Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Juan Pablo Concari Anzuola
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU

Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna ISO
PROGRAM WYKŁADU WSTĘP ORGANIZACJA PRODUKCJI STEROWANIE PRODUKCJĄ
JAKOŚĆ & Metody Jej Pomiaru
JAKOŚĆ PRODUKTU - USŁUGI
Audity Opracował: Tomasz Greber
Norma modelowa ISO 9001.
PROCES - baza systemu Jacek Węglarczyk.
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Struktura SYSTEMU Jacek Węglarczyk.
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
Węgiel jako wyrób Jacek Węglarczyk.
ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość
Jarosław Kuchta Jakość Oprogramowania
Współpraca tłumacza z BT przed zdobyciem i po zdobyciu certyfikatu normy PN:EN Autor: Magdalena Gałczyńska Firma: BTInfo Biuro Tłumaczeń Informatycznych.
Praca Inżynierska „Analiza i projekt aplikacji informatycznej do wspomagania wybranych zadań ośrodków sportowych” Dyplomant: Marcin Iwanicki Promotor:
Geneza norm ISO serii 9000 ISO 9000:2005 – Systemy Zarządzania Jakością. Podstawy i terminologia ISO 9001:2008 – Systemy zarządzania jakością. Wymagania.
Marek Bugdol Zarządzanie jakością w administracji
Adam Walicki - 30 września 2010
System zarządzania środowiskowego
Norma PN-EN ISO 9001 Wymagania.
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
GRC.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Audity i certyfikacja systemu zarządzania jakością
Zarządzanie jakością projektu
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
SYSTEM JAKOŚCI Audit wewnętrzny
opracowała: Dominika Jach-Adamczewska
OD KONTROLI DO AUDITU HACCP
Planowanie przepływów materiałów
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
Przewidywany harmonogram dostosowania do zmian akredytowanej certyfikacji wg ISO 14001:2015 Barbara Zengel Warszawa, r.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Kształtowanie jakości w przedsiębiorstwie turystycznym
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Cel wykładu Podstawy zarządzania jakością (Elektronika) (prowadzący: prof.nadzw.dr hab.Zofia Zymonik) Zdobycie przez studenta podstawowych umiejętności.
1 KOSZTY JAKOŚCI w międzynarodowych normach ISO serii 9000 (Zofia Zymonik)
Dodatkowe slajdy (Koszty jakości)
KOSZTY JAKOŚCI Zofia Zymonik
1 KOSZTY JAKOŚCI w międzynarodowych normach ISO serii 9000 (Zofia Zymonik)
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
KOMPANIA WĘGLOWA S.A..
ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ wg ISO 9001 : 2000
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Opracowała: Dominika Jach-Adamczewska luty/marzec 2016
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Przywódcza rola kierownictwa w Zarządzaniu Nieruchomościami
ISO 9001:2008 SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ w SP ZOZ WSPR w BIAŁYMSTOKU.
System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy według projektu normy ISO/DIS dr inż. Zofia Pawłowska.
Zapis prezentacji:

Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania Model jakości ISO 9000/9001

Co to jest ISO International Organization for Standardization największa międzynarodowa organizacja opracowująca standardy 13700 standardów zrzesza narodowe instytuty ze 147 krajów organizacja pozarządowa działająca w sektorze publicznym i prywatnym założona w 1947 roku siedziba w Genewie Dokumentacja i Jakość Oprogramowania ISO 9000/9001

ISO 9000 ISO 9000 grupa ogólnych standardów opisujących zarządzanie jakością mogą być wdrażane w dowolnej organizacji niezależnie od jej wielkości, wytwarzanych produktów lub dostarczanych usług, niezależnie od struktury własności, formy działalności Dokumentacja i Jakość Oprogramowania ISO 9000/9001

Co daje ISO 9000? klient audyty organizacja Jednostka certyfikująca zaufanie pewność jakość klient Dokumentacja i Jakość Oprogramowania ISO 9000/9001

