PKP CARGO kreatorem rynku towarowych przewozów kolejowych Wojciech Balczun, Prezes Zarządu PKP CARGO S.A. Forum „Zmieniamy Polski Przemysł” Warszawa, 3 lutego 2011 roku
Lider rynku towarowego w Polsce mln ton 248,8 245,4 211,6 200,8 59% 54% 56% 52% Źródło: GUS *2010 – dane wstępne
Program restrukturyzacji 2008-2010 Zmniejszenie struktury organizacyjnej i zasobów PKP CARGO Reorganizacja pionu handlowego Uporządkowanie relacji w Grupie PKP CARGO Restrukturyzacja zatrudnienia Przebudowa pionu utrzymania
Zmiany struktury organizacyjnej i zasobów
Reorganizacja pionu handlowego Połączenie funkcji handlowych z eksploatacyjnymi i utrzymaniowymi Nowy system zasad sprzedaży usług i kształtowania cen Biuro Handlowe – Rynek Klientów Regionalnych Biuro Logistyki w Centrali Spółki, działy logistyki w zakładach Wdrożenie systemu CRM
Struktura biznesowa - dywizje „Tajemnica Przedsiębiorstwa PKP CARGO S.A.” PKP CARGO INTERNATIONAL Struktura biznesowa - dywizje OPERATOR LOGISTYCZNY PRZEWOZY SPEDYCJA TERMINALE TABOR INTERMODAL BOCZNICE Terminale spółek zależnych CARGO WAGON CARGO TABOR CNR CARGO WAGON Europejski Kongres Gospodarczy 2010 7
Restrukturyzacja zatrudnienia Realokacja zasobów ludzkich do spółek pasażerskich PKP Program Dobrowolnych Odejść Realokacja pracowników do spółek Grupy PKP CARGO
Przebudowa pionu utrzymania Zmniejszenie liczby punktów utrzymania taboru ze 108 (2008 r.) do 52 (2010 r.) 11 spółek naprawczych Przekazywanie punktów utrzymania taboru do spółek zależnych Realokacja zasobów ludzkich i majątku do spółek zależnych Efektywność w spółkach zależnych wyższa o ok. 16% niż w zakładach Spółki We wszystkich czynnościach utrzymaniowych taboru poprawa efektywności w pracogodzinach o ok. 4,6% Wydłużenie okresów międzynaprawczych wagonów Optymalizacja zaplecza utrzymania w latach następnych
Optymalizacja procesów eksploatacyjnych Efektywność usług przewozowych – dłuższe i cięższe składy Zmiana organizacji pociągów TKM Ograniczenie dobowej maksymalnej liczby lokomotyw manewrowych Poprawa obrotu wagonów Ograniczenie liczby czynnych lokomotyw przy wzroście przewożonej masy Optymalizacja tras uruchamianych pociągów – proces weryfikacji i wariantowania tras przejazdu
Obsługa bocznic Nowy segment rynku w ofercie PKP CARGO LOGISTICS Wyspecjalizowana spółka – PKP CARGO SERVICE Udział w 18 przetargach w latach 2009-2010 9 wygranych postępowań Główni konkurenci: DB Schenker Rail Polska, CTL Logistics Planowany przychód na 2011 - ok. 55 mln Znaczny potencjał rozwoju Ścisłe powiązanie z przewozami – usprawnienie procesu Zagospodarowanie nadwyżek zasobów PKP CARGO
Usługi intermodalne Kompleksowa organizacja przewozów intermodalnych CARGOSPED - wyspecjalizowany podmiot, przedstawiciel Grupy Zarządzanie terminalami kontenerowymi
Centra logistyczne i terminale Braniewo Mława Kobylnica Małaszewicze Warszawa Dorohusk Centra Logistyczne CARGOSPED Wola Bar. PS Trade Trans Euroterminal Werchrata Gliwice Sławków Medyka-Żurawica
CNR CARGO Wagon Udziałowcy – PKP CARGO, Jinan Railway Vehicles Equipment Biznesplan i studium wykonalności Produkcja wagonów węglarek typu E i F Planowane rozpoczęcie montażu wagonów w 2011 r.
Ekspansja zagraniczna Niemcy – samodzielna realizacja przewozów (certyfikat bezpieczeństwa część B) Czechy – samodzielna realizacja przewozów (certyfikat bezpieczeństwa część B)- 1100 pociągów PKP CARGO International - Bratysława Nabycie przewoźnika niemieckiego - realizacja przewozów przez PKP CARGO - obszar działalności PKP CARGO International
PKP CARGO International Organizacja przewozów poza granicami Polski Wykorzystanie potencjału PKP CARGO na rynkach CEE Wspólne zaangażowanie z Grupą Trade Trans Invest Aport niewykorzystywanych wagonów - 1000 szt. Wkład pieniężny Grupy TTI przeznaczony na remont wagonów Wynajem/wydzierżawienie wagonów Nabycie lokalnych przewoźników kolejowych Realizowane przewozy – 3 mln ton w pierwszym roku Przychody – 40 mln euro w pierwszym roku
Perspektywy rynku - 2011 Kilkuprocentowy wzrost kolejowych przewozów towarowych Utrwalenie pozycji PKP CARGO jako lidera polskiego rynku Alianse strategiczne z podmiotami zagranicznymi Rozwój rynku usług intermodalnych Tworzenie międzynarodowych łańcuchów logistycznych Europa jednolitym rynkiem dla przewozów kolejowych Konsolidacja branży logistycznej
Cele strategiczne 2011-2015 Umocnienie pozycji lidera w Polsce Ekspansja na rynki zagraniczne Rozwój działalności operatora logistycznego Optymalizacja systemu planowana przewozów Implementacja polityki taborowej Kontynuacja procesu restrukturyzacji Prywatyzacja
Prognoza wyników za 2010 r. Masa towarowa - 119,4 mln ton - wzrost o ponad 14% w stosunku do 2009 Praca przewozowa - 31,5 mld ntkm - wzrost o 12% w stosunku do 2009 Przychody - 4,6 mld zł Zysk ze sprzedaży - 55 mln zł Zysk netto -31 mln zł Nakłady inwestycyjne - 370 mln zł
Dziękujemy za uwagę!