Pamięć utajona (pamięć bez świadomości, ukryta, implicite,)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

WIEDZA I NAWYKI ŻYWIENIOWE KOBIET AKTYWNYCH FIZYCZNIE
Inteligencja Obliczeniowa Sieci dynamiczne cd.
Zrównoleglanie programu sekwencyjnego
Roman Dolata Teoretyczne Podstawy Wychowania
badania rynku turystycznego
JAK ZDAĆ EGZAMIN? SPOSOBY UCZENIA SIĘ.
Czym jest? Skąd się wzięło? Dokąd zmierza?
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Poziomy przetwarzania, czyli jak najłatwiej zapamiętać
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Pamięć deklaratywna: epizodyczna i semantyczna
Czynniki wpływające na przebieg i efekty uczenia się
Wydobywanie informacji z pamięci
Wprowadzenie w problematykę pamięci i uczenia się
Organizacja pamięci: struktury, procesy, systemy
Przechowywanie i zapominanie informacji
Marta Kamińska - Feldman
Marta Kamińska - Feldman
MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN
MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
Zastosowanie pamięci semantycznej we wspomaganiu decyzji medycznych
PRZEMOC W RYTUAŁACH INICJACJI SZKOLNEJ
Kognitywna Teoria Świadomości Bernarda J. Baarsa
Procesy uwagi Uwaga jest mechanizmem redukcji nadmiaru informacji
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
SŁOWNIKI.
Elementy statystyki dla lekarzy Planowanie badań i zbieranie danych
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Seminarium 2 Krzywe kalibracyjne – rodzaje, wyznaczanie, obliczanie wyników Równanie regresji liniowej Współczynnik korelacji.
Procesy poznawcze cd Uczenie się.
Programowanie w środowiskach graficznych
Teoria społecznego uczenia się
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
Praca z dzieckiem agresywnym
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Spostrzeganie.
AKTYWNE PRZETWARZANIE INFORMACJI III
Aktywne przetwarzanie informacji
Pamięć deklaratywna: semantyczna i epizodyczna
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Idea oceniania kształtującego
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
METODY PRACY O metodzie 1. Charakterystyka podejścia 2 Metoda bezpośrednia Wielozmysłowość Strukturalność Sekwencyjność Powtarzalność Kumulacyjność.
ANALIZA ANOVA - KIEDY? Wiele przedsięwzięć badawczych zakłada porównanie pomiędzy średnimi z więcej niż dwóch populacji lub dwóch warunków eksperymentalnych.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski.
PSYCHOSPOŁECZNE UWARUNKOWANIA ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
Zielona Góra 22 i 23 września 2011 r.. Multimedia komunikacyjność Procesy uwagi Multimedia hipertekstowość Multimedia interaktywność Teorie.
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Charakterystyka powszechnie stosowanych metod badawczych
Uwaga Michał Białek.
Procesy, wątki Program a proces Proces: Przestrzeń adresowa, kod, dane, stos (część pamięci do przechowania zmiennych lokalnych i niektórych adresów) Otwarte.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Technika pisania przyrodniczych prac naukowych
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
Tryby adresowania i formaty rozkazów mikroprocesora
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Statystyczna analiza danych
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
ROZWÓJ SEKSUALNY CZŁOWIEKA
Reprezentacje umysłowe
* PROCESÓW TECHNOLOGICZNYCH
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Aktywny chory. Aktywna rodzina.
Zapis prezentacji:

Pamięć utajona (pamięć bez świadomości, ukryta, implicite,) Wykład 12 23 maja 2013 Pamięć utajona (pamięć bez świadomości, ukryta, implicite,)

Plan wykładu Historia badań nad pamięcią utajoną Metody badania pamięci utajonej Dysocjacje między testami pamięci jawnej i utajonej Teoretyczne interpretacje nieświadomych form pamięci

Historia badań nad pamięcią nieświadomą Ebbinghaus: świadoma pamięć mimowolna oraz nieświadoma pamięć mimowolna Amnezja histeryczna: reagowanie lękiem w sytuacji lub miejscu skojarzonym z urazem Claparède: pacjentka z zespołem histerycznym Korsakow: reakcja pacjenta na aparat do elektrowstrząsów

Inne przykłady pamięci nieświadomej Damasio: przypadek Daniela Czy człowiek może zapamiętać to, co usłyszał, gdy był pod wpływem narkozy? Efekt samej ekspozycji Efekt końca języka Uczenie się języka ojczystego przez dzieci Warrington i Weiskrantz (1970): pacjenci amnestyczni i grupa kontrolna Graf i Schacter (1985): wprowadzenie terminu pamięć „utajona”

Metody badania pamięci utajonej – testy percepcyjne Testy, które nie wymagają świadomego lub zamierzonego przypominania, ale pozwalają na pośrednie ujawnianie się jego wpływu Torowanie powtórzeniowe (poprzedzanie, priming): faza pierwsza – prezentacja bodźców; faza druga – testowa Jacoby: procedura identyfikacji percepcyjnej przy bardzo krótkiej ekspozycji Tulving: uzupełnianie fragmentów lub rdzeni słów

