MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Advertisements

Samoocena.
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Psychologia Zarządzania
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Kierowanie twórczością w organizacji
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Podstawy Pomocy Psychologicznej
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Wybrane aspekty poznania społecznego
MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN
MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
PRZETWARZANIE POZNAWCZE
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Samoocena mgr Paulina Hapka.
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
Materializm a idealizm
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Systemy kognitywne jako nowy wymiar informatyki ekonomicznej
Teoria społecznego uczenia się
Wybór rodzaju pracy oraz tematu
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Procesy grupowe A.Kawalec.
Psychologia w zarządzaniu
Emocje automatyczne i refleksyjne zmieniają nasze postrzeganie
Zadawanie pytań.
ROZWÓJ "JA"   percepcja samego siebie ("Ja" egzystencjalne) - spostrzeganie siebie jako bytu odrębnego od innych osób i obiektów fizycznych. samoświadomość.
Próby przekraczania narratywizmu w historiografii
Fazy rozwoju społecznego człowieka wg E. Ericsona
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
AUTOMOTYWACJA.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Wczesne relacje jako warunek rozwoju małego dziecka, czyli o istocie wystarczająco dobrej więzi Paulina Gołaska Zakład Psychopatologii Dziecka.
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Podstawy rekreacji WYKŁAD III
Potrzeby i motywacja.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Podstawy rekreacji WYKŁAD IV
Metoda badań eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Andrzej Majkowski 1 informatyka +. 2 „Choroby” informacyjne Paweł Perekietka.
Heurystyki Wersja studencka.
Postawa asertywna.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
na podstawie tekstu: W. Kwaśnickiego
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Reprezentacje umysłowe
Proces przewodzenia i kontrolowania
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
studentki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa wykład 2
Psychologia w zarządzaniu
Zapis prezentacji:

MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN KATEDRA OSOBOWOŚCI WYDZIAŁU PSYCHOLOGII UW

ROLA SCHEMATU JA (SAMOWIEDZY): PROCESY PORÓWNAŃ SPOŁECZNYCH WYKŁAD 5 Spostrzeganie samego siebie – tu: świadomość własnej osoby wyrażająca się w postaci sądów o sobie samym (Jarymowicz, 1985)

Własna osoba jako przedmiot spostrzegania Źródłem sądów o sobie jest m.in. otoczenie. W trakcie rozwoju rola otoczenia maleje – choć człowiek nigdy do końca od tego wpływu się nie uwalnia. Samoświadomość to specyficznie ludzka forma kontaktu człowieka z samym sobą, narzędzie samopoznania. Treść samoświadomości wyznaczona jest przez napływające informacje, a także zgromadzoną wcześniej wiedzę. Źródła ograniczenia samowiedzy: niedostępność informacji wielość bodźców niosących informacje (nie można pojąć ich sensu) informacje niepożądane mogą zostać niedostrzeżone (mech. obronne) dowolność w odczytywaniu znaczeń, gdy nie udaje się nie dostrzec bodźców zagrażających brak kategorii pojęciowych do intewrpretacji Podsumowanie: Tak więc tak czynniki instrumentalne (właściwości narzędzi poznania), jak i ewaluatywne (znaczenie informacji dla podmiotu) mogą ograniczać samowiedzę. Treść i zakres samowiedzy i samoświadomości zmienia się wraz z upływem czasu, zmianą warunków życia, pełnionych ról społecznych, przyrostem doświadczeń, a także wraz z rozwojem narzędzi poznania (np. język) i systemu wartościowania (zmiany w atrakcyjności)

Otoczenie społeczne jako źródło komunikatów o samym sobie Korzystanie z komunikatów otoczenia trudne, bo wymaga własnej aktywności podmiotu ukierunkowanej na porządkowane danych (w dzieciństwie to niemożliwe, potem osoby znaczące, grupa odniesienia). Sposób spostrzegania siebie zdeterminowany kulturowo. Procesy samoobserwacji i gromadzenia samowiedzy pochodne też od procesów porównań społecznych: główną funkcją procesów interpersonalnego porównywania jest zdobycie podstaw do samooceny (Festinger, 1954), sposób rozumienia własnego statusu społecznego zależy nie tyle od rzeczywiście posiadanych właściwości i osiągnięć, ale od ich relacji do osiągnięć grupy z którą podmiot się porównuje (Hyman, 1942, wprowadził termin „grupa odniesienia”).

