Podstawowe wymagania higieniczno-sanitarne dla pionu żywienia w szkołach. Wymagania, które muszą być spełnione przy produkcji i wprowadzaniu do obrotu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSTAWA SYSTEMU HACCP przykładowy fragment prezentacji
Advertisements

Wymagania weterynaryjne dla wybranych form przetwórstwa i sprzedaży produktów rybołówstwa lek. wet. Andrzej Szpulak.
Przepisy prawa dotyczące żywności
Podstawy prawne dla monitoringu jakości wody przeznaczonej do spożycia
Warunki sanitarno-higieniczne konieczne do spełnienia
„GHP w przetwarzaniu żywności w przedsiębiorstwie Tamar Foods w Wielkiej Brytanii” Marta Ryczek.
Podstawowe wymagania dla kiosków i sklepików szkolnych:
Podstawowe wymagania dla stołówek szkolnych:
Wskazówki dla dyrektorów w zakresie wymagań higieniczno-sanitarnych dla obiektów żywieniowo-żywnościowych działających na terenie szkół. Maria Suchowiak.
w przetwórstwie i przechowalnictwie żywności
Lek. wet. Andrzej Szpulak Wymagania weterynaryjne dla wybranych form przetwórstwa i sprzedaży produktów rybołówstwa cz.2 lek. wet. Andrzej Szpulak specjalista.
BEZPIECZEŃSTWO PLACU ZABAW I GIER
- ZASADY REJESTRACJI, DZIAŁALNOŚCI - PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE.
NADZÓR NAD ŻŁOBKAMI I KLUBAMI DZIECIĘCYMI Opracowała: Janina Połowniak
WELLNESS – FILOZOFIA ZDROWIA
Prezentacja dla uczniów gimnazjum
EDUKACJA PROZDROWOTNA
DZIESIĘĆ ZASAD ZDROWEGO ŻYWIENIA
Piramida żywieniowa-czy warto według niej żyć ?
Wojewódzki Inspektorat Weterynarii w Katowicach Bezpieczeństwo produktów pochodzenia zwierzęcego - -wymagania weterynaryjne dotyczące sprzedaży bezpośredniej.
Nadzór nad produkcją, przetwórstwem i obrotem żywności w Polsce opiera się na dwóch systemach kontroli: system kontroli zewnętrznej (niezależny od producenta),
Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Wymagania obowiązujące przy produkcji i sprzedaży żywności tradycyjnej Gniezno Mariola Karczewska.
Polski Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego
ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY W WIEKU SZKOLNYM
ZASADY ZDROWEGO ODŻYWIANIA
POLSKA PLATFORMA TECHNOLOGICZNA ŻYWNOŚĆ Warszawa
ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY W WIEKU SZKOLNYM
Piramida. Piramida Śniadanie Mistrzów Najważniejszy posiłek w ciągu dnia Dostarcza energii do rozruszania ciała i umysłu Brak śniadania powoduje magazynowanie.
Szkoła Podstawowa nr 5 im. H. Sienkiewicza w Lesznie.
KATARZYNA KONCEWICZ KRYSTYNA POKOJOWCZYK ANNA REJMAN
ODŻYWIAMY SIĘ ZDROWO.
Higiena produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego
Owoce i warzywa - z nimi w walce o zdrowie się wygrywa!
Uwarunkowania prawne prowadzenia sprzedaży bezpośredniej ryb
Żelazne zasady zdrowego żywienia
Krzysztof Skuza Mikołaj Sarzyński
Co podać dziecku na talerzu ?
Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004r. (Dz.U nr 22, poz. 169) w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w.
w aspekcie nadzoru sanitarnego
DZIESIĘĆ ZASAD ZDROWEGO ŻYWIENIA MŁODZIEŻY
Szkolne sklepiki kształtują nawyki.
ANKIETY DO RODZICÓW – SKLEPIK 92 rodziców wzięło udział w ankietach.
GMP/GHP.
Żeby być zdrowym ….
ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY W WIEKU SZKOLNYM
Alergeny – zagrożenie w przemyśle spożywczym
Wymagania higieniczno-sanitarne w stosunku do placówek wypoczynku
Projekt grantowy „Sklepiki szkolne – zdrowa reaktywacja”
Żywienie dzieci w wieku szkolnym
Dostawy bezpośrednie środków spożywczych pochodzenia roślinnego
WYMOGI SANITARNE I WYMOGI WYNIKAJĄCE Z PRZEPISÓW PRAWA BUDOWLANEGO PRZY ZAKŁADANIU I REJESTRACJI ŻŁOBKÓW, KLUBÓW DZIECIĘCYCH, PRZEDSZKOLI I INNYCH FORM.
WYKAZ WYMAGAŃ, JAKIE MUSZĄ SPEŁNIAĆ ŚRODKI SPOŻYWCZE STOSOWANE W RAMACH ŻYWIENIA ZBIOROWEGO DZIECI I MŁODZIEŻY W JEDNOSTKACH SYSTEMU OŚWIATY.
Mgr inż. Klaudia Kalisz ZDROWE ODŻYWIANIE.
,,W zdrowym ciele zdrowy duch’’
„Produkcja żywności niezwierzęcego pochodzenia w warunkach domowych”
Wymagania w zakresie sprawowania nadzoru sanitarnego Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna we Wrocławiu.
Grupy produktów żywnościowych i ich Wartość odżywcza.
Ś WIATOWY D ZIEŃ Z DROWIA 2015 B EZPIECZEŃSTWO Ż YWNOŚCI „ Z pola na stół – uczyń jedzenie bezpiecznym ” Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w.
Oddział Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej WSSE Gorzów Wlkp.
Tegoroczny Światowy Dzień Zdrowia (7 kwietnia 2015) został ogłoszony przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) hasłem: „Z POLA NA STÓŁ – UCZYŃ JEDZENIE.
Zdrowe Żywienie Człowieka
Czy odżywiamy się zdrowo?. Cele projektu: Poznanie nawyków żywieniowych uczniów naszego gimnazjum. Poznanie nawyków żywieniowych uczniów naszego gimnazjum.
18/09/2016 Zdrowe odżywianie. 2 Coś o zdrowym odżywianiu Zdrowe odżywianie - sposób odżywiania, polegający na przyjmowaniu substancji korzystnych dla.
Szkolenie dla powiatowych koordynatorów programu „Trzymaj formę!” Szkolenie dla powiatowych koordynatorów programu „Trzymaj formę!” st. asystent.
ZASADY WŁAŚCIWEGO ODŻYWIANIA
Jak zdrowo się odżywiać?
Rolniczy Handel Detaliczny
Szkolne sklepiki kształtują nawyki.
Wojewódzki Inspektorat Weterynarii w Zielonej Górze
Zapis prezentacji:

