kompetencje społeczne menadżera zespołu sprzedażowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

Projekt Dolnośląska Akademia NGO – profesjonalnie i efektywnie jest współfinansowany ze środków Rządowego Programu- Fundusz Inicjatyw Obywatelskich ALFABET.
Warsztaty psychologiczne
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
Psychologia Zarządzania
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
E-learning Równowaga pomiędzy pracą, a życiem osobistym w IBM. Work-life balance. Jolanta Jaworska Dyrektor Programów Publicznych IBM Polska.
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Strategie kariery zawodowej
Kultura organizacyjna
FUNKCJA PERSONALNA.
KULTURA ORGANIZACYJNA
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Wizerunek współczesnego menadżera.
Organizacja i zarządzanie firmą
Lider- Przywódca.
Firma dla różnych ludzi
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
Kryzys pod kontrolą? Ryzyko jako stały element zarządzania firmą II Kongres Dyrektorów Finansowych Sheraton Warsaw Hotel, 28 kwietnia r.
Pozycja lidera – kierowanie
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Zarządzanie pracownikami Działu Reklamacji
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Tajemnica ETOH Roman Pomianowski.
Mechanizm komunikacji wewnętrznej jako integralny element doskonalenia systemu zarządzania jednostką. Doświadczenia Urzędu Miejskiego w Gliwicach Warszawa,
Projekt „Nikogo nie zgubić, każdego rozwinąć” - perspektywa partnera realizującego działania i dyrektora szkoły.
Kultura organizacyjna MSP
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Trening interpersonalny specjalizacja zarządzanie sprzedażą
Zastosowanie techniki Motywacyjnej Analizy Potencjału Pracowniczego (MAPP) na bazie systemu w wersji MAPP3 Konferencja “Skuteczna rekrutacja – intuicja,
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
AQOR- Wzmocnienie jakości orientacji zawodowej 1 Podnoszenie kompetencji doradców zawodowych - efekty prac uczestników Seminarium otwierającego projekt.
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Wygraj dobry zespół! Grywalizacja jako skuteczna i innowacyjna forma szkolenia pracowników.
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Wstęp do zarządzania i marketingu
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Proces przewodzenia i kontrolowania
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA W FIRMIE Łatwizna czy wyzwanie?
Raport po ocenie 360° - fragment
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

kompetencje społeczne menadżera zespołu sprzedażowego Tomasz Ochinowski psycholog społeczny z Zakładu Socjologii WZ UW, szkoleniowiec, wyróżniony przez firmę Institute for International Research. Polska tytułem „Trener roku 2006” Andrzej Worotyński trener i organizator szkoleń, posiada kilkunastoletnią praktykę na stanowisku menadżera zespołów sprzedażowych, doktorant UW 1

Z warszawskich „tradycji” budowania zespołów sprzedażowych Leopold Tyrmand „Zły” 2

„Kup Pan cegłę” standardy i warunki obsługi klienta oraz potrzebne do tego umiejętności sposoby kształcenia umiejętności pracowników kompetencje społeczne menedżera zespołu sprzedażowego 3

Kompetencje menedżera zespołu sprzedażowego kluczem, czy wytrychem do sukcesu ? 4

Podstawowa kompetencja ? Zdolność do scisłego powiązania głównej strategii organizacji ze skutecznym zarządzaniem zasobami ludzkimi 5

ZARZĄDZANIE PRACOWNIKAMI DZIAŁU SPRZEDAŻY wykorzystanie posiadanego potencjału zaangażowanie Integracja interesów firmy i pracowników pracowników w zespołach doskonalenie ,rozwój, inspiracja identyfikacja ukrytych talentów optymalizacja obsadzanych stanowisk 6

„Rzadko odnosimy sukcesy w pracy, jeżeli nie wykonujemy jej z zadowoleniem” Dale Carnegie 7

poszczególnych pracowników wszyscy są odpowiedzialni Sukcesem firmy jest sumą sukcesów poszczególnych pracowników zatem: wszyscy są odpowiedzialni za sukces firmy 8

Sukces Działu Sprzedaży Zespół ? Drużyna sportowa: wspólny cel/strategia podział zadań dobra komunikacja współodpowiedzialność wsparcie mobilizacja 9

