Kodowanie informacji w pamięci epizodycznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
"Jak skutecznie zatrudniać i ukierunkować pracowników w przedsiębiorstwie !" … By Rafał Rejzerewicz.
Advertisements

KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
JAK ZDAĆ EGZAMIN? SPOSOBY UCZENIA SIĘ.
Procesy poznawcze cd Uwaga.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Poziomy przetwarzania, czyli jak najłatwiej zapamiętać
Sprawdzian także dla rodziców
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Czynniki wpływające na przebieg i efekty uczenia się
Wydobywanie informacji z pamięci
Organizacja pamięci: struktury, procesy, systemy
Pamięć utajona (pamięć bez świadomości, ukryta, implicite,)
Przechowywanie i zapominanie informacji
MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN
Zastosowanie pamięci semantycznej we wspomaganiu decyzji medycznych
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Jak pisać pracę dyplomową?
Procesy uwagi Uwaga jest mechanizmem redukcji nadmiaru informacji
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
"Zapomnij o zapominaniu!"
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
Spostrzeganie.
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
Prezentacja PowerPoint’a
Pytania 1 Czy dziecko rodzi się jako jednostka wybitnie uzdolniona? Czym jest wrodzony potencjał intelektualny człowieka? Czym jest inteligencja - poziomy.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
AKTYWNE PRZETWARZANIE INFORMACJI III
Aktywne przetwarzanie informacji
Pamięć deklaratywna: semantyczna i epizodyczna
Strategia partnerstwa. Strategia - to ogólny program działalności partnerstwa ukierunkowany na wykorzystanie potencjału i zasobów partnerów dla osiągnięcia.
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Idea oceniania kształtującego
SYSTEMY EKSPERTOWE I SZTUCZNA INTELIGENCJA
Operacyjne sterowanie produkcją
ALGORYTMY Co to jest algorytm ? Cechy algorytmu Budowa algorytmów
Wprowadzenie teoretyczne
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Metody sprawnego uczenia się.
NOTATKI CO I JAK ?.
EXCEL Wstęp do lab. 4. Szukaj wyniku Prosta procedura iteracyjnego znajdowania niewiadomej spełniającej warunek będący jej funkcją Metoda: –Wstążka Dane:
Jak pomagać dziecku w nauce?
Podstawy projektowania i grafika inżynierska Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechnika Gdańska 2009 r.
Nowoczesne techniki uczenia się
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
7 nawyków lidera.
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Zachowania organizacyjne - ćwiczenia 2
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Techniki efektywnego uczenia się
Reprezentacje umysłowe
TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ
SYSTEMY REPREZENTACYJNE
Reprezentacje umysłowe
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
SYSTEMY ERP Piotr Stępniewski.
System opisu pluralistycznych podejść do języków i kultur (FREPA)
Zapis prezentacji:

Kodowanie informacji w pamięci epizodycznej Wykład 8 18 kwietnia 2013 Kodowanie informacji w pamięci epizodycznej

Plan wykładu Aktywność podmiotu podczas przyswajania informacji – strategie Powtarzanie Elaboracja Organizowanie Złożone programy strategiczne Zapamiętywanie niezamierzone Wybiórczy i konstruktywny charakter pamięci

Kryteria opisu strategii pamięciowych Faza procesu pamięciowego: strategie zapamiętywania i przypominania Stopień aktywności poznawczej: strategie aktywne i bierne (głębokie i powierzchniowe) Zakres stosowalności: strategie ogólne i specyficzne Ukierunkowanie aktywności: strategie wewnętrzne i zewnętrzne

Kryteria opisu strategii pamięciowych c.d. Rodzaj działań: strategie werbalne i niewerbalne Poziom złożoności działań: strategie proste i złożone Stopień naturalności: strategie naturalne i sztuczne Poziom racjonalności: strategie racjonalne i magiczne

Taksonomia strategii uczenia się (według tzw. „Grupy z Michigan”) Strategie poznawcze: powtarzanie; elaboracja; organizowanie Strategie metapoznawcze: planowania; monitorowania; regulacji Strategie zarządzania zasobami wewnętrznymi i zewnętrznymi

Taksonomia strategii poznawczych – pamięciowych Rodzaj strategii Rodzaj zadań – proste Rodzaj zadań – złożone Strategie powtarzania Recytowanie Przepisywanie Dosłowne notatki Podkreślanie Strategie elaboracji Wyobrażenia Opis własnymi słowami Streszczanie Strategie organizowania Grupowanie Mnemotechniki Plany Mapy pojęciowe

Powtarzanie Nazywanie – prekursor powtarzania Rodzaje powtarzania: wielokrotna percepcja materiału; próbne reprodukcje; powtarzanie dosłowne i sparafrazowane; werbalne i niewerbalne; utrzymujące i organizujące Potęgowe prawo uczenia się Prezentacja w postaci krzywych uczenia się

Werbalizowanie Przejaw obrazowo-słownego charakteru ludzkiej percepcji Pozytywny wpływ na zapamiętywanie: Wybiórczość Dokładniejsza analiza danych spostrzeżeniowych Uaktywnianie wzorców i schematów Podwójne kodowanie (koncepcja Paivio) Większa aktywność poznawcza

Werbalizowanie – negatywny wpływ na zapamiętywanie

Werbalizowanie – negatywny wpływ na zapamiętywanie

Wyobrażenia Rola w procesach zapamiętywania Efekty dziwaczności Efekty interaktywności Interaktywne/Dziwaczne – 74% Interaktywne/Nie dziwaczne – 73% Nie interaktywne/Dziwaczne – 34% Nie interaktywne/Nie dziwaczne – 39% Podwójne kodowanie

