„SZKOLNA ŁAWA CZY SALKA PARAFIALNA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
z przeprowadzenia ewaluacji wewnętrznej Gimnazjum nr 1 w Rydułtowach
Advertisements

Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Klasyfikacja roczna w roku szkolnym 2012/2013
Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
MOJA SZKOŁA W LICZBACH.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
Efekty wsparcia udzielonego w latach w ramach działania 2.2 ZPORR w województwie podkarpackim Jowita Siemińska Oddział Nauki Departament Edukacji.
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Analiza wyników ankiety
Prawa i obowiązki ucznia
Edukacja seksualna w opiniach licealistów
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Wyniki ankiety przeprowadzonej w klasach trzecich gimnazjum.
Przedstawienie Raportu z badań satysfakcji klientów i Jakości wody w opinii mieszkańców Gdańska i Sopotu.
Klamki do drzwi Klamki okienne i inne akcesoria
Matura 2005 Wyniki Jarosław Drzeżdżon Matura 2005 V LO w Gdańsku
Technologia chemiczna a zrównoważony rozwój – SEMINARIUM
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Ankieta dotycząca odżywiania się uczniów klas pierwszych
Ankieta została przeprowadzona wśród uczniów klas pierwszych w listopadzie 2013 r., przez uczennice klasy 3B: Annę Klecuń, Karolinę Gaczoł i Martę Eljaszewicz.
Pracownia Języków Obcych IBE Agata Gajewska-Dyszkiewicz
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Ankieta ma na celu badanie opinii publicznej Gminy Nasielsk. W ankiecie wzięło udział 500 osób. 100 mieszkańców miasta Nasielsk i 400 mieszkańców wsi.
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Raport z ewaluacji wewnętrznej w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Pacynie rok szkolny 2012/2013r.   „Uczniowie są aktywni ”  
Badanie opinii uczestników IX Bałtyckiego Festiwalu Nauki na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego Koło Naukowe Metod Ilościowych.
Zwyczaje żywieniowe Polaków
EWALUACJA ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH - KOŁA ZAINTERESOWAŃ GIMNAZJUM im. C. K
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
VI przegląd plastyczny z rysunku, malarstwa i rzeźby
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Dobre praktyki w Publicznym Gimnazjum nr 44 w Łodzi
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Odpowiedzi ustne. Kartkówki obejmujące niewielką partię materiału. Zadania klasowe, sprawdziany, testy, arkusze egzaminacyjne, badanie wyników nauczania.
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
EGZAMIN MATURALNY Wybór języka obcego zdawanego jako obowiązkowy.
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Szkoła Podstawowa im. Królowej Jadwigi w Sierczy
Spływ należności w Branży Elektrycznej
Co to znaczy “ dobra frekwencja “ w szkole?
Praktyki zawodowe na kierunku FIZJOTERAPIA w roku akademickim 2012/2013.
Wstępna analiza egzaminu gimnazjalnego.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Komenda Powiatowa Policji
Analiza wyników Ankiety dla absolwentów Szkoły Podstawowej nr 3 w Płocku Płock, 26 czerwca 2014 r.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
System edukacji w Polsce
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
ANKIETA ZOSTAŁA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW GIMNAZJUM ZPO W BORONOWIE.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Zapis prezentacji:

„SZKOLNA ŁAWA CZY SALKA PARAFIALNA „SZKOLNA ŁAWA CZY SALKA PARAFIALNA? RELIGIA W SZKOŁACH – RZECZYWISTOŚĆ A OCZEKIWANIA W OPINIACH LICEALISTÓW .”

