Teoria Kapitału Ludzkiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Advertisements

Rynek pieniężny, kursy walutowe i ceny w długim okresie
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
OUTPLACEMENT JAKO KONCEPCJA SZERSZEGO SPOJRZENIA NA ZASOBY LUDZKIE W ORGANIZACJI W światowej i lokalnej prasie coraz częściej pojawiają się informacje.
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
Budżetowanie kapitałów
Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/ fax. 024/ Instytut.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Recesje i bezrobocie.
Ekonomia bezrobocie dr Robert Pater.
Jacek Liwiński Wydział Nauk Ekonomicznych UW
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Ku nowej ekonomii politycznej
Teoria Kapitału Ludzkiego jako naukowy program badawczy
Agnieszka Gawlińska1 METODOLOGIA TEORII KAPITAŁU LUDZKIEGO Na podstawie rozdziału 13 książki Marka Blauga pt. Metodologia ekonomii.
Ekonomiczna Teoria Rozrodczości
Teoria zachowania konsumenta
Podstawy metodologiczne ekonomii
Podstawowa analiza rynku
TEORIA HECKSCHERA-OHLINA
Czym jest to co zwiemy nauką?
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Teorie jako struktury & Anarchistyczna teoria wiedzy
M. Blaug, Metodologia ekonomii Ewelina Cichocka
Podstawowa analiza rynku
Prawda kontra precyzja w ekonomii Adam Woźny T. Mayer (1996), Prawda kontra precyzja w ekonomii, PWN; rozdz. 3-4.
Teoria podziału funkcjonalnego EC – na przykładzie teorii Ricardo
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
PODSTAWY TEORII PODZIAŁU RYNKI CZYNNIKÓW PRODUKCJI
Wprowadzenie do mikroekonomii
Dr hab. Agata Zagórowska, prof. PO
Ekonomia w pigułce.
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
RYNKI CZYNNIKÓW WYTWÓRCZYCH
Problemy rynku pracy..
Partner wiodący- Projektodawca: ASM- Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z. o.o Partnerzy: Wielkopolski Związek Pracodawców Prywatnych Centrum Statystyki.
BADANIE UKRYTEGO POTENCJAŁU LOKALNEGO RYNKU PRACY MONITOROWANIE PLUS WARSZTAT
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Zakres tematyczny i zasady nauczania przedmiotu WNE UW, II r.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
TEORIA WZROSTU (ROZWOJU) GOSPODARCZEGO RICARDO
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Teoria kapitału ludzkiego Agnieszka Filipiuk. „Ojcowie teorii kapitału ludzkiego”  rok narodziny teorii ogłoszone przez Theodora Schultza  Rok.
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Popyt na pracę Poziom płacy realnej (w)
Teorie jako struktury –
Dobre teorie, charakter rozwoju, oraz organizacja metodologii ekonomii A.Wojtyna (2000) Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii Przygotowała Agata Kaczanowska.
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
Zastosowanie Dyskretnych Ukrytych Modeli Markowa do analizy sygnału EKG Magdalena Kaska Teorie jako struktury, Anarchistyczna teoria wiedzy.
John Maynard Keynes.
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
TEORIA KAPITAŁU LUDZKIEGO M.Blaug „Metodologia ekonomii” (R.13) Magdalena Rawska.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Aktywni zawodowo” „Aktywni zawodowo” projekt realizowano na.
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
„LUDZIE DLA TURYSTYKI” – ROZWÓJ MAZOWIECKICH KADR NA RZECZ ROZWOJU GOSPODARKI TURYSTYCZNEJ W REGIONIE Warszawa, 26 lutego 2015 WARSZAWA_09_12_2015 Projekt.
Oczekiwana przez inwestora stopa dochodu. Czas a wartość „Wartość” czasu w finansach – wraz z upływem czasu następuje spadek subiektywnej wartości dóbr.
Projekt „Zachodniopomorskie Obserwatorium Rynku Pracy” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Poddziałania.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
Rynek pracy – metody analizy. Schemat analizy rynku pracy Ludność aktywna zawodowo - strona podażowa rynku pracy Pracujący - strona popytowa rynku pracy.
OD INSPIRACJI DO PRACY DYPLOMOWEJ Etapy procesu badawczego dr Joanna Nawój-Połoczańska Katedra Pedagogiki Ogólnej.
Bezrobocie.
Ekonomia menedżerska Wykład 5 Rynki czynników produkcji. Inwestycje
Przedmiot obieralny ekonomiczny
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Rola Państwa w gospodarce
Struktura szkolnictwa w Stanach Zjednoczonych
Rola Państwa w gospodarce
Zapis prezentacji:

Teoria Kapitału Ludzkiego Na podstawie M. Blaug „Metodologia Ekonomii” PWN 1995, rozdz. 13. opracowała Stella Kleber

Plan prezentacji Podstawowe pojęcia i geneza teorii Metodologia Naukowego Programu Badawczego Omówienie wybranych teorii kapitału ludzkiego Hipoteza o selekcji Ocena końcowa

Wprowadzenie Kapitał ludzki – jest zasobem ucieleśnionym w człowieku, kapitałem jaki stanowią ludzie wraz z ich potencjałem intelektualnym i biologicznym. Nie zależy od liczby ludności, tylko ich jakościowych komponentów takich jak: wiedza, umiejętności, zdrowie, kreatywność, itp., które określają zdolność do pracy użytecznej i generowania nowych rozwiązań.

