Zagadnienia związane z bezdomnością zwierząt

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sprzedaż detaliczna żywego karpia – stan prawny
Advertisements

AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
PRZEPISY DOTYCZĄCE SZKOLEŃ Z ZAKRESU BHP.
ROMAN QUALITY SUPPORT - - cell:
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Podstawy prawne dla monitoringu jakości wody przeznaczonej do spożycia
Małe przedsiębiorstwa wodociągowe w Polsce.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
System nawigacji satelitarnej
INSTRUKCJA GŁÓWNEGO LEKARZA WETERYNARII Nr GIWz.440-2/11
Wymogi Wzajemnej Zgodności Obszar Identyfikacja i Rejestracja Zwierząt
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
elektronicznego fakturowania
Wynagrodzenie 1. Ustawa o pracownikach samorządowych z dnia 22 marca 1990 r. Dz. U ze zm. 2. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zasad.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu
Kontrole Konsultantów Wojewódzkich w różnych dziedzinach medycyny
Edukacja dla bezpieczeństwa
Realizacja planu kontroli agencji zatrudnienia z terenu województwa pomorskiego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku za okres od r. do
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
Wymogi weterynaryjne dla targowisk,
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
Podstawowe warunki ochrony zdrowia i dobrostanu zwierząt
„Ochrona osób, mienia, obiektów i obszarów”
KALENDARZ LEKARZA PRAKTYKA NA NAJBILŻSZE MIESIĄCE
UDZIAŁ WOJEWODY W PROCEDURZE ZWIĄZANEJ
Uboczne produkty pochodzenia zwierzęcego po uboju w gospodarstwie
SYSTEMY OCHRONY PRACY W POLSCE:
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Nowelizacja ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz
Warunki pracy osób niepełnosprawnych w świetle kontroli Państwowej Inspekcji Pracy przeprowadzonych w roku 2005 Warszawa. kwiecień 2006 r.
Tworzenie i organizacja banków
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
Nowelizacja ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Polski Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego
Narada Kierowników Higieny Komunalnej
domów pomocy społecznej - koszty utrzymania mieszkańców domów
Higiena produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
ZASADY PRZEPROWADZANIA KONTROLI
Przestrzeganie przepisów bhp,
1 Program Zero tolerancji. 2 Mając na względzie pojawienie się przypadków przestępczej działalności niektórych podmiotów, w celu wyeliminowania podmiotów.
Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004r. (Dz.U nr 22, poz. 169) w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w.
REALIZACJA PROGRAMU OPIEKI NAD ZWIERZĘTAMI
Ochroną zwierząt w Polsce
WYKONYWANIE PRZEZ GMINY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO ZADAŃ W ZAKRESIE OPIEKI NAD ZWIERZĘTAMI BEZDOMNYMI Jarosław Staniszewski Delegatura w Szczecinie.
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
WOJEWÓDZKI INSPEKTORAT
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
NADZÓR STAROSTY NAD OŚRODKAMI SZKOLENIA KIEROWCÓW POWIAT GRODZKI TORUŃ
Ustawa o zapobieganiu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 roku.
Reglamentacja procesu budowy
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Afrykański pomór świń (ASF) Informacje dla posiadaczy zwierząt AGENCJA RESTRUKTURYZACJI I MODERNIZACJI ROLNICTWA.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Procedura przeszukiwania obszarów i zbierania zwłok dzików lub ich szczątków Mając na względzie ujednolicenie działań związanych ze zbieraniem i utylizacją.
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Zapis prezentacji:

Zagadnienia związane z bezdomnością zwierząt Wojewódzki Inspektorat Weterynarii z siedzibą w Siedlcach

Akty prawne Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997r. o ochronie zwierząt (Dz.U. z 2003r. Nr 106, poz. 1002 z późn. zm)- zwana dalej ustawą o ochronie zwierząt Ustawa z dnia 11 marca 2004r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz.U z 2008r., nr 213, poz. 1342 z późn. zm.)- zwana dalej ustawą o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt Ustawa z dnia 29 stycznia 2004r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz.U. z 2007r. Nr 121, poz. 842 z późn. zm.)- zwana dalej ustawą o Inspekcji Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 czerwca 2004r. w sprawie szczegółowych wymagań weterynaryjnych dla prowadzenia schronisk dla zwierząt (Dz.U. Nr 158, poz. 1657)- zwane dalej rozporządzeniem w sprawie szczegółowych wymagań weterynaryjnych dla prowadzenia schronisk dla zwierząt