SUKCES DZIAŁU SPRZEDAŻY świadomość celów zrozumienie i akceptacja celów jasno określone zasady, normy i wartości podział na role właściwe kompetencje drożna komunikacja wzajemne wsparcie 10

MENADŻER SPRZEDAŻY ORGANIZACJA PRACY MOTYWACJA DZ.SPRZEDAŻY ZAANGAŻOWANIE ZADOWOLENIE SATYSFAKCJA CZYNNOŚCI OSIĄGNIĘTY CEL SPRZEDAŻY 11

JAK ZWIĘKSZYĆ SKUTECZNOŚĆ DZIAŁU SPRZEDAŻY Dopasować pracowników do zadań Skoordynować kompetencje i potencjał ludzi do czynności Odpowiednio motywować 12

Menadżer Sprzedaży… Ale jaki? otwarty na ludzi inspirujący wspierający entuzjastyczny kreatywny Fair odważny 13

stres/przepracowanie PUNKT KRYTYCZNY Wydajność pracy stres/przepracowanie 14

ZADANIA MENADŻERA SPRZEDAŻY WSPIERANIE PRACOWNIKA ROZWÓJ PRACOWNIKA ZNAJOMOŚĆ - CHARAKTERU - DĄŻEŃ - REAKCJI - POTRZEB - ASPIRACJI 15

ZADANIA MENADŻERA SPRZEDAŻY PLANOWANIE ZATRUDNIENIA - ILOŚCIOWE - JAKOŚCIOWE PLANOWANIE KARIER PRZYGOTOWANIE REZERW WYNAGRODZENIA/MOTYWATORY 16

ZADANIA MENADŻERA SPRZEDAŻY ZORIENTOWANA MOTYWACJA ODPOWIEDNIE DELEGOWANIE ZADAŃ BUDOWANIE EFEKTYWNYCH/nie efektownych/ ZESPOŁÓW SPRZEDAŻOWYCH ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW ROZLICZANIE 17

ZADANIA MENADŻERA SPRZEDAŻY OCENA PRACOWNIKA W ZESPOLE - PRZYDATNOŚĆ - DOPASOWANIE - JAKOŚĆ DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI - PRACOWNIKA - SWOICH 18

„Rzadko odnosimy sukcesy w pracy, jeżeli nie wykonujemy jej z zadowoleniem” Dale Carnegie 19

Dopasowanie – kluczem do sukcesu Zaangażowanie Satysfakcja Większa wydajność Samorealizacja Zadowolenie 20

Konsekwencje niedopasowania Demotywacja Konflikty Niska wydajność Uniki Straty Absencja Błędny kierunek rozwoju Zwolnienia 21

Firmę sukcesu stanowią ludzie Motywacja Firmę sukcesu stanowią ludzie o silnej motywacji 22

Motywacja zewnętrzna wewnętrzna - pieniądze - identyfikacja - rodzina - integracja - potrzeby - samorealizacja - prestiż - satysfakcja - bezpieczeństwo - zadowolenie - przynależność - pasja - strach - ambicje - rozwój 23

Dobra motywacja to motywacja dopasowana do indywidualnych potrzeb pracownika 24

Obszary zastosowania Analiza Profilu Osobowego Rozmowy okresowe Rekrutacja i selekcja Przeglądy kadrowe Analiza czynników motywujących Dobór pracowników w zespole / analiza zespołu Profil kierownictwa przedsiębiorstwa Indywidualny styl zarządzania Zachowania w sytuacjach silnej presji Analiza potrzeb szkoleniowych Analiza stanowisk pracy Konfliktowość w stosunkach międzyludzkich Analiza wydajności pracowników Reorganizacja / restrukturyzacja 25

Jak zwiększyć skuteczność Działu Sprzedaży? W pełni wykorzystać potencjał kadry Właściwie dopasować ludzi do zadań Odpowiednio motywować 26

Wdrożenie metody Prezes firmy Dyrektorzy działów Kierownicy działów Pracownicy 27

