Grupa Tematyczna ds. podejścia Leader, Warszawa, 2 marca 2011 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
2 Wspólne posiedzenie Grupy ds. MŚP przy KK NSRO oraz Grupy ds. Przedsiębiorców Wyniki działalności Grupy ds. Przedsiębiorców Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Advertisements

STOWARZYSZENIE – LGD „BĄDŹMY RAZEM”
Podejście Leader w okresie Propozycje Komisji Europejskiej oraz wstępne stanowisko Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi Wydział Leader Departament.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Program Operacyjny Budowanie potencjału instytucjonalnego i współpraca w obszarze wymiaru sprawiedliwości / Poprawa skuteczności wymiaru sprawiedliwości.
Znakowanie tablic informacyjnych,
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Warszawa, wrzesień 2007 r. Kryteria wyboru projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 – 2013 Warszawa, 7.
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Propozycja UE dot.: CSF, EAFRD ; w kontekście podejścia LEADER
Badanie pn. Ocena funkcjonowania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich w Polsce na tle wybranych państw członkowskich UE. Warszawa, 6 lipca 2012 r.
ZAKRES OSI PRIORYTETOWEJ IV Programu Operacyjnego Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
ANEKS DO UMOWY O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LSR listopad 2010 r. Katarzyna Łukasiewicz Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Lokalna Grupa Działania na terenie 7 Gmin
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
The Global Road Safety Partnership is hosted by Rola GRSP w realizacji Dekady Działań BRD Barbara Król Global Road Safety Partnership (GRSP)
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
PROW LEADER Wybrane zapisy z ustawy o wspieraniu obszarów wiejskich …: Lokalna grupa działania działa jako stowarzyszenie posiadające osobowość
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
Operacja, aby mogła być realizowana w ramach LSR musi wpisywać się w cele horyzontalne osi 4 PROW 2007 – 2013; Spełniać kryteria przyznania pomocy i kryteria.
Regionalny Program Operacyjny
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju obszaru Dolina Karpia realizacja programu Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata , oś 4 Leader.
Program Leader Instrument zintegrowanego zarządzania rozwojem lokalnym.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Lokalna Grupa Działania „Zielone Bieszczady”
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
Grupa Tematyczna ds. młodzieży na obszarach wiejskich Dotychczasowa działalność oraz obecne obszary działania.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
1 Fundusz Współpracy Program Agro-Info Inicjatywa Wspólnotowa LEADER Tradycyjna formuła wspierania rozwoju: dotacja na realizację projektu Konsekwencje:
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Program Leader w Polsce i innych krajach europejskich Luboradza, r. Krzysztof Kwatera, Przedstawiciel LGD w Grupie Roboczej ds. KSOW.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Menedżer finansowy Katedra finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń gospodarczych Katowice,
Wsparcie aktywności gospodarczej Lokalna Grupa Działania Wadoviana 15 września 2009.
Zalecenia Komisji Europejskiej w ramach rocznego przeglądu RPO dla Woj. Warmińsko-Mazurskiego Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii.
„ Procedury Urzędu Marszałkowskiego – mechanizmy funkcjonowania” Bartosz Szymański Naczelnik Wydziały Zarządzania PROW Urząd Marszałkowski Województwa.
Fundusze unijne od podstaw Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 oraz inicjatywy europejskie dr Marek Szuszman.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Jednostka Centralna KSOW Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Wsparcie aktywności gospodarczej
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Seminarium informacyjne Koncepcja wdrażania przedsięwzięcia 1. 1
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania ,,Partnerstwo Izerskie”
Podejście Leader w latach :
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

Grupa Tematyczna ds. podejścia Leader, Warszawa, 2 marca 2011 r. Wybrane elementy Specjalnego Raportu nr 5 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego (ETO; oryg. European Court of Auditors) + elementy oceny Osi Leader wg Wspólnych Ram Monitorowania i Oceny Krzysztof Kwatera, Przedstawiciel LGD w Grupie Roboczej ds. KSOW Grupa Tematyczna ds. podejścia Leader, Warszawa, 2 marca 2011 r.

