Wartości graniczne, przewodnie, orientacyjne i wartości podjęcia środków – definicje i określenie EU TWINNING PROJECT PL-06-IB-EN-01 Warschau, 25.-27.August.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Advertisements


PHARE Program PL98/IB/AG- 02 // Dyrekcja Generalna ds. Żywności Ministerstwo Rolnictwa i Rybołówstwa Fr.
Analiza ryzyka projektu
Badania operacyjne. Wykład 1
Przestrzeń zamknięta wymagająca i nie wymagająca pozwolenia na wejście
Zarządzanie projektami – pojęcia
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
RURAL DEVELOPMENT IN THE EUROPEAN UNION 15 CZERWCA 2011 DG ENV: water directives, agri-environmental programmes Dr inż. Agnieszka Romanowicz European Commission.
Programowanie kontroli Bezpieczeństwo Sanitarne Żywności
ŚRODOWISKO A ZDROWIE Program Wieloletni.
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Proces decyzyjny w sektorze publicznym
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Wyzwania dla oceny ryzyka
Projekt współpracy bliźniaczej Szkolenia z zakresu monitoringu jakości wody dla przedstawicieli Państwowej Inspekcji SanitarnejSzkolenia z zakresu monitoringu.
Twinning Poland Hygienic Standards and Guidelines / Wprowadzenie: Normy techniczne i wytyczne w zakresie higieny Thomas Rapp Sekcja.
Small water supplies Workshop under Component 2, Activity Warsaw June 17 – 19, 2009 Monitoring i zarządzanie małymi zakładami wodociągowymi na poziomie.
Warschau, August 2009EU TWINNING PROJECT PL-06-IB-EN-01 Zdrowotna ocena obecności w wodzie do spożycia substancji, dla których brak kryteriów.
Wartości graniczne, przewodnie, orientacyjne i wartości podjęcia środków – definicje i określenie EU TWINNING PROJECT PL-06-IB-EN-01 Warschau, August.
Warschau, August 2009EU TWINNING PROJECT PL-06-IB-EN-01 1 Zdrowotne wartości podjęcia środków dla substancji w wodzie do spożycia przy tymczasowych.
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
UBEZPIECZENIE W PRAKTYCE określając zakres odpowiedzialności
P O P Y T , P O D A Ż.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Definicja: Sponsoring jest to.
Departament Higieny Środowiska
Społeczna odpowiedzialność biznesu szansą na zrównoważony rozwój
Jak optymalizować procesy. Jak działać efektywniej
Transport materiałów chemicznych
Narażenie zawodowe pracowników zatrudnionych przy zbieraniu i składowaniu odpadów komunalnych na negatywne skutki zdrowotne – studium przypadku choroby.
Organy parytetowe w sektorze budowlanym Seminarium w Brukseli września
RYZYKO ZWIĄZANE Z WYPADKAMI PRZY PRACY
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach
BEZPIECZEŃSTWO I NIEZAWODNOŚĆ SIECI INFORMATYCZNYCH
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
POLITYKA EKOLOGICZNA POLSKI NA RZECZ ZDROWIA ŚRODOWISKOWEGO
Gliwice, Lipiec 2008 Plan prezentacji: Gliwice, 9 grudnia Zarzadzanie zespołem obiektów komunalno-bytowych w aspekcie zwiększenia wykorzystania.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. System Przeciwdziałania.
PODEJMOWANIE DECYZJI W WARUNKACH PEWNOŚCI (MODEL EV)
1 Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikro- ekonomii, :)…
STRATEGICZNY PROGRAM BADAWCZY PPT – BPP
1 Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikro- ekonomii, :)…
Podstawy analizy ryzyka
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
Zasady i przesłanki ograniczeń wolności i praw jednostki
Program Leonardo da Vinci: Projekt EDFORSA Zapobieganie ryzyku i ochrona zdrowia w edukacji dorosłych Risk prevention and health protection in adult education.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Zarządzanie zagrożeniami
Tomasz Grzegorz Grosse Uniwersytet Warszawski 1 Warszawa, 16 października 2014 roku.
NAPŁYW KAPITAŁU ZAGRANICZNEGO DO POLSKI W LATACH Źródło PAIIZ mln USD 2005 prognoza.
Ogniwa ochrony bezpieczeństwa ludności
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
DYSTRYBUTORY FILTRUJĄCE DO WODY
OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
Oczekiwana przez inwestora stopa dochodu. Czas a wartość „Wartość” czasu w finansach – wraz z upływem czasu następuje spadek subiektywnej wartości dóbr.
Jakość zasobów cyfrowych 2008/2009 dr Remigiusz Sapa.
STRES ZAWODOWY W SĄDACH POWSZECHNYCH I JEGO SKUTKI ZDROWOTNE.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Monitorowanie regionalnego sektora usług komunalnych Zenon.
Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r.
Grzegorz Strączkowski. „podstawowe urządzenia i instytucje usługowe niezbędne do funkcjonowania gospodarki i społeczeństwa’’ Źródło Encyklopedia PWN.
Przedsiębiorstwo jako oferent dóbr Dlaczego przedsiębiorstwa musiały powstać? Dlaczego przedsiębiorstwa uzyskały osobowość prawną? Przedsiębiorstwem będziemy.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Piotr Jóśko Z-ca Dyrektora
Zapis prezentacji:

Wartości graniczne, przewodnie, orientacyjne i wartości podjęcia środków – definicje i określenie EU TWINNING PROJECT PL-06-IB-EN-01 Warschau, August 2009 Hermann H. Dieter, Umweltbundesamt Dessau-Roßlau, Dienstort Berlin

Najwyższe wartości mają różne uzasadnienia Naukowe najwyższe wartości - Ich wysokość jest uzasadniona toksykologicznie, przez medycynę lub ekologicznie Techniczne najwyższe wartości - Ich wysokość jest uzasadniona przez techniczne zastosowanie lub prewencję Polityczne najwyższe wartości są prawnym odpowiednikiem wyprowadzonej naukowo lub technicznie najwyższej wartości do ochrony osób i/lub dóbr materialnych lub naturalnych W idealnym przypadku wynikają one z transparentnego i popartego naukowo procesu decyzyjnego EU TWINNING PROJECT PL-06-IB-EN-01 Warschau, August 2009

Możliwe cele określenia i politycznego ustanowienia najwyższych wartości Ludzkie zdrowie Pozostałe organizmy/ekosfera Obiekty techniczne Pomniki kultury i związane z kulturą wzorce zachowania Użyteczność obiektów technicznych i zasobów naturalnych Sensoryczne i estetyczne kryteria jakości (smak, zapach, barwa, temperatura, pochodzenie, czystość) EU TWINNING PROJECT PL-06-IB-EN-01 Warschau, August 2009

Możliwe cele określenia i politycznego ustanowienia najwyższych wartości EU TWINNING PROJECT PL-06-IB-EN-01 Warschau, August 2009 Motywacja polityczna decyduje o rodzaju najwyższej wartości dla podmiotu ochrony a naukowe uzasadnienie o wysokości najwyższej wartości dla przedmiotu ochrony

Ramy działania: Ostrożność – Obawa - Zagrożenie EU TWINNING PROJECT PL-06-IB-EN-01 Warschau, August 2009

Nazwanie najwyższych wartości do regulowania ryzyka Ilościowe określenie ryzyka: Naukowe nazewnictwo różni się w zależności od rodzaju i pewności uzasadnienia Analiza ryzyka i zarządzanie ryzykiem Polityczne nazwy do opisania w zależności od oceny ryzyka i przypisanej mu konieczności podjęcia środków

Adekwatne nazewnictwo najwyższych wartości to nie zabawa semantyczna, tylko najważniejszy warunek istnienia merytorycznego komunikowania o ryzyku

Matryca wartości Zakres oceny ryzyka Najwyższe wartości od dołu do góry wiążące zwłaszcza naukowo Uzasadnienie najwyższej wartości Zakres zarządzania ryzykiem Najwyższe wartości od dołu do góry wiążące zwłaszcza politycznie 1) Według rodzaju skażenia i możliwych środków zaradczych Według dopuszczalnej wielkości danego skażenia

Matryca wartości Zakres oceny ryzyka Najwyższe wartości od dołu do góry wiążące zwłaszcza naukowo Uzasadnienie najwyższej wartości Zakres zarządzania ryzykiem Najwyższe wartości od dołu do góry wiążące zwłaszcza politycznie 1) Według rodzaju skażenia i możliwych środków zaradczych Według dopuszczalnej wielkości danego skażenia Wartość ostrożności 2.1 Wartość ostrożności (WO) lub w. środo- wiskowa (WŚ) Skażenia przewyższającego WO lub WŚ da się uniknąć, ocena zdrowotna jest pomijana ze względu na brak zapotrzebowania Wartość ostrożności 2.1 Wartość ostrożności (WO) lub w. środowiskow a (WŚ)