KOMPETENCJE SPOŁECZNE MENADŻERA SPRZEDAŻY 28

Człowiek Zespół Cele 29

Człowiek Świadomość własnych emocji Empatia – wczucie się w role podwładnego Radzenie sobie z emocjami - własnymi - podwładnego Motywacja do pracy w środowisku sprzedaży - Dostrzeganie sukcesu sprzedaży (równowaga między błędem a sukcesem) 30

Zespół Sprzedaży Integrować Perswadować Współpracować z członkami zespołu sprzedaży między działami współpracującymi - zdrowa rywalizacja sprzedażowa( nie wyścig szczurów) 31

kształcić kompetencje społeczne menadżera zespołu sprzedażowego? Jak kształcić kompetencje społeczne menadżera zespołu sprzedażowego? 32

A może w ogóle nie trzeba rozwijać kompetencji społecznych menedżera zespołu sprzedażowego? Organizacja typu MP3 Procesor (nowa jakość nadzoru) Liczy się wynik : wewnętrzna KONKURENCJA Celowe skrajne nierówności materialne („the winner takes it all”) Peryferia z procesorem łączą transakcje a nie relacje (G.Soros) „Wola korporacji jest realizowana” konsultanci (np. Jeffrey Sachs w Polsce w 1989r.) – unikanie odpowiedzialności Brak więzi powodem trudności z utrzymaniem autorytetu nieformalnego (częste zmiany kierownictwa, dystans, „zarządzanie e-mailem”) Dystans: peryferia są „daleko” od centrum 33

Trzy deficyty społeczne Mała lojalność wobec organizacji Zmniejszanie się zaufania między pracownikami Zubożenie wiedzy instytucjonalnej 34

A może jednak ? Czym są w istocie kompetencje społeczne (M. Argyle) ? kompetencja społeczna - zdolność do podejmowania celów zawodowych (np. sprzedawanie) i osobistych wiedza zrozumienie brak niepokoju umiejętności społeczne 35

Umiejętności społeczne wzorce zachowań, które sprawiają, że ludzie są społecznie kompetentni to znaczy zdolni do wywierania wpływu na innych; wpływy te mogą być odnoszone do celów osobistych lub pozaosobistych (np. sprzedawanie) = zawodowe kompetencje społeczne 36

10 sposobów skutecznego rozwoju kompetencji społecznych (M. M 10 sposobów skutecznego rozwoju kompetencji społecznych (M. M. Lombardo i R. W. Eichinger) szczegółowy opis kompetencji (na poziomie zachowań) stworzenie planu uczenie się od innych czytanie „biblii” danej kompetencji uczenie się z biografii i autobiografii uczenie się na kursach uczenie się z partnerem wyznaczanie ambitnych celów, ale zaczynanie od małego „torowanie” własnego rozwoju korzystanie z okresowych informacji zwrotnych

„Torowanie” własnego rozwoju wyznaczenie celów rozwojowych i osobistego „benchmarkingu” prowadzenie dziennika przedstawianie osiągnięć na wykresach „świętowanie” postępów w rozwoju kompetencji 38

kompetencje „rodzinne” („family competencies”) Palz 2000 umiejętność porozumiewania się (komunikacji interpersonalnej) umiejętności organizacyjne, w tym organizacja czasu pracy możliwości łagodzenia (rozwiązywania) konfliktów możliwości osiągania wytyczonego celu umiejętności rozwiązywania problemów elastyczność działań umiejętności edukacyjne rozwój własnej inicjatywy przeciwdziałanie stresom Co z tego może się przydać menadżerowi zespołu sprzedażowego? 39

zajęcia, które stanowią wyzwanie i wymagają wprawy Warto skorzystać z naturalnych pomocy: Mihaly Csikszentmihalyi Flow (przepływ, uskrzydlenie) zajęcia, które stanowią wyzwanie i wymagają wprawy skłaniają do skupienia i zmuszają do wysiłku umysł lub ciało jasno sprecyzowane cele natychmiastowa informacja zwrotna zaangażowanie głębokie i bez wysiłku wszystko wydaje się pod kontrolą zatracanie poczucia „ja” czas przestaje płynąć 40