Podstawowe wymagania higieniczno-sanitarne dla pionu żywienia w szkołach. Wymagania, które muszą być spełnione przy produkcji i wprowadzaniu do obrotu środków spożywczych, określone są w obowiązujących przepisach prawa żywnościowego, w tym m. in. w przepisach: 1) rozporządzeniu (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz. Urz. WE L 31 z 01. 02. 2002, str. 1); 2) rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady WE nr 852/2004 z dnia 29 kwietnia 2004r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. Urz. UE L 139 z 30.04. 2004, str. 1). oraz w przepisach krajowych; 3) ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. Nr 171, poz. 1225); 4) rozporządzeniach wykonawczych do tej ustawy.

Rozporządzenia wspólnotowe stosuje się wprost w każdym państwie członkowskim Unii Europejskiej. Stosowanie do zakresu podejmowanej działalności, w obiektach żywności i żywienia powinny być spełnione następujące podstawowe wymagania: 1. Pomieszczenia żywnościowe muszą być utrzymywane w czystości i zachowane w dobrym stanie technicznym. 2. Należy chronić żywność przed wszelkimi zanieczyszczeniami. 3. Należy zapewnić odpowiednie zaopatrzenie w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi. 4. Żywność nie może być szkodliwa dla zdrowia lub życia człowieka, zepsuta ani zafałszowana oraz naruszać warunków określonych w obowiązujących przepisach. 5. Należy przestrzegać ciągłości łańcucha chłodniczego środków spożywczych, w tym w szczególności żywności łatwo psującej się. 6. Osoby pracujące w obiektach żywienia mające kontakt z żywnością powinny posiadać odpowiedni stan zdrowia, poświadczony aktualnym orzeczeniem lekarskim oraz przestrzegać higieny osobistej.