Teoria kapitału ludzkiego Powstała w latach ’60 – prace T. Schultz’a, G. Becker’a i J. Mincer’a. Jest zbiorem badań i idei, będących próbą analizy pewnych zjawisk społecznych służących do wyjaśnienia problemów makroekonomicznych i mikroekonomicznych. - rola postępu technicznego - częstotliwość zmian pracy - wzrost płac realnych - kształt krzywej zarobków w - nierówności stopy bezrobocia w ciągu życia jednostki - zmiany w strukturze zatrudnienia - migracje zawodowe - aktywność zawodowa kobiet - organizacja czasu wolnego

Cel programu badawczego Oszacowania zdolności krajów do długofalowego wzrostu i poprawy miejsca w międzynarodowym podziale pracy. Ocena zbioru idei znanych jako teoria kapitału ludzkiego, dzięki zastosowaniu Metodologii Naukowych Programów Badawczych ( NPB ) Lakatos’a. Odpowiedź na pytanie: Czy teoria kapitału ludzkiego jest „postępowa” czy „degenerująca się”?

Naukowe Programy Badawcze Lakatos’a - Metodologia Twardy rdzeń – to idea, że ludzie na różne sposoby wydają na siebie pieniądze, mając na uwadze nie tylko swe bieżące przyjemności, lecz również przyszłe zyski o charakterze pieniężnym i poza pieniężnym. „Rewolucja w ekonomii związana z inwestowaniem w ludzi„ M. J. Bowman - nowatorstwo polegające na potraktowaniu wydatków na dobra publiczne ( ochronę zdrowia, oświatę, itp. ) jako inwestycji w przyszłe zyski.

Naukowe Programy Badawcze Lakatos’a - Metodologia Pas ochronny teorii kapitału ludzkiego: Zdobywanie wykształcenia Podnoszenie kwalifikacji zawodowych poprzez pracę Migracje zarobkowe Ochrona zdrowia Poszukiwanie pracy i informacji na temat rynku pracy Planowanie rodziny

Teoria popytu na kształcenie wykraczające poza zakres narzucony prawem Cel: Prognoza liczby osób podejmujących dodatkową naukę. Czynniki: - Gusta - Dochody rodziny - Koszty nauki - Przyswajanie wiedzy - Pochodzenie społeczne Wnioski:  Studenci są świadomi zarobków z jakich rezygnują.  Umiejętność oszacowania swoich przyszłych dochodów.  Wyższy popyt na kształcenie wraz ze wzrostem bezrobocia.  Pochodzenie społeczne i wykształcenie rodziców nie wpływa znacząco na podjecie dodatkowej nauki.

Indywidualizm metodologiczny Sposób wyjaśniania poglądów, oparty na sprowadzeniu wszystkich zjawisk społecznych do ich podstaw, którymi są zachowania jednostek ( Schultz, Becker, Mincer ). Tworzenie kapitału ludzkiego to przedsięwzięcia jednostek kierujących się własnym interesem.

Teoria inwestycji społecznych w rozwój systemu oświaty Cel: Oszacowanie optymalnej strategii oświatowej. Kryteria: Przeznaczanie zasobów na kolejne lata nauki. Osiąganie kolejnych poziomów wykształcenia przy wyrównaniu krańcowych „społecznych” stóp zysku z podejmowanych inwestycji. Przychód w kształcenie nie może spaść poniżej przychodu z alternatywnych inwestycji prywatnych. Wniosek: Subiektywne i jakościowe wyjaśnienia sposobu finansowania szkół publicznych, co stworzyło wiele odmiennych wniosków.

Teoria podnoszenia kwalifikacji w trakcie pracy Cel: Wyjaśnienie podziału kosztów szkolenia pomiędzy pracownikami a pracodawcami. Założenia: Rozróżnienie na szkolenie ogólne i specyficzne. Pracownicy sami płacą za szkolenie o charakterze ogólnym, w postaci obniżonych zarobków w trakcie jego trwania. Popyt na szkolenie zawodowe jest porównywalny z popytem na obowiązkowe nauczanie formalne. Wniosek: Pracodawcy rzadko płacą bezpośrednio za szkolenie swoich pracowników.

Hipoteza o selekcji ( teoria uwiarygodniania się ) Cel: Powstanie programu rywala o silnych podstawach, lepiej wyjaśniającego te same fakty, przy pomocy innych ram teoretycznych. Założenia:  Rynek pracy jest zdolny wchłonąć coraz większą ilość coraz bardziej wykształconych pracowników, pod warunkiem, że odpowiadające poszczególnym poziomom zarobki będą obniżane.  Pracodawcy preferują pracowników bardziej wykształconych.

Hipoteza o selekcji ( teoria uwiarygodniania się ) Wnioski:  Wykształcenie przyczynia się do wysokości zarobków i wzrostu ekonomicznego, bowiem jest instrumentem umożliwiającym selekcję. Wzrost liczby dobrze wykształconych kandydatów do pracy nie wpływa na zróżnicowanie płac. Zarzuty: Hipoteza łatwo wyjaśnia wysokość płac osób rozpoczynających karierę zawodową, występują trudności z wyjaśnieniem zarobków osób pracujących od dawna. Dotyczy tylko popytu na rynku pracy. Jest komplementarna, a nie substytucyjna do NPB kapitału ludzkiego.

Podsumowanie Brak silnych, realnych rywali, zdolnych do odrzucenia teorii kapitału ludzkiego oraz nowych falsyfikujących hipotez. Stosowanie wyłącznie własnych kryteriów wyjaśniających. Nie zainteresowanie się nowymi zjawiskami w gospodarce. Oznaki degenerowania programu. Nowatorstwo programu badawczego w rewolucyjnym podejściu do inwestowania w ludzi. Odkrycie nowych faktów i związków pomiędzy zjawiskami. Prognoza rozwoju w kierunku nowych teorii.

Dziękuję za uwagę !!!