KALENDARIUM Do roku 1989 – lekcje religii w kościołach 1990 – wprowadzenie religii do szkół - "We wszystkich szkołach na terenie naszej diecezji prowadzona byla katecheza, połączona z niemałym trudem i poświęceniem katechetów i uczniów. Ponownie zatem w murach polskich szkół głoszona byla Ewangelia Jezusa Chrystusa. Ojciec Święty Jan Paweł II w przemowieniu do pedagogów, wygłoszonym ostatnio we Włoclawku powiedzial pieknie, ze katecheza wróciła do sal szkolnych i znalazła swoje miejsce i odbicie w systemie wychowawczym. Znalazła swoje miejsce! A zatem miejscem katechezy jest szkoła!” (odezwa łódzkich biskupów na zakończenie roku szkolnego, 20 czerwca 1991). 1997 – ostateczne zatwierdzenie religii jako przedmiotu w szkole 2007 – włączenie oceny z religii do średniej ocen

PROBLEMATYKA BADAŃ Opinie uczniów na temat religii jako przedmiotu szkolnego oraz ich oceny lekcji religii we własnej szkole Czynniki, które mają wpływ na ocenę religii w oczach badanych Przebieg lekcji religii, formy jej prowadzenia i użyteczność Motywacje uczniów do uczęszczania na lekcje religii oraz powody nieuczęszczania Sylwetka osoby prowadzącej zajęcia – fakty i oczekiwania Opinie uczniów na temat włączania oceny z religii do średniej ocen Uczestnictwo w lekcjach religii a ocena religijności własnej oraz religijności rodziny Uczestnictwo w lekcjach religii a opinie respondentów na tematy kontrowersyjne dla Kościoła (zapłodnienie in vitro, aborcja itp.) Religia w gimnazjum a religia w liceum – porównanie doświadczeń

TECHNIKA OTRZYMYWANIA MATERIAŁÓW

CHARAKTERYSTYKA PRZEBADANEJ ZBIOROWOŚCI 165 respondentów 71,5 % kobiet (118 osób) / 28,5% mężczyzn (47 osób) Uczniowie drugich klas liceów ogólnokształcących w województwie łódzkim Klasy humanistyczne i ścisłe 35,6% osób wierzących, ale praktykujących nieregularnie, 31,9% wierzących i praktykujących regularnie, 16.9% wierzących ale niepraktykujących W 60,4% nieuczestniczących w życiu społecznym Większość respondentów pochodzących z rodzin : Dobrze wykształconych (42,7% uczniów, których matki mają wyższe wykształcenie, 36,1% ojców z wyższym wykształceniem) W dobrej sytuacji materialnej (94,9% ankietowanych określiło swoją sytuację materialną jako dobrą ) Mieszkających głównie w Łodzi ( 47,2%) Wierzących, ale praktykujących nieregularnie ( 37,7%) wierzących, niepraktykujących, ( 36,4%) lub rodzin wierzących praktykujących regularnie ( 29.6%)

NA RELIGIĘ (NIE) CHODZĘ, BO… - czyli rzecz o powodach oraz ocen wstępnych kilka Czy uczniowie, którzy nie chodzą na lekcje religii, mają zapewnione przez szkołę inne zajęcia w tym czasie? Czy lekcje religii są w Twojej szkole obowiązkowe? Częstość Procent Tak 7 4,4 Nie, mają wtedy tzw. okienko w czasie lekcji 118 74,2 Nie, lekcje religii odbywają się na pierwszej lub ostatniej godzinie i uczniowie są zwolnieni z tych zajęć 28 17,6 Inna sytuacja 6 3,8 Ogółem 159 100,0 Częstość Procent TAK 15 9,2 NIE 148 90,8 Ogółem 163 100,0 Źródło: badanie własne

DLACZEGO UCZĘSZCZASZ NA LEKCJE RELIGII?

FORMA ZAJĘĆ

CO PROWADZĄCY BIERZE POD UWAGĘ PODCZAS OCENIANIA?

CO UCZNIOWIE SĄDZĄ O OCENIANIU LEKCJI RELIGII? DOBRY POMYSŁ ZŁY POMYSŁ dzięki temu lekcja religii traktowana jest bardziej poważnie (25,7%) pozwala to systematycznie zwiększać wiedzę o Bogu (10,7%) wiara to wartość, której nie można ocenić (52,1%) nakłada się więcej obowiązków na uczniów (11,4%)

PROWADZĄCY ZAJĘCIA – osoba duchowna czy świecka?

