Szkolenie dla dziennikarzy gazetki szkolnej „Tu i Teraz – bis”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Współpraca Excela z innymi programami Współpraca Excela z innymi programami.
Advertisements

-Microsoft PowerPoint -Microsoft Word -Microsoft Excel
Pierwsze kroki Otwórz przeglądarkę internetową
WITAM NA SZKOLENIU Porady na dziś i jutro.
Support.ebsco.com EBSCOhost Wyszukiwanie złożone (z wieloma frazami) Szkolenie.
Tworzenie prezentacji w programie PowerPoint
Praca z dokumentem wielostronicowym - zakładka hiperłącze
„Zasady formatowania plików w formacie Microsoft Word”
Poznajemy edytor tekstu Word
Malowanie na ekranie- Paint (Paintbrush).
Tworzymy GAZETKĘ SZKOLNĄ w programie Publisher
Jak zrobić stronę internetową ??
Jak przygotować prezentację w programie Power Point
Opracowała: Iwona Kowalik
ADRESOWANIE WZGLĘDNE I BEZWZGLĘDNE Ćwiczenia
Menu Tabela program Microsoft Word
Poznaj bliżej program Microsoft Office Word 2007
Podstawy pracy z dużym tekstem w programie Microsoft Word 2003
Wskazówki dotyczące pisania tekstów
Pomoc dydaktyczna dla klas IV Opracowanie: mgr inż.. Anna Wyciślik
Tworzenie stron internetowych
(C) Studenckie Koło Naukowe Bibliotekoznawców UŁ Kurs komputerowy dla słuchaczy Łódzkiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku Zajęcia drugie Obsługa edytora tekstu.
Opracowała Urszula Guzikowska
TWOJA STRONA WWW NA VGH.PL MINIPORADNIK.
Lokalizacja i Globalizacja na witrynie w Visual Web Developer 2008 (ASP.Net) Daniel Literski.
Instrukcja obsługi systemu CMS Przygotowanie
Autorka : Gosia Okrasa Kl. 2 gim. CZĘŚĆ I - PODSTAWY
Word to proste!.
Poznajemy edytor tekstu Word
W jaki sposób użytkownik komunikuje się z komputerem?
Poznajemy edytor tekstu Microsoft Word
TECHNOLOGIE INFORMATYCZNE Tydzień 6
Formatowanie tabel. Formatowanie warunkowe. Wstawianie funkcji.
Style i szablony w Wordzie
Edytor tekstu Word.
Robimy własne notatki - Notatnik
Operacje w tekstach z wykorzystywaniem menu Edycja i menu podręcznego – kopiowanie i wklejanie.
Partner Handlowy Konfiguracja sieci TCP/IP - Windows 2000, Xp, 2003.
Formatowanie tekstu w Microsoft Word
Ujarzmić Worda Agnieszka Terebus.
Beata Sanakiewicz. Spis treści  Program MS FrontPage Program MS FrontPage  Pierwsze spotkanie Pierwsze spotkanie  Ustawienia witryny Ustawienia witryny.
Moja pierwsza strona internetowa Created by Marta Guba
1.)Zaznaczamy kursor nad tabelą w miejscu gdzie pokazuje czerwona strzałka 2.) Wciskamy przycisk zaznaczony w czerwonym kółku „Wstaw podział strony”
Jak stworzyć dyplom w programie Word
MS Office MS PowerPoint 2007
Jak napisać podanie w Wordzie
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
PULPIT WINDOWS.
Formatowanie tabel. Formatowanie warunkowe. Wstawianie funkcji.
prezentacja multimedialna
Rozmiar zdjęcia: 300 x 375 pikseli
Wzorce slajdów, animacje, różne orientacje slajdów
Jak założyć Qmama?.
Beata Sanakiewicz. Spis treści  Pierwsze spotkanie Pierwsze spotkanie  Ustawienia witryny Ustawienia witryny  Tło strony Tło strony  Teksty na stronie.
poziom średniozaawansowany
Operacje na plikach i folderach
Temat: Edytor tekstu Word – redagowanie tekstu. Szukanie i zamiana tekstu Znajdowanie tekstu w dokumencie Znajdowanie tekstu i jego zamiany dokonujemy.
Przewodnik Czytanie artykułu w EBSCOhost
Style i szablony w MS Word 2010
Microsoft® Office Word
Podstawowe zadania w programie Excel 2010 Klasa 2 TOR.
Szablony w programie microsoft word 2010
Istotą kolumn jest przedzielenie strony na kilka części położonych obok siebie. Ilość kolumn jest generowana przez użytkownika, odpowiednio dla jego potrzeb.
 Cele operacyjne:  Uczeń:   doskonali:   · zasady tworzenia tabeli;  · sposoby formatowania tekstu w programie Word;  · umiejętność wyrównania.
Formatowanie tekstu w Wordzie. Potencjalne efekty są oczywiście widoczne na ekranie jeszcze przed zastosowaniem zmian. 4. Nowy Word ułatwia także korzystanie.
1. Rozpocznij wyszukiwanie wpisując w googlach poszukiwany temat lub słowa klucze pokrewne temu tematowi 2. np. „historia hip-hopu” lub „subkultury młodzieżowe”
Tworzenie konta pocztowego na portalu Google
Tworzenie konta pocztowego na portalu Google
Autor: Łukasz Budrewicz
Poznajemy edytor tekstu Word
Zapis prezentacji:

Szkolenie dla dziennikarzy gazetki szkolnej „Tu i Teraz – bis”

Rozpoczęcie pracy Pracę na kółku dziennikarskim rozpoczynamy od wspólnego posiedzenia. Zasiadamy wtedy wszyscy przy stole, a redaktor naczelny lub opiekun przydziela poszczególne zadania dla dziennikarza. Następnie każdy zajmuje miejsce przy komputerze (w uzasadnionych przypadkach pracujemy w parach). Po wykonaniu zadań, zgłaszamy gotowość do dalszej pracy. Jeśli nie otrzymamy nowych poleceń, możemy opuścić zajęcia (informując opiekuna).

Pisanie artykułów Dziennikarze podzieleni są na dwa zespoły: Dziennikarze piszący artykuły Dziennikarze składający artykuły

Ważne informacje ogólne Zanim napiszemy pierwszą literę artykułu, ustawiamy czcionkę i jej rozmiar w naszej szkolnej gazetce: teksty piszemy Times New Roman, rozmiar 11 tytuły pogrubioną Times New Roman, rozmiar 18 podpisy Times New Roman, rozmiar 12 Pod tytułem odstęp ma mieć taki sam rozmiar, jak tytuł czyli 18. Jedna tabela na jednej stronie ! Tabela powinna mieć taki rozmiar, aby pod nią, można było postawić kursor ale nad nią już nie. (demonstracja na przykładzie). Jest to bardzo ważny element, który każdy dziennikarz powinien umieć zrobić.

Dziennikarze piszący Gdy dziennikarz dostanie artykuł napisany na kartce, powinien postępować według tych zasad: Na pulpicie tworzymy nowy dokument Word Office ( klikając prawym klawiszem myszy na pulpicie, wybierając nowy, Dokument programu Microsoft Word ). Gdy dokument pojawi się na pulpicie, zmieniamy jego nazwę ( nazwa ma zawierać przedrostek ART.tytuł artykułu ). Otwieramy dokument. Na środku, pogrubioną czcionką ( Times New Roman, rozmiar 18 ) piszemy tytuł artykułu. Następnie, wracamy na lewą stronę i przepisujemy artykuł ( Times New Roman, rozmiar 11) jednym ciągiem, tzn. bez użycia Entera i bez justowania. Gdy zakończymy przepisywanie, po prawej stronie pod artykułem podpisujemy autora.

7. Zamykamy dokument, zapisując zmiany. 8. Dokument znajdujący się na pulpicie kopiujemy. 9. Otwieramy: START  Dla Wszystkich  Kółko dziennikarskie Przepisane  odpowiedni folder (np. Wrzesień-październik) i w tym folderze wklejamy dokument. WSZELKIE INNE CZYNNOŚCI (WKLEJANIE ARTYTUŁÓW W TABELE, SZUKANIE OBRAZKÓW, SKŁADANIE STRONY) WYKONUJĄ DZIENNIKARZE SKŁADAJĄCY !!! ŻADEN Z DZIENNNIKARZY PISZĄCYCH NIE POWINIEN SAMOWOLNIE SZUKAĆ, WKLEJAĆ CZY ZMIENIAC ROZMIARÓW OBRAKÓW. Do kompetencji dziennikarzy piszących należy także korekta. Korekty dokonuje się, gdy redagowanie artykułu zakończą dziennikarze składający. Jak rozpoznać, czy dany artykuł można sprawdzać ? W folderze ZŁOŻONE  odpowiedni folder (np. Wrzesień-październik) znajdują się złożone bądź jeszcze niedokończone artykuły. Przy nazwie dokumentu złożonego w 100 %, widnieje napis GOTOWA. Wtedy ten artykuł można zacząć sprawdzać. Redaktor naczelny powinien rozdzielać pracę przy korekcie, aby nie sprawdzać po kilka razy tych samych artykułów.