Akty prawne Rozporządzenie Rady (WE) Nr 1/2005 z dnia 22 grudnia 2004r. w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu i związanych z tym działań oraz zmieniające dyrektywy 64/432/EWG i 93/119/WE oraz rozporządzenie (WE) nr 1225/97- zwane dalej rozporządzeniem nr 1/2005 Ustawa z dnia 13 września 1996r. O utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2005r.Nr 236, poz. 2008 z późn. zm.)- zwana dalej ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 sierpnia 1998r. w sprawie zasad i warunków wyłapywania bezdomnych zwierząt (Dz.U. Nr 116, poz. 753 z późn.zm.)- zwane dalej rozporządzeniem w sprawie zasad i warunków wyłapywania bezdomnych zwierząt

Kiedy zwierzę należy uznać za bezdomne? Zwierzęta bezdomne –to zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale dotąd pozostawały ( art.4 pkt 16 ustawy o ochronie zwierząt)

Kto sprawuje opiekę nad bezdomnymi zwierzętami? Zapewnie opieki bezdomnym zwierzętom oraz ich wyłapywanie należy do zadań własnych gminy (art.11 ust. 1 ustawy o ochronie zwierząt) Inspekcja Weterynaryjna sprawuje nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie zwierząt (art. 3 ust.2 pkt 5 lit. g ustawy o Inspekcji) Inspekcja Weterynaryjna sprawuje nadzór nad podmiotami prowadzącymi działalność w zakresie – schroniska dla zwierząt (art.1 pkt 1 lit. j ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt)

Zasady i warunki wyłapywania bezdomnych zwierząt Wyłapywanie bezdomnych zwierząt oraz rozstrzyganie o dalszym postępowaniu z tymi zwierzętami odbywa się wyłącznie na mocy uchwały rady gminy podjętej po uzgodnieniu z powiatowym lekarzem weterynarii oraz po zasięgnięciu opinii upoważnionego przedstawiciela organizacji społecznej, której statutowym celem działania jest ochrona zwierząt. (art. 11 ust. 3 ustawy o ochronie zwierząt)

Zasady i warunki wyłapywania bezdomnych zwierząt Minister właściwy do spraw administracji publicznej w porozumieniu w ministrem właściwym do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, zasady i warunki wyłapywania bezdomnych zwierząt ( art. 11 ust. 2 ustawa o ochronie zwierząt) Wyłapywanie zwierząt bezdomnych ma charakter stały lub okresowy, w zależności od treści uchwały, podjętej przez radę gminy (§ 2 rozporządzenia w sprawie zasad i warunków wyłapywania bezdomnych zwierząt )

Działania w zakresie wyłapywania zwierząt bezdomnych obejmują: przeprowadzenie wyłapywania przez podmiot, z którym została zawarta umowa przewiezienie i umieszczenie zwierząt w schronisku Umowa powinna zawierać: wskazanie urządzeń i środków, przy których pomocy zwierzęta będą wyłapywane, określenie środków do przewozu zwierząt zapewnienie, w razie potrzeby, pomocy lekarsko-weterynaryjnej wskazanie miejsca przetrzymywania wyłapanych zwierząt przed przewiezieniem ich do schroniska ( § 5 rozporządzeniem w sprawie zasad i warunków wyłapywania bezdomnych zwierząt )

Schronisko działalnością nadzorowaną Podjęcie działalności nadzorowanej – schroniska dla zwierząt jest dozwolone po uprzednim zgłoszeniu, w formie pisemnej, zamiaru jej prowadzenia powiatowemu lekarzowi weterynarii właściwemu ze względu na przewidywane miejsce jej prowadzenia ( art.5 ust. 1 pkt 2 ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt)