Zasady ISO 9000 (1) Orientacja na klienta Przywództwo Organizacje zależą od swoich klientów i dlatego powinny rozumieć bieżące i przyszłe potrzeby klientów, spełniać ich wymagania i starać się przekraczać ich oczekiwania. Przywództwo Przywódcy ustanawiają jedność przeznaczenia i kierunków organizacji. Tworzą i utrzymują wewnętrzne środowisko, w którym ludzie mogą być w pełni zaangażowani w osiąganie celów organizacji. Zaangażowanie ludzi Ludzie na wszystkich poziomach są esencją organizacji, a ich pełne zaangażowanie pozwala wykorzystać ich zdolności na korzyść organizacji. Dokumentacja i Jakość Oprogramowania ISO 9000/9001

Zasady ISO 9000 (2) Podejście procesowe Pożądane rezultaty są bardziej efektywnie uzyskiwane, gdy aktywności i związane z nimi zasoby są zarządzane jako proces. Systemowe podejście do zarządzania Systemowe identyfikowanie, rozumienie i zarządzanie wzajemnie powiązanymi procesami wpływa na efektywność organizacji i wydajność w osiąganiu jej celów. Ciągłe doskonalenie Ciągłe doskonalenie działalności organizacji powinno być stałym celem organizacji. Podejmowanie decyzji w oparciu o fakty Efektywne decyzje są oparte na analizie danych i informacji. Obustronnie korzystne relacje z dostawcami Organizacja i ich dostawcy są wzajemnie zależni a obustronnie korzystne relacje z nimi zwiększają możliwości tworzenia wartości obu stron Dokumentacja i Jakość Oprogramowania ISO 9000/9001

Rodzina standardów ISO 9000:1996 ISO 9000-1 – przewodnik standardów rejestracji: wybór i wykorzystanie standardu ISO 9000 ISO 9001 – model dla projektowania, produkcji, instalacji i serwisu ISO 9002 – model dla produkcji, instalacji i serwisu ISO 9003 – model dla testów i ostatecznej kontroli jakości ISO 9004-2 – wytyczne dla zarządzania jakością i elementów systemów jakości Dokumentacja i Jakość Oprogramowania ISO 9000/9001

Od ISO 9000 do ISO 9001 9000-1:1996 9000-2:1996 9000-3:1996 9000-4:1996 9001:1996 9002:1996 9003:1996 ISO 9001:2000 9004-1:1996 9004-2:1996 9004-3:1996 9004-4:1996 ISO 9004:2000 Dokumentacja i Jakość Oprogramowania ISO 9000/9001

Elementy normy ISO 9001:1996 (1) Odpowiedzialność kierownictwa – zapewnienie, aby wyższe kierownictwo odnosiło się z uwagą do tego, jak należy działać, ciągle troszcząc się o jakość. System jakości – zapewnienie, aby wyrób był zgodny z określonymi wymaganiami na powtarzalnym poziomie jakości Przegląd umowy – jednoznaczne i jasne zrozumienie potrzeb nabywcy (klienta) przez wszystkich w organizacji Sterowanie projektowaniem – zapewnienie takiej jakości projektowej wyrobu, aby ryzyko podjęcia jego produkcji było zredukowane do minimum Nadzór nad dokumentacją i danymi – utrzymywanie w stanie aktualnym i zapewnienie dostępności wszystkich dokumentów i danych odnoszących się do postanowień normy Dokumentacja i Jakość Oprogramowania ISO 9000/9001

Elementy normy ISO 9001:1996 (2) Zakupy – zapewnienie, aby nabywane od podwykonawców wyroby spełniały określone wymagania. Wyrób dostarczony przez nabywcę – zapewnienie jakości wyrobu dostarczonego przez nabywcę. Oznaczanie i identyfikowanie wyrobu – stworzenie systemu zapobiegającego pomyłkom na wszystkich etapach produkcji, dostarczania i instalowania. Sterowanie procesem – ustalenie i zaplanowanie procesów produkcyjnych, instalowania i serwisu mających bezpośredni wpływ na jakość. Kontrola i badania – pokazanie zgodności wyrobów z wymaganiami przy pomocy sformalizowanych dowodów Dokumentacja i Jakość Oprogramowania ISO 9000/9001

