SARMATYZM.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
MNIEJSZOŚCI NARODOWE I ETNICZNE
Advertisements

pomiędzy sprawowaniem opieki a wolnością (autonomią)
Sarmatyzm.
"Patriotyzm to żywe poczucie zbiorowej odpowiedzialności."
4. Polski patriotyzm na przestrzeni wieków
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
K O N S T Y T U C J A 3 MAJA 1791 roku.
Reformy Sejmu Wielkiego( )
Wiedza o społeczeństwie
Promowanie i realizacja wychowania patriotycznego w szkole
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Czy demokracja sprzyja wzrostowi gospodarczemu?
Sarmatyzm.
Realizacja projektów edukacyjnych w świetle edukacji regionalnej Joanna Dembowa wrzesień 2007.
W moim oknie pole i topole i ja wiem, że to właśnie –Polska.
Nie znać historii to być zawsze dzieckiem.
KULTURA ORGANIZACYJNA
Odzyskanie niepodległości przez Polskę
Konwencja Praw Dziecka
SARMATYZM W POLSCE Ania Dostatnia kl.VIb.
Położenie geograficzne i symbole narodowe Polski
Konstytucja 3 Maja.
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Wychowanie patriotyczne w Zespole Szkół Mechanicznych w Żaganiu
HISTORIA KULTURA TRADYCJA BIBLIA FILOZOFIA ANTROPOLOGIA LITURGIA NAUKI SPOŁECZNE NAUKI PRZYRODNICZE SZTUKA PRAWO.
Opracowały: Marta Matras, Magdalena Chmiel, Zuzanna Mleczko Klasa VI B
KULTURA BAROKU I SARMATYZM
Naród i postawy wobec narodu
Konstytucja.
Wizerunek sarmaty w „Zemście” A. Fredry
Przyrzeczenie harcerskie
Sarmatyzm.
Przedszkole nr 5 PLASTUŚ w Koninie ul. Budowlanych 4 tel
Rozbiory Polski Rozbiory 1, 2 i 3.
DEMOKRACJA SZLACHECKA
Demokracja Demokracja – system rządów (reżim polityczny, ustrój polityczny) i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości.
Sarmatyzm Michał Jabłoński
KONSTYTUCJA TRZECIEGO MAJA
Kto żyje w Polsce i kim są Polacy?
3 MAJA 1791 rok.
Często słyszymy słowa: Polska, Ojczyzna, Polacy. Na codzień nie myślimy jednak o tym, co to jest wspólne dobro, poczucie tożsamości, nasza kultura. A.
Konstytucja 3 Maja W 223 rocznicę uchwalenia Ustawy Rządowej.
PAŃSTWO-PRAWO-SPOŁECZEŃSTWO-OBYWATEL
Zdaniem nauczycieli: Ponieważ podstawa programowa jasno definiuje nasze priorytety: „W procesie kształcenia ogólnego szkoła podstawowa kształtuje u uczniów.
Ruiny opactwa w Mont-Saint-Éloi, zrujnowanego w czasie akcji dechrystianizacyjnej.
224. Rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja
Autorki: Julia Nowak Maria Jasek
Opracowała Helena Tomaszewska
Naród i tożsamość narodowa.
KONSTYTUCJA 3 MAJA 1791r.
KONSTYTUCJA 3 MAJA 1791r..
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Uchwalona 3 maja 1791 roku ustawa regulująca ustrój prawny Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Powszechnie przyjmuje się, że Konstytucja 3 maja była pierwszą.
PATRIOTYZM POLAKÓW U PROGU III TYSIĄCLECIA PATRIOTYZM POLAKÓW U PROGU III TYSIĄCLECIA.
„Aby mierzyć drogę przyszłą, Trzeba wiedzieć, skąd się przyszło.” Cyprian Kamil Norwid.
Naród To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp… Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Naród  To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp…  Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Turniej klas 6-tych Niech wygra lepszy!.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
IMINTEG – w poszukiwaniu modeli związków pomiędzy politykami imigracyjną i integracyjną Projekt realizowany w Ośrodku Badań nad Migracjami, finansowany.
,,Pan Tadeusz” A. Mickiewicza - od tradycji do współczesności
Jesteśmy Polką i Polakiem! - Święto Niepodległości w grupie 0a
pomiędzy sprawowaniem opieki a wolnością (autonomią)
Rzeczpospolita jako demokracja konstytucyjna
ROK RZEKI WISŁY 2017 BUDUJEMY DOBRĄ MARKĘ WISŁY pomysł
Wyniki sondażu przeprowadzonego wśród mieszkańców gminy Raba Wyżna
Stanisław Staszic – patronem naszej szkoły.
Zapis prezentacji:

SARMATYZM

Co to jest sarmatyzm i jak się naradził? Pomiędzy XVII i XVIII wiekiem w Polsce niezwykle popularna była legenda wyjaśniające pochodzenie polskiej szlachty i magnaterii. Każdy człowiek pragnie wiedzieć skąd się wywodzi, swoich przodków poszukiwali więc także Polacy.

Sarmatia- Polacy potomkami Sarmatów? Ptolemeusz- kartograf WISŁA DNIEPR SARMATIA- mężny lud Sarmatów Z błędnego przekonania o położeniu Sarmatii Polacy wysnuli historię o swoich przodkach Sarmatach- walecznym, szlachetnym rodzie

SARMATYZM Polska kultura szlachecka, która ukształtowała się z końcem XVI wieku i trwała do końca wieku XVIII. Wpłynęła na kształtowanie się świadomości narodowej u Polaków

CECHY POLAKA- SARMATY: ideał Sarmaty to Polak- katolik, ziemianin i rycerz

Przywiązanie do polskiej tradycji połączone z niechęcią do obcych (ksenefobia): Kultywowanie polskich świąt i obyczajów; Polska literatura Polski narodowy strój Uważano, że polska kultura jest niezwykle bogata, więc nie ma potrzeby czerpać z obcych

WĄSY PAS KONTUSZOWY ŻUPAN

Kult wolności przeradzającej się często w anarchię (liberum veto, złota szlachecka wolność); Zamiłowanie do politykowania (długie sejmiki); Demokracja szlachecka Zamiłowanie do sądzenia się między szlachcicami ; Zamiłowanie do zabawy, przepychu; Gościnność, bogate obrzędy weselne, pogrzebowe

wierność religii katolickiej przybierająca formy dewocyjne; Przekonanie o wyższości stanu szlacheckiego (megalomania) ; Polska zdaniem Sarmatów była przedmurzem chrześcijaństwa

DOBRE I ZŁE STRONY SARMATYZMU Pozytywy Negatywy patriotyzm Ksenefobia gościnność, bogata kultura ziemiańska pijaństwo, obżarstwo, rozrzutność , kłótliwość, procesowanie się rozbudzanie poczucia przynależności narodowej Zacofanie kulturalne (niechęć do pogłębiania wiedzy) Propagowanie polskich obyczajów Politykowanie, działanie na szkodę kraju a dla dobra własnego

Wolność polityczna szlachty przemieniła się w pieniactwo i kulturę liberum veto, paraliżującą decyzyjność w państwie. Obieranie przez szlachtę monarchy w wolnej elekcji było okazją dla obcych państw do mieszania się w polskie sprawy. Pielęgnowanie odrębności kulturowej hamowało rozwój idei i skutkowało nadmiernym irracjonalnym konserwatyzmem. Sejmiki przeistaczały się w rokosze i konfederacje, które nad interes państwa przedkładały cele konkretnych grup magnatów i szlachty. Pospolite ruszenie było rozwiązaniem niezwykle archaicznym w dobie tworzenia w państwach europejskich sprawnych i nowoczesnych armii poborowych. W dobie oświecenia sama idea sarmatyzmu nabrała pejoratywnego wydźwięku i stała się synonimem wstecznictwa, które utrudnia konieczne reformy Rzeczpospolitej.

Czy Rejent, Cześnik, Papkin to Sarmaci?