Schronisko znajdujące się pod nadzorem Inspekcji Weterynaryjnej winno posiadać weterynaryjny numer identyfikacyjny Powiatowy lekarz weterynarii po otrzymaniu zgłoszenia zamiaru prowadzenia przez podmiot działalności w zakresie schroniska dla zwierząt wydaje decyzję o nadaniu pomiotowi weterynaryjnego numeru identyfikacyjnego – ABCD A - kod województwa /14-woj.mazowieckie/ B - kod powiatu C - kod działalności /34 – dla schronisk lub 86 – dla schronisk w których wykorzystuje się uboczne produkty pochodzenia zwierzęcego D - nr kolejny

Wymagania weterynaryjne obowiązujące dla schronisk Podmiot prowadzący działalność nadzorowaną (schronisko dla zwierząt) obowiązany jest spełniać wymagania weterynaryjne określone dla danego rodzaju i zakresu prowadzonej działalności. ( art. 4 ust. 1 ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt)

Wymagania weterynaryjne obowiązujące dla schronisk Wymagania weterynaryjne dla prowadzenia schroniska dla zwierząt określają przepisy rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju wsi z dnia 23 czerwca 2004r. w sprawie szczegółowych wymagań weterynaryjnych dla prowadzenia schroniska dla zwierząt

MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1) Dz.U.04.158.1657 MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1) z dnia 23 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań weterynaryjnych dla prowadzenia schronisk dla zwierząt (Dz. U. z dnia 12 lipca 2004 r.) Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. Nr 69, poz. 625) zarządza się, co następuje: § 1. 1. Schronisko dla zwierząt powinno być zlokalizowane w miejscu oddalonym co najmniej o 150 m od siedzib ludzkich, obiektów użyteczności publicznej, zakładów należących do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego, zakładów należących do przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania środków żywienia zwierząt, zakładów prowadzących działalność w zakresie zbierania, przechowywania, operowania, przetwarzania, wykorzystywania lub usuwania ubocznych produktów zwierzęcych, rzeźni, targów, spędów, ogrodów zoologicznych oraz innych miejsc gromadzenia zwierząt. 2. Teren, na którym jest zlokalizowane schronisko, powinien być utwardzony i ogrodzony.

§ 2. 1. W schronisku dla zwierząt wyodrębnia się pomieszczenia przeznaczone do: 1) wykonywania zabiegów leczniczych i chirurgicznych; 2) izolowania zwierząt chorych lub podejrzanych o chorobę; 3) utrzymywania zwierząt zdrowych, w tym osobne dla samców, samic, samic z oseskami, młodych oddzielonych od matek; 4) przechowywania produktów leczniczych weterynaryjnych i wyrobów medycznych; 5) przechowywania karmy; 6) przechowywania środków dezynfekcyjnych; 7)prac administracyjno-biurowych i przechowywania dokumentacji; 8) celów socjalnych. 2. W schronisku dla zwierząt powinny znajdować się ponadto: 1) wyodrębnione pomieszczenia lub boksy przeznaczone na kwarantannę; 2) pomieszczenie przeznaczone dla wydawania zwierząt ze schroniska; 3) wyodrębnione pomieszczenia lub boksy zapewniające separację zwierząt agresywnych. § 3. Schronisko wyposaża się w piec do spalania zwłok zwierząt lub chłodnię do czasowego przetrzymywania tych zwłok w przypadku przekazywania ich do zakładów prowadzących działalność w zakresie zbierania, przechowywania, operowania, przetwarzania, wykorzystywania lub usuwania ubocznych produktów zwierzęcych.