Mihaly Csikszentmihalyi flow (przepływ, uskrzydlenie) c.d. osiągnięcie takiego stanu ciała i umysłu jest zależne od człowieka dzieje się tak, gdy próbuje on wykonać coś trudnego a zarazem wartościowego, gdy posiada zdolność świadomego kontrolowania wydarzeń i w jego świadomości panuje porządek częste doświadczanie „przepływu” umożliwia człowiekowi rozwój (realizowanie nowych celów, uczenie się nowych umiejętności) największe szanse na przeżywanie „przepływu” mają osoby o osobowości autotelicznej tzn. posiadające kontrolę nad otoczeniem, cechujące się niesamolubną indywidualnością, mające zdolność świeżego i totalnego odbioru rzeczywistości 41

Dlaczego pracuję ? No jak to dlaczego… bo muszę!!! Bo to mnie rozwija… Żeby mieć więcej zabawy i przyjemności… Zajęcie Kariera Powołanie

No to dlaczego pracuję? Zajęcie - osoby traktujące pracę jako sposób zarabiania pieniędzy. Sama praca nie zawsze dostarcza im przyjemności, chyba, że wiąże się z wysoką pensją. Są to osoby mało lojalne, szukające stale lepiej płatnej pracy i porzucające swoją posadę jeśli tylko nadarzy się taka możliwość. Kariera - osoby, które poszukują w pracy możliwości zrobienia kariery. Angażują się w pracę o ile daje ona możliwości awansu i zwiększania prestiżu społecznego Powołanie - traktujące pracę jak powołanie, jako mającą jakiś wyższy cel. Pracują dla samej pracy. Są też najbardziej zadowoleni z pozostałych aspektów życia (Amy Wrzesniewski) 43

CNOTY Czyś Pan oszalał, Panie Ochinowski? 44

Seligman „Prawdziwe szczęście” Warunkiem przeżywania „przepływu” w pracy oraz traktowania jej jako powołania jest możliwość realizacji w niej osobistych cech charakteru, które Seligman nazywa zaletami sygnaturowymi. Generalnie chodzi o względnie stałe cechy, które dana osoba ceni dla nich samych, które chciałaby przekazać swoim potomkom oraz z których wynikają szlachetne działania inspirujące także innych ludzi do podobnych aktywności. 45

Menedżer powinien respektować następujące zasady zarządzania zasobami Menedżer powinien respektować następujące zasady zarządzania zasobami ludzkimi: 1. Przy doborze pracowników na konkretne stanowiska warto zwracać uwagę na to, by ich zalety sygnaturowe zazębiały się z zakresem obowiązków. 2. Warto pozwolić pracownikom, by - w ramach wyznaczonych przez menedżera celów - mogli ustawić sobie zajęcia w sposób najbardziej dla siebie odpowiedni. Warto zacząć od siebie !!!! 46

Interesowanie się światem, Chęć do nauki, Myślenie krytyczne, MĄDROŚĆ: Ciekawość, Interesowanie się światem, Chęć do nauki, Myślenie krytyczne, Brak uprzedzeń, Pomysłowość, kreatywność, Inteligencja społeczna, interpersonalna, emocjonalna, Dystans poznawczy. 47

ODWAGA: Męstwo i dzielność, Wytrwałość, Pracowitość, Sumienność, Prawość, Szczerość, uczciwość. 48

Dobroć, wielkoduszność, Dawanie i przyjmowanie miłości, CZŁOWIECZŃSTWO: Uprzejmość, Dobroć, wielkoduszność, Dawanie i przyjmowanie miłości, 49

Uczciwe i równe traktowanie innych, SPRAWIEDLIWOŚĆ: Postawa obywatelska, Poczucie obowiązku, Praca zespołowa, Lojalność, Uczciwe i równe traktowanie innych, Zdolności przywódcze. 50

WSTRZEMIĘŹLIWOŚĆ: Samokontrola, Rozwaga, Dyskrecja, Ostrożność. 51

DĄŻENIE DO TRANSCENDENCJI: Poczucie piękna i doskonałości, Wdzięczność, Nadzieja, optymizm, Duchowość, wiara, religijność, Poczucie celu i sensu, Wybaczanie i litość, Wesołość i humor, Zapał, pasja, entuzjazm, 52

Damy radę? Damy radę! „Bob Budowniczy” Serdecznie dziękujemy za uwagę Tomasz Ochinowski & Andrzej Worotyński 53