Język Serca (Nonviolent Comunication) jako filozofia wspierania rozwoju ucznia oraz budowania współpracy w szkole Jerzy Rządzki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
Advertisements

Autorzy: Aleksandra Walasek Kinga Urban Klasa 1a
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
TEORIA MOLTYLI CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ.
WYCHOWANIE WSPÓLNĄ TROSKĄ RODZINY I SZKOŁY
Uczeń z trudnościami - problem czy wyzwanie?.
TOLERANCJA WOBEC OSÓB ZAKAŻONYCH HIV
„Zero” tolerancji dla przemocy
Krok 7 Siła odprężającego śmiechu.
Krok drugi.
Prezentacja multimedialna
Wychowanie dziecka według Janusza Korczaka
Zrozumieć kobietę.
6 kroków do porozumienia
,,A kiedy powiem Ci, że chce coś zmienić… Apropos samorządności i angażu w życie szkoły…
WĘDRÓWKA KU MĘSKIEJ MIŁOŚCI
Jeśli usuniesz to po przeczytaniu... sprowadzisz na siebie rok nieszczęścia! Ale... jeżeli wyślesz to do (co najmniej) 2 przyjaciół... będziesz mieć 3.
KOBIECOŚĆ I MĘSKOŚĆ.
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
Jak pomagać dziecku w nauce?
Adoracja Eucharystyczna
Życzę Ci, abyś odnalazła: w ciszy swoje myśli i marzenia, w bliskich Ci osobach siłę i piękno stworzenia, w otaczającym świecie radość istnienia, w kolorach,
Recepta na sukces nauczyciela
RACHUNEK SUMIENIA.
20 reguł dobrego wychowania dzieci.
Praktyka uzdrowienia wewnętrznego
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
„Jak pomóc dziecku w nauce”
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród nauczycieli i dyrekcji (razem 16 ankiet)
Przemyślenia....
O korzeniach i skrzydłach…
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
Mimowolnie ją przeczytałem....
Debata pracowników szkoły
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
wst ę p Potrzeba uczenia się nie jest jedyną potrzebą z jaką uczniowie przychodzą do szkoły.Przychodzą też z potrzebą przynależności, wolności, zabawy,
Placówki specjalistyczne świadczące pomoc Szkole, Rodzinie i Uczniowi
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
czyli jak mówić bez oskarżenia
NASZE RODZINY UKSZTAŁTOWAŁY NAS MY BĘDZIEMY KSZTAŁTOWAĆ NASZE DZIECI NASZE RODZINY UKSZTAŁTOWAŁY NAS MY BĘDZIEMY KSZTAŁTOWAĆ NASZE DZIECI JAK MĄDRZE KOCHAĆ.
WYCHOWAWCA –JAK BUDOWAĆ AUTORYTET
Parę słów do młodszych kolegów i koleżanek od absolwenta.
RODZINA.
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
Modlitwa.
Prawa dziecka Prezentacja na podstawie książki „Twoje Prawa” opracowanej przez UNICEF Anna Rak.
Szkoła bez przemocy.
APEL TWOJEGO DZIECKA. NN ie psuj mnie, dając mi wszystko, o co cię proszę. Niektórymi prośbami wystawiam cię jedynie na próbę.  Nie psuj mnie, …wystawiam.
Prawa Dziecka 10 grudnia Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka.
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
Przygotowała mgr Katarzyna Kamińska-Jurkiewicz. (Kol. 3,20)
Podstawowe umiejętności pomagania
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA RZECZNIK PRAW UCZNIA DOROTA SMERECZYŃSKA.
Ewangelizacja częścią życia człowieka wiary
Jak rozmawiać z kimś kogo się nie widzi?
Opresyjna i nieopresyjna
Prosiłem Cię Panie o siłę, abym mógł osiągnąć sukces
Spotkanie ze Słowem J 14, 1-6 Z Ewangelii według świętego Jana:
Porozumienie bez przemocy
Adwent z Piątką Poznańską
Wszystko zaczyna się od modlitwy… Dlatego staraj się by Twoja modlitwa była nieustająca… -Matka Teresa z Kalkuty-
„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA
Szakal czy żyrafa, czyli kilka słów o porozumieniu bez przemocy
Zapis prezentacji:

Język Serca (Nonviolent Comunication) jako filozofia wspierania rozwoju ucznia oraz budowania współpracy w szkole Jerzy Rządzki

Idź na swoje miejsce, uspokój się, połóż torbę, usiądź w ławce, wyjmij książki i zeszyt, nic nie mów, zrób zadanie i sprawdź je. Co powiedziała Pani?

Idź n a s w o j e m i e j s c e , u s p o k ó j s i ę , p o ł ó ż t o r b ę , usiądź w ł a w ce, w y j m i j k s i ą ż k i i z e s z y t , nic nie m ó w , zrób z a d a n i e i s p r a w d ź j e. Co usłyszał uczeń?

powinności oceny Wyniki.. efekty. oczekiwania.. Podstawa programowa Systemy kar i nagród testy

Nie mogę zapobiec wojnom które toczą się na świecie, ale mogę zapobiec wojnie, która toczy się w moim sercu Marshall Rosenberg Nie mogę zapobiec wojnom które toczą się na świecie, ale mogę zapobiec wojnie, która toczy się w moim sercu Marshall Rosenberg 5

? !?! Co Pani robi? Za co Pani płacą?

DWA SZAKALE SZAKAL DO WEWNĄTRZ SZAKAL NA ZEWNĄTRZ - No tak… Smarkacz ma rację… Jestem do niczego… SZAKAL NA ZEWNĄTRZ Jak Ty się do mnie odzywasz? Co to za język? Matka Cię nie nauczyła szacunku dla starszych?

