METODOLOGIA EKONOMII Dr Dominika Milczarek

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

Sprawiedliwy podział, H. Young
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PITWIN – Portal Innowacyjnego Transferu Wiedzy.
30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
Badania cech i losów absolwentów zrealizowane we Włoszech prof. Andrea Cammelli Uniwersytet w Bolonii Dyrektor AlmaLaurea Konferencja Warszawa, 27 października,
Uniwersytet Warszawski Ucz się od najlepszych!. Uniwersytet dziś czyli nasza oferta.
Krajowy Punkt Kontaktowy 6.PR 1 Andrzej Sławiński NEST Nauka i technologia przyszłości NEST New and Emerging Science and Technology.
badania rynku turystycznego
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia.
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
Metody badawcze w socjologii
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Pracownia Ewaluacji Jakości Kształcenia
EKONOMIA EKSPERYMENTALNA
Ekonomia eksperymentalna
Ku nowej ekonomii politycznej
Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii. A.Wojtyna (2000r)
Podstawy metodologiczne ekonomii
DOES ECONOMICS HAVE AN EFFECT? Czy ekonomia ma sens??? Bruno S. Frey University of Zurich.
Przygotował Witold Przychoda
1 Successes and failures in the transformation of economicsRichard G. Lipsey Łukasz Sepczyński Wydział Nauk Ekonomicznych.
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Ekonomia eksperymentalna – wczesne fazy rozwoju
Prawa ceteris paribus i maszyny społeczno- ekonomiczne Na podstawie artykułu Nancy Cartwright Opracował Robert Szul.
Podstawy metodologiczne ekonomii (Konspekt wykładu)
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 i 10 Część II Teoria agencji.
Maps of bounded rationality:
Ekonomia eksperymentalna
Ekonomia eksperymentalna
Prawda kontra precyzja w ekonomii Adam Woźny T. Mayer (1996), Prawda kontra precyzja w ekonomii, PWN; rozdz. 3-4.
RÓWNOŚĆ PŁCI I ROZWÓJ EKONOMICZNY.
Ekonomia a ekonomia polityczna
Metody badawcze w psychologii
STUDENCI POLSCY PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ, INICJATYWA, FIRMY Główne wyniki badań Warszawa, Czerwiec 2002.
Kurs CMKP Podstawy zdrowia publicznego
Successes and failures in the transformation of economics Richard G. Lipsey Radosław Gałecki.
Emocje automatyczne i refleksyjne zmieniają nasze postrzeganie
Metody i techniki badań a socjologia ilościowa i jakościowa
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
FUNKCJONOWANIE SEKSUALNE OSÓB WYCHOWYWANYCH
Wstęp do ekonomiki informacji
Zakres tematyczny i zasady nauczania przedmiotu WNE UW, II r.
„Economic methodology is dead – long live economic methodology: thirteen theses on the new economic methodology” D. Wade Hands Opracowanie: Dariusz Superson.
STOSUNKI MIĘDZYNARODOWE. Cele kształcenia Zasadniczym celem kształcenia na kierunku stosunki międzynarodowe jest przygotowanie absolwenta do podejmowania.
1 Nancy Cartwright Ceteris Paribus Laws and Socio-Economic Machines (1995) Opracował: Michał Wierbiłowicz.
Raport z badań CSR w opinii inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych oraz spółek giełdowych Badanie wśród przedstawicieli spółek giełdowych Warszawa,
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Robert John Aumann i Thomas Crombie Schelling Ekonofizyka, Metody Fizyki dla rynków finansowych , Katowice.
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Andrzej Wodecki Polski Uniwersytet Wirtualny Ogólnopolska Konferencja
Sukcesy i porażki transformacji gospodarczej Obserwacje teoretyczne Na podstawie: Successes and failures in the transformation of economics: Theory Today.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
„What should economists do?” Przygotowano w oparciu o tekst James’a M. Buchanan’a.
Dobre teorie, charakter rozwoju, oraz organizacja metodologii ekonomii A.Wojtyna (2000) Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii Przygotowała Agata Kaczanowska.
Ekonomia eksperymentalna Magda Małkowska. MAGDA MAŁKOWSKA 2 Plan prezentacji Źródło Objaśnienie terminu Ekonomia – nauka eksperymentalna? Eksperymenty.
Dominika Milczarek Przyszłość metodologii ekonomii Zajęcia z metodologii ekonomii.
Analiza wyników ankiet studenckich za rok 2014/2015 ( semestr zimowy)
Heurystyki Wersja studencka. Heurystyki Opisane i nazwane w latach 70. XX wieku Daniel KahnemanAmos Tversky.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA Ślady ekonomicznego podejścia do przestępstw u J. Benthama: „zysk z przestępstwa jest.
PROF. WITOLD T. BIELECKI REKTOR ALK Maciej Madziński – Dyrektor Operacyjny Akademia Leona Koźmińskiego.
Metoda studium przypadku jako element XII Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Zasady polityki informacyjnej uczelni publicznej mgr Agnieszka Kamińska doktorantka Instytutu Studiów Politycznych PAN 1.
Prodziekan Wydziału Socjologii AH; Pełnione funkcje: W latach 1973 – 1988 Instytut Socjologii U.W. Zakład Socjologii Pracy i Organizacji. Lata 1988 – 89.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA Zdaniem L. Balcerowicza EAP polega na: „wykorzystaniu podstawowych twierdzeń i analitycznych.
Ekonomia rozwoju Wykład 1.
R OLA DOŚWIADCZENIA W NAUCE. ŹRÓDŁA DANYCH NAUKOWYCH OBSERWACJEEKSPERYMENTY.
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Rozwój myśli ekonomicznej Ekonomia eksperymentalna (1)
Zapis prezentacji:

