Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Porozumienie bez przemocy

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Porozumienie bez przemocy"— Zapis prezentacji:

1 Porozumienie bez przemocy
Język serca

2

3

4 Model Porozumienie bez Przemocy-”Język Serca”
Czterostopniowy komunikat w porozumiewaniu się

5 Marshall Rosenberg 2005r. twórca metody empatycznej komunikacji
Język serca to przypomniany i upowszechniony sposób komunikowania się z ludźmi Ludzie z natury są skłonni do porozumiewania się „bez przemocy”. Czasem jednak bywamy tak poddani presji czasu i kulturze rywalizacji i dominacji, że zapominamy o naszej ludzkiej współczującej i zdolnej do wzajemnej współpracy naturze.

6 Współczucie Kierowanie się sercem
Żyrafie szkoły, przedszkola w którym opiekunowie stosują wobec dzieci zasady nazywane przez Rosenberga „wychowaniem współczującym”. Unikają wzbudzania w dzieciach lęku poprzez groźby, kary, rozkazywanie, osądzanie, czy zawstydzanie.

7 Jakość kontaktu z dzieckiem
Mamy wybór na to co robią nasze dzieci: -stosowanie przymusu, czyli zmuszanie do tego na czym nam zależy -brak reakcji ( zaniechanie to też pewien rodzaj przemocy) lub świadome budowanie pewnego rodzaju więzi, która jest konieczna, aby potrzeby wszystkich mogły zostać zaspokojone

8 Świat szakala Kultura dominacji i rywalizacji
stawianie warunków i zmuszanie a nie umowa

9 Świat żyrafy To przede wszystkim wielkie serce
Ciekawość co dzieje się z drugim człowiekiem-pytanie lub odgadywanie jakie ma uczucia i potrzeby Potrzeba miłości i szacunku Ochrona godności człowieka Co wyrażone to zwentylowane

10 Jak przejść do świata żyrafy ?
Najpierw odpowiedź czy wierzę, że to lepsza droga i czy chcę stać się żyrafą

11 Empatyczny kontakt Doświadczenie mediatorów i praktyków NVC pokazuje, że kiedy w komunikacji z dorosłymi i dziećmi konflikty, wydają się nierozwiązywalne, można rozwiązywać zdumiewająco łatwo, jeśli tylko świadomie nie staramy się zmuszać ludzi do realizacji naszych celów, lecz tworzymy atmosferę wzajemnej troski i szacunku

12 Empatyczny kontakt Jeśli obie strony mają na uwadze swoje potrzeby, a zarazem świadomość współzależności tych potrzeb z potrzebami i dobrem innych

13 Taka zmiana wymaga zastąpienia nawyku
oceniania i moralizowania oraz słów takich, jak dobrze/źle czy słusznie/niesłusznie zorientowanym na potrzeby Zamiast krzyczeć na dziecko-To brzydko/źle bić swojego brata! Powiemy: Czuję strach, kiedy widzę, jak bijesz brata, bo chcę, żeby wszyscy w naszej rodzinie byli cali i zdrowi.

14 Może wystarczy być rodzicem mniej głupim
Każdą rzecz, którą warto robić, warto robić nawet kiepsko, a bycie rodzicem to z pewnością coś, co warto robić. Czasami zdarza się, że jesteśmy kiepskimi rodzicami. Jeśli będziemy z tego powodu dla siebie zbyt surowi, to ucierpią także na tym nasze dzieci

15 „Wychowanie bez porażek” Thomas Gordon
Rodziców się obwinia, choć nie byli szkoleni Rodzice są ludźmi, a nie bogami Rodzice mogą być i będą niekonsekwentni

16 Czterostopniowy komunikat wg Modelu Porozumienie bez Przemocy-”Język Serca”
1. Fakty/obserwacja 2. Uczucia 3. Potrzeby 4. Prośba

17 1. Fakty/obserwacja Opisanie rzeczywistości tak precyzyjnie
i bezstronnie, jak zrobiłaby to kamera. Opisujemy konkretne zachowania, które postrzegamy. Unikamy uogólnień: zawsze, nigdy, często, rzadko. Unikamy ocen, interpretacji.

18 (słyszę, przypominam sobie)….. Kiedy robisz/mówisz…….
Fakty/obserwacja Kiedy (ja) widzę (słyszę, przypominam sobie)….. Kiedy robisz/mówisz…….

19 Fakty/obserwacja Kiedy widzę porozrzucane zabawki na dywanie i krzesłach……… Kiedy mówisz głośno do mnie ………………. Przypominam sobie, że od 4 dni nie wyniosłeś kosza ……………………………

20 2. Uczucia Mówimy co my czujemy wobec postępowania danej osoby, które zaobserwowaliśmy. Można je wyrazić dwoma, trzema słowami: czuję się smutna, jestem spokojna, szczęśliwa. Uwaga łatwo je mylić z myślami w masce uczuć ( czuję się odrzucony).

21 2. Uczucia Kiedy widzę porozrzucane zabawki na dywanie i krzesłach, czuję ………………….. -zdenerwowanie, smutek, frustrację, słabość Kiedy mówisz głośno do mnie, czuję ………….. -niepokój, rozdrażnienie, strach, oddzielenie, obawę Przypominam sobie, że od 4 dni nie wyniosłeś kosza, czuję ……… -złość, bezradność, niepokój, zirytowanie, żal

22 Co zwykle czujemy, kiedy nasze potrzeby NIE SĄ ZASPOKAJANE?
apatia ból lęk niesmak panika przewrażliwienie smutek zaangażowanie zazdrość zniechęcenie beznadzieja cierpienie nerwowość obawę pesymizm rozczarowanie szok zakłopotanie zirytowanie żal bezradność depresja niecierpliwość oddzielenie bezduszność rozpacz Wstyd zaskoczenie złość brak wyjścia frustracja niepewność opór senność wyczerpanie zawiść zmęczenie

23 3. Potrzeby Określamy własne potrzeby związane z uczuciami, które zdefiniowaliśmy przed chwilą. Mówimy o przyczynach własnych uczuć. Może być wiele strategii na zaspokojenie potrzeby.

