Styl życia a zdrowie STYL ŻYCIA A ZDROWIE JOLANTA SIEPLIŃSKA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
VII edycja programu edukacyjnego pt. „Trzymaj Formę!”
Advertisements

Wybieram zdrowie i zdrowe odżywianie
W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH
ZAŁOŻENIA REALIZACJI IV EDYCJI PROGRAMU EDUKACYJNEGO
Pospolita sól kuchenna składa się z dwóch pierwiastków - z sodu i chloru.
Prezentacja dla uczniów gimnazjum
Bez białka nie ma ciałka!.
G Wiek gimnazjalny trwa od 13 do 16 roku życia.
„Żyj zdrowo i kolorowo”
DZIESIĘĆ ZASAD ZDROWEGO ŻYWIENIA
Piramida zdrowego żywienia
ZDROWY STYL ŻYCIA – SPOSÓB NA STRES
Piramida żywieniowa-czy warto według niej żyć ?
ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY W WIEKU SZKOLNYM
„DIETA” Ogólnie wiadomo, że jemy niezdrowo, za tłusto, za dużo i nieodpowiednie rzeczy, przez co częściej chorujemy i tyjemy. Aby to zmienić, warto trochę.
mgr rekreacji ruchowej
ZDROWY TRYB ŻYCIA.
Pokarm, który jesz, powinien ci dostarczyć wszystkiego, co niezbędne jest do życia i wzrostu. Aby być silnym i zdrowym, musisz jeść różne potrawy, ponieważ.
„Jak żywią się Polacy?” Anna Prochera kl. IIc.
PIRAMIDA ZROWEGO ŻYWIENIA
ODŻYWIAMY SIĘ ZDROWO.
Jakub Szota Częstochowa 2012
ZDROWIE TO NAJCENNIEJSZY DAR mgr Anna Sierecka
Owoce i warzywa - z nimi w walce o zdrowie się wygrywa!
Zbilansowana dieta dla młodzieży Bożena Wajszczyk Zakład Epidemiologii i Norm Żywienia Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie.
EDUKACJA ZDROWOTNA TRZYMAJ FORMĘ!!!.
Żelazne zasady zdrowego żywienia
ABC – zdrowego odżywiania
Krzysztof Skuza Mikołaj Sarzyński
Zdrowe Odżywianie.
Co podać dziecku na talerzu ?
Zasady prawidłowego odżywiania Miłego ogladania.
Sport. Sport Dzięki wysiłkowi dotlenia się mózg, poprawia się kondycja oraz sprawność fizyczna organizmu. Dlatego ważne jest, aby sport uprawiać kilka.
Stres – jak sobie z nim radzić?
Zdrowy styl życia.
Prezentacja wykonana przez uczniów z Zespołu Szkół nr 2 w Nidzicy
Witam Państwa bardzo serdecznie.
Zdrowie Odżywianie Zdrowe odżywianie - sposób odżywiania, polegający na przyjmowaniu substancji korzystnych dla zdrowia w celu zapewnienia lub poprawy.
RUCH TO ZDROWIE.
Zasady Odżywiania.
Śniadanie daje moc !!.
Żywienie a zdrowie Żywienie dzieci Mgr inż. Iwonna Niegowska
Trzymaj formę, a zachowasz zdrowie !!!
ZDROWE ODŻYWIANIE.
Bez białka nie ma ciałka!.
Żeby być zdrowym ….
ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY W WIEKU SZKOLNYM
Regularne i zdrowe odżywianie 
Dekalog zdrowego żywienia.
przyczyny, przejawy, skutki, profilaktyka.
Żywienie dzieci w wieku szkolnym
,,W zdrowym ciele zdrowy duch’’
 Pożywienie jest niezbędne do życia. Stanowi źródło energii i składników odżywczych potrzebnych do wzrostu i rozwoju, do wykonywania różnych czynności.
Dekalog zdrowego żywienia
Grupy produktów żywnościowych i ich Wartość odżywcza.
Co rozumiemy przez zdrowy tryb życia i odżywiania się?
Oddział Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej WSSE Gorzów Wlkp.
Żeby zdrowym być….
Zdrowe Żywienie Człowieka
Zdrowy styl życia.
Trzymaj Formę! Prezentacja multimedialna. Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych na Rzecz tłuszczów roślinnych (w umiarkowanych ilościach) *Jedz.
Poznajemy składniki pokarmu.
Znaczenie profilaktyki zdrowotnej w utrzymaniu sprawności do długowieczności Małgorzata Kaczmarczyk Kielce, 15 czerwca 2016 roku.
18/09/2016 Zdrowe odżywianie. 2 Coś o zdrowym odżywianiu Zdrowe odżywianie - sposób odżywiania, polegający na przyjmowaniu substancji korzystnych dla.
ZASADY WŁAŚCIWEGO ODŻYWIANIA
TO JEST TWÓJ CZAS NA ZDROWIE
Żywienie a profilaktyka choroby Alzheimera i Parkinsona
Sposoby radzenia sobie ze stresem
ABC – zdrowego odżywiania
Zapis prezentacji:

Styl życia a zdrowie STYL ŻYCIA A ZDROWIE JOLANTA SIEPLIŃSKA BEATA ŁAZIUK

WPŁYW STRESU NA ZDROWIE ZNACZENIE RUCHU W ŻYCIU CZŁOWIEKA CZĘŚĆ I STYL ODŻYWIANIA SKUTKI NAŁOGÓW CZĘŚĆ II WPŁYW STRESU NA ZDROWIE ZNACZENIE RUCHU W ŻYCIU CZŁOWIEKA

CZĘŚĆ I STYL ŻYWIENIA SKUTKI NAŁOGÓW

STYL ŻYCIA – CAŁOKSZTAŁT CECH CHARAKTERYSTYCZNYCH DLA JEDNOSTKI LUB ZBIOROWOŚCI, WYRÓŻNIAJĄCY SIĘ W ŻYCIU CODZIENNYM – W POSTAWACH WOBEC PRACY, SPOSOBU SPĘDZANIA CZASU WOLNEGO, KONSUMPCJI, STROJU, STOSUNKACH MIĘDZYLUDZKICH.

ZDROWIE TO JAK NAJDŁUŻSZA MOŻLIWOŚĆ AKTYWNEGO I TWÓRCZEGO ŻYCIA BEZ CHORÓB I NIEPEŁNEJ SPRAWNOŚCI, ALE NAWET Z NIMI, JEŻELI NIE DA SIĘ ICH WYELIMINOWAĆ.

PRZYCZYNY NADMIERNEJ MASY CIAŁA PREDYSPOZYCJE GENETYCZNE BŁĘDY ŻYWIENIOWE ZBYT NISKA AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA SYTUACJA SPOŁECZNO – EKONOMICZNA - BIERNE FORMY WYPOCZYNKU - MODEL ŻYWIENIA W DOMU RODZINNYM - REAKCJA NA STRES

10 ZASAD PRAWIDŁOWEGO ŻYWIENIA DOSTOSUJ ILOŚĆ ZJEDZONEGO POŻYWIENIA DO TWOJEJ AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ SPOŻYWAJ POSIŁKI REGULARNIE, JEDZ WOLNO I PRZEŻUWAJ KAŻDY KĘS STARAJ SIĘ, ABY CODZIENNE ZAPOTRZEBOWANIE ORGANIZMU NA ENERGIĘ W CO NAJMNIEJ 55% POKRYWAŁY WĘGLOWODANY BIAŁKO POWINNO DOSTARCZYĆ 12% OGÓŁU ENERGII

TŁUSZCZE POWINNY DOSTARCZAĆ NIE WIĘCEJ NIŻ 30% OGÓLNEJ ENERGII, UŻYWAJ OLEJÓW ROŚLINNYCH, WYSTRZEGAJ SIĘ TŁUSTYCH MIĘS, WĘDLIN I PRZETWORÓW MLECZNYCH O WYSOKIEJ ZAWARTOŚCI TŁUSZCZU MLEKO I PRZETWORY MLECZNE SPOŻYWAJ CODZIENNIE SPOŻYWAJ PRODUKTY ZAWIERAJĄCE BŁONNIK CZĘSTO SPOŻYWAJ WARZYWA I OWOCE OGRANICZ SPOŻYWANIE SOLI STARAJ SIĘ, ABY TWOJE POŻYWIENIE BYŁO UROZMAICONE I ZBILANSOWANE