Dziennikarze składający Dziennikarze składający gazetkę, mają za zadanie wklejanie tekstu w szablon, wstawianie zdjęć, projekt graficzny strony oraz nanoszenie ostatecznych poprawek. Praca dziennikarzy powinna wyglądać następująco: Po informacji, jaki dokument mamy składać, należy udać się kolejno: START  Dla Wszystkich  Kółko dziennikarskie  Przepisane i szukamy po nazwie, interesującego nas dokumentu. Gdy znajdziemy dokument, otwieramy go a następnie minimalizujemy okno. Otwieramy kolejno: START  Dla Wszystkich  Kółko dziennikarskie  Szablony. W folderze szablony znajduje się jeden dokument, który należy skopiować na pulpit. Zmieniamy nazwę dokumentu znajdującego się na pulpicie ( nazwa ma wyglądać następująco: tytułartykułu.złożona ). Otwieramy dokument.

7. W dokumencie musimy mieć tabelkę 7. W dokumencie musimy mieć tabelkę. Jeśli jest ona niewidoczna, należy kliknąć myszą na Układ  Pokaż linie siatki. 8. Do kolumn wklejamy tekst, zdjęcia, piszemy tytuł oraz wstępnie sprawdzamy czy w artykule nie ma błędów literowych. 9. Gdy zakończymy naszą pracę, artykuł zamykamy (zapisując zmiany). 10. Kopiujemy skończony artykuł z pulpitu i wklejamy go do folderu ZŁOŻONE, który znajduje się w : START  Dla Wszystkich  Kółko dziennikarskie  ZŁOŻONE. 11. Wszelkie późniejsze zmiany wprowadzane w artykułach dokonujemy bez kopiowania go na pulpit, tj. ostateczne poprawki, korekta, itp.

Wklejanie zdjęć

Gdy w Internecie znajdziemy obrazek i postanowimy umieścić go gazetce należy: Na obrazku klikamy prawym klawiszem i wybieramy zapisz grafikę obrazka. Otwieramy kolejno START  Grafika  Przeglądarka. Do przeglądarki wklejamy obrazek. Zmieniamy wielkość obrazka w przeglądarce klikając Ctrl+r. Jeśli chcemy wkleić obraz do jednej kolumny szerokość ma wynosić 300 px. Jeśli natomiast potrzebujemy obrazek na dwie, scalone kolumny jego szerokość na wynosić 700 px. Kopiujemy obrazek z przeglądarki i wklejamy do szablonu. WAŻNE !!! Gdy w przeglądarce internetowej mamy przed sobą obrazek, klikamy w tło za nim. Gdy otworzy się strona, kopiujemy link, zaznaczając go i kopiując. Następnie udajemy się do folderu Kółko dziennikarskie, gdzie znajduje się dokument AKTULANE LINKI DO GAZETKI. Otwieramy go i tam wklejamy skopiowany wcześniej link. Ponadto w nawiasie obok linku piszemy jakiego zdjęcia dotyczy, np. (mikołaj) czy (kajdanki). Ważne abe po skopiowaniu linku zamknąć i zapisać zmiany w tym dokumencie, aby inna osoba mogła go otworzyć na swoim komputerze.

Drukowanie gazetki Końcowym etapem naszej dwumiesięcznej pracy, jest składanie wydrukowanych artykułów w egzemplarze gazet. Drukowanie to zadanie redaktora naczelnego oraz jednej osoby, obsługującej drukarkę. Pozostali dziennikarze rozkładają na stołach drukowane artykuły oraz sprawdzają kolejność stron (zwykle każdy numer dwa razy). Następnie zszywamy wszystkie kartki w jedną całość.