System głosowania w Radzie Unii Europejskiej i jego znaczenie dla alokacji środków budżetowych. Joanna Nędzusiak.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zadania i zasady działania Unii Europejskiej
Advertisements

Wybory do Parlamentu Europejskiego Wybory do Parlamentu Europejskiego odbywają się od 4- 7 czerwca.
Prawo europejskie dr Edyta Martini.
Traktat z Lizbony przegląd głównych postanowień
Wymiar budżetu unijnego w odniesieniu do szeroko pojętej działalności gospodarczej.
Traktat Lizboński.
TRAKTAT LIZBOŃSKI.
Polityka regionalna UE: ogólny zarys
Inwestowanie w regiony oraz kraje członkowskie UE
Narodowy bank centralny
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
dr inż. Włodzimierz Kujanek Zielona Góra, 20 marca 2009 r.
Charakterystyka władzy wykonawczej
Procedura ustawodawcza
System głosowania w Radzie UE i jego znaczenie dla alokacji środków budżetowych Anna Solka.
Ekonomia polityczna integracji europejskiej
System głosowania w Radzie Unii Europejskiej i jego znaczenie dla alokacji środków budżetowych Tomasz Wojteczek.
System głosowania w Radzie Unii Europejskiej i jego znaczenie dla alokacji ś rodków bud ż etowych Adam Żero.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Czy Rezolucja Rady Unii Europejskiej
MERCOSUR-Wspólny Rynek Ameryki Południowej
Prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. Przewodnictwo.
Traktat Lizboński.
POLSKA PREZYDENCJA W UNII EUROPEJSKIEJ
Rada Unii Europejskiej (fr. Conseil de l'Union européenne; ang
Opiniowanie projektów aktów normatywnych Nasielsk listopada 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Wpływ Traktatu z Lizbony na współpracę Prezydencji z Parlamentem Europejskim Arkadiusz Toś, Promocja Józef Piłsudski (XX) Warszawa, 23 lutego 2011 r.
Traktat z Lizbony Podstawowe informacje. Krótka historia – formalne otwarcie konferencji; Październik 2007 – ukończenie projektu traktatu;
Polska prezydencja w Unii Europejskiej.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Polska stanęła na czele Rady Unii Europejskiej. Jest to pierwsza polska prezydencja. Przez sześć miesięcy Polska przewodniczy pracom Rady UE jako pierwsze.
UNIA EUROPEJSKA To szczególna organizacja międzynarodowa mająca osobowość prawną. Jest zatem odrębnym podmiotem prawa mającym własne instytucje wyposażone.
Komisja europejska.
Rząd i prezydent.
Polska Prezydencja w Radzie Unii Europejskiej
Czym jest Unia Europejska?
Unia Zachodnioeuropejska
Podstawy prawne finansów publicznych w Polsce
10 lat członkowstwa Polski w Unii Europejskiej
Regionalny Program Operacyjny
Parlament Europejski - instytucja Unii Europejskiej będąca odpowiednikiem jednoizbowego parlamentu, której członkowie są wybierani są w bezpośrednich wyborach,
Parlament Europejski.
Co to takiego? Czym się zajmuje? Wybory do Parlamentu Europejskiego.
Parlament Europejski.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Herman Van Rompuy Przewodniczący Rady Europejskiej od 1 grudnia 2009 Rada Europejska składa się z głów państw lub szefów rządów państw członkowskich.
Debata "Jak wykorzystać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?"
Gimnazjum nr 4 im. Kard. Stefana Wyszyńskiego w Tychach w projekcie „SEJM DZIECI I MŁODZIEŻY”
System instytucjonalny Unii Europejskiej
Wykonanie wyroków Trybunału Konstytucyjnego - z dnia 21 października 2014 r., sygn. akt K 38/13 - z dnia 18 listopada 2014 r., sygn. akt SK 7/11.
Historia Integracji Europejskiej
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
PRAWO WTÓRNE ROZPORZĄDZENIA, DYREKTYWY, DECYZJE
Unia Europejska Wykonało: ETI IV rok.
Polska w Unii Europejskiej
UNIA JAKO WSPÓLNOTA? INSTYTUCJE PUBLICZNE I NIEPUBLICZNE I ICH ROLE MICHAŁ BRAUN.
Źródła Prawa Wspólnotowego Centrum Informacji Europejskiej Aleksander PARZYCH.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
RADA (UNII EUROPEJSKIEJ) (HISTORIA, SPOSÓB POWOŁYWANIA, SKŁAD, FUNKCJE, FORMY DZIAŁANIA ) Kramarska Emilia Mirgos Katarzyna Świtalska Paulina.
Karol Osiak Ewelina Obrębska Damian Jackiewicz
Patrycja Wąsik Ewelina Pietruszewska
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
Komitologia System, w którym Rada i Parlament upoważniają Komisje europejską do wydania aktów wykonawczych. Komisja jest wtedy wspierana przez komitety.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Instytucje UE r..
Instytucje UE.
Zapis prezentacji:

System głosowania w Radzie Unii Europejskiej i jego znaczenie dla alokacji środków budżetowych. Joanna Nędzusiak

Plan prezentacji Czym jest Rada Unii Europejskiej? Struktura i funkcjonowanie System głosowania w Radzie UE Przewidywane alokacje środków budżetowych Koszty rozszerzenia UE - straty Państw 15 – stki po rozszerzeniu

Rada Unii Europejskiej Główny organ ustawodawczy Unii Europejskiej Członkami Rady są reprezentanci krajów członkowskich na szczeblu ministerialnym, skład zmienia się w zależności od dziedzin będących na porządku dnia Przewodniczącym jest minister z danego kraju sprawującego przewodnictwo całej Unii Prace Rady wspiera Sekretariat Generalny oraz inne organy pomocnicze

Kompetencje Rady Unii Europejskiej Głównym celem Rady jest koordynowanie ogólnej polityki gospodarczej państw członkowskich Funkcje legislacyjne Prawo do zawierania umów międzynarodowych Prawo do uchwalania budżetu Unii Europejskiej

System głosowania w Radzie Unii Europejskiej Obecnie obowiązują zasady głosowania ustanowione przez Traktat z Nicei w grudniu 2000 r. Rada może podejmować decyzje: a. jednogłośnie b. zwykłą większością c. kwalifikowaną większością Od 01.01.2007 roku kwalifikowana większość głosów wymaga spełnienia następujących dwóch warunków: a. większość Państw Członkowskich głosuje «za» (w niektórych przypadkach większość dwóch trzecich głosów); b. minimum 255 głosów «za», tzn. 73,9% wszystkich głosów Ponadto Państwo Członkowskie może zażądać potwierdzenia, że głosy «za» reprezentują ogółem przynajmniej 62% ludności Unii. Jeśli wymagany procent nie zostanie uzyskany, decyzja nie zostaje podjęta.

Rozkład głosów w Radzie UE przed i po rozszerzeniu

Traktat z Lizbony – nowy system głosowania w Radzie UE System głosowania podwójną większością - 55% państw reprezentujących co najmniej 65% ludności Unii Traktat z Lizbony nieznacznie tylko modyfikuje system głosowania określony przez Traktat Konstytucyjny (CT) w roku 2004 Jeśli Traktat z Lizbony zostanie ratyfikowany, to od 1 listopada 2014 r. będzie obowiązywał nowy system głosowania

Przewidywane alokacje środków budżetowych Udział w budżecie determinowany jest przez rozkład siły politycznej pomiędzy Państwami Członkowskimi, a nie przez ich potrzeby w ramach Wspólnej Polityki Rolnej czy wsparcia strukturalnego. Siłę polityczną Państw Członkowskich estymuje indeks Shapleya-Shubika (SSI) Przewidywania alokacji budżetowych obliczane są za pomocą regresji: Dane empiryczne z lat 1976-2001 potwierdzają prawdziwość powyższej regresji

Przewidywania budżetowe w systemie głosowania z Nicei i Traktatu Konstytucyjnego

Koszty rozszerzenia Unii Europejskiej

Podsumowanie Alokacja środków budżetowych mimo deklarowanych przez Unię Europejską idei solidarności i wspierania słabiej rozwiniętych regionów, jest determinowana przez siłę polityczną poszczególnych Państw Członkowskich.