Elementy normy ISO 9001:1996 (3) Nadzorowanie wyposażenia do kontroli i badań – uzyskanie zaufania do danych otrzymanych z kontroli, pomiarów i badań. Status kontroli i badań – pełna jasność w trakcie całego cyklu produkcyjnego co do tego, jaki jest stan wyrobu względem programu kontroli i badań, które go dotyczą. Nadzorowanie wyrobu niezgodnego z wymaganiami – zapewnienie, że wyroby niezgodne nie zostaną wykorzystane lub zainstalowane przez przeoczenie razem z tymi, które są zgodne. Działania korygujące i zapobiegawcze – rozpoznanie i usunięcie przyczyn niezgodności, aby wyeliminować ich powtórne wystąpienie oraz zapobieganie sytuacjom szkodliwym. Transport, przechowywanie, pakowanie, dostarczanie – zapobieganie obniżenia jakości wyrobu do czasu, zanim zostanie użyty lub dostarczony do miejsca przeznaczenia Dokumentacja i Jakość Oprogramowania ISO 9000/9001

Elementy normy ISO 9001:1996 (4) Zapisy dotyczące jakości – zaprezentowanie osiągnięcia wymaganej jakości oraz skuteczności działania systemu jakości. Wewnętrzne audyty jakości – zbadanie, czy działania związane z jakością są zgodne z tym co zaplanowano i skuteczne w realizacji celów jakości. Szkolenie – ciągłe doskonalenie kwalifikacji całego personelu zaangażowanego w działania związane z jakością. Serwis – zapewnienie prawidłowej funkcjonalności wyrobu u klienta, jeżeli sobie tego życzy. Metody statystyczne – podejmowanie decyzji co do stosowanych procesów i wytwarzanych wyrobów w oparciu o realne liczby i fakty. Dokumentacja i Jakość Oprogramowania ISO 9000/9001

Proces zarządzania jakością wg normy ISO 9001:1996 4.1. odpowiedzialność kierownictwa 4.2. system jakości 4.5. nadzór nad dok. 4.14. dział. koryg. 4.16. zapisy jakości 4.17. audyt 4.20. met. stat. 4.3. przegląd umowy 4.4. ster. projekt. 4.9 ster. procesem 4.10. kontrola i badania 4.15. transport i dostawa 4.19. serwis 4.6. zakupy 4.7. własność klienta 4.12. status k-b. 4.13. wyr. niezgodne 4.11. wyposażenie k-b. 4.8. oznaczenie wyrobu Dokumentacja i Jakość Oprogramowania ISO 9000/9001

4.1. Odpowiedzialność kierownictwa Udokumentowanie i wprowadzenie polityki jakości Udokumentowanie i przestrzeganie odpowiedzialności i uprawnień Określanie i dostarczanie środków do zapewnienia jakości Zapewnianie, że wymagania normy są wprowadzone i utrzymywane Okresowe dokonywanie przez kierownictwo firmy przeglądu systemu jakości Dokumentacja i Jakość Oprogramowania ISO 9000/9001

4.2. System jakości Wprowadzenie Księgi Jakości (Quality Manual) Aktualizowanie Księgi Jakości i struktury dokumentacji systemu jakości Udokumentowanie systemu jakości za pomocą procedur, instrukcji i zapisów Udokumentowanie zaangażowania kierownictwa w sprawy jakości Planowanie jakości w obszarze zapewnienia jakości Planowanie jakości w obszarach zarządzania przedsiębiorstwem (uzgadnianie planów jakości pomiędzy komórkami) Ewidencjonowanie i raportowanie wykonania planów jakości Weryfikowanie rocznych planów jakości i biznes planów Dokumentacja i Jakość Oprogramowania ISO 9000/9001

Podejście procesowe w ISO 9001:2000 odpowiedzialność kierownictwa zarządzanie zasobami, procesami pomiar, analiza i doskonalenie procesu, wyrobu KLIENT Procesy związane z klientem projektowanie i rozwój działalność produkcyjna i usługowa zakupy Nadzorowanie niezgodności inne Dokumentacja i Jakość Oprogramowania ISO 9000/9001

7.2. Procesy związane z klientem w ISO 9001:2000 7.2.1. Identyfikacja wymagań klienta 7.2.2. Przegląd wymagań dotyczących wyrobu 7.2.3. Komunikowanie się z klientem Dokumentacja i Jakość Oprogramowania ISO 9000/9001