Testy pojęciowe czy asocjacyjne Torowanie asocjacyjne: podawanie egzemplarzy określonej kategorii pojęciowej Pytania dotyczące wiedzy ogólnej Swobodne skojarzenia

Zjawiska pokrewne pamięci utajonej Metoda oszczędności Warunkowanie klasyczne i instrumentalne Uczenie się nieświadome, np. uczenie się sztucznej gramatyki Uczenie się reagowania na powtarzające się sekwencje bodźców Symulacje kontroli złożonych systemów

Pamięć jawna a pamięć utajona Dysocjacje między populacjami: Pacjenci amnestyczni a osoby zdrowe Dzieci a dorośli: np. rozpoznawanie obrazków oraz czas latencji podczas nazywania uprzednio pokazywanych obrazków w porównaniu z nowymi; uzupełnianie fragmentów słów, identyfikowanie fragmentów słów, podawanie egzemplarzy danej kategorii Osoby w podeszłym wieku Nieświadome formy pamięci względnie stałe przez całe życie

Dysocjacje funkcjonalne U osób nie przejawiających zaburzeń pamięci odmienne czynniki wpływają na pamięć jawną i pamięć utajoną Na wyniki w testach pamięci jawnej wpływają, a na wyniki w testach pamięci utajonej – nie: Poziom przetwarzania Poziom uwagi Intencjonalność uczenia się Organizacja list Alkohol

Poziom uwagi a efekty pamięci jawnej i utajonej

Przetwarzanie pojęciowe i percepcyjne – materiał

Przetwarzanie pojęciowe i percepcyjne – wyniki

Dysocjacje funkcjonalne c.d. Testy pośrednie bardziej wrażliwe na: Różnice w cechach percepcyjnych materiału, np. zmiana modalności Zmiany w obrębie modalności (głos męski a głos żeński; zmiana czcionki; zamiana obrazów na słowa) Badania Jacoby’ego: XXX COLD; HOT COLD; HOT? Identyfikacja percepcyjna najlepsza, gdy słowa bez kontekstu; rozpoznawanie najlepsze przy generowaniu

Niezależność stochastyczna Na podstawie wyników testów bezpośrednich nie można przewidywać wyników testów pośrednich i vice versa Efekty pamięci jawnej i utajonej tego samego materiału są od siebie niezależne Brak korelacji między rozpoznawaniem słów i uzupełnianiem fragmentów słów Rozpoznawanie kolegów z przedszkola na fotografii i pomiar reakcji elektrodermalnej

Podobieństwa w uwarunkowaniach pamięci świadomej i nieświadomej Okres retencji i powtarzanie Liczba i rozkłady powtórzeń Kontekst Podobieństwa częściej stwierdzane w przypadku pojęciowych testów pośrednich

Problemy interpretacyjne Podstawowa różnica w badaniach: instrukcja skłaniająca lub nie do przypominania Ale czy zawsze badani wykonują „nieświadome” testy w sposób założony przez eksperymentatora? I odwrotnie, czy w przypadku testów „świadomych” nie występują procesy utajone? Wpływ bodźców prezentowanych suboptymalnie Dysocjacja procesów: instrukcja nakazująca inkluzję i zakazująca inkluzji

Wyjaśnienia teoretyczne Pierwsze wyjaśnienie, szybko zarzucone: założenie o sile śladu pamięciowego i hipoteza progu Aktywacja: dla przejawów pamięci utajonej wystarcza chwilowa aktywacja reprezentacji; dla przejawów pamięci jawnej konieczny dostęp do węzła i kontekstu

Systemy pamięci Zjawiska pamięci utajonej i jawnej zależą od odrębnych systemów pamięci Koncepcja popularna wśród badaczy o orientacji neuropsychologicznej; argumentem za jest fakt występowania dysocjacji Tulving i Schacter: system reprezentacji percepcyjnej (torowanie percepcyjne); uczenie się semantyczne (torowanie pojęciowe) Squire: system niedeklaratywny (proceduralny)

Procesy przetwarzania informacji Odmienność procesów kodowania podczas wykonywania bezpośrednich i pośrednich testów pamięciowych Istotna interakcja między cechami reprezentacji i wymaganiami zadania Przetwarzanie ukierunkowane pojęciowo (typu góra-dół, zstępujące) i percepcyjnie (typu dół-góra, wstępujące)

Do czego służy pamięć utajona? Pozytywy Ułatwienie identyfikacji bodźców percepcyjnych Ułatwienie przetwarzania semantycznego Rehabilitacja pacjentów cierpiących na amnezję: przypadek Barbary „metoda znikających wskazówek” Reklama

O negatywnych konsekwencjach działania nieświadomej pamięci Stereotypy i uprzedzenia Nieświadomy plagiat Déjà vu Efekt fałszywej sławy

Efekt fałszywej sławy