METODOLOGIA EKONOMII Dr Dominika Milczarek V rok, Wydział Nauk Ekonomicznych Uniwersytet Warszawski Semestr zimowy 2005/2006 EKONOMIA EKSPERYMENTALNA PREZENTACJA Ewa Kłoszewska

PLAN PREZENTACJI EKONOMIA EKSPERYMENTALNA GENEZA PREKURSORZY NARZĘDZIA ROZWÓJ ZASTOSOWANIE ASPEKT EDUKACYJNY ARTYKUŁ „Czy nauczanie ekonomii może być szkodliwe” – polemika o „rzeczywistym” wpływie studiowania ekonomii na zachowania studentów jako podmiotów ekonomicznych - SKŁONNOŚC doKORUPCJI a kwestia ich „samodoboru”, efektu płci - SKŁONNOŚĆ DO SAMOLUBNOŚCI studentów ekonomii

GENEZA w skrócie Ekonomia eksperymentalna jest bardzo młodą, lecz ostatnio coraz dynamiczniej rozwijającą się dziedziną nauk ekonomicznych. O ile w naukach przyrodniczych podstawą wnioskowania jest eksperyment, to o tyle termin eksperymenty ekonomiczne był w ekonomii długo postrzegany jako żart lub jako nieudane próby sterowania gospodarką w skali makro. Okrutnym eksperymentem ekonomicznym nazywany był okres realnego socjalizmu w gospodarce.

PREKURSORZY Jednym z pierwszych prekursorów tego nurtu był Chamberlain. Wraz z grupą studentów próbował on określić niedoskonałości rynku na podstawie kontrolowanego eksperymentu. Student Chemberlaina, Vernon Smith w 2002 roku za upowszechnianie metod eksperymentalnych otrzymał nagrodę Nobla.

NARZĘDZIA Narzędziem badania zjawisk ekonomicznych jest EKSPERYMENT. W warunkach laboratoryjnych tworzone jest naturalne otoczenie gospodarcze, zaś gracze poprzez odpowiednie bodźce motywowani są do działania zgodnego z rzeczywistym. Poprzez grę możliwa jest symulacja zachowań, decyzji, warunków kooperacji itp.