DWIE ŻYRAFY ŻYRAFA wsłuchana w siebie ŻYRAFA wsłuchana w ucznia Kiedy mówisz do mnie w taki sposób jestem zaskoczona i zła, bo chciałabym zaufania i zrozumienia… Chciałabym też zrozumieć o co Ci chodzi… ŻYRAFA wsłuchana w ucznia Czy kiedy zobaczyłeś, że nie reaguję na zachowanie kolegów poczułeś złość, bo chciałbyś żebym pomagała w takich sytuacjach?

Nasze doświadczenia z szakalem i żyrafą?

BARIERY KOMUNIKACYJNE Oceny Wypieranie odpowiedzialności Skupienie na strategiach Porównania Powinności Jesteś leniwy i nie chce Ci się uczyć Widzę, że nie masz w zeszycie pracy domowej Zawiodłeś mnie Zrób zadanie Czuję rozczarowanie, jest mi smutno… Chciałbym razem z Tobą cieszyć się wolnym czasem… albo Czego potrzebujesz, żeby skończyć zadanie? Marek ma lepsze oceny od Ciebie Czy martwisz się tymi ocenami? Musisz się lepiej uczyć… Chciałbym żebyś to umiał lub Trudno Ci wybrać uczenie się, kiedy koledzy idą grać w piłkę… ?

CZTERY KROKI POROZUMIENIA BEZ PRZEMOCY OBSERWACJA UCZUCIE POTRZEBA PROŚBA Kiedy przychodzisz 5 minut po dzwonku… jestem zły i rozczarowany… bo chciałbym móc ufać, że potrafimy dotrzymywać naszych umów… powiedz mi proszę, co się wydarzyło?

POTRZEBY WSZYSTKICH LUDZI Wolności wyboru marzeń, celów, wartości i sposobów ich realizacji Narodzin nowego życia i spełniania marzeń oraz opłakiwania porażek utraty marzeń i osób Powietrza, pożywienia, ruchu, odpoczynku, ekspresji seksualnej, dotyku, ochrony przed śmiercionośnymi formami życia (wirusy, drapieżniki, bakterie, ludzie) Autentyzmu, godności osobistej, twórczości, sensu Piękna, natchnienia, ładu, pokoju, harmonii SWOBODY ŚWIĘTOWANIA ODNOWY FIZYCZNEJ ZABAWY INTEGRALNOŚCI WSPÓLNOTY DUCHOWEJ WSPÓŁZALEŻNOŚCI Akceptacji Bliskości Wyrozumiałości Bezpieczeństwa uczuciowego Uczciwości (tej, która jest dla nas źródłem siły, bo pozwala nam czerpać naukę z naszych własnych ograniczeń) Otuchy Wsparcia Zrozumienia Ciepła Uznania Wspólnoty Wnoszenia własnego wkładu w bogactwo życia (Realizowania się w dawaniu tego, co życiu sprzyja) Empatii Miłości Szacunku Zaufania Działania wychowawcze podejmowane w szkole lub placówce są spójne i adekwatne do potrzeb uczniów. WSPÓŁZALEŻNOŚCI

Obserwacja Uczucie Potrzeba Prośba Empatia dla innych O Tobie: Czy kiedy widzisz… to czujesz… bo potrzebujesz… i chcesz prosić… O mnie: Kiedy widzę… to czuję… bo potrzebuję… Proszę… Empatia dla siebie Obserwacja Uczucie Potrzeba Prośba Moje szakale Moje obserwacje Moje uczucia Moje potrzeby Moje prośby Uczciwie wyrażam siebie

photo by Benh LIEU SONG

Bo jaka moja potrzeba nie jest zaspokojona? TRUDNE ZACHOWANIE / KOMUNIKAT – mowa wewnętrzna Uczeń / Rodzic / Nauczyciel (koleżanka) Co ON zobaczył/usłyszał? Co poczuł w związku z tym? Bo jaka jego potrzeba nie była zaspokojona? Co pomogłoby mu zaspokoić tę potrzebę? Empatia dla kogoś Empatia dla siebie Co On/Ona mówi (robi) ? Co czuję w związku z tym? Bo jaka moja potrzeba nie jest zaspokojona? Co pomogłoby mi zaspokoić tę potrzebę?

EMPATIA pierwszej pomocy POTRZEBY STRATEGIE KONTRAKT EMPATIA pierwszej pomocy POTRZEBY STRATEGIE A jak to jest dla Ciebie? Co się dzieje i czego potrzebujesz? Powiedz , proszę, co od niego usłyszałaś…? Jak myślisz co można zrobić (żeby zaspokoić Wasze potrzeby)? Czy to o to chodzi? Czy to o to chodzi? Powiedz co od niej usłyszałeś…? Powiedz w czym rzecz… Co się dzieje…? Czego potrzebujesz…?

wdzięczność Co zrobiła ta osoba… Co czułeś w tamtej chwili… Co czujesz teraz, gdy o tym myślisz… Jakie to zaspokaja Twoje potrzeby…

ORGANIZACJE OPARTE NA DOMINACJI ORGANIZACJE WZBOGACAJĄCE ŻYCIE CEL: dowieść, kto ma rację zrobić to, czego chcemy, co zadane, co zaplanowaliśmy słuchać autorytetów uczynić życie piękniejszym zaspokoić potrzeby wszystkich być w kontakcie z sobą samym i z innymi MOTYWACJA: kary i nagrody poczucie winy, strach przymus, obowiązek, powinność wkład w dobro innych swobodne przyjmowanie od innych OCENA: osądy moralne co zaspokaja potrzeby ludzi, a co ich nie zaspokaja co uczyniłoby życie wspanialszym dla mnie i dla ciebie