7.2.1. Identyfikacja wymagań klienta Do identyfikacji potrzeb klienta stosuje się model Kano: wymagania dotyczące wyrobu wyspecyfikowane przez klienta, w tym wymagania dotyczące dostępności, dostawy i utrzymania wyrobu wymagania dotyczące wyrobu nie wyspecyfikowane przez klienta, ale niezbędne ze względu ich zamierzone lub określone stosowanie; wymagania obowiązkowe dotyczące wyrobu wynikające z regulacji prawnych Dokumentacja i Jakość Oprogramowania ISO 9000/9001

7.2.2. Przegląd wymagań dotyczących wyrobu Organizacja powinna wykonać przegląd zidentyfikowanych wymagań klienta razem z dodatkowymi wymaganiami określonymi przez organizację. Przegląd ten powinien zostać wykonany przed zobowiązaniem się do dostarczenia klientowi wyrobu (np. przedłożenie oferty, akceptacja umowy lub zamówienia) i powinien zapewnić, aby: wymagania dotyczące wyrobu zostały określone, wymagania klienta zostały potwierdzone przed ich akceptacją, gdy klient nie przekaże wymagań w formie pisemnej, wyeliminować różnice między wymaganiami podanymi w umowie lub ofercie, a określonymi wcześniej np. w ofercie lub wycenie organizacja miała zdolność do spełnienia określonych wymagań. Dokumentacja i Jakość Oprogramowania ISO 9000/9001

7.2.3. Komunikowanie się z klientem Organizacja powinna zidentyfikować i wdrożyć ustalenia dotyczące komunikowania się z klientem związane z: informacją o wyrobie; wyjaśnianiem wątpliwości związanych z umowami i zamówieniami, z uwzględnieniem zmian; informacją zwrotną od klienta dotyczącą użytkowania wyrobu, w tym dotyczącą skarg klienta. Dokumentacja i Jakość Oprogramowania ISO 9000/9001

Przykład - Księga Jakości (1) Wprowadzenie Prezentacja firmy Przewodnik po Księdze Jakości Normy stanowiące Zakres systemu jakości Cele i polityka jakości Polityka jakości Misja firmy Cele Zadania w zakresie jakości Dokumentacja i Jakość Oprogramowania ISO 9000/9001

Przykład - Księga Jakości (2) Organizacja i obowiązki System zarządzania jakością Opis organizacji firmy Obowiązki i odpowiedzialność kierownictwa firmy Zarządzanie dokumentacją Wymagania dotyczące dokumentacji Procedura nadzoru nad dokumentacją Procedura nadzoru nad zapisami Dokumentacja i Jakość Oprogramowania ISO 9000/9001

Przykład - Księga Jakości (3) Odpowiedzialność kierownictwa Zaangażowanie kierownictwa Orientacja na klienta Polityka jakości Planowanie Odpowiedzialność, uprawnienia i komunikowanie się Przegląd systemu Zarządzanie zasobami Zapewnienie zasobów Zasoby ludzkie Dokumentacja i Jakość Oprogramowania ISO 9000/9001

Przykład - Księga Jakości (4) Realizacja wyrobu Planowanie realizacji wyrobu Procesy związane z klientem Projektowanie nowych wyrobów Zakupy Produkcja wyrobów Procedura nadzorowania wyposażenia do pomiarów Pomiary / doskonalenie Postanowienia ogólne Monitorowanie i pomiary Nadzór nad wyrobem niezgodnym Analiza danych Doskonalenie Dokumentacja i Jakość Oprogramowania ISO 9000/9001

Przykład - Księga jakości (5) Rejestr zamówień Karty oceny dostawcy Rejestr kart partii produkcyjnych Rejestr protokołów braków Karty ewidencji wyrobów Rejestr dostaw Rejestr użytkowników wyrobów Rejestr reklamacji, napraw i skarg Rejestr raportów działań korygujących Rejestr wyposażenia pomiarowego Plan audytów wewnętrznych Dokumentacja i Jakość Oprogramowania ISO 9000/9001

Istota ISO 9001 Dokumentuj to co robisz Rób to co dokumentujesz Upewnij się, że wciąż to robisz Dokumentacja i Jakość Oprogramowania ISO 9000/9001