24 3.Potrzeby Ponieważ potrzebuję…. bo ………… Zależy mi ……………
Ważne dla mnie jest……….

25 Kiedy widzę porozrzucane zabawki na dywanie i krzesłach, czuję zdenerwowanie i rozdrażnienie, potrzebuję………. porządku, harmonii, docenienia Kiedy mówisz głośno do mnie, czuję niepokój, strach, potrzebuję ciszy, spokoju, ciepła. Przypominam sobie, że od 4 dni nie wyniosłeś kosza, czuję złość, zirytowanie, bo potrzebuję brania pod uwagę mnie, potrzebuję porządku, wsparcia.

26 4. Prośba Konkretne działanie, którego byś sobie życzył/a.
Prosiłbym cię, żebyś ………………………….. Czy zrobisz to …..?

27 Prośba Kiedy mówisz głośno do mnie, czuję niepokój, strach, potrzebuję ciszy, spokoju, ciepła. Proszę cię mów ciszej do mnie. Czy możesz to dla mnie zrobić?

28 Prośba Kiedy widzę porozrzucane zabawki na dywanie i krzesłach, czuję zdenerwowanie i rozdrażnienie, potrzebuję porządku jak wracam z pracy, potrzebuję też harmonii i docenienia mnie, że sprzątam często. Proszę Cię, żebyś włożył do pudełka zabawki jak kończysz zabawę. Czy zrobisz to o co cię proszę?

29 Język żyrafy Kiedy podnosisz głos, boje się,
ponieważ potrzebuję bezpieczeństwa, dlatego proszę cię abyś mówił ciszej

30 Uszy żyrafy Kiedy podnosisz głos,
to czy jesteś zdenerwowany i zezłoszczony, ponieważ zależy ci na tym, abym cię zrozumiała, czy tak jest?

31 ASERTYWNOŚĆ OPIERA SIĘ NA PRZEKONANIU, ŻE WSZYSCY MAMY TAKIE SAME PRAWA I MOŻEMY Z NICH KORZYSTAĆ UCZY W JAKI SPOSÓB MOŻEMY DBAĆ O POSZANOWANIE SWOICH PRAW, MÓWIĆ O NICH INNYM I SZANOWAĆ PRAWA DRUGIEJ OSOBY

32 OSOBA ASERTYWNA POTRAFI POWIEDZIEĆ CZEGO POTRZEBUJE W DANEJ SPRAWIE, UPOMNIEĆ SIĘ O SWOJE, POTRAFI TEŻ ODMÓWIĆ I PRZYJĄĆ ODMOWĘ.

33 ZACHOWANIE ASERTYWNE OZNACZA BEZPOŚREDNIE, UCZCIWE, JASNE I ZDECYDOWANE WYRAŻANIE WOBEC DRUGIEJ OSOBY SWOICH UCZUĆ, POSTAW, OPINII LUB PRAGNIEŃ, ALE W SPOSÓB RESPEKTUJĄCY JEJ UCZUCIA, POSTAWY, OPINIE I PRAGNIENIA.

34 RÓŻNICA MIĘDZY ASERTYWNOŚCIĄ A AGRESJĄ I ULEGŁOŚCIĄ
OZNACZA KORZYSTANIE Z OSOBISTYCH PRAW Z POSZANOWANIEM PRAW INNYCH LUDZI. POWIEDZENIE WPROST, RZECZOWO, KONKRETNIE, O CO NAM W DANEJ SYTUACJI CHODZI, CZEGO POTRZEBUJEMY I DO CZEGO JESTEŚMY GOTOWI, A DO CZEGO NIE

35 NIE ŻĄDAMY ABY INNI SPEŁNILI NASZE OCZEKIWANIA, ALE UCZYMY ICH SIEBIE, INFORMUJĄC O NASZYCH CHĘCIACH, WYBORACH I DECYZJACH

36 STARAMY SIĘ BYĆ TAK TYLKO SZCZERZY I UCZCIWI, JAK TYLKO JESTESMY W STANIE, CO POTWIERDZA NASZĄ GOTOWOŚĆ DO GODNEGO I PEŁNEGO WZAJEMNEGO SZACUNKU KONTAKTU. ODWOŁUJEMY SIĘ DO INNYCH , ALE POTRAFIMY TEŻ ZADBAĆ O SIEBIE W SYTUACJI, GDY KTOŚ NIE WYRAŻA GOTOWOŚCI DO WSPÓŁDZIAŁANIA.

37 Przemoc ………. PRZEMOC W RODZINIE TO ZAMIERZONE I WYKORZYSTUJĄCE PRZEWAGĘ SIŁ DZIAŁANIE PRZECIW CZŁONKOWI RODZINY, NARUSZAJĄCE PRAWA I DOBRA OSOBISTE, POWODUJĄCE CIERPIENIE I SZKODY.

38 Dziękuję za uwagę! Centrum Rozwoju ORTUS Elżbieta Roszczak Kontakt:
tel


Pobierz ppt "Porozumienie bez przemocy"

Podobne prezentacje


Reklamy Google