Z wyobraźnią socjologiczną o Wrocławskiej Koncepcji Edukacyjnej Myśleć o szkole…
Szkoła i edukacja przez pryzmat wyobraźni socjologicznej, czyli o czym myśleć, żeby ją zrozumieć Szkoła jako element społeczeństwa – element systemu społecznego Szkoła jako system społeczny – rzeczywistość społeczna sama w sobie
Jako element systemu społecznego Szkoła jest odpowiedzialna za 4 podstawowe funkcje Trening, Selekcja, Alokacja, Regulacja aspiracji
Jako świat społeczny Szkoła jest wielowymiarową przestrzenią kreowaną przez: Administracyjną podbudowę systemu oświaty Społeczny świat i kulturę pracy personelu – z ich postawami, biografiami, nawykami itp.; Społeczny świat i kulturę uczniów - ich postawami, biografiami, nawykami itp.;
A poza tym jest świat poza szkołą… - edukacja formalna jest realizowana w konkretnych warunkach środowiska społecznego.
Żeby to zrozumieć należy wziąć pod uwagę: Uwarunkowania środowiska wychowawczego w wymiarze podziałów i charakterystyk stratyfikacyjnych (struktura społeczna) Uwarunkowania środowiska wychowawczego w wymiarze podziałów i charakterystyk przestrzennych (geografia społeczna i socjologia miasta) Uwarunkowania generalne systemu społecznego – warunki historyczne, moment cywilizacyjny
Zatem myśląc o szkole i jej stymulacjach trzeba wiedzieć/rozumieć: Jaki jest świat społeczny i jego wymogi (technologia, kultura, gospodarka, style życia itp.) - rozumieć historię Jakie są społeczne uwarunkowania środowisk wychowawczych – pozaszkolnych – rozumieć miasto Jakie społeczne światy kreują się w szkołach – na poszczególnych etapach i w poszczególnych ścieżkach – rozumieć szkołę
Myśląc o 4T… jeżeli potraktujemy Technologię, Tolerancję, Talent, Tożsamość jako niezbędne kompetencje współczesnego obywatela, możemy uznać, że odpowiednie ukształtowanie tych kompetencji jest celem działań edukacyjnych – sposób myślenia o tym, do czego edukować
Myśląc o 4T… jeżeli potraktujemy Technologię, Tolerancję, Talent, Tożsamość jako cechę/metodę edukacyjną, będzie to narzędzie wykorzystywane w procesach edukacyjnych – sposób myślenia o tym, jak edukować
W obu przypadkach, trzeba się zastanowić, w jaki sposób socjologiczne charakterystyki funkcjonowania edukacji warunkują 4T, w jaki sposób mogą być wykorzystane do realizacji 4T, w jaki sposób je przekształcać, żeby pomagały w realizacji 4T.
Ponieważ społeczeństwo, w którym żyjemy jest jednocześnie punktem wyjścia, kontekstem i konsekwencją działania edukacji.
Dziękuję za uwagę piotr.mikiewicz@yahoo.pl