Elementy EKSPERYMENTU TEORIA leżąca u podstaw eksperymentu, wyjaśniony cel badania i jego uzasadnienie teoretyczne PRZYGOTOWANIE i PRZEPROWADZENIE eksperymentu ANALIZA WYNIKÓW [konfrontacja otrzymanych wyników z oczekiwaniami na podstawie teorii]

ROZWÓJ Obecnie rozwój metod eksperymentalnych jest ułatwiony dzięki wykorzystaniu komputerów. W coraz to nowych ośrodkach akademickich powstają CENTRA EKONOMII EKSPERYMENTALNEJ. Wynika to z faktu, że metody eksperymentalne są jednym z najbardziej obiecujących kierunków badań w ekonomii.

ZASTOSOWANIE Eksperyment jest narzędziem służącym nie tylko ekonomistom, ale także socjologom oraz informatykom - daje możliwość współpracy różnych ośrodków w ramach wspólnych przedsięwzięć. Umożliwia mobilizację studentów do samodzielnego badania zjawisk ekonomicznych. Zainicjowane metody mogą być narzędziem w promowaniu kreatywności.

ASPEKT EDUKACYJNY Eksperymenty ekonomiczne są narzędziem badawczym, lecz mogą także służyć jako instrument wspomagający edukację ekonomiczną. Przez udział w eksperymencie będą mieć możliwość poznania teorii ekonomii, zaś na podstawie uzyskanych wyników z przeprowadzanego doświadczenia będą weryfikować teorie ekonomiczne. Studenci poznają mechanizmy ekonomii w sposób intuicyjny, przez co łatwiej zapamiętują wiedzę i potrafią z niej skorzystać.

„Czy nauczanie ekonomii może być szkodliwe..?” artykuł prof. Aleksandra Sulejewicza – w odpowiedzi na polemikę artykułu Franka, Gilovicha i Regana oraz wypowiedzi Yezera, Goldfarba i Poppena. Ich obrona "cnoty" ekonomii zasadza się na twierdzeniu, że studiowanie ekonomii zapewne zmienia sposób, w jaki studenci grają w proponowane im gry (ustrukturyzowane jak dylemat więźnia) i zmienia odpowiedzi, jakich udzielają w badaniach kwestionariuszowych, ale nie zmienia ich postępowania w rzeczywistym życiu. Aczkolwiek akceptują oni fakt, że modele ekonomii kształtować mogą oczekiwania co do tego, jak ludzie postępują w sytuacjach dylematów.

PROBLEM KORUPCJI a EFEKT SAMODOBORU Badający problemy korupcji, Frank i Schultze stwierdzili, że studenci ekonomii są w istotnym stopniu bardziej podatni na korupcję niż studenci innych kierunków. Przypisują to jednak autoselekcji nie zaś indoktrynacji. Co więcej, mężczyźni ekonomiści są najbardziej skorumpowani a kobiety ekonomistki najmniej. Przeprowadzili badanie, które pozwalało ponadto na odróżnienie efektów samolubności, stosunku do ryzyka i oczekiwań co do postępowania innych. Pozwalało również stwierdzić, czy ekonomiści zachowują się inaczej ze względu na odmienne rozumienie sprawiedliwości (fairness), czy po prostu są bardziej skłonni do „dewiacji” od jednakowo pojmowanego "moralnego dobra".

EFEKT SAMODOBORU/ a EFEKT PŁCI Autorzy potwierdzają, ze ekonomiści są bardziej skłonni do dbania o własne interesy niż studenci innych kierunków (ogólnie, tylko 12% studentów Uniwersytetu Hohenheim było uczciwych - nie wzięli łapówki). Ich postawy nie ulegają zmianie w trakcie studiów (ani ekonomistów ani nieekonomistów). Wskazywałoby to na silny efekt samodoboru. Efekt płci jest ciekawy; ranking podatności na korupcję wygląda tak: mężczyźni ekonomiści, kobiety ekonomistki, kobiety nieekonomistki, mężczyźni nieekonomiści. Środkowe pozycje kobiet zakłócające poprzednio wyrażane przekonania badaczy sygnalizują, zdaniem autorów, że kobiety w mniejszym stopniu poddają się samodoborowi niż mężczyźni.