Główne uwagi z raportu ETO (1) Podejście Leader wiąże się z większymi kosztami i większym ryzykiem w zakresie zarządzania środkami publicznymi; te większe koszty i ryzyko powinny być uzasadnione „wartością dodaną” (added value) jakimi mogą być lepsza identyfikacja lokalnych potrzeb i rozwiązań, włączenie lokalnych partnerów i większa innowacyjność projektów

Główne uwagi z raportu ETO (2) LGD nie tworzą w dostatecznym stopniu „wartości dodanej”, choć są dobre przykłady; główne powody to: Przyznawanie grantów głównie członkom LGD Dominacja sektora publicznego Mało LGD wspiera innowacje i działania międzysektorowe Brak koncentracji na osiąganiu celów LSR

Główne uwagi z raportu ETO (3) Słabością LGD jest, że nie działają w sposób solidny w zakresie finansów: Dają granty bez sprawdzania efektywności projektów Procedury nie są transparentne – nie są oparte o cele, nie unikają konfliktu interesów Komisja i Kraje Członkowie nie eliminują tych samych słabości LGD, które ETO wskazywał już w raporcie w 2000 r.

Rola instytucji publicznych „potencjalna wartość dodana partnerstwa nie została uzyskana w LGD, gdzie kluczową rolę w procesie podejmowani a decyzji odgrywały lokalne władze” „Praktyki zaobserwowane w niektórych LGD, takie jak podejmowanie decyzji o przyznaniu finansowana przez niewielką grupę osób oraz przyznawanie dotacji podmiotom, z którymi te osoby są związane, mogą bardziej zaszkodzić władzom lokalnym, niż im pomóc”

Uwagi odnośnie monitorowania „Państwa członkowskie powinny wymagać od LGD rozliczania się z osiągnięcia celów sporządzonych przez nie lokalnych strategii, z wartości dodanej uzyskanej dzięki podejściu Leader, a także z wydajności finansowania oraz kosztów operacyjnych” „Monitorowanie powinno koncentrować się przede wszystkim na wskaźnikach wartości dodanej podejścia Leader, wydajności i skuteczności , a nie na realizacji”

Inne uwagi w raporcie ETO W wielu krajach określono zakres projektów, pomimo że zaleceniem UE było, aby tego nie robić (w Polsce też) Ocena średniookresowa Programu Leader+ była w 2003 roku, kiedy realizacja Programu była na początku – teraz jest tak samo, przynajmniej w Polsce! (w Finlandii LGD wybrane zostały do realizacji Osi 4 PROW w sierpniu 2007 r.)

Zalecenia ETO Komisja powinna spowodować: Zmniejszenie ryzyka niepotrzebnego finansowania projektów (deadweight) Oparcie procedur na osiąganiu celów LSR Unikanie konfliktu interesów Monitorowanie osiągania celów Osiąganie i monitorowanie „wartości dodanej” Większą efektywność projektów, jak i kosztów funkcjonowania LGD (monitorowanie)

Dobre i niedobre praktyki (1) Otwartość na nowych członków – Polska, ale nie wszędzie w Europie (Grecja) Tablice informacyjne przy wjeździe do miejscowości (Węgry) Wymóg obecności 50% przedstawicieli sektora prywatnego przy podejmowaniu decyzji (Francja) Punkt informacyjny w Izbie Gospodarczej (Toskania)

Dobre i niedobre praktyki (2) „Oficerowie” rozwoju projektów w Irlandii Udział młodych osób w ciele decyzyjnym (Węgry, Hiszpania) Stowarzyszenia gmin jako prywatny sektor (Francja) Cele trudne do osiągnięcia w określonym czasie (open-ended), brak danych bazowych i wartości końcowych (Grecja)

