City of Warsaw Obligacje m. st. Warszawy czyli Jak sfinansować wzrastające potrzeby inwestycyjne miasta? Biuro Polityki Długu i Zarządzania Płynnością

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Związek Banków Polskich
Advertisements

Kredyt hipoteczny od A do Z
Identyfikacja ryzyk ubezpieczeniowych w procesach inwestycyjnych
1 Szansa dla banków Konferencja Polskie regiony w Europie – szanse rozwoju Warszawa, 6 kwietnia 2006 r.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Ocena porównawcza kosztu kredytu i leasingu
Finansowanie działalności przedsiebiorstwa
SYSTEM BANKOWY Finanse
BANK CENTRALNY I JEGO FUNKCJE
Wpływ kryzysu finansowego na polski sektor bankowy
Koszt pieniądza dla samorządów dziś i jutro Bank Gospodarstwa Krajowego Warszawa, 6-7 października 2009.
PROGRAM EUROPEJSKI PKO Banku Polskiego
NBP.
Finanse przedsiębiorstwa (8)
Tradycyjna klasyfikacja rodzajów ryzyka o charakterze finansowym i ich źródła dr Grzegorz Kotliński, Katedra Bankowości AE w Poznaniu.
Perspektywy stabilności systemu finansowego w Polsce
Agnieszka Potocka Karol Niewiadomski
Innowacyjne podejście do ryzyka rynkowego w Spółce Jakub Stolarczyk, DM IDMSA Warszawa 3 III 2008.
Konferencja poprzedzająca VIII Kongres Ekonomistów Polskich BANKI W POLSKIEJ GOSPODARCE Działalność Deutsche Bank Polska S.A. na rzecz Polskiej Gospodarki.
Krajowy System Usług dla MSP
AGENDA Wybrane produkty kredytowe Banku BPS S.A. Kredyty Preferencyjne
Rodzaje banków W systemie bankowym: bank centralny
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
WSPARCIE ROZWOJU POLSKICH PRZEDSIĘBIORC Ó W Część II Finansowanie MŚP Katowice, 15 maja 2012.
Konferencja prasowa 26 stycznia 2005 r.
Bank Ochrony Środowiska S. A
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
System Rezerwy Federalnej Stanów Zjednoczonych
SEKTOR BANKOWY WOBEC FINANSOWANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
Co zrobić, gdy pojawią się kłopoty z płynnością
Sprawozdanie finansowe NoRiskNoFun. A. Sprawozdanie finansowe.
Atrakcyjność inwestycyjna miast, co o tym decyduje?
SIMONbank – Walne zgromadzenie akcjonariuszy 2012
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
Szanse i zagrożenia rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Wprowadzenie do tematyki finansowania zewnętrznego
VII Konferencja Naukowo- Techniczna ZET 2013 Determinanty struktury kapitału spółek elektroenergetycznych Jak optymalizować strukturę kapitału? Dr hab.
Określenie wartości (wycena) papierów wartościowych
Zróżnicowanie konstrukcyjne obligacji
Zróżnicowanie konstrukcyjne obligacji w zakresie oprocentowania, występowania kuponów, wykorzystywanej waluty; przykłady i przyczyny wyboru poszczególnych.
204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Rynek obligacji 2015 Opole,
Grzegorz Kotlarski Paweł Pocheć. SWAP - definicja  Umowa pomiędzy dwoma stronami.  Reguluje okresowe przepływy strumieni pieniężnych według wcześniej.
Swapy i ich zastosowania
Polityka fiskalna państwa
Kształtowanie Przestrzeni Publicznej a Rozwój Miast w Zaawansowanym Okresie Transformacji Gospodarczej Akademia Górniczo -Hutnicza w Krakowie 25 maja 2012.
Ryzyko walutowe problemem współczesnych przedsiębiorstw
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Określenie wartości (wycena) papierów wartościowych
Europejski System Banków Centralnych Agnieszka Kociuba
Warszawa X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów.
Obligacje komunalne Wykorzystanie obligacji w finansowaniu samorządowych projektów inwestycyjnych.
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
Operacje interwencyjne na rynku pieniężnym i walutowym w przypadku zwykłym i w okresie kryzysu płynności Paulina Dziarek Paulina Gołdon.
Dr Urszula Banaszczak - Soroka. Bank Polski ( 1828 – 1886) Polska Krajowa Kasa Pożyczkowa (1918 – 1924 tymczasowo pełniła rolę banku emisyjnego) Bank.
Dr Urszula Banaszczak - Soroka. 1. forma organizacyjna - organ administracji państwowej 2. ustawa regulująca funkcjonowanie - Ustawa z dnia 21 lipca 2006.
Obligacje.
1 BANKOWOŚĆćwiczenia 1 UNIWERSYTET WARSZAWSKI WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA Bankowość Marcin Ignatowski Warszawa 2013.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
RATING Miasta Gdańska GDAŃSK, marzec Podwyższenie ratingu Miasta Gdańska - międzynarodowego długoterminowego dla waluty krajowej i zagranicznej.
3. A NALIZA MAKROEKONOMICZNA SEKTORA BANKOWEGO Analiza ekonomiczna instytucji finansowych; M.Olszak WZ UW 1.
TEORIE STABILIZACJI I DOSTOSOWAŃ Wykład 6 1. Dostosowanie - pojęcie 2  Pojawiło się w kontekście problemów płatniczych (po podwyżce cen ropy naftowej.
Bankowość Zajęcia 6 Wydział Zarządzania UW, Aleksandra Luterek.
Miejski Rzecznik Konsumentów w Poznaniu
WŁASNOŚCIOWE DLA RODZINY 500+
mgr Małgorzata J. Januszewska
Innowacyjne podejście do ryzyka rynkowego w Spółce
Zarządzanie w kryzysie
Wykorzystanie papierów wartościowych do zarządzania ryzykiem płynności, kredytowym i rynkowym oraz przypadki gdy zastosowanie papierów jest zbędne Tamara.
Zapis prezentacji:

City of Warsaw Obligacje m. st. Warszawy czyli Jak sfinansować wzrastające potrzeby inwestycyjne miasta? Biuro Polityki Długu i Zarządzania Płynnością dr Arkadiusz Kamiński Z-ca Dyrektora

City of Warsaw Pytanie 1: Po co, czy można inaczej, czy wiąże się z tym ryzyko? 1.Miasto staje przed historyczną decyzją wielkich inwestycji zmieniających oblicze miasta 2.Wejście na rynek finansowy i kapitałowy, które zapewni sfinansowanie tych inwestycji a jednocześnie zapewni bezpieczeństwo finansowania bieżących potrzeb miasta program inwestycji wieloletnich można dodatkowo finansować poprzez zasilanie zewnętrzne Budżety proinwestycyjne 15,4 mld zł na inwestycje do 2012 r. (3,08 mld zł średniorocznie) 2,6 mld zł na inwestycje w 2008 r. Uzyskanie ratingu, zaufania i przekonanie o dobrej sytuacji finansowej w przyszłości Wykorzystanie sprawdzonych w Europie i na świecie sposobów finansowania rozwoju inwestycji infrastrukturalnych dużych miast

City of Warsaw polityka finansowa - polityka długu - pożyczka 1.wizja rozwoju miasta to również przekonywująca polityka finansowania i zarządzania długiem miasta w okresie zwrotu pożyczonych środków 2.audyt finansowy miasta (opinia bez zastrzeżeń) 3.dobrą ocenę agencji ratingowej to ocena wiarygodności dłużnika 4.budżet polityka długu prognozą do 2030 r. 5.kluczowa kwota; potrzeby pożyczkowe budżetu w 2008 (1,1 mld zł), a w latach następnych utrzymanie tego poziomu pożyczenie kwoty zł jest możliwe, ale miasto dotychczas pożyczało w bankach krajowych jednorazowo najwięcej 200 mln zł a w instytucjach międzynarodowych 500 mln zł

