Outsourcing Dlaczego niektórym się opłaca? 23 maja 2013 r. Zamość Witam Państwa serdecznie – mam wielką przyjemność podzielić się z Państwem spostrzeżeniami na temat stosowania outsourcingu w placówkach szpitalnych. Szczególnie te właśnie obiekty są istotne, gdyż kierują się specyficznymi wymaganiami i oczekiwaniami. 23 maja 2013 r. Zamość
to wydzielenie pewnych funkcji z organizacji na zewnątrz OUTSORUCING Outsourcing (z ang.: "outside - resource - using", korzystanie z zewnętrznych środków) to wydzielenie pewnych funkcji z organizacji na zewnątrz Rezygnację z samodzielnego utrzymywania i prowadzenia określonych działów w przedsiębiorstwie Zlecenie przyporządkowanych im prac na zewnątrz, wyspecjalizowanym jednostkom. Aby mówić o skuteczności outsourcingu, o tym czy zadziała czy nie należy wrócić do źródeł i powiedzieć czym tak naprawdę jest outsourcing. Outsourcing jest procesem, który trwa w czasie. Jest przekazaniem obszarów spoza głównej działalności przedsiębiorstwa do firm wyspecjalizowanych i jednocześnie rezygnacją z samodzielnego wykonywania usług. „Wyższa jakość usług, fachowość, dobra organizacja.” „Wyspecjalizowani fachowcy, taki nakład inwestycyjny nie obciąża szpitala.” „Mieliśmy przestarzałą strukturę zatrudnienia, zaszły korzystne zmiany.” *Cytaty pochodzą z badania Outsourcing w szpitalach opracowanego przez: Agencja Analiz Rynkowych "Nisza" Dorota Dałkowska
OUTSORUCING – EWOLUCJA głównym celem jest obniżenie kosztów własnej działalności dostawcy usług outsourcingowych korzystają z efektu skali Outsourcing pierwszej generacji większość firm jest na etapie outsourcingu drugiej generacji outsoucring to już pewien model biznesowy: firma definiuje swoje kluczowe kompetencje skupia własne zasoby na doskonaleniu ich procesy niekluczowe zostają przekazane na zewnątrz Outsourcing drugiej generacji (strategiczny / transformacyjny) wydzielenie ma zapewnić firmie rozwój i innowacyjność dostawca usług staje się motorem zmian – dostarcza nowe pomysły, koncepcje i innowacje, jest inicjatorem wejścia na nowy rynek czy nawet zmiany definicji biznesu poza usługami związanymi z outsourcingiem procesów biznesowych (BPO - Business Process Outsourcing) realizowane są usługi wynikające z procesów wiedzy (KPO - Knowlegde Process Outsourcing) Outsourcing rozwija się ale model, który funkcjonuje w danym przedsiębiorstwie zależy od celów strategicznych zarządzających biznesem. Pierwszym i podstawowym celem jest obniżenie kosztów. Przechodząc na wyższy poziom zarządzający biznesami postrzegają w outsourcingu element strategicznego zarządzania biznesem. Realizuje to poprzez określenie kluczowych kompetencji, skupieniu zasobów na doskonaleniu core biusness, jak również przekazuje na zewnątrz kolejne, niekluczowe obszary. Ten model współpracy funkcjonuje w większości przedsiębiorstw. Najbardziej zaawansowany proces polega na rozwoju i innowacyjności, którą można uzyskać poprzez skupienie się na podstawowym zakresie działalności oraz wykorzystywać potencjał dostawcy. Outsourcing trzeciej generacji
OBSŁUGA NIERUCHOMOŚCI W SZPITALACH USŁUGI PORZĄDKOWO-CZYSTOŚCIOWE TECHNICZNA OBSŁUGA NIERUCHOMOŚCI KADRY I PŁACE OUTSOURCING MEDYCZNY RENTAL I PRALNICTWO USŁUGI KSIĘGOWE Grupa impel posiada ponad 22 – letnie doświadczenie w obsłudze klientów z branży medycznej a przede wszystkim szpitali. Współpracując z branżą medyczną mamy możliwość obserwować zmiany jakie zachodzą, transformację placówek opieki zdrowotnej w spółki handlowe. Zmiany rynku wymuszają na menedżerach zarządzających placówkami medycznymi nowe spojrzenie na zarządzanie właśnie z wykorzystaniem outsourcingu. Usługi, które dzisiaj mogą być przekazane firmie zewnętrznej to: - wymienić ze slajdu USŁUGI IT CATERING BROKER UBEZPIECZENIOWY
KORZYŚCI DLA SZPITALI Usługi dostosowane do specyficznych wymagań Szpitala oraz obowiązujących norm sanitarnych Sprawny technicznie obiekt szpitalny, gwarantujący bezpieczeństwa pacjentów Optymalizacja kosztów poprzez przekazanie infrastruktury kuchni, pralni a tym samym wyeliminowanie nakładów finansowych Bezpieczeństwo i trwałość bielizny, pościeli i odzieży szpitalnej Posiłki przygotowane wg ściśle określonych diet i zgodnie reżimem sanitarnym Program ubezpieczeniowy dopasowany do indywidualnych potrzeb Szpitala Optymalizacja zatrudnienia kadr (outsoucring medyczny) Pełna obsługa kadrowa oraz rachunkowo-podatkowa
