Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Advertisements

Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Elementy terapii poznawczej
STRES – TO BRZMI GROŹNIE
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Kierowanie twórczością w organizacji
WPROWADZENIE Uczeń klasy II Maciej Kowalski uczestniczył w wypadku komunikacyjnym w dniu r. w którym zginęły 2 osoby- starsi koledzy.
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
GRUPOWE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Konformizm Konformizm to zmiana zachowania lub opinii osoby, która spowodowana jest rzeczywistym lub wyobrażonym naciskiem ze strony osoby lub grupy osób.
Napięcie emocjonalne i stres
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
Teoria społecznego uczenia się
Biofeedback – jest to metoda pozwalająca kontrolować procesy zachodzące w organizmie. Uczy panowania nad własnymi reakcjami, pomaga odpowiednio relaksować.
“PROFESJONALNA OBSŁUGA KLIENTA”
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
w praktyce pedagogicznej
Na czym polega socjoterapia?
FUNKCJONOWANIE SEKSUALNE OSÓB WYCHOWYWANYCH
Co chcieliśmy osiągnąć?
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
DEPRESJA.
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Umiejętność obserwacji.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Biblioterapia.
(terapia czytelnicza)
DIAGNOZA … I CO DALEJ ? Hanna Wiśniewska-Śliwińska.
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
Autor: Grzegorz Rogala, ”Concordia – Konsorcjum szkoleniowe” www
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
P RACA Z GRUPĄ JAKO ELEMENT PSYCHOTERAPII UZALEŻNIEŃ.
PROCESY I ZJAWISKA W PSYCHOTERAPII OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU
DYSFUNKCJE SEKSUALNE KOBIET I MĘŻCZYZN W ZZA
Co to jest? Jak z nim walczyć?
Zdrowie prezentacja.
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ?
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
Stres w pracy nauczyciela
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
Opracowała: Katarzyna Płatek
Elementy psychoterapii poznawczo-behawioralnej
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Określanie celów: rozwojowy, edukacyjny, terapeutyczny
Co chcieliśmy osiągnąć?
Specjalistyczny Trening Zarządzania Stresem
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Dobry dom miejsce troski o psychikę człowieka
Co pomaga nastolatkom w radzeniu sobie z depresją
Zapis prezentacji:

Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor

Psychoterapia poznawczo-behawioralna Sposób funkcjonowania poznawczego człowieka przyczynia się do powstawanie, podtrzymywania oraz nasilania danego zaburzenia Sposób zachowania jest zależny od tego jak dana osoba przetwarza i interpretuje docierające do niej informacje Stosowany i przyswojony przez dana osobę nieadaptacyjny wzorzec reagowania/działania można zmienić poprzez uczenie się nowych umiejętności

Psychoterapia poznawczo-behawioralna W pracy terapeutycznej zwraca się szczególną uwagę na przejawy symptomów danego zaburzenia, które utrudniają funkcjonowanie jednostki Celem leczenia jest modyfikacja dysfunkcjonalnych dla jednostki sposobów myślenia i zachowania Psychoterapia ma charakter ustrukturyzowany

Podstawowe zjawiska w psychoterapii poznawczo-behawioralnej Koncentracja na poznawczych zniekształceniach Współpraca empiryczna Koncentracja na „tu i teraz” Relacja terapeutyczna Praca z emocjami poprzez modyfikację sposobu myślenia i interpretowania zdarzeń

Psychoterapia grupowa w modelu poznawczo-behawioralnym Grupy homogeniczne Grupy zamknięte i półotwarte Psychoterapia ustrukturyzowana Podczas sesji praca ukierunkowana na zgłaszany przez pacjenta problem, Koncentracja na zadaniach Monitorowanie zmian

Psychoterapia grupowa w modelu poznawczo-behawioralnym Identyfikowanie zniekształceń poznawczych w sposobie myślenia innych członków grupy Obserwowanie, identyfikowanie i modyfikowanie dysfunkcjonalnych zachowań i nieadaptacyjnych sposobów radzenia sobie z problemami

Psychoterapia grupowa w modelu poznawczo-behawioralnym Pacjenci przedstawiają swoje problemy w celu wspólnego rozpracowania/zrozumienia indywidualnych trudności Mniejsze skupienie na wewnętrznej dynamice grupy Praca na aktualnie ujawniających się, w kontekście sytuacji grupowej negatywnych myślach dotyczących własnej osoby

Sesje psychoterapii grupowej W psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym uwzględnia się: Zasady i reguły funkcjonowania grupy Indywidualne cele poszczególnych członków grupy Indywidualne problemy poszczególnych osób Praca terapeutyczna w oparciu o poznawczą teorię i techniki terapeutyczne Obserwowanie i testowanie sposobów odbierania rzeczywistości

Przebieg procesu terapeutycznego Obserwowanie zdarzeń i towarzyszących im zmian nastroju Wykorzystanie technik behawioralnych w celu modyfikacji zachowania Identyfikacja nowego sposobu spostrzegania myśli automatycznych oraz leżących u ich podłoża schematów poznawczych, odkrywanie i wprowadzanie w życie alternatywnych rozwiązań Praca nad zmianą schematów poznawczych, które wyznaczają i podtrzymują dysfunkcjonalny styl spostrzegania rzeczywistości

Cele psychoterapii poznawczo-behawioralnej uzależnień Zmniejszenie intensywności i częstotliwości występowania głodu substancji w wyniku podważania leżących u jego podstaw przekonań Nauczenie pacjenta różnorodnych technik, dzięki którym będzie mógł kontrolować głód substancji Budowanie silniejszego systemu kontroli wewnętrznej Radzenie sobie z napięciem emocjonalnym Radzenie sobie z depresją, lękiem, złością Beck, Wrigt, Newman, Liese, 2007

Techniki poznawczo-behawioralne istotne w grupowej terapii uzależnień Rozpoznawanie i analizowanie sposobu myślenia prowadzącego do obciążeń emocjonalnych i napięcia Modyfikacja myślenia w celu lepszego rozumienia rzeczywistych problemów i rozróżniania problemów spowodowanych dysfunkcjonalnym sposobem myślenia Analiza krótkotrwałych i długotrwałych zalet i wad konsumpcji substancji Uczenie strategii radzenia sobie z problemami życia codziennego i trudnymi emocjami Beck, Wrigt, Newman, Liese, 2007

Techniki poznawczo-behawioralne istotne w terapii uzależnień Praca nad zmianą trybu życia, który umożliwiłby pacjentowi korzystanie z innych źródeł satysfakcji Praca nad identyfikowaniem i modyfikowaniem samoniszczących myśli dotyczących własnych umiejętności prowadzących do przesadnych reakcji w sytuacji frustracji Uczenie nowych umiejętności interpersonalnych Rozpoznawanie i modyfikowanie przekonań które doprowadziły do uzależnienia Odbudowywanie systemu kontroli Beck, Wrigt, Newman, Liese, 2007

Czynniki leczące w psychoterapii grupowej Wzbudzanie nadziei Poczucie podobieństwa Dostarczanie wiedzy i informacji Altruizm Uczenie społecznych umiejętności Naśladowanie Interpersonalne uczenie Odreagowanie

Dziękuję za uwagę