Przechowywanie i zapominanie informacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Advertisements

w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
Inflacja: przyczyny i skutki
JAK ZDAĆ EGZAMIN? SPOSOBY UCZENIA SIĘ.
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Kardiotokografia.
PAMIĘĆ.
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Pamięć deklaratywna: epizodyczna i semantyczna
Czynniki wpływające na przebieg i efekty uczenia się
Wydobywanie informacji z pamięci
Wprowadzenie w problematykę pamięci i uczenia się
Organizacja pamięci: struktury, procesy, systemy
rejestr sensoryczny, pamięć krótkotrwała, pamięć operacyjna
Pamięć utajona (pamięć bez świadomości, ukryta, implicite,)
Pamięć autobiograficzna
Zastosowanie pamięci semantycznej we wspomaganiu decyzji medycznych
Giełda Papierów Wartościowych W Warszawie
Niestabilność rynku Model pajęczyny.
Procesy uwagi Uwaga jest mechanizmem redukcji nadmiaru informacji
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Procesy poznawcze cd Uczenie się.
Programowanie w środowiskach graficznych
ODDZIAŁYWANIE PROMIENIOWANIA Z MATERIĄ
"Zapomnij o zapominaniu!"
22 maja 2010r Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy III Ogólnopolskie Mistrzostwa Pamięci.
Procesy pamięci.
Teoria społecznego uczenia się
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Spostrzeganie.
Pytania 1 Czy dziecko rodzi się jako jednostka wybitnie uzdolniona? Czym jest wrodzony potencjał intelektualny człowieka? Czym jest inteligencja - poziomy.
AKTYWNE PRZETWARZANIE INFORMACJI III
Aktywne przetwarzanie informacji
Pamięć deklaratywna: semantyczna i epizodyczna
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
DZIECKO SKRZYWDZONE- ZANIEDBANIE
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
Rodzaje uwagi Modele pamięci Zapominanie
Trening metodą Warnkego
Negocjacje jako forma interakcji w sytuacjach społecznych
Jak uczy się mózg? Twój mózg to najsprawniejszy komputer, ale musisz znać instrukcję obsługi, żeby umiejętnie z niego korzystać. Rozprawić się z.
TEORIA WZROSTU (ROZWOJU) GOSPODARCZEGO RICARDO
mgr Aniela Kobusińska – Luty pedagog, doradca zawodowy
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Metody sprawnego uczenia się.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
D. Ciołek EKONOMETRIA – wykład 5
Procesy, wątki Program a proces Proces: Przestrzeń adresowa, kod, dane, stos (część pamięci do przechowania zmiennych lokalnych i niektórych adresów) Otwarte.
Nowoczesne techniki uczenia się
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
Wśród różnych znanych i powszechnie stosowanych testów
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Agnieszka Chądzyńska-Krasowska, " Wyrównywanie poziomów wiedzy matematycznej kandydatów.
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
sekunda = jednostka podstawowa minuta = 60 sekund kwadrans = 15 minut = 900 sekund godzina = 60 minut = 3600 sekund doba astroogiczna (dzień) = 24 godziny.
Techniki efektywnego uczenia się
Człowiek – najlepsza inwestycja
Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
mgr Małgorzata J. Januszewska
TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ
Zaburzenia pamięci.
Zbiory rozłączne.
Uwarunkowania gospodarcze polityki gospodarczej w Polsce
Czas połowicznego zaniku izotopu.
Zapis prezentacji:

Przechowywanie i zapominanie informacji Wykład 9 25 kwietnia 2013 Przechowywanie i zapominanie informacji

Plan wykładu Przechowywanie informacji w krótkich okresach czasu Przechowywanie w długich okresach czasu Teorie zapominania Teoria rozpadu śladu pamięciowego Teoria interferencji Teoria wypierania Teoria braku dostępu do śladu pamięciowego Wybrane czynniki wpływające na trwałość przechowywania

Przechowywanie w krótkich okresach czasu: paradygmat Browna-Petersonów

Odtwarzanie po upływie 30 sekund

Wnioski na temat przechowywania i zapominania w krótkich okresach czasu Przechowywanie w rejestrze sensorycznym i pamięci krótkotrwałej/operacyjnej jest ograniczone czasowo Następuje początkowy szybszy, a następnie wolniejszy spadek przechowywania Zapominanie polega na zanikaniu/zacieraniu się śladu pamięciowego Przechowywanie w pamięci krótkotrwałej/operacyjnej może być przedłużone dzięki powtarzaniu

Funkcja przechowywania u gołębi

Przechowywanie i zapominanie w dłuższych okresach czasu Przechować można tylko to, co zostało zapamiętane Część „zapominania” jest w rzeczywistości brakiem zapamiętania Jakie czynniki decydują o trwałości przechowywania/zapominaniu? Czas czy interferencja?