Dobre i niedobre praktyki (3) Przyznawanie grantów niezgodnie z celami (Portugalia) Przekraczanie wskaźników (Grecja) Pozorna innowacyjność W Irlandii małe granty, ale w innych krajach duże granty, które mogą być sfinansowane z innych źródeł Niepotrzebne finansowanie – różne podejście do kosztów już poniesionych

Dobre i niedobre praktyki (4) Zamieszczanie protokołów z posiedzeń rady na www (Niemcy, Francja) We Francji 47% wnioskodawców uważa proces aplikowania za trudny Czas od decyzji rady do podpisania umowy wynosi ok. 2 miesiące (Włochy) W Irlandii rozpatrzenie wniosku o płatność i płatność mają miejsce w jednym dniu!

Dobre i niedobre praktyki (5) Czas od złożenia wniosku do podpisania umowy wynosił od 11 do 16 miesięcy; wniosek na 18000 zł zawierał 60 stron, a na 21600 zł – 126 stron (Węgry) Wniosek zawierał 22 strony i 15 załączników takich jak metryka, zaświadczenie o uregulowaniu służby wojskowej, zaświadczenie o czymś w rodzaju ciągłości ubezpieczenia (Grecja)

Stanowisko ELARD (1) W raporcie ETO nieprawidłowo uchwycono cele Osi Leader (np. w Polsce jest to budowanie kapitału społecznego, aktywizacja społeczności) W raporcie zbyt łatwo dochodzi do generalizacji negatywnych zjawisk Sprawa przejrzystości (unikania konfliktu interesów) jest w wielu krajach uregulowana (w Polsce wydaje się, że też; inna sprawa jaka jest praktyka)

Stanowisko ELARD (2) Odnośnie wartości dodanej - ELARD wskazuje na brak narzędzi do jej mierzenia [jedna z grup fokusowych Podkomitetu ds. podejścia Leader przygotowała pewne propozycje w tym zakresie – uwaga K.K.] Odnośnie innowacji – ponownie niewłaściwa interpretacja ETO w zakresie celów Osi Leader: to co wydaje się mało innowacyjne na świecie, w wielu obszarach wiejskich jest innowacją; to co nie jest innowacyjne jednym miejscu - jest innowacyjne w drugim.

Ocena Osi Leader Dyrekcja Generalna ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich przygotowała Wspólne Ramy Monitorowania i Oceny Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich zgodnie z art. 80 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 Pytania oceniające wg tych wytycznych dla Osi Leader dotyczą głównie wartości dodanej Podobnie istotne dla LGD wydaje się być 19 pytań do celów horyzontalnych np. jedno z nich dotyczy stopnia unikania efektu deadweight

Pytania oceniające do Działania Wdrażanie LSR (1) W jakim stopniu podejście LEADER przyczyniło się do poprawy zarządzania na obszarach wiejskich? W jakim stopniu podejście LEADER przyczyniło się do mobilizowania endogenicznego potencjału rozwoju obszarów wiejskich?

Pytania oceniające do Działania Wdrażanie LSR (2) W jakim stopniu podejście LEADER przyczyniło się do wprowadzenia podejść wielosektorowych i do promowania współpracy celem wdrożenia programów rozwoju obszarów wiejskich? W jakim stopniu podejście LEADER przyczyniło się do priorytetów osi 1-3?

Wnioski Założenie, co do głównego celu Osi Leader, z jakiego wyszło ETO wydaje się nieprawidłowe, ale zwrócenie uwagi na potrzebę mierzenia wartości dodanej jest bardzo cenne W interesie, szczególnie LGD, zarówno w kontekście bieżącej oceny, jak i dyskusji o przyszłości Programu Leader, jest, aby działania LGD oceniane były przede wszystkim pod kątem wartości dodanej

DZIĘKUJĘ! Krzysztof Kwatera e-mail: kwatera@onet.pl tel. 601 97 82 87