STOŁÓWKI SZKOLNE Głównym celem stołówek szkolnych, jest dostarczanie uczniom gotowych do spożycia posiłków i napojów, bezpiecznych pod względem jakości zdrowotnej oraz zapewnienie higienicznych warunków umożliwiających ich spożycie. 1. W części produkcyjnej stołówek szkolnych pomieszczenia i ciągi komunikacyjne powinny być tak rozplanowane, aby nie następowało krzyżowanie się obróbki wstępnej (brudnej) i właściwej (czystej). 2. W pomieszczeniach, w których przygotowuje się i przetwarza środki spożywcze: a) powierzchnie podłóg, ścian, sufitów i drzwi muszą być utrzymane w dobrym stanie i muszą być łatwe do czyszczenia oraz w miarę potrzeby, do dezynfekcji (wymaga to stosowania nieprzepuszczalnych, zmywalnych oraz nietoksycznych materiałów); b) powierzchnie pozostające w kontakcie z żywnością muszą być w dobrym stanie i muszą być łatwe do czyszczenia oraz w miarę potrzeby, do dezynfekcji (wymaga to stosowania gładkich, zmywalnych, odpornych na korozje oraz nietoksycznych materiałów) oraz przede wszystkim być przeznaczonymi do kontaktu z żywnością – zgodnie z przepisami o materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu z żywnością;

c) okna i inne otwory muszą być skonstruowane w sposób uniemożliwiający gromadzenie się zanieczyszczeń oraz zabezpieczone przed owadami; d) musi być dostępna odpowiednia liczba umywalek, właściwie usytuowanych i przeznaczonych do mycia rąk – z bieżącą ciepłą wodą. Umywalki muszą być zaopatrzone w środki do mycia rąk i do higienicznego ich suszenia; e) stanowiska do mycia żywności powinny być oddzielone od umywalek do mycia rąk; f) musi być dostępna odpowiednia liczba ubikacji spłukiwanych wodą, podłączonych do sprawnego systemu kanalizacyjnego. Ubikacje nie mogą łączyć się bezpośrednio z pomieszczeniami, w których pracuje się z żywnością.

3. Odpady żywnościowe, niejadalne produkty uboczne i inne (np 3. Odpady żywnościowe, niejadalne produkty uboczne i inne (np. śmieci) muszą być jak najszybciej usuwane z pomieszczeń, gdzie znajduje się żywność, aby zapobiec ich gromadzeniu. Powinny być składowane w zamykanych pojemnikach i usuwane tak często jak tylko zachodzi taka potrzeba. 4. Należy skutecznie zabezpieczyć obiekt przed dostępem szkodników. 5. Surowce, półprodukty i inne środki spożywcze należy magazynować i przechowywać w odpowiednich warunkach, aby zapobiegać zepsuciu i chronić je przed zanieczyszczeniem (zachować rozdzielność przechowywania surowców i produktów gotowych do spożycia). 6. Nie używać tego samego sprzętu do obróbki wstępnej (brudnej) i właściwej (czystej). 7. Należy skutecznie myć oraz w miarę potrzeby dezynfekować naczynia, sprzęt kuchenny i naczynia stołowe.

8. Pracownicy powinni myć ręce tyle razy na ile jest potrzeba, ale w szczególności: - przed rozpoczęciem pracy z żywnością; - każdorazowo po wyjściu z toalety; - po każdej czynności z surowcami i półproduktami i każdej innej czynności „brudnej”; - po każdym wyjściu poza miejsce przygotowania żywności; - okresowo podczas pracy, gdy następuje zmiana wykonywanej czynności. 9. Należy przechowywać próbki wszystkich potraw wchodzących w skład każdego posiłku, co jest niezwykle istotne w przypadku podejrzenia lub wystąpienia zatrucia pokarmowego. 10.Należy przechowywać dane umożliwiające identyfikację dostawców. 11. Należy opracować, wdrożyć i przestrzegać instrukcje dobrej praktyki higienicznej (GHP) oraz dobrej praktyki produkcyjnej (GMP). 12. Należy opracować, wdrożyć, utrzymać i doskonalić procedurę opartą na zasadach systemu HACCP dostosowaną do zakresu działalności stołówki.