PIRAMIDA ZDROWIA WARZYWA I OWOCE AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA 5 x DZIENNIE Kilka razy w miesiącu lub częściej w mniejszych ilościach AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA CODZIENNIE Kilka razy w tygodniu codziennie FUNDACJA PROMOCJI ZDROWIA

BMI WSKAŻNIK MASY CIAŁA BMI - STOSUNEK MASY CIAŁA DO KWADRATU WZROSTU BMI = 17 – 24,9 - PRAWIDŁOWA MASA CIAŁA BMI = 25 – 29,9 - NADWAGA BMI > 30 OTYŁOŚĆ

NAŁÓG PRZYZWYCZAJENIE – PSYCHICZNE UZALEŻNIENIE OD JAKIEJŚ SUBSTANCJI PROWADZĄCE DO WYSTĄPIENIA OBJAWÓW ABSTYNENCJI PO JEJ ODSTAWIENIU. NAŁÓG NADUŻYWANIE – UŻYWANIE DANEJ SUBSTANCJI W NADMIERNYCH ILOŚCIACH , SZKODLIWYCH DLA ZDROWIA. NAŁÓG - CIELESNE I PSYCHICZNE UZALEŻNIENIE SIĘ OD JAKIEJŚ SUBSTANCJI, KTÓREMU TOWARZYSZĄ OKREŚLONE ZMIANY ZACHOWANIA ORAZ KONIECZNOŚĆ CIĄGŁEGO ZWIĘKSZANIA DAWKI.

OD CZEGO MOŻEMY UZALEŻNIĆ SIĘ? ALKOHOL LEKI SUBSTANCJE PSYCHOAKTYWNE NIKOTYNA JEDZENIE SEKS KOMPUTER HAZARD

SPOŁECZNE SKUTKI NAŁOGÓW ZATRUCIE POWIETRZA I CAŁEGO ŚRODOWISKA ZWIĘKSZONE RYZYKO ZACHOWAŃ PRZESTĘPCZYCH ZAGROŻENIE POŻAROWE ZWIĘKSZONE ZAGROŻENIE CHOROBAMI TRUDNOŚCI W PRZYSWAJANIU NOWYCH TREŚCI

OBNIŻONY POZIOM SAMOKONTROLI OBNIŻONA EFEKTYWNOŚĆ PRACY STRATY MATERIALNE, RODZINNE NIEHIGIENICZNOŚĆ ŻYCIA I WYGLĄDU STRATY MORALNE UTRATA PRACY WYKLUCZENIE ZE SPOŁECZEŃSTWA

CZĘŚĆ II WPŁYW STRESU NA ZDROWIE ZNACZENIE RUCHU DLA CZŁOWIEKA

HIGIENA PRACY UMYSŁOWEJ DBAŁOŚĆ O MIKROKLIMAT POMIESZCZENIA, GDZIE ODBYWA SIĘ PRACA, NAUKA - TEMP.16 stopni, WILGOTNOŚĆ 40-60%,WIETRZENIE STOSOWANIE EFEKTYWNEGO WYPOCZYNKU : - bardzo krótkie 5 – 10 min. przerwy, relaks, gimnastyka oddechowa - krótki - aktywny wypoczynek najlepiej na świeżym powietrzu - długi - ferie, wakacje – wypoczynek urozmaicony - półgodzinny odpoczynek przed snem WŁAŚCIWE ODŻYWIANIE – CO NAJMNIEJ PÓŁ GODZINY PRZED ROZPOCZĘCIEM PRACY ORAZ W CZASIE PRZERW (soki, owoce), JEŚLI PRACA TRWA DŁUŻEJ – DŁUŻSZE PRZERWY (np. obiadowa)

OBJAWY ZMĘCZENIA PSYCHICZNEGO BÓLE GŁOWY TRUDNOŚCI W PODEJMOWANIU DECYZJI ZMNIEJSZENIE KONCENTRACJI ZMIENNOŚĆ NASTROJÓW DRAŻLIWOŚĆ, LĘK OBNIŻENIE ODPORNOŚCI NA STRESY

