Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
METODYKA PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH
Advertisements

Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Wykorzystanie w szkole
Rodzic jako doradca zawodowy
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Zajęcia matematyczne Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Smolniku.
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
PROJEKT EDUKACYJNY.
Poznawanie metody projektu
Konferencja dla nauczycieli i uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych pt. UCZNIOWSKIE PROJEKTY EDUKACYJNE. PRZYKŁADY DOBREJ PRAKTYKI.
INFORMATOR O UCZNIOWSKICH PROJEKTACH EDUKACYJNYCH
Wyrównywanie szans edukacyjnych
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Przykładowe formy oceny projektu oraz kontraktu z uczniami
Wydział Kształcenia, Wychowania i Opieki. Projekt – co to jest? generowanie pomysłów, rozważanie propozycji działania, promowanie pomysłu; wyobrażanie.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Zespół szkolny w Cegłowie
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Projekty edukacyjne w szkole
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
METODA PROJEKTU SZKOLENIOWA RADA PEDAGOGICZNA
Praca metodą projektu edukacyjnego
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
CENTRUM SZKOLENIOWE EDUSKRYPT.PL METODA PROJEKTU W NAUCZANIU
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
opracowanie: Marlena Kowalska
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Metoda projektu w matematyce
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
przygotowała: Izabela Haremza na podstawie materiałów: 1
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
Podstawowe informacje o projekcie ZSKP w projekcie Zadanie Wyjazdy AMW Festiwal Nauki Ekodolina Szymbark Toruń Warszawa Gdańsk – Sobieszewo.
Im wcześniej dziecko rozpocznie naukę, tym ma większą szansę na rozwój swoich uzdolnień i umiejętności lub diagnozę i pomoc w problemach rozwojowych. Szkoła.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt edukacyjny w gimnazjum
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Analiza porównawcza metody projektów i metaplanu
Patrz i zmieniaj Realizacja uczniowie ze Szkolnego Klubu Europejskiego pod kierunkiem p.Marzeny Pytel.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Zasady pracy metodą projektu
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Metoda projektu w projekcie spotkania i nauka z komputerem
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Projekt edukacyjny w gimnazjum opracowanie: Elżbieta Kleczyk na potrzeby Zespołu Szkół w Rzeczenicy 2 Dlaczego projekt edukacyjny? nowa podstawa.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
PROJEKT EDUKACYJNY - METODA PROJEKTÓW OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA.
PROJEKT EDUKACYJNY - STRUKTURA PROJEKTU OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
NARZĘDZIA INFORMATYCZNE WSPOMAGAJĄCE WSZYSTKIE ETAPY PROJEKTU
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
jako metoda nauczania Projekt Autor: Małgorzata Matląg
Zapis prezentacji:

Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych Opracowała: Joanna Dembowa

Definicja Projekt to metoda polegająca na tym, że uczniowie, w oparciu o przyjęte wcześniej założenia, mają szansę samodzielnego zaplanowania, stworzenia i prezentacji większego przedsięwzięcia.

Cechy charakterystyczne projektu uczeń pozostaje w centrum procesu kształcenia, a nauczyciel oferuje jedynie wsparcie i poradę treści nauczania zawarte w projekcie znajdują się w centrum zainteresowań ucznia projekt łączy wiedzę teoretyczną z praktyką

kształtuje u uczących się takie cechy jak: zdyscyplinowanie, odpowiedzialność, umiejętność pracy w grupie, umiejętność podejmowania decyzji grupowych, rozwiązywania konfliktów, szukania kompromisów oraz dyskutowania. wymaga od uczącego się zaangażowania różnych umiejętności : np. obsługi komputera, kamery, znajomości języka obcego

Cechy dobrych projektów edukacyjnych temat bliski uczniom wyraźne cele ustalone wspólnie z uczniami dobra instrukcja interdyscyplinarność równoczesne zdobywanie wiedzy i umiejętności

dominacja pracy zespołowej nad indywidualną szczegółowy terminarz pracy jasny podział odpowiedzialności publiczna prezentacja rezultatów

Rodzaje projektów Projekt badawczy Polega na zebraniu i usystematyzowaniu informacji o pewnych zagadnieniach. Jego rezultaty mają charakter różnego rodzaju opracowań, które uczniowie przygotowują, a następnie prezentują w zawartych w instrukcji warunkach.

Projekt działania lokalnego Polega na podjęciu jakiejś akcji w środowisku lokalnym ( także w samej szkole).

Projekt w czterech krokach

1. Przygotowanie etap wstępny , w którym nauczyciel określa zakres tematyczny, zbiera pomysły, próbuje sprowokować uczniów do zainicjowania działań

2. Planowanie wybór tematu( bądź tematów) – wspólnie z uczniami opracowanie instrukcji ( cele, tematy szczegółowe, zadania dla uczniów , terminy, źródła, sposób i czas prezentacji, kryteria oceny projektu)

3. Działanie realizacja projektu w poszczególnych grupach , bądź indywidualnie ( na zajęciach i poza szkołą) konsultacje z nauczycielem

4. Prezentacja i ocena czas prezentacji musi być jednakowy dla wszystkich grup. odbiorcami projektu mogą być pozostali uczniowie i inne zaproszone osoby.

Kilka zasad oceniania projektu: Należy uwzględnić w ocenie realizację celów. Kryteria oceny powinny być znane od początku pracy nad projektem. Decyzja o postawieniu konkretnej oceny powinna być wynikiem dyskusji z uczniami. Należy uwzględnić samoocenę dokonaną przez uczniów, jak też włączyć ich w ocenę projektów prezentowanych przez innych. Ocenianie ma prowadzić do sformułowania wniosków na przyszłość, np. Co zostało zrobione dobrze? Co należy poprawić? Co sprawiało trudności?

Przykładowe formy prezentacji projektów: wykład inscenizacja odczytanie pracy pisemnej pokaz filmu video wystawa prac wykonanych przez uczniów (albumów, plakatów, rysunków, schematów) prezentacja nagrań z taśmy magnetofonowej program komputerowy przedstawienie modelu , broszury, folderu różnego rodzaju gry

Wady i zalety projektu

Plusy: integruje uczniów i uczy ich współpracy, rozwiązywania konfliktów oraz poszukiwania kompromisu, słabi uczniowie uczą się od zdolniejszych, wszyscy są odpowiedzialni za siebie i innych, uczniowie mają możliwości wykorzystania wiedzy i umiejętności ponadprogramowych, uczniowie mogą dzielić się własnymi pomysłami dotyczącymi realizacji projektu, nauczyciel ma okazję lepszego poznania uczniów, ich predyspozycji, zamiłowań oraz zdolności.

Minusy: brak zaangażowania uczniów niechętnych (wykorzystywanie kolegów), tendencja lepszych uczniów do dominacji i niedopuszczanie do głosu słabszych, trudności w licznych klasach z dyscypliną i monitorowaniem pracy uczniów.

Ocena projektu powinna uwzględniać: realizację tematu ( sposób opracowania materiałów) terminowość sposób prezentacji współpracę w grupie

Literatura: D. Gołębniak „Uczenie metodą projektów” WSiP Judy Harris Helm „Lilian G. Katz „ Mali badacze – metoda projektów w edukacji elementarnej”, CODN 2003 K. Rau , E. Ziętkiewicz „Jak aktywizować uczniów” G&P 2000