Grzegorz Jokiel Na podstawie materiałów firmy IDS-Scheer

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Projektowanie w cyklu życia oprogramowania
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
PROCES - baza systemu Jacek Węglarczyk.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Węgiel jako wyrób Jacek Węglarczyk.
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Czym jest zarządzanie operacyjne
Mapowanie procesów pracy i organizacja stanowisk
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne I stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
INFORMAYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Narzędzia Systemów workflow
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
6. MRPII / ERP przeznaczenie i korzyści.
7. Platformy informatyczne przyszłości (wizja SAP)
Katedra Podstaw Systemów Technicznych Politechnika Śląska
Analiza i projektowanie Informacyjnych Systemów Zarządzania
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
ALM (Asset Life Cycle Management) - wsparcie procesów biznesowych w obszarze zarządzania cyklem życia majątku. Centralny Ośrodek Informatyki Górnictwa.
Adam Walicki - 30 września 2010
Model referencyjny łańcucha dostaw
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Model referencyjny łańcucha dostaw
Biznesplan.
Wymiana integracja ? oprogramowania dr Danuta Kajrunajtys.
„Coaching i jego standardy na polskim rynku szkoleniowym”
Sp. z o.o. w Toruniu Jesteśmy firmą od 20 lat działająca na rynku IT Posiadamy System Zarządzania Jakością zgodny z wymogami normy PN-EN ISO 9001:2009.
Planowanie przepływów materiałów
Operacyjne sterowanie produkcją
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Model łańcucha wartości
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Strategia LP Business Solutions Wrocław, styczeń 2013.
Informatyczne Systemy Zarządzania dr inż. Andrzej Macioł
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Pojęcie sterowania przepływem produkcji
Proces tworzenia oprogramowania Proces tworzenia oprogramowania jest zbiorem czynności i związanych z nimi wyników, które prowadzą do powstania produktu.
Przykłady analiza i projektowanie
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
ZASTOSOWANIE KOMPUTEROWEGO WSPOMAGANIA W ZARZĄDZANIU JAKOŚCIĄ - METODY FMEA I QFD Politechnika Śląska, Wydział Organizacji i Zarządzania, Katedra Zarządzania.
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
KOMPANIA WĘGLOWA S.A..
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
niezawodności Z problemem jakości systemów informacyjnych wiąże się problem zapewnienia odpowiedniej niezawodności ich działania.
Ergonomia procesów informacyjnych
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Modele zarządzania jakością
Systemy zarządzania przepływem pracy i systemy zarządzania procesami biznesowymi Karolina Muszyńska.
1 Obserwacje... Obserwacja polega na ukierunkowanym, zamierzonym, celowym, systematycznym i prowadzonym według ustalonego planu postrzeganiu badanych obiektów.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Raport z audytu systemu logistycznego i łańcucha dostaw Firmy X Grudzień 2014 Firma X chce zwiększyć udział w rynku, a bazą konkurencji na której opiera.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
ORGANIZOWANIE I PROJEKTOWANIE ORGANIZACJI PROCESOWEJ
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Nowe zarządzanie publiczne budżet zadaniowy- dobre praktyki
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
CIS Polska - mgr inż. Mirosław Pułyk
FACULTY OF ENGINEERING MANAGEMENT
Zapis prezentacji:

Grzegorz Jokiel Na podstawie materiałów firmy IDS-Scheer Informatyczne narzędzia modelowanie procesów biznesowych ARIS (Architecture of Integrated Information System) Grzegorz Jokiel Na podstawie materiałów firmy IDS-Scheer

Def. Procesu w organizacji Proces w organizacji jest ciągiem czynności zaprojektowanych tak, aby w ich wyniku powstał produkt lub usługa Procesy podstawowe – w ich tworzone są oferowane na rynku zewnętrznemu klientowi Procesy wspierające – ich efekty przekazywane są klientowi wewnętrznemu Procesy zarządzania

Def. 1. Procesu biznesowego Proces biznesowy/gospodarczy to łańcuch przemian polegający na przekształcaniu wejść w wyjścia według określonych zasad prowadząc do osiągnięcia założonych celów przedsiębiorstwa. Przemianom podlegają tworzywa (zasoby) stanowiące elementy materialne lub niematerialne przedsiębiorstwa. Czynnikiem sprawczym przemian są jednostki organizacyjne przedsiębiorstwa. Pojedyncza przemiana występująca w procesie to funkcja. Dekompozycja funkcji powoduje przekształcenie jej w podproces. [IDS-Scheer]

Podstawowe pytania przy modelowaniu procesów KTO jest odpowiedzialny za realizację danego zadania (jednostki organizacyjne)? GDZIE w jakiej lokalizacji wykonywane są działania? CO powinno zostać wykonane (funkcje)? KIEDY powinno zostać wykonane (miejsce w czasie, sekwencja w procesie)? JAKIE dane, informacje, usługi, produkty są potrzebne do wykonywania funkcji i JAKIE dane, informacje, usługi, produkty uzyskuje się w wyniku wykonania danej funkcji?

