia się ludności dla polskiego systemu emerytalnego FUNDUSZ REZERWY DEMOGRAFICZNEJ dr Piotr Obidziński Instytut Finansów Katedra Ubezpieczeń.
Systemy emerytalne a koncepcja nowych ryzyk socjalnych
Posiedzenie Narodowej Rady Rozwoju
Zapis prezentacji:

Procesy demograficzne w Polsce a wyzwania wobec polityki gospodarczej Janina Jóźwiak, Irena E. Kotowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła Główna Handlowa Przewidywane zmiany liczby i struktur wieku ludności w Polsce i ich skutki ekonomiczne Warszawa, 7.01. 2010

Prognoza ludności GUS z 2008r.: założenia http://www.stat.gov.pl/gus/

Źródło: opracowanie własne na podstawie publikacji GUS

Struktura ludności Polski w 2035r. według prognozy GUS z 2008r. http://www.stat.gov.pl/gus/

Zmiany liczby ludności według ekonomicznych grup wieku w Polsce w latach 2007-2035 (w tys. osób, prognoza GUS, 2008) Przyrosty w okresach 5-letnich Najtrudniejsze lata 2010-2025 Źródło: opracowanie własne na podstawie „Prognoza ludności na lata 2008-2035”, GUS, 2009

Zmiany struktury wieku ludności Polski, prognoza GUS 2008 Źródło: opracowanie własne na podstawie „Prognoza ludności na lata 2008-2035”, GUS, 2009

Zmiany populacji osób starszych, 2007-2035 Źródło: opracowanie własne na podstawie wyników „Prognozy ludności na lata 2008-2035”, GUS 2009

Starzenie się zasobów pracy Odsetek osób w wieku 50-59/64 lata w ogólnej liczbie ludności w wieku produkcyjnym 2007 2010 2015 2020 2025 2030 2035 26,5 27,8 26,0 25,7 26,9 30,5 34,6 Źródło: opracowanie własne na podstawie wyników „Prognozy ludności na lata 2008-2035”, GUS 2009

Obciążenie potencjalne (demograficzne) Proporcje między liczbą osób w wieku produkcyjnym oraz liczbą osób w wieku nieprodukcyjnym Obciążenie potencjalne (demograficzne) Źródło: opracowanie własne na podstawie „Prognoza ludności na lata 2008-2035”, GUS, 2009

Podsumowanie zmian do najważniejszych wyzwań rozwojowych dekady 2010-2020 należy zmiana proporcji między ludnością w wieku produkcyjnym i poprodukcyjnym. Problem polega nie tylko na wzroście liczby osób w wieku poprodukcyjnym o 2 mln, czyli na przyśpieszeniu procesu starzenia się ludności. W 2010 r. osoby w wieku 65 lat i więcej stanowiły 13,5% ogółu ludności, 10 lat później – 18,5%. Szybki wzrost obciążenia osób w wieku produkcyjnym osobami w wieku poprodukcyjnym (z 26 osób w wieku poprodukcyjnym przypadających na 100 osób w wieku produkcyjnym w 2010 r. do 37 w 2020r.) wynika z jednoczesnego spadku zasobów pracy o nieco ponad 2 mln.

w dekadzie 2020-2030 należy oczekiwać kontynuacji zmian z poprzedniego okresu: spada liczba osób w wieku produkcyjnym, ale nieco słabiej (o 1,2 mln), także wzrost osób w wieku poprodukcyjnym jest coraz wolniejszy (o 921 tys.). Udział osób w wieku 65 lat i więcej wzrośnie o 22,3%. Dodatkowo wyraźnemu postarzeniu ulegną zasoby pracy – udział kobiet w wieku 50-59 lat oraz mężczyzn w wieku 50-64 lata wzrośnie z 25,7% w 2020 r. do 30,4% w 2030 r. Obciążenie osobami w wieku poprodukcyjnym zwiększy się do 44 na 100 osób w wieku produkcyjnym w 2030 r., a obciążenie całkowite do 73 osób.

