DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH wskazówki dla nauczycieli do opracowania zagadnienia metodą projektową
Kształcenie umiejętności: CELE PROJEKTU Kształcenie umiejętności: działań na ułamkach zwykłych planowania i organizacji własnej pracy samodzielnego wyszukiwania informacji z różnych źródeł oraz ich selekcja współpracy w grupie posługiwania się komputerem
ETAP I –zainicjowanie projektu Wyrażenie przez nauczycieli: języka polskiego, matematyki i informatyki zgody na udział projekcie. Zachęcenie uczniów do pracy metodą projektów. 3. Przygotowanie przez nauczyciela matematyki tematu do opracowania dla uczniów.
ETAP II - wprowadzenie do realizacji projektu Podanie tematu projektu „Działania na ułamkach zwykłych”. Podział klasy na pięcioosobowe grupy. Wszystkie grupy realizują ten sam temat. 3. Dobrowolny wybór przez uczniów zakresu tematu.
Działania na ułamkach zwykłych Dodawanie i odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach o różnych mianownikach Mnożenie ułamków Odwrotność liczby, dzielenie ułamków Rozwiązywanie zadań - kolejność wykonywania działań
3. Przygotowanie konspektu do tematu przez uczniów: tematy i ich zakres (wzór konspektu, załącznik nr 1) formy realizacji (ujęte w konspekcie) sposób realizacji – nauczyciel informatyki podaje przykładowe sposoby wykonania pracy: strona WWW, prezentacja multimedialna, baza danych, referat pisemny, omawia z uczniami cel pracy, do kogo będzie skierowana, ile czasu będzie trwała
Powrót PRZYKŁAD KONSPEKTU PROJEKTU (opracowanego przez uczniów) TEMAT: Działania na ułamkach zwykłych. Tytuł i zakres materiału Formy realizacji Osoba odpowiedzialna 1. Dodawanie i odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach dodawanie i odejmowanie ułamków od całości dodawanie i odejmowanie liczb mieszanych. Wykorzystanie: wykresów, animowanych obrazów, edytora równań Microsoft Equation. Należy wpisać nazwisko ucznia, który będzie opracowywał dany zakres materiału. 2. Dodawanie i odejmowanie ułamków o różnych mianownikach 3. Mnożenie ułamków zwykłych mnożenie ułamka przez liczbę naturalną mnożenie ułamka przez ułamek mnożenie liczb mieszanych. 4. Odwrotność liczby. Dzielenie ułamków zwykłych odwrotność ułamka zwykłego, liczby całkowitej i liczby mieszanej dzielenie ułamków przez: liczbę naturalną, ułamek, liczbę mieszaną. 5. Rozwiązywanie zadań- kolejność wykonywania działań rozwiązywanie zadań tekstowych obliczanie wartości wyrażeń rozwiązywanie równań. Powrót
materiały – podręcznik do matematyki i materiały pomocnicze dla klasy V „Mogę zostać Pitagorasem”, S. Durydiwka, W. i S. Łęscy, informacje uzyskane z Internetu.
4. Kryteria oceny strona merytoryczna: poprawność, dobór zadań i przykładów, selekcja materiału; oceny dokonuje nauczyciel matematyki strona artystyczna: modulacja głosu, prawidłowa gestykulacja, postawa, kontakt z publicznością; oceny dokonuje nauczyciel języka polskiego strona techniczna: atrakcyjność wykorzystanego oprogramowania, estetyka wykonanej pracy; oceny dokonuje nauczyciel informatyki
5. Zadania dla nauczycieli: matematyki – proponuje temat i zakres projektu do wykonania, poleca fachową literaturę, sprawdza pracę uczniów, udziela rad i wskazówek, dokonuje oceny wykonanego projektu języka polskiego – przygotowuje ucznia do publicznego wystąpienia (zwraca uwagę na postawę, gestykulację, modulację głosu, nawiązywanie kontaktu wzrokowego ze słuchaczami), dokonuje oceny wykonanego projektu
6. Zawarcie umowy o realizację (wzór umowy, załącznik nr 2) informatyki – proponuje sposób wykonania pracy, poleca oprogramowanie, uczy dostępnych funkcji programów koniecznych do realizacji projektu, ukierunkowuje pracę ucznia na poszczególnych etapach, podaje adresy stron WWW o tematyce matematycznej, uczy obsługi sprzętu multimedialnego, dokonuje oceny wykonanego projektu. 6. Zawarcie umowy o realizację (wzór umowy, załącznik nr 2)
UMOWA O REALIZACJĘ PROJEKTU „DZIAŁANIA NA UŁAKACH ZWYKŁYCH” Zawarta pomiędzy uczniami: X, Y, Z, W, G, a nauczycielami informatyki, matematyki i j. polskiego: A, B, C w dniu: pierwszy piątek października. Konspekt w załączeniu. Termin realizacji – 7 tygodni. Daty konsultacji i rozliczeń z matematyki i języka polskiego: I konsultacja z matematyki - trzeci piątek października II konsultacja z języka polskiego i matematyki – czwarty piątek października III konsultacja z języka polskiego i matematyki – pierwszy piątek listopada Konsultacje z informatyki: projekt realizowany będzie na lekcjach informatyki, w razie konieczności uczniowie mogą korzystać z pracowni po lekcjach. Ostateczny termin prezentacji projektu: trzeci piątek listopada. Ocena pracy: strona merytoryczna strona techniczna, strona artystyczna. ………………… ……………………………… podpisy uczniów podpisy nauczycieli Powrót
ETAP III – realizacja projektu 1. Uczniowie poszukują informacji dotyczących wybranego zagadnienia, mogą korzystać z dostępnych im źródeł: biblioteka szkolna i publiczna Internet proponowane materiały przez nauczyciela matematyki (podręcznik, materiały pomocnicze).
2. Uczniowie dokonują selekcji materiału wybór odpowiednich zadań i przykładów do poszczególnych zagadnień dobór ilustracji, rysunków, obrazów, które będą przydatne w realizacji prezentacji konsultacje z nauczycielami matematyki i informatyki
4. Uczniowie indywidualnie tworzą części projektu za pomocą komputera 3. Tworzenie projektu opracowanie wyselekcjonowanych materiałów (rozwiązanie zadań) konsultacja z nauczycielem matematyki 4. Uczniowie indywidualnie tworzą części projektu za pomocą komputera ustalają stronę graficzną projektu wpisują zadania, przykłady ozdabiają pracę rysunkami, Clipartami itp.
5. Uczniowie łączą poszczególne części w całość projektu: ustalenie jednolitości i spójności pracy (grafika, wygląd czcionki, itp.) sprawdzenie pracy pod względem poprawności ortograficznej konsultacje ze współpracującymi nauczycielami 6. Uczniowie przygotowują tekst do wypowiedzi ustnej. konsultacja z nauczycielem języka polskiego
ETAP IV – prezentacja efektów pracy zespołu Kolejni uczniowie prezentują przed publicznością poszczególne zagadnienia tematu (wypowiedź słowna). W przypadku pytań ze strony słuchaczy prelegenci odpowiadają na pytania.
ETAP V - ocena pracy uczniów Strona merytoryczna wykonanej pracy. Strona techniczna. Sposób prezentacji (modulacja głosu, prawidłowa gestykulacja, postawa, kontakt z publicznością).