§ 4. 1. Pomieszczenia lub boksy dla zwierząt oddziela się przegrodami. 2. Ściany, podłogi i drzwi w pomieszczeniach lub boksach wykonuje się: 1) z materiałów: a) łatwych do mycia i odkażania, b) niepowodujących urazów lub kontuzji u zwierząt; 2) w sposób uniemożliwiający ucieczkę zwierząt. 3. W pomieszczeniach lub boksach zapewnia się zwierzętom swobodne poruszanie się, legowisko oraz stały dostęp do wody zdatnej do picia. § 5. W schronisku zapewnia się wybiegi dla zwierząt pozwalające na realizację zachowań właściwych dla przebywających na nich gatunków zwierząt. § 6. 1. Podmiot prowadzący schronisko prowadzi wykaz zwierząt przebywających w schronisku. 2. Wykaz, o którym mowa w ust. 1, zawiera: 1) opis zwierzęcia, w tym jego gatunek, wiek, płeć, maść i oznakowanie; 2) datę przyjęcia do schroniska oraz imię, nazwisko i adres osoby przekazującej zwierzę do schroniska; 3) dane dotyczące kwarantanny; 4) dane dotyczące przeprowadzonych szczepień i zabiegów weterynaryjnych; 5) datę opuszczenia schroniska oraz imię, nazwisko i adres osoby, której przekazano zwierzę; 6) datę śmierci z podaniem przyczyny. 3. Zwierzęta wydaje się ze schroniska wraz z wypisem z wykazu zawierającym informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 3 i 4.

§ 7. 1. Podmiot prowadzący schronisko zapewnia zwierzętom przebywającym w schronisku opiekę weterynaryjną, w szczególności w zakresie: 1) kontroli stanu zdrowia; 2) profilaktyki i leczenia; 3) zwalczania pasożytów wewnętrznych i zewnętrznych. 2. Podmiot prowadzący schronisko prowadzi książkę kontroli weterynaryjnej, do której są wpisywane zalecenia urzędowego lekarza weterynarii. 3. Psy i koty przebywające w schronisku powinny być zaszczepione przeciwko wściekliźnie. § 8. Podmiot prowadzący schronisko do obsługi zwierząt zatrudnia osoby, które są przeszkolone w zakresie postępowania ze zwierzętami oraz przepisów o ochronie zwierząt. § 9. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2) ________

Wymagania weterynaryjne obowiązujące dla schronisk Każdy podmiot prowadzący działalność nadzorowaną (schronisko dla zwierząt) zobligowany jest do spełniania wymagań lokalizacyjnych, zdrowotnych, higienicznych, sanitarnych zawartych w tym rozporządzeniu

Kiedy schronisko znajduje się pod nadzorem Inspekcji Weterynaryjnej Powiatowy Lekarz Weterynarii w przypadku stwierdzenia, że przy prowadzeniu działalności nadzorowanej naruszone są wymagania weterynaryjne wydaje decyzję: nakazującą usunięcie uchybień w określonym terminie lub nakazującą wstrzymanie działalności do czasu usunięcia uchybień Powiatowy Lekarz Weterynarii w przypadku gdy podmiot nie zastosuje się do nakazu lub zakazu określonego w decyzji wydaje decyzję zakazującą prowadzenia działalności i skreśla podmiot z rejestru (art.8 ust. 1, art. 9 ust. 1 o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt)

W przypadku prowadzenia „nielegalnego schroniska” W przypadku funkcjonowania „nielegalnego schroniska” (nie znajdującego się pod nadzorem Inspekcji Weterynaryjnej, nie posiadającego wet. nr rejestracyjnego) Inspekcja Weterynaryjna nie ma podstaw prawnych egzekwować przestrzegania przez ten podmiot spełniania warunków weterynaryjnych

W przypadku prowadzenia „nielegalnego schroniska” Powiatowy Lekarz Weterynarii nie ma podstaw prawnych do: wydania decyzji administracyjnej nakazującej usunięcie uchybień wydania decyzji administracyjnej nakazującej wstrzymanie działalności wydania decyzji administracyjnej zakazującej prowadzenia działalności

W przypadku prowadzenia „nielegalnego schroniska” Powiatowy Lekarz Weterynarii winien poinformować właściwe organy ścigania o prowadzeniu działalności nadzorowanej przez wcześniejszego zawiadomienia (art. 85 ust. 1 pkt 1 ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt) w przypadku kiedy Powiatowy Lekarz Weterynarii stwierdzi nie zachowanie warunków dobrostanowych winien poinformować organy ścigania o niehumanitarnym traktowaniu zwierząt (art. 35 oraz art. 37 ustawy o ochronie zwierząt)

W przypadku prowadzenia „nielegalnego schroniska” Zachodzi wysokie prawdopodobieństwo, że zwierzęta przebywają  w obiektach nie spełniających wymagań weterynaryjnych, w których nie zachowany jest dobrostan

W przypadku prowadzenia „nielegalnego schroniska” Stanowi to istotne zagrożenie, nie tylko dla zdrowia i życia zwierząt tam przebywających, ale również ze względu na warunki zdrowotne, higieniczne oraz epizootyczne stanowi istotne zagrożenie dla zdrowia publicznego.

