PLATFORMA EDI - COMARCH ECOD Elektroniczne Faktury w Sieciach Handlowych
EDI w branży FMCG / E-Faktury Masowa usługa od 2001 roku: EDI – Elektroniczna wymiana dokumentów biznesowych ruszyła na rynku FMCG w Polsce masowo w 2001 roku. Pierwszymi masowymi dokumentami elektronicznymi były faktury pomiędzy Ahold Polska a 1500 dostawcami. Duże zapotrzebowanie: Pomimo braku regulacji prawnych i gotowości organów kontroli, spore korzyści w jakości, terminie i możliwości automatycznego match-owania. Sprawdzona i wdrożona technologia: Obecny rynek FMCG-EDI w Polsce to co najmniej 4 liczących się operatorów, dostęp do każdej sieci handlowej, wdrożone i sprawdzone narzędzia i procedury do wymiany e-faktur. Opracowane standardy ECR-GS1 (EU based): GS1-ILiM na podstawie standardów Europejskich koordynuje specyfikację E-faktur. W pracach bierze udział grupa najw. Producentów, Sieci handlowych i Polskich firm informatycznych. Zaufanie do technologii: Brak jakichkolwiek przesłanek podważających korzyści i sens e-faktur przez EDI na masowym rynku. 20 sieci handlowych i 4,5 tys. producentów: większość prowadzi rozliczenia na podstawie e-faktur
E-faktury stan obecny 3,6 mln elektronicznych faktur / mc Wszystkie potwierdzane papierowo Porozumienia pomiędzy sieciami a dostawcami określają zasady rozliczeń na podstawie plików elektronicznych Bardzo duże zainteresowanie ze względu na korzyści nawet przy konieczności papierowych potwierdzeń
Procedura „E-Fakturowania” w EDI Obecna procedura rozliczeń elektronicznych za pośrednictwem operatora EDI Retailer Producent ECOD Faktura w formacie sieci (np.Flatfile) Faktura w formacie dostawcy (np.xml) Mapping module Analysing module 1 na koniec mc-a paczka papierowych potwierdzeń
E-faktura - zmiany na rynku EDI Dla Klientów EDI „rozporządzenie” = wreszcie możliwość wyłączenia procedury papierowych potwierdzeń Termin = ASAP, duże zainteresowanie Technologia = im prościej tym lepiej (najlepiej EDI bez podpisu cyfrowego) Chcą wystartować 4 sieci handlowe w 2005 w tym 1 już 10.2005
„Rozporządzenie” vs. rzeczywistość „Brak 1 organu nadzorującego operacyjne wdrożenie w życie rozporządzenia” „Nie chcę podpisu cyfrowego, bo musiałbym go wdrożyć u 1000 moich dostawców (koszty, organizacja, ryzyko)” „Chcę wykorzystać zapis o autentyczności i integralności ale:” Co to tak na prawdę znaczy? Kto potwierdzi, że mój operator EDI jest „autentyczny i integralny”? Jak mam to udowodnić mojemu US? Czy oświadczenie od mojego operatora wystarczy? Nawet jeśli wdrożę podpis cyfrowy, czy US potrafi to przeczytać? Co to znaczy „zapewnić ciągły dostęp do e-faktur dla US”? Czy wysłanie plików e-mailem na żądanie wystarczy?