lata 2030-2035 przyniosą dalsze zmniejszenie się potencjalnych zasobów pracy, silniejsze w wymiarze absolutnym niż przyrost populacji osób w wieku poprodukcyjnym. Proces starzenia się ludności i zasobów pracy będzie kontynuowany – osoby w wieku 65 lat i więcej będą stanowić 23,2% ogółu ludności a udział osób w wieku 50-59 lata dla kobiet i 50-64 lata dla mężczyzn w populacji w wieku produkcyjnym wzrośnie do 34,6%

osoby w wieku przedprodukcyjnym 0-17 lat nie pracują Szacunek obciążenia efektywnego ludności pracującej osobami niepracującymi (liczba niepracujących na 100 osób pracujących) na podstawie danych BAEL z II kwartału 2008 Założenia: wskaźnik zatrudnienia osób w wieku produkcyjnym pozostanie na poziomie 64,4% w całym okresie prognozy wskaźnik zatrudnienia osób w wieku poprodukcyjnym pozostanie na poziomie 5,8% w całym okresie prognozy osoby w wieku przedprodukcyjnym 0-17 lat nie pracują

„Obciążenie „ osób pracujących niepracującymi

Relacje pomiędzy generacjami Wskaźnik potencjalnego wsparcia (15-64/65+): 1950: 12 2008: 4,9 2035: 2,75

Wskaźnik opieki nad rodzicami (80+na 100 osób 50-59/64): 2008: 12,3 2035: 26 „sandwich generation”

Konsekwencje ekonomiczne Rynek pracy, produktywność, wzrost gospodarczy System zabezpieczenia społecznego, finanse publiczne Popyt na usługi (finansowe, edukacyjne, opiekuńcze, itp.)

Rynek pracy Spadek liczby osób w wieku produkcyjnym po 2020, braki siły roboczej Starzenie się zasobów pracy Okresowo- spadek zasobów kompensowany przez wzrost udziału osób starszych w rynku pracy.

Konsekwencja malejących zasobów: spadkowy trend tempa wzrostu gospodarczego Kompensacja przez wzrost wydajności a także dłuższy czas aktywności zawodowej Nie ma żadnego potwierdzenia teza o niższej wydajności osób starszych (wykształcenie, doświadczenie) Problem: szybkość przemiany technologicznej, „starzenie się” kapitału ludzkiego (niedostosowanie, wykluczenie – kształcenie ustawiczne jako remedium?)

Łatwiejszy dostęp młodszych generacji do rynku pracy? mniej liczne generacje, ale wykształcenie i odpowiednie kwalifikacje wciąż najważniejsze

Wydatki publiczne Zwiększona presja: emerytury („niezbilansowany system” emerytalny), opieka zdrowotna (wyższe wydatki) Opieka nad osobami starszymi: ograniczone zasoby opieki nieformalnej (w ramach rodziny) Konieczność: nowy system emerytalny, podwyższenie wieku emerytalnego ustawowego i faktycznego, aktywacja osób starszych

Szacunki dla Europy wskazują, że usunięcie niepełnosprawności redukuje wydatki na zdrowie i opiekę nad osobami starszymi o połowę; konieczność zwiększenia nakładów na opiekę zdrowotną osób młodszych. Rola „zdrowia publicznego”, wydłużanie życia ludzkiego w dobrym zdrowiu

Popyt na usługi Zmiana struktury gospodarstw domowych i zapotrzebowania na różnego typu usługi: - finansowe (kredyty konsumpcyjne, ubezpieczenia, skłonność do oszczędzania) - opiekuńcze - edukacyjne - zdrowotne - czas wolny, etc.

ODPOWIEDŹ NA WYZWANIA DEMOGRAFICZNE Demograficzna „odnowa” poprzez stosowną politykę przyjazną rodzinie Możliwość godzenia pracy zawodowej i obowiązków rodzinnych (głównie kobiet) Work-life balance Głębokie reformy rynku pracy: wzrost zatrudnienia (kobiety), „flexicurity”, ograniczanie wczesnych emerytur „aktywne starzenie się” Poprawa systemu publicznej opieki zdrowotnej: ograniczenie niepełnosprawności Imigracja?

WNIOSKI OGÓLNE Starzenie się ludności to proces nieuchronny i nieodwracalny – także jego konsekwencje ekonomiczne, okresowo silniejsze lub słabsze Poprzez stosowne działania dostosowawcze i modernizacyjne można wygrać związane z tym procesem wyzwania

Jako obiektywny proces, te zmiany struktury ludności nie mogą być traktowane jako tylko „zagrożenie” Wydłużanie się ludzkiego życia- dobrodziejstwo rozwoju gospodarczego i rosnącego dobrobytu, za które wszyscy (jednostki, rodziny, społeczeństwo, instytucje państwa, biznes) mają do spłacenia dług.