Nie można dopuścić do tolerowania działalności „nielegalnych schronisk” po przez: zawieranie umów z podmiotami prowadzącymi schroniska bądź wyłapującymi bezdomne zwierzęta, która nie posiadają zezwolenia ( o którym mowa w art.7 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach) zawieranie umów w ramach której zwierzęta umieszczane są w „nielegalnych schroniskach” ( tj. nie znajdujących się pod nadzorem Inspekcji Weterynaryjnej lub nie posiadających zezwolenia) zawieranie umów z podmiotem wyłapującym zwierzęta, które następnie przewożone są do „nielegalnych schronisk” zawieranie umów z podmiotem wyłapującym zwierzęta bez wskazania miejsca docelowego, w którym mają być one umieszczone

Gmina Błonie, Białutki (Z. Jaworski) W 2008/2009 r. stwierdzono funkcjonowanie na terenie województwa „nielegalnych schronisk” Gmina Klembów, ( Stowarzyszenie Opieki nad Zwierzętami w Polsce Patrol Interwencyjny) Gmina Błonie, Białutki (Z. Jaworski) Gmina Chynów, Krężel („Barnaba” E. Biedrzycka) Gmina Warka, Nowa Wieś (E. Biedrzycka) Gmina Kozienice, Kociołki (E. Biedrzycka) Gmina Maciejowice (E. Biedrzycka) Gmina Stromiec, Małe Boże (E. Biedrzycka)

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa nie wyróżnia się podmiotów takich jak: przytuliska czasowe domy opieki nad bezdomnymi zwierzętami, przechowalnie bezdomnych zwierząt itp. Wszystkie podmioty prowadzące działalność, w ramach której bezdomne zwierzęta są gromadzone w celu późniejszej adopcji podlegają rejestracji, jako schroniska dla zwierząt i powinny znajdować się pod nadzorem Inspekcji Weterynaryjnej.

Miejsce czasowego przetrzymywania zwierząt Prawo pozwala na funkcjonowanie: Miejsca czasowego przetrzymywania wyłapanych zwierząt przed przewiezieniem do schroniska (§ 5 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia w sprawie zasad i warunków wyłapywania bezdomnych zwierząt) przetrzymywania - nie utrzymywania z takiego miejsca zwierzęta nie mogą zostać oddane do adopcji

Schroniska w województwie mazowieckim:

Nazwa podmiotu Weterynaryjny numer identyfikacyjny lub numer siedziby stada Miejsce prowadzenia działalności Ciechanów   Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych ul.Gostkowska 83, 06-400 Ciechanów 14023401 Pawłowo Nowy Dwór Maz, Fundacja "Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt w Józefowie" Józefów ul. Strużańska 15 05-120 Legionowo 14083401 Józefów ul. Strużańska 15 05-120 Legionowo Fundacja "Centrum Ochrony Środowiska" Pożytku Publicznego 05-190 Nasielsk ul. Dabrowskiego 18 14143402 Chrcynno Radom Radomskie Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt 26-600 Radom ul. Witosa 96 14633401 26-600 Radom ul. Witosa 96 Sochaczew Schronisko dla bezdomnych zwierząt „Azorek”, Kożuszki Parcel 63, 96-500 Sochaczew 14283401 Kożuszki Parcel 63, 96-500 Sochaczew Sokołów Podlaski TYMCZASOWA PRZECHOWALNIA DLA BEZPAŃSKICH PSÓW, ul. Kosowska 75, 08-300 Sokołów Podlaski 14293401 ul. Kosowska 75, 08-300 Sokołów Podlaski

