MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Samoocena.
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Metoda Development Center w praktyce
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
POZNAWCZE SKŁADNIKI PROCESU TWÓRCZEGO
Badania operacyjne. Wykład 1
DIAGNOZA EDUKACYJNA.
Literatura Tyszka T., Falkowski A. Psychologia zachowań konsumenckich. GWP Gdańsk 2001 Falkowski A. Praktyczna psychologia poznawcza, marketing i reklama.
Roman Dolata Teoretyczne Podstawy Wychowania
Postawa DEF. I: Stanisław Mika, Psychologia społeczna:
STRES – TO BRZMI GROŹNIE
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Kierowanie twórczością w organizacji
Metody badawcze w socjologii
Organizacja pamięci: struktury, procesy, systemy
Pamięć utajona (pamięć bez świadomości, ukryta, implicite,)
Marta Kamińska - Feldman
MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN
MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Procesy uwagi Uwaga jest mechanizmem redukcji nadmiaru informacji
Materiały z warsztatów
NAJWAŻNIEJSZE TYPOLOGIE POSTAW RODZICIELSKICH
Napięcie emocjonalne i stres
SYMBOLICZNY INTERAKCJONIZM
Samoocena mgr Paulina Hapka.
Problematyka akceptacji nowych technologii e-learningowych
Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej we Wrocławiu
STEREOTYPY NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
Materializm a idealizm
W poszukiwaniu granic BEx Michał Kociankowski
Etapy budowania więzi w rodzinie
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
Praca z dzieckiem agresywnym
Emocje automatyczne i refleksyjne zmieniają nasze postrzeganie
Zadawanie pytań.
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Czym jest dla nas tolerancja?
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
INFORMACJA MARKETINGOWA
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Poznawczo-doświadczeniowa teoria osobowości Seymoura Epsteina
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Człowiek jako istota społeczna
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Model obiektowy bazy danych
PRZECIWDZIAŁANIE NEGATYWNYM STEREOTYPOM NA TEMAT STAROŚCI
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
PRZEMOC I AGRESJA.
Zachowania organizacyjne - ćwiczenia 2
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Stereotypy w zarządzaniu (komunikat) mgr Agnieszka Kamińska doktorantka politologii ISP PAN i Collegium Civitas
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
ZBIOROWOŚĆ I GRUPY SPOŁECZNE
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
Cz. Nosala (1979, 1993) koncepcja problemu i ich podziału (taksonomii) Każda sytuacja poznawcza ukierunkowana na osiągnięcie jakiegoś celu zawiera następujące.
dr hab. Adriana Schetz IF US
Reprezentacje umysłowe
RODZAJE DRÓG a RODZAJE EMOCJI
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Metody radzenia sobie ze stresem
Zapis prezentacji:

MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN KATEDRA OSOBOWOŚCI WYDZIAŁ PSYCHOLOGII UW

UTAJONE POZNANIE SPOŁECZNE (BEZ PODPROGÓW) WYKŁAD 8

Utajone poznanie społeczne (Greenwald i Banaji, 1995) Definicja: „Utajone poznanie (implicit cognition) jest śladem przeszłego doświadczenia faktycznie wpływającego na reakcję, choć wpływ ten nie jest prawidłowo identyfikowany na drodze introspekcji przez osobę, która temu wpływowi podlega .”(s. 13)

Utajone poznanie społeczne (Greenwald i Banaji, 1995) Utajone postawy Przy definiowaniu postaw zazwyczaj pomijana była kwestia ich świadomości, np.: „Postawa to afekt przychylny lub przeciwny jakiemuś obiektowi psychologicznemu” (Thurstone); „Postawa jest umysłowym i neuronalnym stanem gotowości, zorganizowanym przez doświadczenie i wywierającym ukierunkowujący lub dynamizujący wpływ na reakcje jednostki w stosunku do wszystkich obiektów i sytuacji z nią powiązanych” (Allport) „Postawy są trwałymi systemami pozytywnych lub negatywnych ocen, emocjonalnych odczuć i tendencji do zachowania się za lub przeciw obiektom społecznym” (Krech, Crutchfield i Ballachey). To jednak nie przemawia przeciw możliwości nieświadomego funkcjonowania postaw.