SKUTKI ZBYT WYSOKIEGO POZIOMU STRESU Ogólne fizyczne napięcie ciała ,które może objawiać się podwyższonym ciśnieniem krwi, niestrawnością, bólami, wzmożonym poceniem się, uczuciem słabości, suchością w jamie ustnej Zaburzenia koordynacji Zwolniony refleks Lęk i zamęt w głowie Niemożność skoncentrowania się i normalnego myślenia

SKUTKI OPTYMALNEGO POZIOMU STRESU ODPRĘŻENIE PSYCHICZNE I JEDNOCZESNY PRZYPŁYW ENERGII ŚWIADOMOŚĆ DOBREJ FORMY I WŁAŚCIWEGO FUNKCJONOWANIA WYOSTRZONA UWAGA I WIARA W SIEBIE SZYBKI REFLEKS ZAINTERESOWANIE, ZAANGAŻOWANIE, ŁATWOŚĆ REALIZACJI ZADAŃ

SKUTKI ZBYT NISKIEGO POZIOMU STRESU POCZUCIE ZNUDZENIA I BEZUŻYTECZNOŚCI BRAK ZAINTERESOWANIA I ZAANGAŻOWANIA ODPŁYW ENERGII PRZEKONANIE, ŻE WSZYSTKO JEST BEZ SENSU URASTANIE PROSTYCH PRAC DO OGROMNYCH ZADAŃ

WPŁYW STRESU NA NAPIĘCIE MIĘŚNIOWE EMOCJONALNE NAPIĘCIE MIĘŚNIOWE RELAKSACYJNE ODDZIAŁYWANIE AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ WZROST TOLERANCJI NA STRES, POCZUCIE ODPRĘŻENIA, RADOŚĆ ŻYCIA OBNIŻENIE NAPIĘCIA EMOCJONALNEGO ZMNIEJSZENIE NAPIĘCIA MIĘŚNIOWEGO AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

ZASADY UCZENIA SIĘ PRZYGOTUJ MIEJSCE NAUKI USTAL KOLEJNOŚĆ UCZENIA SIĘ PRZEDMIOTÓW – ZGODNIE Z WYMOGAMI HIGIENY; PRZEPLATAJĄC TRUDNE TREŚCI Z ŁATWYMI UCZ SIĘ SYSTEMATYCZNIE STOSUJ AKTYWNY SPOSÓB UCZENIA SIĘ PODCZAS POWTARZANIA ROZŁÓŻ MATERIAŁ STOSUJ CICHE, BARDZO UWAŻNE CZYTANIE, A NASTĘPNIE CZYTAJ GŁOŚNO, POWTARZAJĄC NOWE LUB WAŻNE WERSY

ZASADY ORGANIZACJI NAUKI PRZED EGZAMINEM WYBIERZ PORĘ DNIA I OKREŚL CZAS PRZEZNACZONY NA NAUKĘ MATERIAŁ WYMAGAJĄCY OPANOWANIA PAMIĘCIOWEGO POWTARZAJ WIECZOREM TREŚCI TRUDNE POWTARZAJ W GODZINACH NAJWIĘKSZEJ WYDOLNOŚCI ORGANIZMU ZAGADNIENIA Z DANEGO PRZEDMIOTU POWTARZAJ MNIEJSZYMI PARTIAMI, A CZĘŚCIEJ

POWTARZANIE ROZPOCZYNAJ OD ZAGADNIEŃ ŁATWIEJSZYCH I ZROZUMIAŁYCH INNYCH PRZEDMIOTÓW UCZ SIĘ W OSOBNYM BLOKU, CO NAJMNIEJ PO GODZINNEJ PRZERWIE WYKORZYSTUJ SWÓJ INDYWIDUALNY SPOSÓB UCZENIA SIĘ I WYPOCZYNKU UCZ SIĘ Z DRUGĄ OSOBĄ DO POWTARZANIA WYBIERAJ PRZEDMIOTY KONTRASTUJĄCE ZE SOBĄ SPORZĄDŹ PLAN MATERIAŁU DO POWTÓRKI PRZYNAJMNIEJ JEDEN DZIEŃ W TYGODNIU POZOSTAW WOLNY OD NAUKI