Warszawa   Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt, ul. Paluch 2, 02-147 Warszawa 14653401 ul. Paluch 2, 02-147 Warszawa Azyl pod Psim Aniołem, ul. Kosodrzewiny 7/9, 04-979 Warszawa 14313402 ul. Kosodrzewiny 7/9, 04-979 Warszawa Żyrardów Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt Urząd Miejski pl. Jana Pawła II 96-300 Żyrardów 14383401 ul. Czysta 3 96-300 Żyrardów Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt Magdalena Szwarc Korabiewice 11 96-330 Puszcza Mariańska 14383402 Korabiewice 11 96-330 Puszcza Mariańska Pruszków Fundacja dla Ratowania Zwierząt Bezdomnych "EMIR" Oddział ul. Słoneczna 4 96-321 Żabia Wola 14053401 Oddział Schronisko dla Zwierząt ul. Brwinowska 48 05-822 Milanówek 14058601 Milanówek

Schronisko dla Zwierząt s.c Bąkówka 07-300 Ostrów Maz. Ostrów Mazowiecka   Schronisko dla Zwierząt s.c Bąkówka 07-300 Ostrów Maz. 14163401 Bąkówka 07-300 Ostrów Maz. Płock SITA Płocka Gospodarka Komunalna Sp. z o. o. , Schronisko dla bezdomnych zwierząt, ul. Parowa 20, 09-400 Płock 14623401 ul. Parowa 20, 09-400 Płock Ostrołęka Schronisko dla bezdomnych zwierząt "Canis", Kruszewo 34, 07-440 Goworowo 14153401 Kruszewo 34, 07-440 Goworowo Otwock "Społeczne Schronisko dla bezdomnych zwierząt" ul. Prosta 3, 05-430 Celestynów 14173401 ul. Prosta 3, 05-430 Celestynów Przysucha Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp.z o.o ul.Targowa 52, 26-400 Przysucha 14233401 Przysucha ul. Skarbowa 3, 26-400 Przysucha

Dane odnośnie przegęszczenia zwierząt w schroniskach

Nazwa schroniska Max. liczba zwierząt na jaką zostało przewidziane schronisko Liczba zwierząt na koniec 2008r. Przegęszczenie Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych ul.Gostkowska 83, 06-400 Ciechanów 190 201 106% Fundacja "Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt w Józefowie" Józefów ul. Strużańska 15 05-120 Legionowo 450 553 123% Fundacja "Centrum Ochrony Środowiska" Pożytku Publicznego 05-190 Nasielsk ul. Dabrowskiego 18 150 151 101% Schronisko dla bezdomnych zwierząt "Canis", Kruszewo 34, 07-440 Goworowo 220 388 176% Schronisko dla Zwierząt s.c Bąkówka 07-300 Ostrów Maz. 250 328 131% Społeczne Schronisko dla bezdomnych zwierząt ul. Prosta 3, 05-430 Celestynów 1256 279% SITA Płocka Gospodarka Komunalna Sp. z o. o. , Schronisko dla bezdomnych zwierząt, ul. Parowa 20, 09-400 Płock 195 114 58% Schronisko dla Zwierząt ,ul. Brwinowska 48 05-822 Milanówek 200 93 47% Radomskie Towarzystwo Opieki nad zwierzętami Schronisko dla bezdomnych zwierząt 26600 Radom ul. Witosa 96 300 470 157% Schronisko dla bezdomnych zwierząt „Azorek”, Kożuszki Parcel 63, 96-500 Sochaczew 118 97% TYMCZASOWA PRZECHOWALNIA DLA BEZPAŃSKICH PSÓW, ul. Kosowska 75, 08-300 Sokołów Podlaski 28 100% Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt, ul. Paluch 2, 02-147 Warszawa 1800 2246 125% Schronisko dla bezdomnych zwierząt Urząd Miejscki pl. Jana Pawła II, 96-300 Żyaradów 70 91 130% Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt Magdalena Szwarc Korabiewice 11, 96-330 Puszcza Mariańska 550 551 Suma 4971 6584 132%

Zestawienie danych z Rocznych raportów z wizytacji schronisk dla bezdomnych zwierząt w województwie mazowieckim