Utajone poznanie społeczne (Greenwald i Banaji, 1995) Utajone postawy Natomiast w definicjach operacyjnych (pomiar) wyraźne założenie świadomego charakteru postaw. Definicja: „Postawy utajone są zapisem przeszłego doświadczenia, które wpływa na przychylne lub nieprzychylne odczucia, myśli i działania wobiec obiektów społecznych, choć zapis ten pozostaje introspekcyjnie niezidentyfikowany lub jest identyfikowany nietrafnie” (por. wyżej) Wyniki badań: zjawisko aureoli (sygnały wywołujące: atrakcyjność fizyczna, status, prestiż), zjawisko samej ekspozycji podprogowe warunkowanie postaw, ustosunkowania natychmiastowe, wpływ kontekstu w badaniach sondażowych

Utajone poznanie społeczne (Greenwald i Banaji, 1995) Utajone wartościowanie siebie Utajone wartościowanie własnej osoby polega na wpływie pozytywnej postawy wobec samego siebie na przychylne bądź nieprzychylne ocenianie obiektów skojarzonych z własną osobą, przy czym wpływ ten....(por. wyżej) Świadectwem utajonego wartościowania siebie jest wyższa ocena bodźców skojarzonych z Ja oceniającego podmiotu Wyniki badań Eksperymentalne efekty utajonego wartościowania siebie perswazyjne efekty odgrywania ról, efekt samego posiadania, minimalne zjawisko grupowe. Naturalnie upośrednione efekty utajonego wartościowania siebie wpływ podobieństwa na atrakcyjność, poznawcze reakcje na perswazję, lubienie liter związanych z własnym nazwiskiem. Wtórne przejawy utajonego wartościowania własnej osoby pozytywność obrazu własnej osoby, utajona afiliacja lub odrzucenie przenoszenie poczucia własnej wartości na innych

Utajone poznanie społeczne (Greenwald i Banaji, 1995) Utajone stereotypy Stereotyp jest społecznie podzielanym zbiorem przekonań o cechach charakterystycznych dla członków jakiejś kategorii społecznej. Utajony stereotyp jest zapisem uprzednich doświadczeń, wpływających na przypisywanie cech członkom jakiejś kategorii społecznej, przy czym zapis ten... (por. wyżej) Wyniki badań utajone stereotypy rasowe utajone stereotypy płci

Relacja między postawami utajonymi i jawnymi – różne punkty widzenia Co lepiej pozwala przewidzieć postępowanie: deklarowane ustosunkowania czy utajone sympatie i niechęci? (Skarżyńska, 2002) Badania wykazują, że nie ma jednej kategorycznej odpowiedzi na to pytanie: zachowania przemyślane są silniej związane z postawami jawnymi, natomiast zachowania spontaniczne, automatyczne z utajonymi Czy postawy jawne i utajone to dwa różne aspekty złożonej struktury poznawczej? (Krejtz, 2002) Z utajoną postawą mamy do czynienia na wczesnych etapach przetwarzania informacji (analogia do procesów automatycznych), bo tu przede wszystkim wzbudzenie afektu pozytywnego lub negatywnego (emocjonalna komponenta postawy) – np. z nieświadomą utajoną postawą mamy do czynienia w przypadku uprzedzeń Pierwsza automatyczna postawa może być skorygowana na podstawie docierających z otoczenia informacji, gdy mamy dostępne zasoby poznawcze i jesteśmy zmotywowani (przykład: uprzedzenia wobec mniejszości społecznych, a poprawność polityczna). Ale zarazem mogą utrzymywać się w umyśle dwie różne postawy utajona i jawna

Relacja między postawami utajonymi i jawnymi – różne punkty widzenia Czy postawy jawne i utajone to dwa funkcjonujące równolegle systemy o odmiennej genezie i wpływie na zachowanie? (Maison, 2002) Postawa Powstawanie Procesy pośredniczące Zachowanie Jawna > droga centralna > Refleksyjne (myślenie) > Przemyślane (kontrolowane) Utajona > droga peryferyczna > Automatyczne > Automatyczne (poza myśleniem) (niekontrolowane)

Relacja między postawami utajonymi i jawnymi – różne punkty widzenia Jakie czynniki mogą wpływać na siłę związku utajonej i jawnej postawy? (Nosek & Banaji, 2002) Utajone i jawne postawy nie są całkowicie od siebie niezależne Siła związku utajonej i jawnej postawy jest funkcją: autoprezentacji, elaboracji postawy Czy koncepcja postaw utajonych jest potrzebna, niezbędna? (Łukaszewski, 2002) Nie, ponieważ: w świetle klasycznej definicji postaw mamy do czynienia z triadą: poznanie – afekt – zachowanie. Wskaźnikiem postaw utajonych jest sprzeczność zachowania z postawami. Jeśli aspekt behawioralny jest składnikiem postaw, to jak może być z postawami sprzeczny? nie docieranie bodźców do świadomości może wynikać nie z utajonych postaw, ale raczej istnienie wcześniej utrwalonego nastawienia lub występowanie wysokiego progu wrażliwości. koncepcja utajonych postaw lekceważy fakt, że niejasność co do motywów własnego zachowania może mieć źródło nie w postawach, ale raczej w sytuacji. ludzie mogą wiedzieć, że ich działania są sprzeczne z jednym składnikiem postaw, a zgodne z drugim, ale dokonują wyboru wedle sobie znanych kryteriów.