Matryca wartości Zakres oceny ryzyka Najwyższe wartości od dołu do góry wiążące zwłaszcza naukowo Uzasadnienie najwyższej wartości Zakres zarządzania ryzykiem Najwyższe wartości od dołu do góry wiążące zwłaszcza politycznie 1) Według rodzaju skażenia i możliwych środków zaradczych Według dopuszczalnej wielkości danego skażenia Wartość wskaźnikowa 2.2 Wartość ostrzegawcza/ Wartość wskaźnikowa (WW) Skażenia do wysokości WW nie da się uniknąć; zapobiegawcza ochrona przed niebezpie- czeństwem oparta na niepewnych danych Dla danej substancji i sumy substancji wg potencjału toksycznego przy niepełnych lub brakujących kryteriach oceny Wartość orientacyjna 2.2 Wartość orientacyjna (OW) 2.1 wartość ostrożności (WO) lub wartość środowiskowa (WŚ) Skażenia przewyższającego WO lub WŚ da się uniknąć, ocena zdrowotna jest pomijana ze względu na brak zapotrzebowania 2.1 wartość ostrożności (WO) lub wartość środowiskowa (WŚ)

Matryca wartości Zakres oceny ryzyka Najwyższe wartości od dołu do góry wiążące zwłaszcza naukowo Uzasadnienie najwyższej wartości Zakres zarządzania ryzykiem Najwyższe wartości od dołu do góry wiążące zwłaszcza politycznie 1) Według rodzaju skażenia i możliwych środków zaradczych Według dopuszczalnej wielkości danego skażenia Wartość alarmująca 2.3 Wartość alarmująca (WA) Skażenia teraz i w przysz- łości nie da się uniknąć do wartości BW; zapobiegawcza ochrona przed niebezpieczeństwem oparta na pewnych danych Dla danej substancji i sumy substancji wg potencjału toksycznego przy pełnych kryteriach oceny Wartość przewodnia 2.4 Wartość przewodnia/ wartość ingerencji (WP) 2.2 Wartość ostrzegawcza/ wartość wskaźnikowa (WW) B. ist bis zur Höhe des WW unvermeidbar; vorsorgliche Gefährdungsabwehr auf unsicherer Datengrundlage Dla danej substancji i sumy substancji wg potencjału toksycznego przy niepełnych lub brakujących kryteriach oceny 2.2 Wartość orientacyjna (OW) 2.1 wartość ostrożności (WO) lub wartość środowiskowa (WŚ) Skażenia przewyższającego WO lub WŚ da się uniknąć, ocena zdrowotna jest pomijana ze względu na brak zapotrzebowania 2.1 wartość ostrożności (WO) lub wartość środowiskowa (WŚ)

Matryca wartości Zakres oceny ryzyka Najwyższe wartości od dołu do góry wiążące zwłaszcza naukowo Uzasadnienie najwyższej wartości Zakres zarządzania ryzykiem Najwyższe wartości od dołu do góry wiążące zwłaszcza politycznie 1) Według rodzaju skażenia i możliwych środków zaradczych Według dopuszczalnej wielkości danego skażenia Wartość zagrożenia 2.4 Wartość zagrożenia (WZ) Skażenia nie dało się uniknąć; długotrwała ochrona przed niebezpieczeństwem Dla danej substancji wg potencjału toksycznego i możliwych środków ochronnych Wartość kontrolna/pod -jęcia środków 2.4 Wartość kontrolna/pod -jęcia środków (WPŚ) 2.3 Wartość alarmująca (WA) Skażenia teraz i w przyszłości nie da się uniknąć do wysokości WA; zapobiegawcza ochrona przed niebezpieczeństwem oparta na pewnych danych Dla danej substancji i sumy substancji wg potencjału toksycznego przy pełnych kryteriach oceny 2.4 Wartość przewodnia/ wartość ingerencji (WP) 2.2 Wartość ostrzegawcza/ wartość wskaźnikowa (WW) Skażenia do wysokości WW nie da się uniknąć; zapobiegawcza ochrona przed niebezpieczeństwem oparta na niepewnych danych Dla danej substancji i sumy substancji wg potencjału toksycznego przy niepełnych lub brakujących kryteriach oceny 2.2 Wartość orientacyjna (OW) 2.1 wartość ostrożności (WO) lub wartość środowiskowa (WŚ) Skażenia przewyższającego WO lub WŚ da się uniknąć, ocena zdrowotna jest pomijana ze względu na brak zapotrzebowania 2.1 wartość ostrożności (WO) lub wartość środowiskowa (WŚ) )