ZALECENIA DO WYKONYWANIA ĆWICZEŃ I WYSIŁKÓW WYTRZYMAŁOŚCIOWYCH Wysiłek taki nie powinien przekraczać 30% maksymalnej możliwości danej osoby Powinno się ćwiczyć codziennie przez godzinę lub 2-3 razy w tygodniu przez 2 godziny W czasie ćwiczeń należy kontrolować tętno : 200 – wiek w latach = X Jeśli wybierzemy bieganie, to pierwsze 5 – 6 treningów lepiej biegać lekkim truchtem, przeplatanym intensywnym marszem, pokonują dystans 2 -5 kilometrów

Nie należy biegać, ani ćwiczyć na „pełny gaz’’; lepiej wolniej, ale dłużej : stopniowo wydłużać dystans Trening biegowy musi poprzedzać gimnastyka Na jeden trening trzeba przeznaczyć co najmniej 30 minut Należy ćwiczyć bez względu na pogodę i nie oczekiwać natychmiastowych efektów Ćwiczenie należy zaczynać nie wcześniej niż 2 godz. po posiłku

SPOSOBY NIWELOWANIA NAPIĘCIA EMOCJALNEGO CELOWY RUCH FIZYCZNY : - CODZIENNE ĆWICZENIA PRZEZ 1 GODZINĘ LUB 2-3 RAZY W TYGODNIU PO 2 GODZINY - PRZED GIMNASTYKĄ TRENING BIEGOWY - SPACER - JAZDA NA ROWERZE - JOGGING - PŁYWANIE, TANIEC ĆWICZENIA RELAKSACYJNO – KONCENTRUJĄCE OPUSZCZENIE MIEJSCA STRESUJĄCEGO I SKIEROWANIE UWAGI NA INNE SPRAWY ĆWICZENIA ODDECHOWE DIETA ANTYSTRESOWA – VIT. B1, B5, B6, MAGNEZ

WPŁYW AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ POWIĘKSZENIE MOŻLIWOŚCI FUNKCJONOWANIA MÓZGU – ORIENTACJI PRZESTRZENNEJ, ODBIORU WRAŻEŃ Z OTOCZENIA – RÓWNOWAGA PSYCHICZNA I NEUROWEGETATYWNA POBUDZENIE FUNKCJI PODWZGÓRZA I PRZYSADKI MÓZGOWEJ - POCZUCIE RADOŚCI ŻYCIA (EFEKT ANTYDEPRESYJNY) SZYBSZE I ŁATWIEJSZE OSIĄGANIE STANU ROZLUŹNIENIA MIĘŚNI MNIEJSZA PODATNOŚĆ NA WYBUCHY AGRESJI I WROGOŚCI SKUTEK ANTYNERWICOWY WIĘKSZA ODPORNOŚĆ NA ZABURZENIA FUNKCJONOWANIA ORGANIZMU TJ.: NIEPOKÓJ, LĘK, BÓLE I ZAWROTY GŁOWY, BEZSENNOŚĆ, ZABURZENIA PRZEWODU POKARMOWEGO, ZABURZENIA NACZYNIOWE

PODSUMOWANIE W NAJWIĘKSZYM PROCENCIE NA STAN ZDROWIA WPŁYWA STYL ŻYCIA CZŁOWIEK W NAJWIĘKSZYM STOPNIU MOŻE MODYFIKOWAĆ WŁASNY STYL ŻYCIA PRAWIDŁOWY STYL ŻYWIENIA WPŁYWA NA UTRZYMANIE ZDROWIA I PRAWIDŁOWEJ MASY CIAŁA NA EFEKTYWNOŚĆ NAUKI WPŁYWA PRZESTRZEGANIE ZASAD HIGIENY PRACY UMYSŁOWEJ PODSTAWĄ ZDROWIA I WOLNOŚCI JEST ŻYCIE BEZ NAŁOGÓW AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA PEŁNI FUNKCJĘ ANTYSTRESOWĄ, ANTYDEPRESYJNĄ, PODNOSI EFEKTYWNOŚĆ PRACY I NAUKI

Literatura uzupełniająca Charzyńska – Gula M., Środowiskowy program wychowania zdrowotnego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Katedra i Zakład Pielęgniarstwa Społecznego, Wydział Pielęgniarski Akademii Medycznej w Lublinie, Komisja Profilaktyki Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego, Lublin 1997.