Fenomen korupcji   Korupcja zagraża społecznemu i demokratycznemu porządkowi naszego społeczeństwa, ponieważ narusza zasady równości wobec prawa niezawisłość.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Advertisements

Organizacje pozarządowe
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 LKA Berlin-K-No 1 Drogi zwalczania.
Modelowy System Zarządzania Wiedzą w Firmie
Prawo administracyjne
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Dochodzenie Bankgesellschaft.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Działanie 2.4 Optymalizacja polskiego.
Projekt twinningowy Wzmocnienie procesu implementacji działań antykorupcyjnych Transition Facility 2004 Zwalczanie korupcji w sektorze prywatnym Zwalczanie.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Whistleblower / Informatorzy.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Manipulacje w udzielaniu zamówień
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Modele dot. najlepszej praktyki.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Definicje pojęć : § 331 KK :
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Zwalczanie korupcji w administracji.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Prewencja Część I Walka z korupcją
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Ochrona informatorów Propozycje.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Oznaki korupcji, traktowanie.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Co inicjuje rozpoczęcie postępowania.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Zwalczanie korupcji w anonimowym.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Europejskie modele dot. najlepszej.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 OLAF Europejski Urząd ds. Zwalczania.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Workshop Konstelacje kazusówKorupcja.
Alan Bacarese, Martin Polaine, czerwiec 2005
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Lista dla osób na stanowiskach.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility Korupcja - -Korupcja - (Nie)
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Prewencja Część II Konkretne.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Dochodzenia z implikacjami politycznymi.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Definicja: Sponsoring jest to.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Przegląd zagadnień - Wprowadzenie.
RZĄDOWY DEPARTAMENT DORADCÓW PRAWNYCH
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Polizeiliche Konzeption zur Bekämpfung.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Rejestr korupcyjny/Blokada zamówień
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Odzyskiwanie mienia/dochodzenia.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Whistleblower Osoby, które z.
Wzmacnianie ochrony praw własności intelektualnej i przemysłowej
Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego
Świętokrzyska Grupa Robocza do spraw Przeciwdziałania i Zwalczania Nieprawidłowości w Zakresie Wykorzystania FUNDUSZY Unijnych Podsumowanie 2010 Kielce,
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
1 Ocena skutków regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/123/WE Ministerstwo Gospodarki Departament Regulacji Gospodarczych Warszawa, 28 stycznia 2008 r.
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
Nast ę pcze karanie administracyjne (na przykładzie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) Projekt jest współfinansowany ze.
Korupcja.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ EKONOMIA SPOŁECZNA.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. System Przeciwdziałania.
ograniczyć lub wyłączyć odpowiedzialność pracodawcy?
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
System Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Etyka zawodowa funkcjonariuszy służb państwowych – wykład nr 4
WARSZAWA May 2006 J. P. BUEB - Conseiller au SCPC1 WYSPECJALIZOWANE SŁUŻBY DO WALKI Z KORUPCJĄ? Jean Pierre BUEB CENTRALNY URZĄD ds. ZAPOBIEGANIA KORUPCJI.
KONTROLA PRAWNA ADMINISTRACJI
PROGRAM ANTYKORUPCYJNY POLSKIEJ SŁUŻBY CELNEJ
Bezpieczeństwo informacyjne i informatyczne państwa
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Konkurencja a polityka konkurencji
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Kontrola w administracji
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
Kontrola prawna administracji
Wstęp do polityki gospodarczej
Uszczelnienie systemu podatkowego, co dalej?
Zapis prezentacji:

Fenomen korupcji   Korupcja zagraża społecznemu i demokratycznemu porządkowi naszego społeczeństwa, ponieważ narusza zasady równości wobec prawa niezawisłość sprawowania urzędu w administracji publicznej uczciwą konkurencję w gospodarce wolnorynkowej oraz wspiera nieprzejrzystą gospodarkę opierającą się na przywilejach.

Szkody materialne i niematerialne spowodowane korupcją szkody w sferze zaufania w przypadku administracji, gospodarki i polityki niedozwolone wykorzystywanie pieniędzy z podatków zwiększone koszty następcze (pokrycie „kosztów korupcji”)

m Dlatego należy represyjnie i prewencyjnie (!) konsekwentnie przeciwdziałać korupcji.

Definicja pojęcia Pojęcie „korupcji” trudno jest jednoznacznie zdefiniować w związku z brakiem jego określenia. W powszechnym rozumieniu obejmuje ono zarówno czyny karalne jak i niegodne praktyki moralno-etyczne. W sensie prawnokarnym korupcja definiowana jest jako działanie zabronione prawnokarnie albo zaniechanie, które przy nadużyciu funkcji urzędowej z inicjatywy własnej albo z polecenia skierowane jest na przyznanie albo uzyskanie korzyści materialnej lub niematerialnej dla siebie albo dla osoby trzeciej.

