Strategia rozwoju systemu płatniczego w Polsce Adam Parfiniewicz 21 marca 2006 Warszawa
2 POLCARD w liczbach POLCARD - na rynku akceptacji kart Średnia wartość prowizji od akceptanta (%) Liczba terminali własnych POLCARDWartość transakcji w POLCARD Średnia wartość transakcji (PLN)
3 POLCARD w liczbach POLCARD - dostawca nowoczesnych rozwiązań dla banków Liczba bankomatów zarządzanych przez POLCARD 1591 Liczba transakcji KSR (PLN 000) Liczba kart personalizaowanych przez POLCARDLiczba kart zarządzanych przez POLCARD
4 Perspektywa rynku Polski rynek płatności bezgotówkowych w liczbach Polska jest nadal krajem szybkiego wzrostu – trend wartości transakcji od początku zachowuje liniowy charakter Od połowy lat 90. liczba kart przyrastała bardzo gwałtownie Od 2003r. wydawnictwo kart ma bardziej przemyślany charakter Od dwóch lat kart kredytowych przybywa znacznie szybciej niż innych Silny nacisk na rentowność terminali i poszczególnych kart Liczba akceptantów (000) Liczba wydanych kart (mln)Wartość transakcji kartami (PLN mln) Dane NBP,
5 Polska na tle regionu CEE Polski rynek płatności bezgotówkowych w liczbach Wartość transakcji kartami w krajach CEE Wartość transakcji kartami per capita Liczba terminali POS Średnia liczba transakcji na terminal POS
6 Większości przejęć w ciągu ostatnich 3 lat dokonały firmy amerykańskie - POLCARD (2003, Polska) - Muzo (2003, Czechy) - EPI (2005, Słowacja, Litwa, Łotwa) - APSS (2006, Austria) Dojrzała infrastruktura Wysokie koszty operacyjne Wymogi stawiane przez SEPA i nowe technologie Konflikt interesów między bankami - jako akcjonariuszami i klientami procesorów Relatywnie nieduży i rozdrobniony rynek wydawniczy Wysokie koszty wejścia na rynek - akceptacja kart wymaga dostarczenia POS Amerykanizacja europejskiego rynku kart Polska wciąż za mała dla dużych graczy Relatywna słabość procesorów europejskich Poszukiwanie skali – Nowe źródła wzrostu przychodów – Uzasadnienie kosztów infrastruktury Wzrost organiczny na bazie zmodyfikowanych produktów z polskiego rynku Uczestnictwo w procesach przejęcia Możliwości rozwoju poza Polską Perspektywa rynku europejskiego i CEE Zjawiska zachodzące w europejskim systemie płatniczym
7 Technologie chipowe Innowacje produktowe – Atrakcyjne formy kart (Print, Shape) – Nowe funkcjonalności związane z kartami Rozwiązania wspierające wykorzystaniekart (programy lojalnościowe) Lepsze wykorzystanie infrastruktury (billpayment, doładowania GSM) Zwiększenie innowacyjności Kierunki rozwoju polskiego rynku Trzy główne wyzwania stojące przed polskim rynkiem Przyspieszenie migracji EMV Poszukiwanie możliwości rozwoju pozaPolską w krajach starej Unii Nowoczesne systemy Niskie koszty Przystosowanie do funkcjonowania wwarunkach konkurencji Umocnienie pozycji Polski jako naturalnegolidera CEE Wykorzystanie możliwości SEPA Walka z gotówką jest dobra dla wszystkichuczestników rynku Docieranie do nowych segmentów Klientówi promowanie nowych zachowań Ludzie młodzi Walka o udział kart w wydatkach Nowa definicja rynku geograficznego:naszym rynkiem jest cała UE, ale dla nasPolska pozostanie jego centrum Zwiększanie skali rynku płatności
8 Katarzyna Zubrzycka Dyrektor Pionu Marketingu Dziękuję za uwagę Adam Parfiniewicz Prezes Zarządu POLCARD. Nowoczesne płatności. POLCARD. Nowoczesne rozwiązania dla banków.