Otoczenie społeczne jako źródło komunikatów o samym sobie Źródła zmienności ocen rezultatów porównań (porównywanie obiektów to ocenianie podobieństw i różnic) Ocena podobieństwa danej pary obiektów zależy nie tylko od rzeczywistej proporcji ich cech podobnych i różnych (Tversky, 1977), ale też m.in. od tego: jakie ich cechy stanowią przedmiot obserwacji co jest dostępne obserwacji co jest fizycznie wyraziste lub ważne dla podmiotu jak nastawiony jest obserwator jaki jest kierunek porównań (asymetria podobieństwa) podobnie Rosch (1975) – większy dystans prototypu od jego odmiany niż na odwrót generalizowanie podobieństwa (Stotland i Cannon, 1972) hierarchia wartości porównywanych cech (Jarymowicz i Codol, 1979) czynniki motywujące jednostkę do samopoznania i samooceny.

Dlaczego atrakcyjne jest podobieństwo Ja – Inni ? (teoria i empiria) Tylko porównanie z podobnymi pozwala na precyzyjną orientację co do własnych przekonań i zdolności (Festinger) Łatwiej ocenić własne możliwości, gdy podobieństwo do innych jest rzeczywiste, bo z obserwacji innych można wyciągnąć wnioski na swój własny temat (Radloff , 1966) Potrzeba przynależności do jakiejś grupy i dookreślenie tożsamości społecznej (Malewska, 1980) Podobieństwo kategorii wykorzystywanych w percepcji rzeczywistości przez członków danej grupy służy efektywnej komunikacji (Lis-Turlejska, 1976) Niepodobieństwo naraża na odrzucenie (Ziller, 1964) Porównanie na wymiarach nieporównywalnych może redukować lęk przed własną innością (Malewska, 1980

Dlaczego atrakcyjna jest odrębność Ja – Inni ? Dookreślenie Ja wymaga nie tylko odpowiedzi na pytanie o podobieństwo (kim jestem?), ale tez na pytanie o odrębność (kim nie jestem?) Dookreślenie Ja wymaga grup „nie – Ja” (Ziller) Obecność niepodobnych i porównanie z nimi może stanowić źródło wiedzy i doświadczeń wzbogacających poznawczo Pragnienie podtrzymania poczucia własnej wartości może być źródłem poszukiwania odrębności (gdy obecność podobnych przypomina o własnych słabościach) Ciekawość poznawcza (u osób o wysokim mniemaniu o sobie) Atrakcyjność własnej odrębności związana z negatywnym wartościowaniem bycia przeciętnym, podobnym do wielu innych, „szarej masy” (Fromkin)

Hipoteza optimum odrębności efekt Primus inter pares (Codol) na podstawie zgromadzonych obserwacji nie można sformułować ogólnej tezy, co do większej atrakcyjności podobnych lub niepodobnych. To co możliwe to teza, że zarówno skrajne podobieństwo, jak i skrajna odrębność Ja – Inni jest źródłem negatywnych napięć i tendencji do ich unikania

Hipoteza optimum odrębności Hipoteza: Optymalny jest pewien umiarkowany stopień odrębności – różny dla różnych osób w zależności od właściwości ich osobowości i antycypowanych oczekiwań własnej grupy, ale można przypuszczać, że ów stopień odrębności preferowany przez podmiot stanowi także istotny warunek optymalnego funkcjonowania społecznego. „Zgromadzony dorobek psychologii społecznej pozwala więc stwierdzić, że warunkiem efektywnego funkcjonowania człowieka jest zachowanie równowagi pomiędzy autonomią i poczuciem podmiotowości Ja a respektowaniem oczekiwań społecznych. Warunkiem takiej równowagi jest internalizacja wymagań i norm społecznych i skrystalizowanie się pojęcia My z jednej strony, z drugiej zaś dostrzeżenie specyfiki własnego Ja, świadomość własnych celów i własnego miejsca w świecie” (Jarymowicz, 1985, s.251)