KIOSKI I SKLEPIKI SZKOLNE. 1 KIOSKI I SKLEPIKI SZKOLNE. 1. Powinny znajdować się w miarę możliwości w oddzielnym pomieszczeniu lub wydzielonym wyraźnie miejscu. 2. Powierzchnie podłóg, ścian, sufitów i drzwi muszą być utrzymane w dobrym stanie i muszą być łatwe do czyszczenia oraz w miarę potrzeby do dezynfekcji (wymaga to stosowania nieprzepuszczalnych, zmywalnych oraz nietoksycznych materiałów). 3. Powierzchnie pozostające w kontakcie z żywnością muszą być w dobrym stanie i muszą być łatwe do czyszczenia oraz w miarę potrzeby, do dezynfekcji -wymaga to stosowania gładkich, zmywalnych, odpornych na korozję oraz nietoksycznych materiałów) przeznaczonych do kontaktu z żywnością – zgodnie z przepisami o materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu z żywnością. 4. Musi być dostępna umywalka przeznaczona do mycia rąk – z bieżącą ciepłą i zimną wodą. Umywalki muszą być zaopatrzone w środki do mycia rąk i do higienicznego ich suszenia. 5. Musi być dostępna ubikacja spłukiwana wodą, podłączona do sprawnego systemu kanalizacyjnego.

6. W sklepiku szkolnym należy zapewnić odpowiednie wyposażenie; półki, lady oraz urządzenia lub lady chłodnicze do przechowywania nietrwałych środków spożywczych (np. mleko i przetwory mleczne, kanapki itp.). 7. Każdy obiekt tego typu powinien posiadać odpowiednią wentylację, zapewniającą skuteczną wymianę powietrza, a tym samym temperaturę i wilgotność. 8. Osoba prowadząca kiosk wykonująca czynności wymagające kontaktu z żywnością powinna posiadać aktualne orzeczenie lekarskie, być świadoma zasad higieny oraz przestrzegać higieny osobistej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na czyste ręce oraz w miarę potrzeby odzież ochronną. Należy przestrzegać zasad, aby pracownik mający kontakt z pieniędzmi nie wydawał środków spożywczych sprzedawanych luzem bez odpowiedniego zabezpieczenia rąk np. w rękawice foliowe. Pieniądze nie powinny być kładzione na ladzie, na którą kładzie się żywność. 9. W celu higienicznego pakowania i sprzedaży żywności niepakownej należy zapewnić pracownikom sprzęt uniemożliwiający jej zanieczyszczenie np.: rękawice, szczypce itp.

10. Materiały opakowaniowe używane w sklepiku powinny być wykonane z materiału dopuszczonego do kontaktu ze środkami spożywczymi i przechowywane w sposób chroniący je przed zanieczyszczeniem. 11. W kioskach i sklepikach szkolnych powinna być odpowiednia segregacja produktów. Artykuły spożywcze powinny być oddzielone od materiałów piśmienniczych i przechowywane tak, aby nie oddziaływały na siebie negatywnie (zapachy, zanieczyszczenia). Artykuły spożywcze w opakowaniach jednostkowych nie powinny stykać się ze środkami spożywczymi sprzedawanymi luzem. 12. Należy także przestrzegać zasady FIFO (first in, first out) polegającej na tym, że produkty są sprzedawane zgodnie z kolejnością przyjęcia, z uwzględnieniem terminów przydatności do spożycia. Zapobiega to przetrzymywaniu towaru i ewentualnym stratom wynikającym z przeterminowania żywności. Należy również zwracać uwagę na jakość sprzedawanych produktów, stan opakowań - czy nie zostały uszkodzone. 13. Należy zapewnić sprawne usuwanie opakowań zbiorczych. Opakowania powinny być przechowywane w wydzielonej części obszaru zaplecza sklepiku.

14. Należy dbać o zachowanie czystości i porządku, poprzez codzienne sprzątanie i mycie oraz okresową dezynfekcję i deratyzację.

