Magia słowa, czyli jak zaczarować ucznia?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praca w zespole Tomasz Filipionek.
Advertisements

KOMUNIKACJA INTERŚRODOWISKOWA
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Szkoła dla rodziców i wychowawców
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Jak motywować uczniów do nauki?
Rodzic jako doradca zawodowy
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Lekcje informatyki w K.S.P. Lekcje informatyki w K.S.P. Wykonanie Pawe ł Majocha VB 2007r,
Anna Paszkowska-Rogacz
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Rośnie nowe pokolenie, które zmieni świat
ocenianie, które pomaga się uczyć
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Bronisława Malinowskiego w Woli
warsztaty dla rodziców
Jak pomóc dziecku i rodzinie. 1
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Małe dziecko w systemie edukacji
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Metody komunikowania się.
Praca w zespole.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Refleksje nad dostosowaniem procesu nauczania i uczenia się do wymagań egzaminów zewnętrznych Mielec, 29 sierpnia 2008r.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Grupa wychowanie przedszkolne grupa ‘C’
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Co chcieliśmy osiągnąć?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Szkoła z mocą zmieniania świata!
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Magia słowa, czyli jak zaczarować ucznia? dr Mariusz Menz Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Magia słowa, czyli jak zaczarować ucznia?

Nigdy bez gniewu nie patrzę na przewrotność tych ludzi, którzy nauczycieli mają niemal za nic, choć ich tak samo powinni szanować jak lekarzy, prawników i innych dobrze zasłużonych dla Rzeczypospolitej. Praca nauczyciela w szkole nie mniejsza niż tamtych, użyteczność zaś równa albo i większa. A.F. Modrzewski

I. Jaka szkoła, jaki uczeń, jaki nauczyciel?

3 x podmiotowość Jaka szkoła na miarę XXI wieku? Jakich nauczycieli pamiętamy? Jak zapamiętają nas uczniowie?

II. Czego uczyć, czyli jak złożyć puzzle w całość?

Umiejętności kluczowe planowanie, organizowanie i ocenianie własnego uczenia się skuteczne komunikowanie się w różnych sytuacjach efektywne współdziałanie w zespole rozwiązywanie problemów w twórczy sposób sprawne posługiwanie się komputerem i technologią komunikacyjną

III. Zamiast stawiać mury, lepiej budować mosty

Atmosfera Thomas Armstrong w swojej książce o rozwijaniu naturalnych zdolności każdego dziecka pisze o niebywałej otwartości dziecka na nową wiedzę w latach poprzedzających rozpoczęcie szkoły Małe dzieci najlepiej uczą się w atmosferze miłości, serdeczności, zachęty i wsparcia. Tam, gdzie szkole udaje się utrzymać takie podejście do ucznia, obserwujemy w dalszym ciągu radość i szybkie tempo uczenia się

Samoocena Gordon Dryden i Jeannette Vos twierdzą, że u podstaw wszystkich ważniejszych przełomów w edukacji leży przekonanie o własnej wartości czy innymi słowy pozytywny obraz własnej osoby Podobne zdanie ma Colin Rose, brtyjski producent programów przyspieszonego uczenia się: Ze wszystkich spostrzeżeń , które przyniosły nasze badania, najbardziej istotne brzmi następująco: nasza samoocena jest prawdopodobnie najważniejszym czynnikiem decydującym o tym, czy dobrze się uczymy – a prawdę mówiąc, czy jesteśmy dobrzy w czymkolwiek

„Brudna dwunastka, czyli stopery komunikacyjne Wyniki amerykańskich badań wykazały, że większość dzieci, już od bardzo wczesnego dzieciństwa słyszy co najmniej sześć negatywnych komentarzy na jedną zachętę. Problem dziecka zaczyna się wraz z uwagami typu: „Nie rób tego” lub „Niezbyt dobrze ci to wyszło” Thomas Gordon wyodrębnił 12 barier komunikacyjnych, które Robert Bolton z kolei podzielił na trzy kategorie: OSĄDZANIE (krytykowanie, przezywanie, stawianie diagnozy, chwalenie połączone z oceną) DAWANIE ROZWIĄZAŃ (rozkazywanie, grożenie , moralizowanie, stawianie zbyt wielu pytań, doradzanie) UNIKANIE UDZIAŁU W TROSKACH DRUGIEGO CZŁOWIEKA (odwracanie uwagi, logiczne argumentowanie, uspokajanie)

Żeby dzieci nas słuchały… Adele Faber i Eleine Mazlish, takie dają rady: po pierwsze, stosuj język empatii, czyli słuchaj co dziecko ma do powiedzenia i nie zaprzeczaj jego uczuciom po drugie, zachęcaj dziecko do współpracy po trzecie, zastanów się, zanim ukarzesz po czwarte, zachęcaj do samodzielności po piąte, nie chwal bezmyślnie po szóste, uwolnij dziecko od grania określonych ról

Magiczne słowa Słowa oprócz tego, ze niosą pewną informację, działają także jak swoistego rodzaju katalizatory, które uruchamiają stany emocjonalne oraz wywołują pewne obrazy, dźwięki i głosy w umyśle drugiego człowieka Okazuje się, że nie jest istotne to, co skuteczni komunikatorzy mówią, ale to, jak mówią Umysł każdego człowieka składa się z dwóch integralnych części: świadomej i nieświadomej Nieświadomy umysł to miejsce, gdzie przechowywane są dobrze wyuczone umiejętności, znajdujące się na poziomie nieświadomej kompetencji. Odpowiedzialny jest on m.in. za szybkie reakcje Trzy magiczne słowa: nie, spróbuj, ale

Umysł nie jest naczyniem, które należy napełnić, lecz ogniem, który trzeba rozniecić. Plutarch

Dziękuję za uwagę