KIEDY OUTSOURCING ZADZIAŁA? ZARZĄDZAJĄCY SZPITALAMI jasno określone cele sprecyzowane oczekiwania i potrzeb długofalowy proces a nie działania dorywcze przygotowanie/wypracowanie procedur współpracy stała współpraca z dostawcą podczas każdego etapu działań monitoring efektywności usług outsourcingu modyfikacja funkcjonowania procesu outsourcingu Aby proces outsourcingu zakończył się sukcesem to pierwszym krokiem jest zmiana nastawienia do procesu - Outsourcing tym się właśnie różni od nadzorowania własnych pracowników, że zamiast wydawania poleceń, POWIERZA SIĘ WYKONANIE ZADANIA EKSPERTOWI – partnerowi, który z definicji ma większe kompetencje w tym zakresie niż zleceniodawca. Dzięki takiemu rozwiązaniu można osiągnąć korzyści niedostępne we własnym zakresie: organizacyjne, technologiczne i kosztowe. Przyjmując takie podejście menedżer zarządzający placówką szpitalną spełnić następujące zadania: Jw. FRAGMENT O OUTSOURINGU Z INNEGO MATERIAŁU: Proces wdrażania outsourcingu: 1. analiza potrzeb i zasadności wprowadzenia usług outsourcingu w trakcie których określa się które funkcje mają być wydzielone, 2. planowanie procesu wdrożenia, w czasie którego przygotowuje się procedury współpracy, 3. realizacja 4. monitoring efektywności usługi outsourcingu, 5. modyfikacja funkcjonowania procesu outsourcingu ---------------------------------------------------------- INFORMACJE Z BADANIA PRZEPROWADZONEGO NA PRÓBIE SZPITALI – 2012 R.: Pojawiająca się argumentacja w rodzaju „od swoich pracowników mogę więcej (skuteczniej) wymagać” wskazuje dodatkowo na pewną NIEDOJRZAŁOŚĆ MYŚLENIA O OUTSOURCINGU i jego dostawcach. Outsourcing tym się właśnie różni od nadzorowania własnych pracowników, że zamiast wydawania poleceń, POWIERZA SIĘ WYKONANIE ZADANIA EKSPERTOWI – partnerowi, który z definicji ma większe kompetencje w tym zakresie niż zleceniodawca. Dzięki takiemu rozwiązaniu można osiągnąć korzyści niedostępne we własnym zakresie: organizacyjne, technologiczne i kosztowe. --------------------------------------------------- BROKERS UNION: Jakie błędy są popełniane? Standardowy usługodawca omawia tylko plusy, pomijając lub bagatelizując minusy oferty. Nasza odpowiedź: Impel jako doradca omawia wszystkie plusów i minusów typowych rozwiązań w obsłudze wszystkich podmiotów i obszarów działalności Szpitala. Nie zawsze popularne rozwiązania są Szpitalowi potrzebne. Standardowy usługodawca dąży jedynie do najniższej ceny. Nasza odpowiedź: Zaoszczędzone środki nie gwarantują najlepszej obsługi. Dążymy do otrzymania oferty o najniższej cenie z najlepszego dla Szpitala segmentu cenowego.
KIEDY OUTSOURCING ZADZIAŁA? OUTSOURINGOBIORCA – DOSTAWCA USŁUG doświadczenie w obsłudze branży medycznej audyty przed wdrożeniem usług rozpoznanie potrzeb Szpitala wdrożenie usługi zgodnie z założeniami Szpitala stałe kontrole jakości wypracowane i wdrożone wewnętrzne standardy usługi działania prewencyjne doświadczony i wykwalifikowany zespół pracowników optymalizacji procesów obsługi we wszystkich podmiotach i obszarach działania Szpitala elastyczne działania dopasowane do zmiennych potrzeb Szpitala obecność w środowisku branżowym Outsourcing to proces partnerski więc po stronie wykonawcy są obszary, które powinny być zapewnione: Jw. Przy wyborze dostawcy należy zwracać uwagę na elementy jakościowe. Skupienie się tylko na najniższej cenie oferowanej przez dostawcę nie gwarantuje uzyskania celów strategicznych a tylko krótkofalowe redukcje kosztów. Współpraca z pewnym i sprawdzonym partnerem przyniesie korzyści w przyszłości. Tak jak powiedzieliśmy wcześniej outsourcing jest procesem tym bardziej skutecznym im dłużej rozłożonym w czasie.
PAKIET USŁUG – OBSŁUGA NIERUCHOMOŚCI Korzyści wynikające z przekazania wielu obszarów jednemu dostawcy – Grupa Impel : zachowany standard usług w każdym obszarze szybka i sprawna komunikacja przy zastosowaniu zintegrowanego systemu informatycznego profesjonalne Contact Center dedykowana osoba do obsługi Szpitala sprawne zarządzanie zasobami osobowymi i sprzętowymi na kontrakcie stały nadzór monitorujący jakość realizowanych usług optymalizacja kosztów wielu obszarów funkcjonowania Szpitala wykwalifikowany personel realizujący usługi Kolejnym krokiem będzie podjęcie decyzji komu i jaki obszar przekazać. Jako GI, mają doświadczenie (obsługujemy ponad 200 placówek medycznych) wiemy już jakie korzyści osiąga nasz partner biznesowy współpracując z nami w szerokim zakresie usług. Sa to elementy, które zapewniają nie tylko dostarczenie usług ale stanowią o ich jakości.
Dziękuję za uwagę.