Zagrożenia komputerowe dla dzieci
Kontekst zjawiska. Wielkie znaczenie informatyki dla dzieci. Uświadomienie zjawisk negatywnych. Zjawiska techniczne a nowe zjawiska społeczne.
Rodzaje zagrożeń. Fizyczne (wzrok, postawa). Psychiczne (uzależnienie, oderwanie od życia). Moralne (łatwość dostępu do treści niebezpiecznych). Społeczne (zachowania nieetyczne, anonimowość, brak hamulców). Intelektualne (szok informacyjny).
Zagrożenia fizyczne Dotyczą 30% użytkowników. Napięcie mięśni karku. Nadwyrężone mięśnie nadgarstka. Bóle kręgosłupa. Zmęczenie wzroku. Bóle głowy. Ogólne zmęczenie. Skrzywienie kręgosłupa.
Zapobieganie. Odpowiednie warunki pracy. Prawidłowa postawa przy pracy. Właściwy sprzęt. Dobre oświetlenie. Przerwy relaksacyjne.
Zagrożenia psychiczne - uzależnienie od komputera. Początkowo niezauważalne. Szkody widoczne stopniowo. Postępująca izolacja od innych ludzi. Zanikanie potrzeby kontaktu. Maszyna zastępuje kontakty z ludźmi. Zanik relacji emocjonalnych. Lęk przed kontaktem z innymi osobami. Poczucie bezpieczeństwa tylko przy komputerze.
Zwykła praca czy nałóg? Hobby wyrządza szkody np. w nauce. Rezygnacja z innych spraw na rzecz komputera. Niepowstrzymany przymus grania, surfowania. Komputer niezbędny jak powietrze. Bagatelizowanie szkód dla siebie i innych. Rozkojarzenie. Zaburzenia pamięci. Lekceważenie innych spraw. Zamieranie przyjaźni. Komputer wypełnia całe życie.
Kto się uzależnia? Dzieci od 4 do 9 lat. 15 - 18-latki. (szczególnie). Osoby od 25 do 30 lat.
Przyczyny uzależnienia. Ludzie nie akceptują samych siebie. Nie chcą siebie poznać. Ucieczka przed światem realnym - wirtualny jest prostszy i kształtowany wg. Własnych upodobań. Nie radzą sobie z własnymi emocjami. Emocje wyrażane w prosty sposób. :) uśmiech (: smutek
Rodzaje uzależnień Gry komputerowe. Internet. Programowanie.
Cechy gier komputerowych Wirtualna rzeczywistość oderwana od życia. Gracz przestaje orientować się w realiach rzeczywistości. Powszechna agresja - trupy, morderstwa. Grę i życie bohatera można zacząć od nowa. Wypaczają obraz realnego świata. Uodparniają na zło i destrukcję.
Skutki gier komputerowych Zaburzenia koncentracji. Kłopoty z myśleniem. Rozstrój emocjonalny. Zaburzenia hierarchii wartości. Uzależnienie. Zaburzenia osobowości. Wyobcowanie z rzeczywistości.
Zagrożenia moralne Anonimowość Brak hamulców. Ujawnianie się negatywnych instynktów tkwiących w podświadomości.
Zagrożenia intelektualne A. Bezkrytyczne zaufanie do możliwości maszyny. - komputer się myli. - jest narzędziem. - to człowiek jest panem maszyny. - maszyna wykonuje tylko to co ma w programie. B. Szok informacyjny.
Nadmiar informacji - przyczyną szoku Mózg traci zdolność selekcji informacji pod względem ważności. Powstaje papka pomieszanych informacji o niczym. Następuje zachwianie proporcji między wiedzą i informacją. W rezultacie osoba staje się płytka intelektualnie niezdolna do niezależnych sądów i podatna na manipulacje.
Rola rodziców Kontrola korzystania z komputera. Wykorzystać go jako narzędzie wspierające edukację i rozwój dziecka. Pomóc w doborze programów edukacyjnych ułatwiających zdobywanie wiadomości, uczących logicznego myślenia, cierpliwości, podejmowania decyzji, spostrzegawczości, podzielności uwagi itd.
To do czego użyjemy komputera zależy wyłącznie od nas samych! In medium veritas Istota leży w umiarkowaniu!