Dane za rok 2008 1. Liczba zwierząt na koniec 2007r. 6261 447 PSY KOTY 1. Liczba zwierząt na koniec 2007r. 6261 447 2.Liczba boksów 1901 74 3. Średnia liczba zwierząt w boksie 4 - 4. Liczba zwierząt przyjętych w 2008r. 7847 1143 5. Liczba zwierząt na koniec 2008r. 6707 504 6. Liczba zwierząt adoptowanych w 2008r. 5883 668 7. Liczba zwierząt poddanych eutanazji w 2008r. 383 109 8. Liczba zwierząt padłych w 2008r. 999 273 9. Liczba zwierząt zbiegłych w 2008r. 136 36 10. Liczba zwierząt wysterylizowanych w 2008r. 2185 ( +152 psy kastracja 304 (+ 22 kocury kastracja) 11. Liczba zwierząt zaszczepionych przeciwko wściekliźnie w 2008r. 7149 446

W porównaniu z rokiem 2007 zmalała liczba psów przyjętych w 2008r. do schronisk o 1150 zwierząt, nieznacznie zmalał odsetek adopcji o 0,3%. liczba kotów przyjętych do schronisk zmniejszyła się o 113, odsetek adopcji zmalał o 1,4%

Najczęściej stwierdzane przez Inspekcję Weterynaryjną nieprawidłowości: Brak wystarczającej liczby pomieszczeń dla zwierząt zdrowych Brak osobnych pomieszczeń do przetrzymywania szczeniąt oraz młodych z osseskami Brak pomieszczenia przeznaczonego do wykonywania zabiegów leczniczych i chirurgicznych Brak pomieszczenia do prac administracyjno-biurowych i przechowywania dokumentacji Brak oznakowania zwierząt

sterylizację albo kastrację zwierząt Rada gminy może w drodze uchwały przyjąć program zapobiegający bezdomności obejmujący w szczególności: sterylizację albo kastrację zwierząt poszukiwanie nowych właścicieli dla zwierząt usypianie ślepych miotów (art.11a ust. 1 ustawy o ochronie zwierząt)

Dziękuję za uwagę

Środki transportu zwierząt Muszą spełniać wymagania określone w rozporządzeniu nr 1/2005 m.in.: Środek transportu jest skonstruowany w sposób pozwalający na uniknięcie zranienia ciała i cierpienia oraz zapewniający bezpieczeństwo zwierząt Środek transportu jest skonstruowany w sposób chroniący zw. od ciężkich warunkach meteorologicznych, ekstremalnych temperatur oraz zmiennych warunków klimatycznych Środek transportu jest skonstruowany w sposób pozwalający na utrzymanie czystości i dezynfekcję Środek transportu jest skonstruowany w sposób zabezpieczający przed ucieczką lub wypadnięciem oraz zapewniający wytrzymanie nacisku związanego z ruchem podczas transportu Personel zajmujący się zwierzętami posiada odpowiednie wyszkolenie lub kompetencje wymagane w tym przypadku i wykonuje swoje obowiązki bez stosowania przemocy lub jakiekolwiek metody powodującej niepotrzebny strach, zranienie lub cierpienie

Podmioty zajmujące się zarobkowym transportem zwierząt lub transportem zwierząt w ramach prowadzonej innej działalności gospodarczej muszą znajdować się pod nadzorem Inspekcji Weterynaryjnej decyzja PLW o stwierdzeniu spełniania wymagań weterynaryjnych i nadaniu weterynaryjnego numeru identyfikacyjnego zezwolenia dla przewoźnika w przypadku transportu zwierząt w odległości pow. 65 km.

Oznakowanie Słusznym wydaje się wprowadzenie programu obowiązkowego trwałego oznakowania zwierząt – chipowania, - co przyczyniłoby się do zmniejszenia ilości bezdomnych zwierząt na terenie poszczególnych gmin poprzez szybkie i łatwe ustalenie właściciela - pozwoliłoby to zmniejszyć liczbę zwierząt w schroniskach dzięki czemu poprawie uległyby warunki dobrostanowe

Z otrzymanych informacji wynika: Gminy, które mają podpisane umowy z „nielegalnym schroniskiem” w Klembowie: Gmina Wołomin Gmina Kobyłka Gmina Ząbki Ponadto w ramach działań interwencyjnych: Gmina Marki Gmina Radzymin Gmina Klembów