Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
METODYKA PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH
Advertisements

Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Zajęcia matematyczne Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Smolniku.
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
PROJEKT EDUKACYJNY.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Poznawanie metody projektu
Wyrównywanie szans edukacyjnych
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Przykładowe formy oceny projektu oraz kontraktu z uczniami
Wydział Kształcenia, Wychowania i Opieki. Projekt – co to jest? generowanie pomysłów, rozważanie propozycji działania, promowanie pomysłu; wyobrażanie.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Zespół szkolny w Cegłowie
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekty edukacyjne w szkole
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Anna Klimowicz, FRSE, Program Socrates Comenius Produkty końcowe projektów programu Socrates Comenius.
METODA PROJEKTU SZKOLENIOWA RADA PEDAGOGICZNA
Praca metodą projektu edukacyjnego
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
CENTRUM SZKOLENIOWE EDUSKRYPT.PL METODA PROJEKTU W NAUCZANIU
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
METODA PROJEKTU OPRACOWANIE Jolanta Walczak
opracowanie: Marlena Kowalska
Program Comenius, jako jeden z czterech programów Unii Europejskiej Uczenie się przez całe życie, realizuje następujące akcje: – Dwustronne Partnerskie.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
przygotowała: Izabela Haremza na podstawie materiałów: 1
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
Podstawowe informacje o projekcie ZSKP w projekcie Zadanie Wyjazdy AMW Festiwal Nauki Ekodolina Szymbark Toruń Warszawa Gdańsk – Sobieszewo.
Im wcześniej dziecko rozpocznie naukę, tym ma większą szansę na rozwój swoich uzdolnień i umiejętności lub diagnozę i pomoc w problemach rozwojowych. Szkoła.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
PROJEKT EDUKACYJNY DLA UCZNIÓW KLAS DRUGICH SZKOŁY GIMNAZJALNEJ
TWORZENIE KLASOWEGO KODEKSU 6B
Projekt edukacyjny w gimnazjum
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności cz. 3
Analiza porównawcza metody projektów i metaplanu
Zajęcia prowadzone w ramach EFS Szkoła Podstawowa Nr 15 w Tarnowie
Patrz i zmieniaj Realizacja uczniowie ze Szkolnego Klubu Europejskiego pod kierunkiem p.Marzeny Pytel.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Warsztat II Zielona Góra, r.. Plakaty z poprzednich warsztatów.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Zasady pracy metodą projektu
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Metoda projektu w projekcie spotkania i nauka z komputerem
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
„WF z klasą” to nowy program Centrum Edukacji Obywatelskiej realizowany przy medialnym wsparciu Gazety Wyborczej i portalu sport.pl.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
PROJEKT EDUKACYJNY - METODA PROJEKTÓW OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA.
PROJEKT EDUKACYJNY - STRUKTURA PROJEKTU OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA.
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Szkoła z pomysłem na uczenie
Zapis prezentacji:

Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych Opracowała: Joanna Dembowa

Definicja Projekt to metoda polegająca na tym, że uczniowie, w oparciu o przyjęte wcześniej założenia, mają szansę samodzielnego zaplanowania, stworzenia i prezentacji większego przedsięwzięcia.

Cechy charakterystyczne projektu uczeń pozostaje w centrum procesu kształcenia, a nauczyciel oferuje jedynie wsparcie i poradę treści nauczania zawarte w projekcie znajdują się w centrum zainteresowań ucznia projekt łączy wiedzę teoretyczną z praktyką

kształtuje u uczących się takie cechy jak: zdyscyplinowanie, odpowiedzialność, umiejętność pracy w grupie, umiejętność podejmowania decyzji grupowych, rozwiązywania konfliktów, szukania kompromisów oraz dyskutowania. wymaga od uczącego się zaangażowania różnych umiejętności : np. obsługi komputera, kamery, znajomości języka obcego

Cechy dobrych projektów edukacyjnych temat bliski uczniom wyraźne cele ustalone wspólnie z uczniami dobra instrukcja interdyscyplinarność równoczesne zdobywanie wiedzy i umiejętności

dominacja pracy zespołowej nad indywidualną szczegółowy terminarz pracy jasny podział odpowiedzialności publiczna prezentacja rezultatów

Rodzaje projektów Projekt badawczy Polega na zebraniu i usystematyzowaniu informacji o pewnych zagadnieniach. Jego rezultaty mają charakter różnego rodzaju opracowań, które uczniowie przygotowują, a następnie prezentują w zawartych w instrukcji warunkach.