Przegląd Zakres oceny ryzyka Najwyższe wartości od dołu do góry wiążące zwłaszcza naukowo Uzasadnienie najwyższej wartości Zakres zarządzania ryzykiem Najwyższe wartości od dołu do góry wiążące zwłaszcza politycznie 1) Według rodzaju skażenia i możliwych środków zaradczych Według dopuszczalnej wielkości danego skażenia Wartość zagrożenia 2.4 Wartość zagrożenia (WZ) Skażenia kiedyś nie dało się uniknąć; długotrwała ochrona przed niebezpieczeństwem Dla danej substancji wg potencjału toksycznego i możliwych środków ochronnych Wartość kontrolna/podjęcia środków 2.4 Wartość kontrolna/podjęcia środków (WPŚ) Wartość alarmująca 2.3 Wartość alarmująca (WA) Skażenia teraz i w przyszłości nie da się uniknąć do wartości BW; zapobiegawcza ochrona przed niebezpieczeństwem oparta na pewnych danych Dla danej substancji i sumy substancji wg potencjału toksycznego przy pełnych kryteriach oceny Wartość przewodnia 2.4 Wartość przewodnia/ wartość ingerencji (WP) Wartość wskaźnikowa 2.2 Wartość ostrzegawcza/ Wartość wskaźnikowa (WW) Skażenia do wysokości WW nie da się uniknąć; zapobiegawcza ochrona przed niebezpieczeństwem oparta na niepewnych danych Dla danej substancji i sumy substancji wg potencjału toksycznego przy niepełnych lub brakujących kryteriach oceny Wartość orientacyjna 2.2 Wartość orientacyjna (OW) Wartość ostrożności 2.1 Wartość ostrożności (WO) lub wartość środowiskowa (WŚ) Skażenia przewyższającego WO lub WŚ da się uniknąć, ocena zdrowotna jest pomijana ze względu na brak zapotrzebowania Wartość ostrożności 2.1 Wartość ostrożności (WO) lub wartość środowiskowa (WŚ)

Szczególna prewencyjna wartość podjęcia środków (VMW) Natychmiastowe środki w celu uniknięcia wyższego skażenia bez możliwego do naukowego udowodnienia związku z konkretnym zagrożeniem EU TWINNING PROJECT PL-06-IB-EN-01 Warschau, August 2009

Określenie zdrowotnych wartości wskaźnikowych/ orientacyjnych dla substancji w WDS w zależności od wiarygodności i wyników bazy danych Test: Silnie geno- toksyczna? TAK! Test: Słabo lub nie genotoksyczna? TAK! Plus: Immuno- i neurotoks. testowana? NIE! Plus: Subchron. Toks. testowana? NIE! Plus: Chroniczna toks. testowana? NIE! Ersatzweise: Informacyjny SAB znane? TAK! Plus: Chroniczna toks. testowana? TAK! 3,0 do >1,0 1,0 do >0,30 0,30 do >0,10 0,10 (GOW 1 ) do >0,010 0,01 (GOW 2 ) Obszar alarmujący Obszar ostrożności Zdrowotne wartości orientacyjne [µg/l] > 0,10 do 3,0 µg/l >3,0

Substancja WO (WO) µg/l GOWx (WW) µg/l WP (WA) µg/l WPŚ (WZ) µg/l 2,4,6-TNT 0,1 0,21,0 2,4-di-tert-butylphenol 0,1 0,30??3,0 n-Butylbenzolsulfonamid 0,1 0,10??1 p-Chloranilin, Toluidin0,01 ??0,1 Diclofenac 0,1 0,31,75 Dikegulac50 (wartość pożądana*)> Formaldehyd??500 Hexogen 0,1 1,010 PSMBP / nieistotne metabolity --GOW a = 1,0 na substancję lub GOW b = 3,0 na substancję Wg stanu danych głównie >>10 10 µg/l (VMW) PFBA (3 CFn) 0,1 7,0>50? PFBS, PFPA (4 CFn) 3,0?? PFPS, PFHxA (5 CFn) 1,0?? PFHxS, PFHpA (6 CFn) 0,3?? PFOA + PFOS (7 + 8 CFn) 0,30,5 (VMW dla niemowląt) 5,0 (VMW dla dorosłych) Phenobarbital0,30?? PSMBP (pestycydy) 0,1 (w. graniczna) meist >>10-- Środki cieniujące (RTG)1,0 na substancję?? Tetrachlorbutadien 0,1 0,10 jako suma substancji TOSU 0,1 3,0?? Uran21010 niemowlęta),20 (dorośli)

Kryteria oceny i sfery interesów przy ustalaniu wartości granicznych

Zasady działania higieny środowiskowej do określenia społecznie i naukowo stabilnych wartości granicznych zminimalizować/unikać niepotrzebnych ekspozycji dopuścić/akceptować/tolerować przydatne ekspozycje w optymalnej z technicznego punktu widzenia (najniższej) wysokości wyeliminować szkodliwe ekspozycje EU TWINNING PROJECT PL-06-IB-EN-01 Warschau, August 2009

Dziękuję… …za Państwa zainteresowanie! EU TWINNING PROJECT PL-06-IB-EN-01 Warschau, August 2009 Grenzwerte, Leitwerte, Orientierungswerte, Maßnahmenwerte – Definitionen und Festlegung