Śmiech to zdrowie… ale i nauka.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Podręcznik dla nauczycieli Konferencja.
Advertisements

im. Króla Jana III Sobieskiego
Partnerska Współpraca Szkół Językowy Projekt Comeniusa pt. Wpływ kultury narodowej na kształtowanie się relacji rodzinnych w krajach zjednoczonej Europy.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Jak samorząd uczniowski może wpłynąć na życie społeczności szkolnej?
SZKOLNA TELEGAZETA. Debata Recepta na demokrację w szkole W naszej szkole w dn odbyła się debata pt.: Recepta na demokrację w szkole. Na debatę
Komputer jako zagrożenie dla rozwoju dzieci klas I-III
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Napięcie emocjonalne i stres
narzędzie w językowych pracach projektowych
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
MODELE EDUKACJI „Zdolności człowieka do radości ze wszystkiego, co żyje, do emanowania zdolnościami na otaczający go świat, do „bycia zainteresowanymi”’
Dla uczniów bardzo ważna jest otwarta komunikacja z wychowawcami, nauczycielami i dyrektorami. Stworzenie atmosfery sprzyjającej otwartej komunikacji może.
Dobre praktyki w Publicznym Gimnazjum nr 44 w Łodzi
Regulamin Szkoły z klasą
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Tematyka prac magisterskich
Obserwacja wybranych uczniów
Szkoła Współpracy.
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
compulsory full-time education
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
SU jest to niezależna organizacja, w której skład wchodzą wybrani uczniowie szkoły. Są oni wybierani w demokratycznych wyborach poprzedzonych intensywną.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
1 Procedury doskonalenia uczenia się i nauczania Nagrywanie i omawianie lekcji.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
Metoda ćwiczeń praktycznych Scenariusz zajęć
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
CZYNNIKI RÓŻNICUJĄCE UCZNIÓW
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Diagnoza stanu wyjściowego.
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
CLIL… !? A co to? Content and Language Integrated Learning (CLIL) to zintegrowane nauczanie języka obcego i przedmiotów. Jest to nowoczesna metoda nauczania,
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Obserwacja wybranych uczniów
Czytanie wspiera rozwój dziecka
Co chcieliśmy osiągnąć?
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Szkoła w Mieście Rodzaj innowacji: organizacyjno – metodyczna.
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

Śmiech to zdrowie… ale i nauka. Wykorzystanie elementów humorystycznych na lekcji języka obcego Katarzyna Góralska

Elementy humorystyczne a korzyści z punktu widzenia nauczyciela Korzyści płynące ze stosowania humoru w czasie zajęć lekcyjnych z jednej strony dotyczą funkcjonowania grupy uczniów za którą jest odpowiedzialny nauczyciel, z drugiej zaś umożliwiają mu lepszą samorealizację. Korzyści dotyczące ucznia: Niewątpliwie największą z nich jest stworzenie przyjaznej atmosfery w czasie lekcji, która pozwala uczniom na lepsze przyswajanie wiadomości. Ponadto swobodny klimat w klasie sprzyja zacieśnianiu więzi i zmniejszeniu dystansu między nauczycielem i uczniami. Następuje wzrost obopólnego zaufania, relacje partnerskie oparte na szacunku i nastawienie na zaspokojenie potrzeb drugiej strony. Śmiech na lekcji pomaga rozładować napięcia istniejące w klasie, zapobiega konfliktom oraz powoduje, że uczniowie chętniej i efektywniej wykonują polecenia nauczyciela.

Nauczyciel stosujący humor podczas lekcji o wiele łatwiej przekona ucznia do wykonania zadania, czy do bycia posłusznym. Pomaga mu to kierować uczniami, a tym samym osiągnąć lepsze wyniki na polu dydaktycznym jak i wychowawczym. Korzyści dotyczące nauczyciela: Humor na lekcjach chroni przez wypaleniem zawodowym. Nie tylko motywuje nauczyciela do pracy, ale sprawia, że wykonywany zawód jest atrakcyjny i pełen nowych wyzwań. Nauczyciel lepiej radzi sobie ze strasem związanym z hospitacją, czy lekcją pokazową. Jednocześnie zyskuje wiele w oczach uczniów – jest postrzegany jako osoba sympatyczna i przyjazna, jego autorytet i popularność wzrastają. Wszystko to powoduje, że ma on lepszy kontakt z klasą, a ich wzajemna relacje są pozbawione sztuczności i przymusu. Stosowanie komizmu wydaje się być doskonałym antidotum na problemy, które nauczyciel spotyka w swojej pracy oraz na odnajdywanie przyjemności w codziennych obowiązkach nauczycielskich.

Elementy humorystyczne a korzyści z punktu widzenia ucznia Przede wszystkim humor ułatwia uczniom funkcjonowanie w instytucji jaką jest szkoła. Wpływa pozytywnie na atmosferę panującą w klasie. Dzięki temu nic nie hamuje komunikacji między nauczycielem i uczniem, uwaga uczniów jest właściwie stymulowana, a oni sami nie są zalęknieni czy zastraszeni. W takiej klasie występują silne więzi empatii, nie tylko między nauczycielem i uczniami, ale również między samymi uczniami. Na podstawie badań psychologicznych dowiedziono, że element humorystyczny jest najlepszym sposobem na skoncentrowanie uwagi. Nawet jeśli uczeń nie jest zainteresowany tematem lekcji, dzięki humorowi stosowanemu przez nauczyciela lepiej przyswaja informacje.

Ponadto śmiech odgrywa dużą rolę w redukowaniu stresu, pozwala uczniom o wiele lepiej radzić sobie z codziennymi problemami. Odradza się jednak stosowanie humoru w czasie egzaminów, które niewątpliwie powodują u uczniów stres. Śmiech w takiej sytuacji mógłby negatywnie wpłynąć na niektórych uczniów i spowodować podniesienie poziomu stresu. Humor stosowany na lekcji wpływa pozytywnie na rozwijanie inteligencji i kompetencji emocjonalnych uczniów. Pozwala kontrolować negatywne emocje - osoby ceniące komizm umieją kontrolować stopień ich natężenia, czas trwania i częstotliwość występowania. Humor promuje emocje pozytywne, które wpływają nie tylko na rozwój intelektualny, ale także na dynamikę osobowości i zintegrowane życie. Stosowanie humoru na lekcjach zachęca uczniów do udziału w dyskusji, dając im sposobność wyrażania własnych opinii i poglądów. Rozwija także kreatywność językową uczniów.

Lekcje języka obcego to doskonała okazja do pracy z wykorzystaniem elementów humorystycznych. Dostarczają nie tylko korzyści, o których była mowa, ale także są źródłem wiedzy z zakresu realioznawstwa danego języka. Elementy humorystyczne mogą stanowić główny temat lekcji lub element jednej z jej faz. Formy najczęściej stosowane na lekcjach języków obcych to: Humorystyczne obrazki Zabawne historyjki, komiksy a także kalambury (w tym gry słów)

Bibliografia: Śmiech to zdrowie… ale i nauka. Wykorzystanie elementów humorystycznych na lekcji języka obcego, Radosław Kucharczyk, Języki obce w szkole Nr 4/2005