Kompetencje zawodowe uczniów w kontekście oczekiwań rynku pracy Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu listopad 2007.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Advertisements

Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
Szkolnictwo zawodowe w województwie mazowieckim (rekrutacja na rok szkolny 2011/2012) Warszawa, 8 luty2012r.
plan naboru do szkół ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2011/2012
Rynek pracy globalny vs. regionalny / lokalny
1 1 Egzaminatorzyegzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
1 1.
Powiatowe zróżnicowanie sytuacji na podkarpackim rynku pracy w kontekście zawodów nadwyżkowych i deficytowych. Tomasz Soliński Zakład Public Relations.
Kształcenie zawodowe a kadra pedagogiczna
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W POWIECIE KLUCZBORSKIM Miejsce: Aula Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Adama Mickiewicza w Kluczborku Termin: 28 listopada 2007.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE WOBEC OCZEKIWAŃ LOKALNEGO RYNKU PRACY – KLUCZBORK POWIATOWY URZĄD PRACY UL. SIENKIEWICZA 22, 46 – 200 KLUCZBORK
WYNIKI EGZAMINU ZAWODOWEGO
Projekt współfinansowany Przez Unię Europejską W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Katarzyna Hudyma Powiatowy Urząd Pracy w Bolesławcu 7 września.
Sytuacja na lokalnym rynku pracy
Efektywność zdawania egzaminu zawodowego w ZSP w Bytowie w roku szkolnym 2008/2009.
Monitoring Plus Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów.
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum im. W. Witosa w Pławie
Powiat Buski.
DEBATA Edukacja a rynek pracy w Powiecie Gostyńskim 11 grudnia 2007r.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wszystko co chcielibyście wiedzieć o pracodawcach.
1. 2 Położenie szkoły 3 W skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych wchodzą cztery typy szkół kształcące młodzież i dorosłych na różnym poziomie:
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
POWIATOWY URZĄD PRACY W WĄGROWCU
Zespół Szkół im. Jana Kasprowicza w Jelczu-Laskowicach
1 Sytuacja na małopolskim rynku pracy w kontekście dostosowania kompetencji mieszkańców do potrzeb pracodawców Kierunki rozwoju kształcenia i wychowania.
Powiat Gorlicki XVI SESJA XVI SESJA RADY POWIATU GORLICKIEGO.
lecz dla życia się uczymy”
SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 2
RYNEK PRACY I JEGO OCZEKIWANIA A SZKOLNICTWO ZAWODOWE mgr Mariusz Wacławek Dyrektor PCE w Chrzanowie.
Prezentacja projektu „As kompetencji – kompetencja przedsiębiorczość”
SZANSE I ZAGROŻENIA DLA ABSOLWENTÓW SZKÓŁ NASZEGO REGIONU
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Zespół Szkół w Zabrodziu
Rekrutacja – 2010 Zespół Szkół Nr 2 w Nowym Dworze Gdańskim, ul. Warszawska 54 ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 2 NAJLEPSZY WYBÓR ! Nie dla szkoły, lecz dla życia się uczymy.
OFERTA SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
KSZTAŁCENIE W ZAWODACH
Bezrobocie Suwałki 24 luty 2014 rok.
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU Oferta edukacyjna.
Szkoła zawodowa Rzeszów Szkoły Zawodowe w Rzeszowie ZS Agroprzedsiębiorczości ZS Kształcenia Ustawicznego ZS Ekonomicznych ZS Elektronicznych ZS.
Szkoła zawodowa Rzeszów 2013.
Zespół Szkół im. Jana Kasprowicza w Jelczu-Laskowicach ul. Techników 26, Jelcz-Laskowice tel ,
OFERTA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO NA POZIOMIE PONADGIMNAZJALNYM
POWIATOWY URZĄD PRACY W RACIBORZU
Zespół Szkół im. Konstytucji 3 Maja w Iławie
Czerwiec TECHNIK EKONOMISTA Etap pisemny: przystąpiło - 16 osób zdało – 14 osób Etap praktyczny przystąpiło - 16 osób zdało - 8 osób Dyplom otrzymało.
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Czerwiec TECHNIK HANDLOWIEC Etap pisemny: przystąpiło - 18 osób zdało – 18 osób Etap praktyczny przystąpiło - 18 osób zdało - 12 osób Dyplom otrzymało.
Gostynińskie Centrum Edukacyjne
Analiza rynku pracy Stan faktyczny
Dołącz do nas!!!. Profil akademicki Współpraca z Uniwersytetem Ekonomicznym w Poznaniu.
PATRONAT PREZYDENT MIASTA CZĘSTOCHOWY DYREKTOR DELEGATURY KURATORIUM OŚWIATY W CZĘSTOCHOWIE CentrumInformacjiZawodowej Centrum Kształcenia Praktycznego.
Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego Radom Radom tel tel.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W RZESZOWIE oferta edukacyjna szkół Rzeszów 2016.
Lokalny rynek pracy LATA Bezrobotni (ogółem)
KLASA WIELOZAWODOWA. Wybierz zawód i kształć się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami!
Typy szkół ponadgimnazjalnych trzyletnie liceum ogólnokształcące trzyletnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
Konferencja nt. „Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy” Białystok 17 czerwca 2010 roku Udział szkolnictwa zawodowego w Białymstoku.
POWIATOWY URZĄD PRACY W KONINIE Konferencja „Po pierwsze praca …” Konin, 18 września 2014 r. Wiesława Matusiak Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Koninie.
Oferta szkół zawodowych prowadzonych przez Miasto Łódź na rok szkolny 2016/17.
Edukacja a zmieniająca się koniunktura na współczesnym rynku pracy Jak zapewnić efektywność programów stypendialnych? Paweł Pawłowski Wojewódzki Urząd.
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W RZESZOWIE oferta edukacyjna szkół
Szkolnictwo ponadgimnazjalne w roku szkolnym 2016/2017
Spotkanie dyrektorów szkół zawodowych
Diagnozowanie zapotrzebowania uczniów klas trzecich gimnazjum na informacje edukacyjne i zawodowe wyniki badania ankietowego Międzyszkolny Ośrodek Wspierania.
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
dobry start w przyszłość
Powiatowy Zespół Szkół Nr Kościerzyna ul. Kartuska 48
Zapis prezentacji:

Kompetencje zawodowe uczniów w kontekście oczekiwań rynku pracy Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu listopad 2007

SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE - wybory absolwentów gimnazjów Typy szkół wybierane przez absolwentów gimnazjów 84% uczniów w województwie kształci się w szkołach umożliwiających zdobycie wykształcenia średniego 49% uczniów w województwie kształci się w szkołach zawodowych (zasadniczych i technikach): więcej niż w Polsce w latach wzrosła przede wszystkim popularność techników Źródło: Departament Edukacji i Rynku Pracy, UMWO

STRUKTURA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO – szkoły zasadnicze Lp. Rok ubiegłyRok bieżący 1.sprzedawca – 1 057sprzedawca – mechanik pojazdów sam. – 940mechanik pojazdów sam. – stolarz – 528stolarz – fryzjer – 374kucharz małej gastronomii – murarz – 359murarz – kucharz małej gastronomii – 348fryzjer piekarz – 201ślusarz ślusarz – 156cukiernik – cukiernik – 148piekarz elektromechanik – 141elektryk Uczniowie ZSZ w województwie wg kierunków kształcenia Źródło: Departament Edukacji i Rynku Pracy, UMWO

STRUKTURA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO – technika Lp. Rok ubiegłyRok bieżący 1.technik ekonomista – 2 326technik ekonomista – technik mechanik – 1 654technik mechanik – technik budownictwa – 1 050technik budownictwa – technik handlowiec – 906technik handlowiec – technik elektronik – 756technik elektronik – technik org. usług gastronom. – 558technik org. usług gastronom. – technik żywienia i gosp. dom. – 514technik hotelarstwa – technik hotelarstwa – 439technik żywienia i gosp. dom. – technik agrobiznesu – 431technik informatyk – technik technologii żywności – 367technik rolnik – 242 Uczniowie techników w województwie wg kierunków kształcenia Źródło: Departament Edukacji i Rynku Pracy, UMWO

STRUKTURA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO – szkoły wyższe Najpopularniejsze grupy kierunków kształcenia na studiach wyższych (w tys. osób) Źródło: Departament Edukacji i Rynku Pracy, UMWO