Projekt działania lokalnego Polega na podjęciu jakiejś akcji w środowisku lokalnym ( także w samej szkole).

Projekt w czterech krokach

1. Przygotowanie etap wstępny , w którym nauczyciel określa zakres tematyczny, zbiera pomysły, próbuje sprowokować uczniów do zainicjowania działań

2. Planowanie wybór tematu( bądź tematów) – wspólnie z uczniami opracowanie instrukcji ( cele, tematy szczegółowe, zadania dla uczniów , terminy, źródła, sposób i czas prezentacji, kryteria oceny projektu)

3. Działanie realizacja projektu w poszczególnych grupach , bądź indywidualnie ( na zajęciach i poza szkołą) konsultacje z nauczycielem

4. Prezentacja i ocena czas prezentacji musi być jednakowy dla wszystkich grup. odbiorcami projektu mogą być pozostali uczniowie i inne zaproszone osoby.

Kilka zasad oceniania projektu: Należy uwzględnić w ocenie realizację celów. Kryteria oceny powinny być znane od początku pracy nad projektem. Decyzja o postawieniu konkretnej oceny powinna być wynikiem dyskusji z uczniami. Należy uwzględnić samoocenę dokonaną przez uczniów, jak też włączyć ich w ocenę projektów prezentowanych przez innych. Ocenianie ma prowadzić do sformułowania wniosków na przyszłość, np. Co zostało zrobione dobrze? Co należy poprawić? Co sprawiało trudności?

Przykładowe formy prezentacji projektów: album ilustrowany zdjęciami, wykresami, szkicami, mapkami, relacjami pisemnymi; plakat, collage, inna forma plastyczna; książka, broszura, ulotka, gazetka; prezentacją doświadczenia przygotowanego i wykonanego przez uczniów prezentacja multimedialna, wytwory techniczne; szkolna lub międzyszkolna wystawa, festiwal, „targowisko” prac uczniów; relacja z ciekawej wycieczki, przedstawienie teatralne, inscenizacja; edukacyjna gra plenerowa (uliczna lub szkolna).

Wady i zalety projektu

Plusy: integruje uczniów i uczy ich współpracy, rozwiązywania konfliktów oraz poszukiwania kompromisu, słabi uczniowie uczą się od zdolniejszych, wszyscy są odpowiedzialni za siebie i innych, uczniowie mają możliwości wykorzystania wiedzy i umiejętności ponadprogramowych, uczniowie mogą dzielić się własnymi pomysłami dotyczącymi realizacji projektu, nauczyciel ma okazję lepszego poznania uczniów, ich predyspozycji, zamiłowań oraz zdolności.

Minusy: brak zaangażowania uczniów niechętnych (wykorzystywanie kolegów), tendencja lepszych uczniów do dominacji i niedopuszczanie do głosu słabszych, trudności w licznych klasach z dyscypliną i monitorowaniem pracy uczniów.

Ocena projektu powinna uwzględniać: realizację tematu ( sposób opracowania materiałów) terminowość sposób prezentacji współpracę w grupie

Literatura: D. Gołębniak „Uczenie metodą projektów” WSiP Judy Harris Helm „Lilian G. Katz „ Mali badacze – metoda projektów w edukacji elementarnej”, CODN 2003 K. Rau , E. Ziętkiewicz „Jak aktywizować uczniów” G&P 2000