City of Warsaw gdzie pożyczać najkorzystniej? Strategia sfinansowania potrzeb pożyczkowych zakłada różne źródła finansowania od kredytów w bankach krajowych i międzynarodowych instytucjach finansowych do emisji obligacji na rynku krajowym i międzynarodowym przy założeniu utrzymania dwóch celów bezpieczeństwa finansowania potrzeb pożyczkowych budżetu Miasta oraz minimalizacji kosztów obsługi długu przy założonych parametrów ryzyka, głównie stopy procentowej i ryzyka refinansowania długu decyzja o wyborze źródeł i sposobu finansowania będzie podyktowana najkorzystniejszymi warunkami i realizowaną polityką długu

City of Warsaw argumenty za emisją euroobligacji Co przemawia za emisja obligacji na rynku międzynarodowym EURO 1.niższe koszty obsługi długu 2.długi okres pożyczania 3.zmniejszone ryzyko stopy procentowej 4.mały potencjał krajowego rynku kapitałowego obligacja w Euro spełnia zakładane cele: gwarantuje tańsze środki, długi termin pożyczania, otwiera międzynarodowy rynek finansowy na polskie obligacje komunalne również dla innych miast polskich daje szanse kontynuacji procesu finansowania inwestycji stopy procentowe na rynku krajowym wyższe niż na rynku europejskim (stopy w kraju są o 1% wyższe od stóp na rynku europejskim) od 2 do 30 lat, z tego 30 % od 5-10 lat, w ten sposób emituje się większość obligacji komunalnych w Europie wybór formuły prawnej gwarantującej elastyczność warunków uzyskania pożyczki

City of Warsaw Warunki pożyczki (obligacji) - pytanie - jak i za ile? emisja 10-letnich obligacji to standard obligacje o stałej stopie (90% całego rynku), brak uzasadnienia za zmienną stopę procentową (banki pożyczając kredyty na stopę zmienną przerzucają ryzyko zmiany (wzrostu) stóp procentowych na miasto) pożyczając w formie emisji obligacji zachowujemy swobodę wykorzystania środków na inwestycje kredyt bankowy uzależnia transze kredytu od stopnia realizacji inwestycji i zabezpieczeń okres wykupu obligacji 2018 Stała stopa procentowa – bezpieczeństwo utrzymania kosztów obsługi długu obligacje 10 letnie w po stałej stopie niższej niż na rynku krajowym

City of Warsaw zabezpieczenie ryzyka pierwsza publiczna emisja polskiego miasta za granicą od przeszło 70 lat ryzyko stopy procentowej – obecnie tendencja do wzrostu stóp, w warunkach zmian rynkowych możliwość zabezpieczenia ryzyka ryzyko kursu walutowego; zmniejszone przy rocznych płatnościach odsetkowych, obecnie i w przyszłości tendencja do umacniania polskiej waluty - kurs korzystny dla miasta a zwrot następuje w 2018 roku (jesteśmy w unii walutowej i zwracamy w walucie krajowej) ryzyka organizacyjne, operacyjne i prawne istnieją zawsze i zawsze są sposoby rozwiązań taki sposób finansowania jest dominującym w większości dużych miast europejskich ( emisje obligacji w Euro Bukaresztu, Florencji, Mediolanu, Paryża, Rzymu, Berlina, Moskwy, Bremy, Hamburga, Wenecji, Madrytu) strategia zarządzania długiem Miasta skoordynowana ze strategią zarządzania długiem sektora finansów publicznych Ostrożna polityka, obserwacja rynku, przejrzystość finansów i współpraca z rynkiem finansowym gwarancją zmniejszenia zagrożeń

City of Warsaw Jak wyemitować obligacje? Realizacja emisji obligacji wymaga: sprawności organizacyjnej i harmonogramu działań podejmowania decyzji w chwili emisji (zdolności operacyjnej zarządu) przekonywującej koncepcji wykorzystania środków na inwestycje monitorowania długu miasta i transparentności stałej współpracy z instytucjami rynku finansowego