AUTOMATY DO DYSTRYBUCJI ŚRODKÓW SPOŻYWCZYCH 1 AUTOMATY DO DYSTRYBUCJI ŚRODKÓW SPOŻYWCZYCH 1. Umiejscowienie oraz stan techniczny i sanitarny automatów powinny zapewnić pełne bezpieczeństwo zdrowotne żywności (miejsca nienasłonecznione, zabezpieczone przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, kurzem i zapyleniem, dostępem gryzoni i insektów itp. ). 2. Wszystkie elementy automatów kontaktujące się z żywnością oraz instalacje doprowadzające wodę powinny być wykonane z materiałów dopuszczonych do kontaktu z żywnością i pozwalać na ich łatwe utrzymanie w czystości i porządku.

ZALECANY ASORTYMENT ŻYWNOŚCI W PROWADZONYCH PUNKTACH SPRZEDAŻY W PLACÓWKACH NAUCZANIA I WYCHOWANIA W ŚWIETLE ZASAD PROZDROWOTNEGO MODELU ŻYWIENIA Podczas pobytu w szkole dzieci i młodzież powinny spożyć jeden posiłek. W niektórych szkołach funkcjonują sklepiki i kioski szkolne, które w aspekcie żywieniowym mogłyby m. in. promować produkty zalecane w żywieniu dzieci. Często jednak zdarza się, iż sklepiki szkolne oferują asortyment artykułów, które z żywieniowego punktu widzenia nie wnoszą istotnych wartości odżywczych. Różnego rodzaju słodycze są przede wszystkim źródłem tzw. „pustych kalorii” a ich nadmierne spożywanie może zaburzać prawidłowe proporcje pomiędzy składnikami pokarmowymi w diecie. Chętne spożywane przez dzieci chipsy również zawierają duże ilości tłuszczu – do 85% kaloryczności produktu – niekiedy o nieodpowiedniej wartości żywieniowej.

Na podstawie badań dotyczących spożycia przez dzieci napojów gazowanych typu „soft drinks” stwierdzono wyraźne obniżenie spożycia napojów o wysokiej wartości odżywczej zalecanej w żywieniu dzieci, głównie mleka i soków owocowych. Dyrekcje szkół powinny mieć świadomość tego faktu i w większym niż dotychczas stopniu wpływać na miarę swych możliwości na asortyment sprzedawanych w sklepikach szkolnych produktów spożywczych. W sklepikach powinny znaleźć się różnego rodzaju produkty mleczne, będące źródłem wartościowego białka, dobrze przyswajalnego wapnia i witamin, głównie z grupy B. Przemysł mleczarski produkuje obecnie szeroki asortyment przetworów mlecznych w dogodnych dla konsumenta, niedużych opakowaniach jednorazowych. Bardzo ważne jest, aby w sklepikach szkolnych znajdowały się napoje, gdyż odpowiednia ilość płynów w dziennej racji jest niezwykle istotna. Zaleca się spożywanie około 1,5 do 2 litrów płynów w ciągu dnia, dlatego tak ważne jest aby uczniowie mieli dostęp do zakupu napojów typu soki owocowe, owocowo-warzywne, wody mineralne, napoje mleczne w miejsce napojów gazowanych typu „soft drinks”. Zaleca się aby napoje sprzedawane były w małych (np.0,25 L, 0,33 L ) butelkach bądź kartonikach umożliwiających jednorazowe spożycie przez dziecko ze względu na aspekty higieniczne.

Reasumując, należy podkreślić, iż w sklepikach szkolnych powinny znajdować się jako alternatywa słodyczy, pączków lub chipsów przede wszystkim takie produkty spożywcze jak: - mleczne napoje fermentowane (głównie jogurty, kefiry); - serki homogenizowane i desery mleczne; - mleko UHT w małych kartonikach; - umyte owoce, sprzedawane na sztuki w opakowaniach – woreczki foliowe; - soki owocowe lub owocowo-warzywne; - wody mineralne w małych butelkach; - bułki drożdżowe / pakowane /. - batony i ciasteczka zbożowe (zawierające ziarna zbóż, płatki, orzechy, migdały, owoce ) Należy zaznaczyć, iż sklepiki sprzedające nietrwałe środki spożywcze np.: mleko i przetwory mleczne muszą mieć urządzenia chłodnicze.

UWAGA: SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA DLA KONKRETNEGO OBIEKTU ŻYWNOŚCI MOŻE OKREŚLIĆ TERENOWO – WŁAŚCIWY PAŃSTWOWY POWIATOWY INSPEKTOR SANITARNY !!!!