Przyczyny korupcji Za z reguły różnymi motywami kierującymi „dającymi” i „biorącymi” jak np. uzyskanie przewagi nad konkurencją, gwarancja zysku, niezadowolenie i brak uznania w zawodzie stoją w szczególności następujące potencjalne przyczyny korupcji: przeobrażenie wartości w społeczeństwie i brak świadomości niesprawiedliwości wzrastająca kompleksowość struktur urzędowych oraz wynikający stąd brak przejrzystości intensywniejsze wykorzystywanie zleceń publicznych przez sektor prywatny w celu dalszego umacniania powiązań i zależności dla realizacji zleceń z sektorem prywatnym i z jego zwyczajowym zachowaniem.

m brak kontroli i regulacji w urzędach, np.: brak nadzoru służbowego i fachowego niewystarczające kształcenie i dokształcanie ciągły jeszcze brak mechanizmów prewencyjnych odnośnie korupcji (np. zasada 4 oczu) w obszarach zagrożonych korupcją zbyt duża swoboda podejmowania decyzji i nadmierny margines uznaniowości lub nieefektywny controlling

„Metoda Trzech Filarów” w zwalczaniu korupcji Dla potrzeb zwalczania korupcji w administracji hamburskiej przyjęła się tzw. Metoda Trzech Filarów, która obejmuje trzy korespondujące ze sobą grupy działań: Stworzenie w administracji procesów odpornych na korupcję, które należy wdrożyć i stale ulepszać poprzez odpowiednie mechanizmy kontroli i sterowania wewnątrz urzędu. Wymienić należy tutaj np. stworzenie audytu wewnętrznego, przeprowadzanie analiz ryzyka (szczególnie we wrażliwych obszarach) oraz regularny controlling. Istotne znaczenie ma w tym kontekście konsekwentny i efektywny nadzór służbowy i fachowy sprawowany przez każdego przełożonego.

k Uwrażliwianie poprzez kształcenie i dokształcanie; do tej grupy należą nie tylko pracownicy, ale i – głównie przede wszystkim – przełożeni. Nie można ponadto zaniedbać uświadamiania opinii publicznej. Można by się zastanowić tutaj nad umieszczeniem przystępnych informacji w Internecie. Konsekwentne ściganie prawnokarne i dyscyplinarne, które w Hamburgu gwarantuje bezpośrednia współpraca oparta na zaufaniu pomiędzy Wydziałem Dochodzeń Wewnętrznych oraz Wydziałem (57) Prokuratury właściwym wyłącznie ds. postępowań korupcyjnych. Ponadto ma miejsce bezpośrednia wymiana informacji z przełożonymi ds. dyscyplinarnych (w strukturach policyjnych), z administracją skarbową oraz z audytami wewnętrznymi poszczególnych organów fachowych.

Konferencja Antykorupcyjna (Instytucja poprawy współpracy między organami władzy w Hamburgu, Niemcy) Uczestnikami KAK są osoby na kierowniczych stanowiskach reprezentujące: Prokuraturę Departament Przestępstw Gospodarczych w Krajowym Urzędzie Kryminalnym Organ sprawiedliwości Izbę obrachunkową Organ ds. budowlanych Organ ds. ochrony środowiska Urząd Senatu ds. Okręgowych Organ ds. gospodarczych Urząd ds. Wodno-Portowych Urząd ds. personalnych Organ administracji skarbowej Wydział Dochodzeń Wewnętrznych, którego szef jest jednocześnie przewodniczącym

Działania zainicjowane lub uchwalone przez KAK uregulowanie rotacji personelu, kształcenie i dokształcanie na temat korupcji, obowiązek informowania w przypadku podejrzenia korupcji, działania wyeliminowania konkurencji, uregulowanie przyjmowania prezentów i nagród oraz, wiążący sposób postępowania w celu zobowiązania ekspertów i pracowników biur architektonicznych i inżynieryjnych.

i Centralna Komórka Doradcza „Krąg dyskusyjny dotyczący korupcji” Do dyspozycji wszystkich pracowników organów administracyjnych oraz osób prywatnych w charakterze placówki kontaktowej w zakresie pytań dotyczących prewencyjnego i represyjnego zwalczania korupcji. „Krąg dyskusyjny dotyczący korupcji” … w którym uczestniczą pracownicy Wydziału Dochodzeń Wewnętrznych oraz Wydziału Prokuratury w Hamburgu właściwego do spraw postępowań korupcyjnych. wymiana doświadczeń wyjaśnianie zagadnień prawnych omawianie aktualnych postępowań

Prewencja korupcyjna w administracji publicznej Strategia prewencyjna Możliwe pojedyncze działania prewencyjne w zakresie korupcji Ustalenie obszarów roboczych zagrożonych korupcją, analiza ryzyka Konsekwentny nadzór służbowy i fachowy „Zasada wielu oczu” i przejrzystość Zasadnicze rozdzielenie planowania, przyznawania zleceń i rozliczania Zasada przetargów publicznych Rotacja personelu Utworzenie centralnych komórek / zobowiązanie pracowników do zgłaszania przypadków podejrzeń korupcji („obowiązek informowania”) Audyt wewnętrzny Selekcja personelu

Kształcenie i dokształcanie Wyczulenie i pouczenie pracowników Wykluczenie konkurencyjnych przedsiębiorstw / klauzule antykorupcyjne Zobowiązanie zleceniobiorców zgodnie z ustawą zobowiązaniową Uregulowanie przyjmowania prezentów i nagród Utworzenie placówki zaufania Utworzenie „Business Keeper Monitoring System” lub „Virtual Letter Box”