System głosowania w Radzie Unii Europejskiej i jego znaczenie dla alokacji środków budżetowych. Joanna Nędzusiak
Plan prezentacji Czym jest Rada Unii Europejskiej? Struktura i funkcjonowanie System głosowania w Radzie UE Przewidywane alokacje środków budżetowych Koszty rozszerzenia UE - straty Państw 15 – stki po rozszerzeniu
Rada Unii Europejskiej Główny organ ustawodawczy Unii Europejskiej Członkami Rady są reprezentanci krajów członkowskich na szczeblu ministerialnym, skład zmienia się w zależności od dziedzin będących na porządku dnia Przewodniczącym jest minister z danego kraju sprawującego przewodnictwo całej Unii Prace Rady wspiera Sekretariat Generalny oraz inne organy pomocnicze
Kompetencje Rady Unii Europejskiej Głównym celem Rady jest koordynowanie ogólnej polityki gospodarczej państw członkowskich Funkcje legislacyjne Prawo do zawierania umów międzynarodowych Prawo do uchwalania budżetu Unii Europejskiej
System głosowania w Radzie Unii Europejskiej Obecnie obowiązują zasady głosowania ustanowione przez Traktat z Nicei w grudniu 2000 r. Rada może podejmować decyzje: a. jednogłośnie b. zwykłą większością c. kwalifikowaną większością Od 01.01.2007 roku kwalifikowana większość głosów wymaga spełnienia następujących dwóch warunków: a. większość Państw Członkowskich głosuje «za» (w niektórych przypadkach większość dwóch trzecich głosów); b. minimum 255 głosów «za», tzn. 73,9% wszystkich głosów Ponadto Państwo Członkowskie może zażądać potwierdzenia, że głosy «za» reprezentują ogółem przynajmniej 62% ludności Unii. Jeśli wymagany procent nie zostanie uzyskany, decyzja nie zostaje podjęta.
Rozkład głosów w Radzie UE przed i po rozszerzeniu
Traktat z Lizbony – nowy system głosowania w Radzie UE System głosowania podwójną większością - 55% państw reprezentujących co najmniej 65% ludności Unii Traktat z Lizbony nieznacznie tylko modyfikuje system głosowania określony przez Traktat Konstytucyjny (CT) w roku 2004 Jeśli Traktat z Lizbony zostanie ratyfikowany, to od 1 listopada 2014 r. będzie obowiązywał nowy system głosowania
Przewidywane alokacje środków budżetowych Udział w budżecie determinowany jest przez rozkład siły politycznej pomiędzy Państwami Członkowskimi, a nie przez ich potrzeby w ramach Wspólnej Polityki Rolnej czy wsparcia strukturalnego. Siłę polityczną Państw Członkowskich estymuje indeks Shapleya-Shubika (SSI) Przewidywania alokacji budżetowych obliczane są za pomocą regresji: Dane empiryczne z lat 1976-2001 potwierdzają prawdziwość powyższej regresji
Przewidywania budżetowe w systemie głosowania z Nicei i Traktatu Konstytucyjnego
Koszty rozszerzenia Unii Europejskiej
Podsumowanie Alokacja środków budżetowych mimo deklarowanych przez Unię Europejską idei solidarności i wspierania słabiej rozwiniętych regionów, jest determinowana przez siłę polityczną poszczególnych Państw Członkowskich.