EFEKT SAMOLUBNOŚCI Wyzwanie podjął również Bruno Frey, który wraz z S. Meierem zbadał rzeczywiste zachowania studentów ekonomii i innych kierunków Uniwersytetu w Zurychu. Nie był to zaprojektowany eksperyment, lecz wykorzystanie dużej bazy danych dotyczących wyborów czynionych przez studentów jako część ich normalnego życia studenckiego. Każdego semestru wszyscy studenci musieli zadecydować, czy chcą wesprzeć dwa oficjalne fundusze społeczne ("czyste" dobro publiczne), ponad zwykłą opłatę czesnego. Liczba ponad 28 tys. studentów w ciągu 5 semestrów daje bardzo dużą liczbę obserwacji (96 783).

WYNIKI Po pierwsze, ekonomiści polityczni nie okazali się bardziej samolubni niż przeciętny student; jednak studenci business economics tak. Po drugie, wyższy poziom samolubstwa był efektem autoselekcji, nie indoktrynacji. Po trzecie, studenci ekonomii (razem) ujawnili samolubstwo podobne studentom prawa. Gotowość studentów ekonomii do wspierania funduszów zmniejszała się nieznacznie w miarę trwania studiów, ale spadek był mniejszy niż dla studentów medycyny lub weterynarii.

PODSUMOWANIE Pogląd, że ekonomiści byli w opisywanych sytuacjach bardziej samolubni niż studenci innych kierunków jest, jak się wydaje, wystarczająco uzasadniony. W dokładniejszym rozbiciu Frey i Meier przypisują większe samolubstwo jedynie studiującym ekonomię biznesu. Efekt samodoboru wydaje się powszechnie - w przytaczanej w artykule literaturze - akceptowany i potwierdzony przez wszystkich

WAŻNE OŚRODKI EKONOMII EKSPERYMENTALNEJ Centre For Experimental Economics , University of York McMaster Experimental Economics Laboratory McMaster University The Institute for Empirical Research in Economics, University of Zurich Experimentallabor, University of Mannheim MaxLab, University of Magdeburg The Laboratory for Theoretical and Experimental Economics, University of Alicante Laboratori d'Economia Experimental, University of Pompeu Fabra Laboratory for Research in Experimental Economics,University of Valencia CBER, Hong Kong University RatioLab, Hebrew University of Jerusalem Al.ex, University of Alexandria CEEL, University of Trento CES, Luiss (Rome) CentER's facility for economic experiments at Tilburg University Center for Research in Experimental Economics and Political Decision-Making THE CENTRE FOR DECISION RESEARCH AND EXPERIMENTAL ECONOMICS Research at Oxford in Experimental Economics California Social Science Experimental Laboratory California Institute of TechnologyLaboratory for Experimental Economics and Political Science The Economic Science Laboratory (ESL) at the University of Arizona Learning and Experimental Economics Projects of Santa Cruz Social Science Experimental Laboratory, California Institute of Technology TAMU Economic Research Laboratory The Economic Science Association Al Roth's Game Theory and Experimental Economics Page CLASSROOM EXPERNOMICS

BIBLIOGRAFIA http://www.olympus.edu.pl/index_cee.php?pid=193 Materiały z konferencji "Kierunki studiów ekonomicznych w Polsce: stan obecny i propozycje zmian", którą w październiku ub.r. zorganizowała Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych Red. Andrzej Wojtyna, tom I, Dom Wydawniczy Bellona, PTE, „Czy ekonomia nadąża z wyjaśnianiem rzeczywistości”, Witold Kwaśnicki, VII Kongres Ekonomistów Polskich, styczeń 2001, Warszawa