Strategie powtarzania i wyobrażeniowa

Elaboracja (opracowywanie) Elaboracja: aktywne przetwarzanie, ale nie tylko znaczeniowe; wiązanie nowego materiału z wiedzą przechowywaną w pamięci długotrwałej Mnemotechniki: wykorzystujące obrazy zmysłowe (wzrokowe, słuchowe, kinestetyczne); metoda loci; akronimy; metoda kołka (haka, wieszaka); słowa-klucze Materiały złożone: notatki, streszczenia, stawianie pytań, rysunki, schematy

Efekt generowania i pokrewne Efekt generowania: informacja generowana przez uczącego się jest zapamiętywana lepiej niż informacja podawana z zewnątrz Efekt „aha”, inaczej wgląd, w rozwiązywaniu problemów: rozwiązanie znalezione przez samego uczącego się jest pamiętane lepiej Efekt wykonania: ludzie mają wyższe osiągnięcia pamięciowe, gdy sami wykonują jakieś zadanie, w porównaniu do sytuacji, gdy widzą jak ktoś inny wykonuje to zadanie

Organizowanie Materiały proste – listy słów, zestawy obrazków Materiały złożone – teksty Organizacja liniowa i hierarchiczna Organizacja według nazw i według cech

Złożone programy strategiczne SQ3R – survey, question, read, recite, review Wstępne przeglądanie tekstu, stawianie pytań, szukanie odpowiedzi, powtarzanie, sprawdzanie PQ4R – preview, question, read, reflect, recite, review

Zapamiętywanie niezamierzone Wczesne poglądy na temat zamiaru zapamiętania Zapamiętywanie zamierzone a wrażliwość metapamięciowa Zamiar zapamiętania jako czynnik decydujący o rodzaju stosowanego przetwarzania

Efektywność zapamiętywania zamierzonego i niezamierzonego Ocena afektywna Ocena sensoryczna Niezamierzone 68% 39% Zamierzone 69% 43%

Wybiórczy i konstruktywny charakter pamięci Badania Bartletta: Wojna duchów Jak zmieniają się kolejne odtworzenia? Coraz krótsze i zawierające coraz mniej szczegółów Niektóre szczegóły znikają szybciej, inne wolniej Kolejne odtworzenia coraz bardziej dopasowane do schematów właściwych dla danej kultury Po 5-7 odtworzeniu właściwie brak zmian

Eksperyment Bransforda i Franksa Mrówki zjadły słodką galaretkę, która była na stole. Głaz stoczył się w dół i rozbił małą chatkę. Mrówki zjadły w kuchni galaretkę. Głaz stoczył się w dół góry i rozbił chatkę stojącą obok lasu. Mrówki zjadły w kuchni galaretkę, która była na stole. Mała chatka stała obok lasu. Galaretka była słodka.

Eksperyment Bransforda i Franksa c.d. (zjadły, mrówki, galaretkę) (słodka, galaretka) (galaretka, na, stół) (w, mrówki, kuchnia) (stoczył się, głaz, góra) (rozbił, głaz, chatka) (obok, chatka, las) (mała, chatka)

Eksperyment Bransforda i Franksa c.d. Mrówki zjadły w kuchni galaretkę Mrówki zjadły słodką galaretkę Mrówki zjadły galaretkę obok lasu Mrówki zjadły w kuchni słodką galaretkę, która znajdowała się na stole

Eksperyment Bransforda i Johnson Procedura jest w gruncie rzeczy bardzo prosta. Najpierw podziel elementy na różne grupy. Oczywiście jedna porcja może wystarczyć, w zależności od tego, ile trzeba zrobić. Jeżeli musisz pójść gdzie indziej z powodu braku możliwości, to jest to kolejny krok; jeżeli nie, jesteś dobrze przygotowany. Ważne jest, aby nie robić za dużo na raz. Czyli lepiej jest wziąć jednocześnie za mało rzeczy niż za dużo. Na krótką metę może się to wydawać niezbyt ważne, ale łatwo mogą pojawić się komplikacje. Błąd może także okazać się kosztowny.

Eksperyment Bransforda i Johnson c.d. Na pierwszy rzut oka cała procedura wydaje się skomplikowana. Jednak szybko stanie się po prostu jednym z elementów życia. Trudno jest przewidzieć jakikolwiek koniec dla konieczności wykonywania tej pracy w najbliższej przyszłości, ale nigdy nie można mieć pewności. Po zakończeniu procedury należy znowu podzielić materiał na różne grupy. Wtedy mogą zostać włożone na właściwe miejsce. W końcu zostaną ponownie wykorzystane i cały cykl będzie musiał być powtórzony. Ale jest to częścią życia.

Inny przykład wnioskowania na podstawie wcześniejszej wiedzy Carol Harris od urodzenia stwarzała problemy wychowawcze. Była dzika, uparta i gwałtowna. Gdy doszła do wieku ośmiu lat, była nadal nie do okiełznania. Jej rodzice bardzo martwili się o jej zdrowie psychiczne. Nie było dobrego ośrodka mogącego podjąć się leczenia dziecka z tego rodzaju problemami w stanie, w którym mieszkali. Rodzice dziewczynki w końcu zdecydowali się działać. Wynajęli dla Carol prywatnego nauczyciela. Czy było w tekście zdanie: Była głucha, niema i niewidoma?

Wiarygodność naocznych świadków Czynniki wpływające na percepcję: Cechy fizyczne sytuacji Różnice indywidualne w zakresie funkcjonowania narządów zmysłów Wcześniejsza wiedza, posiadane schematy Zdarzenia jednorazowe, zaskakujące Wpływ stresu i przemocy w chwili kodowania Hipoteza koncentracji na broni