ZUCHY zarys metodyki
Kim jest zuch? Zuch ma od 6 do 10 lat Wchodzi w świat odpowiedzialności Zmienia środowisko, idzie do szkoły Zaczyna mieć obowiązki Usamodzielnia się Jest ciekawy świata, żądny wrażeń, chłonie wiedzę Potrzebne mu jest dużo ruchu
Kim jest drużynowy? Wodzem Starszym bratem – starszą siostrą Wychowawcą
Prawo Zucha 1.Zuch kocha Boga i Polskę. 2.Zuch jest dzielny. 3.Zuch mówi prawdę. 4.Zuch pamięta o swoich obowiązkach. 5.Wszystkim jest z zuchem dobrze. 6.Zuch stara się być coraz lepszy.
Obiecuję być dobrym zuchem, zawsze przestrzegać Prawa Zucha. Obietnica Zucha Obiecuję być dobrym zuchem, zawsze przestrzegać Prawa Zucha.
Gwiazdki Zuchowe Zuch Ochoczy Zuch Sprawny Zuch Gospodarny
Sprawności zespołowe Odpowiadają celom wychowawczym i potrzebom gromady Uczą działania w grupie i mądrego współzawodnictwa Zdobywane są w, różnorodnych tematycznie, cyklach – ok. 4 w ciągu roku Kształtują rozwój dziecka w grupie Poszerzają wiedzę, pokazują świat
Sprawności Indywidualne Rozwijają zainteresowania zucha Ćwiczą pożyteczne umiejętności Uzupełniają wiedzę ze zbiórek Kształtują poczucie obowiązku Podkreślają indywidualność dziecka Prowokują działanie poza zbiórkami
Co zuchowi daje gromada? Nowe przyjaźnie, zacieśnienie szkolnych znajomości Prowokuje stawianie sobie wyzwań Pomaga poznawać otaczający świat Pokazuje jak zdobywać wiedzę, nabywać nowe umiejętności Dba o aktywność fizyczną zucha na zbiórkach Rozwija zdolności manualne zucha Daje możliwość rozwijania indywidualnych zainteresowań Uczy panować nad emocjami, wyrażać je w sposób nie zagrażający innym
Potrzeby dziecka a ich realizacja w gromadzie Rozwijanie empatii, pokonywanie egoizmu- opieka nad młodszymi zuchami, praca w grupie Posiadanie tajemnic- obrzędy, zwyczaje, mundur Ćwiczenie pamięci- piosenki, pląsy Szukanie autorytetów – „wszystkowiedząca” druhna czy druh Kontakt z przyrodą – zbiórki w terenie, zwiady, biwaki, KOLONIE
Kolonie zuchowe to: Podsumowanie rocznej pracy Nauka samodzielności Sprawdzian „dorosłości” Zabawa „w kogoś lub coś” Zabawa od pobudki do ciszy nocnej Nowe wyzwania
Potrzeby dziecka a ich realizacja w gromadzie Bycie w „paczce”- członek gromady Poznanie świata – realizacja sprawności Ruch, rozwijanie zmysłów – gry, ćwiczenia, pląsy Rozwijanie zdolności manualnych- majsterki Fantazjowanie – zabawy, teatrzyki, bajanie Porównywanie się – rywalizacja szóstek Współdecydowanie – Krąg Rady, sterowana demokracja
Po przejściu do 4 klasy zuch przekazany jest do drużyny harcerskiej Po przejściu do 4 klasy zuch przekazany jest do drużyny harcerskiej. Zachowuje się w ten sposób CIĄG WYCHOWAWCZY
Dziękuję za uwagę Prezentacja przygotowana na podstawie materiału Głównej Kwatery ZHP dh. pwd. Katarzyna Andruszkiewicz