Pegaz zdębiał, czyli warsztaty skutecznego tworzenia tekstów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRACA Z UCZNIAMI ZDOLNYMI W PROJEKCIE DIAMEnT POWUZ II KRAKÓW 19 LUTY – 18 MAJ JĘZYK ANGIELSKI.
Advertisements

Nowa” Matura 2015 Języki obce
Barka 1. Pan kiedyś stanął nad brzegiem, Szukał ludzi gotowych pójść za Nim; By łowić serca Słów Bożych prawdą. Ref.: O Panie, to Ty na mnie spojrzałeś,
czyli Słowacki pół żartem, pół serio
uczyć się języka angielskiego
NOWA MATURA Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO
Póki mego życia Panu śpiewać chcę Grać memu Bogu póki życia starczy mi
Wykorzystanie Platformy Moodle w dydaktyce języków obcych
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Informacje Na zielone szkoły jeździliśmy zazwyczaj całą szkołą, lecz od tego roku to się zmieni. Klasy I i II pojadą razem, a klasy III oddzielnie.
Jak duch ojca Ruszla odwiedzał kościół Dominikanów
Jak pisać pracę dyplomową?
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ DOTYCZĄCYCH REKLAMY
JAK UCZYĆ SIĘ JĘZYKÓW OBCYCH
Podstawy Informatyki zajęcia dla Studentów I-go roku studiów na Wydziale Fizyki i Informatyki Stosowanej AGH Dr inż. Piotr Gronek Zakład Informatyki Stosowanej.
OPIS PRZEDMIOTU (ZAJĘĆ)
Renesansowe wartości życiowe w „Trenach” Jana Kochanowskiego.
Idea Janusza Korczaka współcześnie
Co to znaczy zapomnieć ? 1. Wymazać z pamięci. 2. Wymazać z serca.
Jedynym narzędziem uskuteczniającym porozumiewanie się jest język. Filolog może pośredniczyć w tej komunikacji jako nauczyciel, doradca lub tłumacz. de.chat.
VI KONFERENCJA EWALUACYJNA
Uczyłem się na lekcjach
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
KOMUNIKACJA MULTIMEDIALNA ĆWICZENIA
Projektowanie interfejsów
Czy wiesz, co znaczy „zapomnieć” ?
Stanisław Ratyński.
Jan Kochanowski.
Męski Manifest (Raz na zawsze!)
1.
„Musicie być mocni mocą miłości, która jest potężniejsza niż śmierć...” Jan Paweł II.
Potrzeba jednej godziny, abyś poznał jego talenty.
Jan Kochanowski geniusz renesansu
11. Wiedza o języku Studia Podyplomowe „Polski Język Migowy” 2013/2014
Maksymalnie za część humanistyczną testu można było uzyskać 20 punktów.
Dr Paweł Laidler, IAiSP UJ
Jak ujarzmić burzę mózgów?
Prezentacja na temat Jana Kochanowskiego
Czasem się zastanawiam
Jedynym narzędziem uskuteczniającym porozumiewanie się jest język. Filolog może pośredniczyć w tej komunikacji jako nauczyciel, doradca lub tłumacz.
Sztuka przetwarzania gotowych tekstów: translatorium 1.
Warsztaty skutecznego pisania tekstów 7.
Na zajęciach informatyki, które prowadził dr inż. Paweł Grząka mieliśmy okazję nauczyć się pracy na komputerach w programach przydatnych w życiu prywatnym.
Warsztaty skutecznego pisania tekstów 2. Prof. dr hab. Marek Świdziński Zakład Językoznawstwa Komputerowego Instytut Języka Polskiego UW
JAN KOCHANOWSKI ŻYCIE I TWÓRCZOŚĆ.
Życie i twórczość Juliana Tuwima
... bieg ukończyłem, wiary ustrzegłem...
Różnorodność tematyczna sonetu.
10. Wiedza o języku Studia Podyplomowe „Polski Język Migowy”
On the Bergamuty Islands…
„Duck – freak” „ Kaczka Dziwaczka”.
You are about to see a few sentences in Polish. Try to translate them into English, but keep in mind they are: The First Conditonal The Second Conditional.
Hallo again! Your task is to translate the following sentences paying close attention to : Verb + ing To + infinitive Infinitive.
Sposoby Komunikacji. Definicja Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę. Na.
Nowa matura – od roku 2015 Informacje ogólne. Przedmioty obowiązkowe Język polski – część pisemna (poz. podst.) + część ustna Język angielski – część.
Prawa Dziecka 10 grudnia Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka.
Szczecin, Paweł Majda Metrologia Dr hab. inż. Paweł Majda Konsultacje p. 139, piątek od 14 do 16 godz. Informacje dla studentów:
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
Co to znaczy zapomnieć? Co to znaczy zapomnieć? 1. Wymazać z pamięci. 2. Wymazać z serca. 3. Nie pamiętać o Kimś kto powinien zostać w pamięci.
III EDYCJA. ZADANIA DO WYBORU NA ROK SZKOLNY 2015/2016.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
Starożytne myśli (wciąż aktualne)
Spotkanie ze Słowem J 14, 1-6 Z Ewangelii według świętego Jana:
Ewa Niemiec Logika dla Prawników Ewa Niemiec
Kanonizacja bł. Jana Pawła II
„ABY WSZYSCY BYLI JEDNO”
Jan Kochanowski nad zwłokami Urszulki, Jan Matejko, 1862
Nominacja w kategorii dziennikarstwo w plebiscycie Gala Róż Jadwigi.
Zapis prezentacji:

Pegaz zdębiał, czyli warsztaty skutecznego tworzenia tekstów Prof. dr hab. Marek Świdziński Zakład Językoznawstwa Komputerowego Instytut Języka Polskiego UW e-mail: m.r.swidzinski@uw.edu.pl Konsultacje: środa 14.00-15.00, pok. 1 http://www.mswidz.republika.pl

Motta: Искусство как прием. [Formalizm Rosyjski] Z agrestu poddanego torturom niejedno można wyciągnąć. [Lem] Zostało jeszcze wiele dobrej muzyki do napisania w C-dur... [Schönberg] Językiem zrobisz wszystko... [zasłyszane: Markowski?]