OCENA SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ

OCENA PROWADZĄCEGO W OCZACH UCZNIÓW Jest przygotowany do zajęć – 99,3% Traktuje i ocenia uczniów sprawiedliwie – 98,5% Daje uczniom możliwość swobodnego wyrażania własnych poglądów – 97,8% Jest otwarty na dyskusje z uczniami – 97,1% Potrafi współpracować z uczniami – 96,2% Potrafi stworzyć przyjazną atmosferę, opartą na tolerancji, wzajemnym zrozumieniu i poszanowaniu poglądów innych – 95% Potrafi porozumieć się i znaleźć wspólny język z uczniami – 94,4% Urozmaica formy prowadzenia lekcji religii – 66,4% Traktuje przedmiot, którego naucza jako najważniejszy – 47,6% Za dużo wymaga od uczniów – 22,8%

TEMATYKA PORUSZANA PODCZAS LEKCJI RELIGII Jakie tematy poruszane są w czasie lekcji religii w Twojej szkole? Jakie zagadnienia, Twoim zdaniem, można by poruszać na lekcji religii? 14

MIEJSCE ODBYWANIA SIĘ LEKCJI RELIGII 15

STOSUNEK UCZNIÓW DO UCZĘSZCZANIA NA LEKCJE Czy uczniowie chętnie uczęszczają na lekcję religii? 16

GIMNAZJUM Liczba osób  Uczestnictwo w katechezie w gimnazjum a uczestnictwo w katechezie w liceum Uczestniczący teraz Nieuczestniczący teraz Uczestniczący w gimnazjum 140 21 Nieuczestniczący w gimnazjum 2 1 Uczniowie wskazywali głównie na następujące powody uczestnictwa w lekcjach: wiara w Boga (61,3%) oraz nakaz ze strony rodziców (39,3%). Ogólna, dobra ocena prowadzącego – 68,8%

PODSUMOWANIE: POZYTYWNE STRONY Większość uczniów liceów uczęszcza na lekcje religii (86,7%) Wiara w Boga jako najczęstszy powód uczęszczania na lekcję religii (71,4%) Opuszczanie lekcji religii to rzadkość Sposób prowadzenia lekcji: ▪ Lekcje są ciekawe i interesujące(62,6%) Przydatne i użyteczne (65,3%) Większość uczniów modli się na religii (74,1%) Uczniowie bardziej przykładają się do lekcji, od kiedy ocena z zajęć została wliczona do średniej (44,8%) Pozytywna ocena pracy i postawy prowadzącego (85,9%): Zawsze przygotowany do zajęć (89,1%) ▪ Ocenia sprawiedliwie (71,%) Jest otwarty na dyskusje (75,6%) ▪ Potrafi współpracować (64,9%) Potrafi porozumieć się (58,4%) ▪ Stwarza przyjazną atmosferę (64,2%) Religia w gimnazjum: Wysoka frekwencja (98,2%) Wiara w Boga głównym powodem uczestnictwa ▪ Sposób prowadzenia katechezy określany jako dobry (68,8%)

PODSUMOWANIA CIĄG DALSZY: NEGATYWNE STRONY Wśród uczęszczających na lekcje religii: 72,3% odrabia inne lekcje 60% rozmawia z kolegami 40% nie udziela się i nie przeszkadza w zajęciach Niewielu uczniów ma alternatywę wobec zajęć religii (4,4%) Na lekcji jest niewiele dodatkowych form aktywności Wliczanie oceny z religii do średniej: Prawie 1/3 uczniów (30,8%) chodzi na lekcję aby uzyskać dobrą ocenę i podwyższyć średnią Dla 47,6% osób wliczanie oceny do średniej nie wpłynęło na stosunek do tego przedmiotu Dla 42,3% badanych nie ma znaczenia kto prowadzi w szkole lekcje religii Ponad połowa badanych (52,1%) uważa, że ocenianie uczniów na lekcji religii to zły pomysł wg nich wiara to wartość, której nie można ocenić

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ! Projekt i realizacja: Bartosz Gronert, Agata Musiałowska, Katarzyna Ociepa, Katarzyna Pachowicz, Monika Pokrzywnicka, Łukasz Raczyński, Blanka Rogowska, Karolina Sęk, Aleksandra Sowińska, Joanna Szymczyk; opiekun grupy: mgr Sylwia Męcfal