POTRZEBY RYNKU PRACY - opinie pracodawców Zawody deficytowe na opolskim rynku pracy wg pracodawców: 1)sprzedawcy 2)robotnicy budowlani 3)kierowcy i operatorzy pojazdów 4)robotnicy przemysłowi i rzemieślnicy (m.in. stolarz, cukiernik, piekarz) 5)robotnicy obróbki metali, operatorzy i mechanicy maszyn i urządzeń (m.in. ślusarze, spawacze) Źródło: Jakość kapitału społecznego, ASM, Kutno 2006 Obserwator gospodarczy, InterActive, Kraków 2007

ZATRUDNIANIE ABSOLWENTÓW - opinie pracodawców 85% pracodawców traktuje przy zatrudnianiu absolwentów tak samo jak inne osoby 10% woli zatrudniać osoby inne niż absolwenciPowody: Źródło: Jakość kapitału społecznego, ASM, Kutno 2006

POTRZEBY KWALIFIKACYJNE - opinie pracodawców Robotnik wykwalifikowany 1)Wykształcenie – bez znaczenia (40%) 2)Minimalny staż pracy – 1 rok (40%) 3)Znajomość języków obcych – bez znaczenia (82%) 4)Umiejętność obsługi komputera – bez znaczenia (71%) 5)Inne: - Rzetelność (64%) - Dokładność (58%) Pracownik administracyjno-biurowy Pracownik administracyjno-biurowy Wykształcenie – średnie zawodowe (60%) Minimalny staż pracy – bez znaczenia (44%) Znajomość języków obcych – bez znaczenia (71%) Umiejętność obsługi komputera – Windows (96%), MS Office (77%), Internet (54%) Inne: - Dokładność (76%) - Rzetelność (74%) Źródło: Jakość kapitału społecznego, ASM, Kutno 2006

POTRZEBY KWALIFIKACYJNE - opinie pracodawców Technik 1)Wykształcenie – średnie zawodowe (67%) 2)Minimalny staż pracy – 1 rok (40%) 3)Znajomość języków obcych – bez znaczenia (76%) 4)Umiejętność obsługi komputera – Windows (84%), MS Office (46%), Internet (38%) 5)Inne: - Rzetelność (71%) - Dokładność (68%) - Wiedza w określonej dziedzinie (58%) Specjalista Specjalista Wykształcenie – wyższe magisterskie (47%), licencjat (42%) Minimalny staż pracy – od 2 do 5 lat (42%), bez znaczenia (33%) Znajomość języków obcych –angielski (38%), niemiecki (24%) Umiejętność obsługi komputera – Windows (84%), MS Office (76%), Internet (60%) Inne: - Rzetelność (61%) - Dokładność (58%) - Wiedza w określonej dziedzinie (55%) Źródło: Jakość kapitału społecznego, ASM, Kutno 2006

WYBÓR SZKOŁY I JEJ OCENA - opinie uczniów Czynniki decydujące o wyborze szkoły

WYBÓR SZKOŁY I JEJ OCENA - opinie uczniów Poziom przygotowania zawodowego przez szkołę Poziom przygotowania zawodowego przez szkołę

1)w województwie opolskim rośnie zainteresowanie kształceniem zawodowym; 2)kluczowym problemem jest dopasowanie struktury kształcenia do potrzeb rynku pracy – konieczność monitorowania rynku oraz położenie nacisku na praktyczną naukę zawodu; 3)pracodawcy chętnie zatrudnianiają absolwentów, szczególnie ze stażem pracy; 4)dla 71% pracodawców liczą się przede wszystkim umiejętności zawodowe, znajomość języków obcych czy obsługi komputera oczekiwane są głównie od osób z wykształceniem wyższym; 5)ponad połowa uczniów przy wyborze szkoły kieruje się wyborami znajomych oraz sugestiami innych osób (gł. rodziców); 6)system instrumentów rynku pracy dla osób w wieku do 25 lat ułatwia im start zawodowy głównie poprzez staże u pracodawców szkolenia ora bezzwrotne dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej PODSUMOWANIE

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu listopad 2007