Motta: There was an Old Man who supposed That the street door was partially closed; But some very large rats Ate his coats and his hats, While that futile Old Gentleman dozed. [Mr. Edward Lear]

Motta: Terapeutka z Dąbrowy Górniczej Łkała: „Dziczeć chcesz, serce? – to dziczej Grzęznąc w życia zjełczałej osełce, Terapeucę wciąż i terapeucę. Duszo, spsiałaś? Zstąp niżej – zjamniczej!” [Barańczak]

Motta: N 14. Raz ornitologowi z Delftu chciał dać zagadkę jeden elf tu. Wymyślił rebus literowy o sowie, ale do połowy. Bo przecież wcale nie ma L w 2. [Świdziński]

Cel Cel – ćwiczenia z tekstami: projektowanie, pisanie, poprawianie, przekształcanie i ulepszanie tekstów. Motywacje: sentymentalna (warsztaty z 1988), poznawcza1 (jak dziś się czyta: Kindle, Grochola, literatura kobieca), poznawcza2 (jak dziś piszą nasi studenci), terapeutyczna (poćwiczyć ich…), ludyczna.

Prowadzący Jestem: strukturalistą, lingwistą formalnym, gramatykiem-polonistą, „człowiekiem od NLP”, poetą dla przyjemności. Wolę (= wyżej cenię): Mozarta od Schönberga. Morsztyna od Mickiewicza, Vermeera z Delftu od Picassa.

Patron

Filozofia Filozofia: Tekst JN to produkt rzemiosła (= rzecz „po coś”; ale równie ważne: „jaka jest”). JN – narzędzie do komunikacji i do pokazywania... (Bogusławski). Każdy NS zna to rzemiosło, ale musi ćwiczyć. Rzemiosło to sieć ograniczeń (konwencja). Dobry rzemieślnik wyciśnie maksimum z tworzywa. Odbiorca ma nie widzieć ani ograniczeń, ani wyciskania. NB: na tym polega Mozart...

Co robimy? Analiza fragmentów tekstów pisanych: Jak dany tekst jest zrobiony, jakie są jego cechy charakterystyczne, jak go przekształcać, jak go poprawić//zepsuć, jak go podrobić. Przetwarzanie tekstu: tekst pisany => imitacja mowy, tekst monologowy => dialog, tekst pełny => streszczenie, tekst informacyjny => tekst z wartościowaniem, tekst prozą => wiersz

Co robimy? Projektowanie // tworzenie tekstu: Zaprojektujemy i napiszemy wspólnie tekst spójny: na przykład recenzję fikcyjnego serialu // filmu TV. Jakie Wy macie oczekiwania // potrzeby // pomysły?

Jak to robimy? Praca wspólna na zajęciach. Prace domowe. Zadania konkursowe.

Zadanie 1 Poprawić fonet Barańczaka:

Zadanie 1

Zadanie 2 Jaki rebus literowy dostał kumpel Vermeera? N 14. Raz ornitologowi z Delftu chciał dać zagadkę jeden elf tu. Wymyślił rebus literowy o sowie, ale do połowy. Bo przecież wcale nie ma L w 2.

Zadanie 3 Przełożyć na polski limeryk Mr. Leara: There was an Old Man who supposed That the street door was partially closed; But some very large rats Ate his coats and his hats, While that futile Old Gentleman dozed.

Zadanie 4 Dostaw znaki interpunkcyjne: Przypuszczam ze sa wystarczajace powody aby komisja zajela sie Kwasniewskim jako tworca GTWw mysl wypowiedzi Kwasniewskiego to jak prokurator jest za bardzo dociekliwy a jak jeszcze w dodatku w przeszlosci spotkal sie z przyszlym swiadkiem powinien byc natychmiast odsuniety od dochodzen w przypadkach kiedy dotycza one GTW. ...paranoja stary

Zadanie 5 Usunąć rymy gramatyczne. Porymować nieparzyście. Zmienić długość wersu na 11-, 9-, 8-zgłoskowiec. Przerobić na sonet. Złożyć tercyną. Wielkieś mi uczyniła pustki w domu moim, Moja droga Orszulo, tym zniknieniem swoim! Pełno nas, a jakoby nikogo nie było: Jedną maluczką duszą tak wiele ubyło. Tyś za wszytki mówiła, za wszytki spiewała, Wszytkiś w domu kąciki zawżdy pobiegała. Nie dopuściłaś nigdy matce się frasować Ani ojcu myśleniem zbytnim głowy psować, To tego, to owego wdzięcznie obłapiając I onym swym uciesznym śmiechem zabawiając.

Zadanie 5 Teraz wszytko umilkło, szczere pustki w domu, Nie masz zabawki, nie masz rozśmiać się nikomu. Z każdego kąta żałość człowieka ujmuje, A serce swej pociechy darmo upatruje.

Co zadane? Dokończyć prace, które zaraz zaczniemy. Pomyśleć: jak się robi dialogi (przejście od scenariusza do scenopisu). Zły dialog w filmie: poszukać, nagrać, spisać.