Podejście procesowe Ideą jest odejście od orientacji nastawionej na strukturę funkcjonalną, a skupienie się na WYBRANYCH procesach, szczególnie tych, które są związane z klientami oraz dostawcami zewnętrznymi. Drugim aspektem tego podejścia jest nacisk na znaczenie kultury organizacyjnej w funkcjonowaniu firmy.

Wybrane procesy biznesowe W przedsiębiorstwie nie opłaca się zarządzać wszystkimi procesami. Dlatego identyfikuje się najważniejsze procesy, które opłaca się wyodrębnić i zaprojektować dla nich odrębny system zarządzający To samo dotyczy procesów gospodarczych w przypadku organizacji nie biznesowych

Warunki zastosowania podejścia procesowego Przekroczenie pewnej masy krytycznej (najczęściej związanej z wielkością firmy). Powstawanie barier: hierarchicznych, funkcjonalnych, organizacyjnych, POLITYCZNYCH.

Przesłanki wdrożenia podejścia procesowego Rozmycie odpowiedzialności Coraz częstsze i bardziej drobiazgowe procesy kontrolne i rewizyjne Coraz większa i droższa administracja Obserwowany spadek poziomu obsługi klienta Utrata udziałów w rynku i dochodów

Def. Zarządzanie procesami Zarządzanie procesami to systematyczne analizowanie, usprawnianie i kontrolowanie działań w celu polepszenia jakości produktów i usług

Zasady zarządzania procesami Podstawowe procesy są udokumentowane i poddane analizie Powiązania wewnątrz procesów analizowane są poprzez pryzmat potrzeb klienta Powtarzalność, spójność i jakość rezultatów procesów zapewniają systemy i udokumentowane procedury Podstawą określania celów i oceny rezultatów procesów jest pomiar działań Zarządzanie procesami opiera się na ich ciągłym udoskonalaniu Zarządzanie procesami jest podejściem do zmiany kultury organizacyjnej firmy

Architektura Inżynierii Biznesu Poziom 1. Projektowanie i modelowanie procesów Poziom 2. Zarządzanie procesami Poziom 3. Sterowanie przepływem pracy (Work Flow) Poziom 4. Przetwarzanie

Poziom 1. Projektowanie i modelowanie procesów (design) Strategiczny identyfikacja procesów głównych Reengineerig, benchmarking, symulacja, narzędzia kontroli jakości (np. FMEA) Korzystanie z MODELI REFERENCYJNYCH

Poziom 2. Zarządzanie procesami (management) Planowanie i sterowanie procesami z punktu widzenia właściciela procesu. Korzystanie z narzędzi umożliwiających zarządzanie czasem przebiegów i kosztami procesów Tworzenie systemów monitoringu informujących o stanie realizacji procesu

Poziom 3. Sterowanie przepływem pracy (Workflow) Transport elektronicznych dokumentów – obiektów danego procesu Transport realizowany jest poprzez specjalne systemy sterujące przepływem pracy tzw. workflow

Poziom 4. Przetwarzanie (aplikation) Konkretne przetwarzanie danych i funkcji przez jednostki organizacyjne Wykorzystuje się tu systemy użytkowe – od edytorów tekstów, poprzez moduły zintegrowanych systemów zarządzania klasy ERP, aplikacje internetowe, do języków programowania np. JAVA, ABAP

Poziom 5. Struktura (Framework) Wiąże wcześniejsze cztery poziomy Architektury Inżynierii Biznesu – zawiera wiedzę dotyczącą powiązań wszystkich komponentów ze sobą

To co firma powinna wiedzieć o sobie Doskonalszy model?

Architektura przedsiębiorstwa (organizacji) W dzisiejszych czasach zarządzać należy biorąc pod uwagę zarówno ludzi jak również automaty (maszyny, hardware i software) stawiając te dwa obszary na równym poziomie uwagi Praca ludzi zależy od wydajności automatów i wydajność automatów zależy od wydajności ludzi Ludzie korzystają z efektów działania maszyn, ale często są potrzebni jedynie jako interfejsy do nich

Odejście od sporu (paradoksu) jajka i kury Wiele dyskusji toczy się jeszcze nadal nad prymatem biznesu nad informatyką lub odwrotnie. W dzisiejszych czasach taka symbioza jest konieczna – ograniczenia informatyki determinują biznes i odwrotnie.

Paradoks wdrożeń systemów klasy ERP Drogie pakiety oprogramowania i serwery Kosztowne wdrożenie i szkolenia Kosztowne modyfikacje po starcie produktywnym Produkt dla firm w dobrej sytuacji finansowej - a dobre jest wrogiem lepszego

Usztywnienie przedsiębiorstwa Analogia do certyfikacji systemu ISO Brak czasu na wcześniejszą poprawę procesów Elastyczność modułowych systemów klasy ERP w procesie customizacji Referencyjne modele procesów przy wdrożeniach