Krzywe nabywania i wygasania reakcji

Badania Ebbinghausa – krzywe przechowywania

Funkcja przechowywania Wszystkie funkcje przechowywania mają taki sam ogólny kształt: początkowo zapominanie następuje szybko, następnie ulega spowolnieniu, ale niemal nigdy nie kończy się Im słabszy zapis pamięciowy i im bardziej czuły wskaźnik, tym szybsze zapominanie Potęgowe prawo zapominania: następstwem coraz dłuższego odroczenia są coraz mniejsze straty

Prawdopodobieństwo rozpoznania nazwy programu TV

Przechowywanie w bardzo długich okresach czasu: badania Bahricka nad pamiętaniem języka hiszpańskiego

Przechowywanie w bardzo długich okresach czasu c.d. Semb, Ellis i Araujo (1993): pamiętanie informacji z kursu psychologii rozwoju po 4 i 11 miesiącach – 20% ubytku Conway, Cohen i Stanhope (1991): pamiętanie informacji z kursu psychologii poznawczej – największy spadek przez pierwsze 3-4 lata Szybciej zapominane nazwiska, wolniej ogólne prawidłowości Im dłuższe uczenie się i im wyższe oceny, tym wolniejsze zapominanie

Pamiętanie kolegów ze szkoły

Czy wykładowcy pamiętają swoich studentów? Badania Bahricka z udziałem 22 wykładowców uniwersyteckich, dotyczące pamiętania twarzy i nazwisk czterech grup studentów, z którymi skończyli zajęcia 11 dni, 1 rok, 4 lata i 8 lat wcześniej Gorsze pamiętanie nazwisk i twarzy studentów niż nazwisk i twarzy kolegów ze szkoły Lepsze pamiętanie nazwisk niż twarzy Spadek pamiętanie rozpoczyna się już po roku

Pamiętanie zdarzeń autobiograficznych: badania Linton

Teoria rozpadu śladu pamięciowego Rozpad czy zanik? Uzasadnienie „zdroworosądkowe” Związek z koncepcjami asocjacjonistycznymi i neo-asocjacjonistycznymi Czy sam czas jako taki może powodować zapominanie?

Teoria interferencji Teoria zawiązana z koncepcjami asocjacjonistycznymi Zapominanie aktywne, a nie pasywne Wpływ informacji następującej po zapamiętywaniu – interferencja retroaktywna, lub przed zapamiętywaniem – interferencja proaktywna Interferencja asocjacyjna

Czasy rozpoznawania zdań interferujących i nie interferujących

Teoria wypierania Związana z pracami Freuda Wypieranie (represja) jako mechanizm obronny, polegający na niedopuszczaniu wspomnień o negatywnym zabarwieniu emocjonalnym Loftus i Burns (1982): napad na bank Peters (1988): pamiętanie pielęgniarki Bezpośrednie i odroczona pamiętania słów neutralnych i zabarwionych emocjonalnie Czy wszystkie rodzaje negatywnych wspomnień podlegają wyparciu?

Teoria braku dostępu do śladu pamięciowego Związana z poznawczym podejściem do pamięci Zapominanie jest pozorne Wszystkie zapamiętane informacje pozostają w pamięci, natomiast nie wszystkie można wydobyć Badania Penfielda Efekty odtwarzania pod wpływem hipnozy Fakt, że niektóre dawne wspomnienia mogą być wydobyty, nie dowodzi, że wszystkie wspomnienia są przechowywane w pamięci

Wybrane czynniki wpływające na trwałość przechowywania Cechy materiału: sensowność, znaczenie dla jednostki, związek z wcześniejszą wiedzą Aktywność w trakcie i po przyswajaniu: głębokość przetwarzania, włączanie do struktury wiedzy przechowywanej w umyśle (asymilacja), zmiany wiedzy przechowywanej w umyśle (akomodacja) Nastawienie na odmienną długość czasu przechowywania

Uczenie się skomasowane a rozłożone w czasie

Rola pobudzenia w chwili zapamiętywania Początkowe lepsze pamiętanie materiału zapamiętywanego przy niskim pobudzeniu, ale lepsze odroczone pamiętanie materiału zapamiętywanego przy wysokim poziomie pobudzenia Czynniki pobudzające: kofeina, nikotyna, strychnina Czynniki obniżające pobudzenie: alkohol, marihuana Wpływ pory dnia: dla efektów trwałych lepsze uczenie się po południu