Zasady konstruowania programów projakościowych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstruowanie programu nauczania
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
"Nowoczesny Nauczyciel
NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
Dodatkowe zajęcia dydaktyczne
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Plan pracy dydaktycznej dla szkoły podstawowej i gimnazjum
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Zanim wybierzesz program nauczania
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Wojewódzki Ośrodek Metodyczny
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
Opracowanie: Joanna Dembowa. rozporządzenia o nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego (z 23 grudnia 2008 r.). ustawa.
Opracowanie: Joanna Dembowa
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
„Konstruowanie programów nauczania kształcenia ogólnego zgodnych z nową podstawą programową” 1.
Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Konstruowanie programu nauczania wychowania fizycznego
Indywidualne nauczanie
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe Egzamin zawodowy składa się z dwóch etapów: - etapu pisemnego - etapu praktycznego.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Egzamin gimnazjalny Informacje dla rodziców uczniów klas trzecich Egzamin * kwiecień * 2016r.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Program nauczania dla zawodu
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Zasady konstruowania programów projakościowych Opracowała: Iwona Rybeńska, doradca metodyczny edukacji wczesnoszkolnej Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ZCE

Programy nauczania, programy autorskie (własne) Każdy program musi spełniać wymogi określone w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania i podręczników.

Program nauczania do zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego : powinien stanowić opis sposobu realizacji zadań edukacyjnych ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, musi obejmować co najmniej jeden etap edukacyjny i dotyczyć edukacji wczesnoszkolnej, przedmiotu, ścieżki edukacyjnej, bloku przedmiotowego lub ich części.

Program powinien zawierać również: szczegółowe cele edukacyjne – kształcenia i wychowania;  materiał nauczania związany ze szczegółowymi celami edukacyjnymi, uwzględniający treści nauczania określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego;

Program zawiera:  procedury osiągania szczegółowych celów edukacyjnych, opis założonych osiągnięć ucznia oraz propozycje metod,  omówienie założeń dydaktycznych i wychowawczych, na jakich została oparta koncepcja programu, relacji do zakresu podstawy programowej kształcenia ogólnego, ewentualnych specjalnych warunków dotyczących realizacji programu.

Program nauczania ma odpowiadać na pytania: Po co uczyć ? Czego uczyć ? Jak uczyć ? Jak oceniać? Jak poprawiać?

JAK NAPISAĆ PROGRAM NAUCZANIA? Fundamentem programu nauczania (programu własnego) jest podstawa programowa.

JAK NAPISAĆ PROGRAM NAUCZANIA? KROK 1: Zapoznanie z częścią ogólną „O potrzebie reformy programowej kształcenia ogólnego” Podstawa została napisana językiem efektów kształcenia , dlatego w podstawie każdego przedmiotu zostały sformułowane: - cele kształcenia, czyli wymagania ogólne, - treści nauczania, czyli wymagania szczegółowe. Obowiązek znajomości podstawy niższego etapu edukacyjnego. Podstawa jest kierowana do przeciętnego ucznia, konieczna jest indywidualizacja w nauczaniu i uwzględnienie potrzeb uczniów uzdolnionych, jak i mających trudności w nauce. Duży nacisk położony został na treści wychowawcze.

JAK NAPISAĆ PROGRAM NAUCZANIA? KROK 2 Zapoznanie z częścią wstępną podstawy programowej określonego etapu edukacyjnego. KROK 3 Analiza rozdziału „Zalecane warunki i sposoby realizacji”. KROK 4 Analiza podstawy programowej. KROK 5 Pogłębiona diagnoza uczniów. analiza potrzeb i zainteresowań uczniów, możliwości wynikających z jego wieku, analiza opinii i orzeczeń.

Programy projakościowe: 1. Miejski Program Pracy z Uczniem Zdolnym 2. Miejski Program Wspierania Nauki Języków Obcych 3. Miejski Program Wspierania Uczniów z Trudnościami w Procesie Uczenia się

Programy projakościowe 1. Miejski Program Pracy z Uczniem Zdolnym Międzyszkolne Koła Przedmiotowe Indywidualny Tok Nauki Indywidualny Program Nauki Szkolne Koła Pracy z Uczniem Zdolnym Edukacja Informatyczna Klub Gimnazjalisty

Programy projakościowe 2. Miejski Program Wspierania Nauki Języków Obcych

Programy projakościowe 3. Miejski Program Wspierania Uczniów z Trudnościami w Procesie Uczenia się Programy Naprawcze /zalecenie Kuratora Oświaty/ Szkolne Koła Pracy z Uczniem z Trudnościami Program Wspierania Edukacji Zawodowej /realizacja w formie szkoleń/

Międzyszkolne koła przedmiotowe Wymagane dokumenty 1. wniosek dyrektora szkoły o przyznanie dodatkowych godzin na realizację danego programu wraz z podaną liczbą godzin/tygodniowo - /załącznik 1/; 2. informacja wychowawcy o wynikach diagnozy zainteresowań, uzdolnień, predyspozycji uczniów w danym zakresie 3. opracowany przez nauczyciela (autorski) program w zakresie danego przedmiotu lub zajęć wraz z Planem realizacji 4. informacje kwalifikacjach i znaczących osiągnięciach nauczyciela realizującego program– /zał. 3/; 5. sprawozdanie z dotychczasowej działalności wraz z wynikami ewaluacji programu - /załącznik 4/; ( przy kontynuacji )

Szkolne Koła Pracy z Uczniem Zdolnym Wymagane dokumenty 1. wniosek dyrektora szkoły o przyznanie dodatkowych godzin na realizację danego programu wraz z podaną liczbą godzin/tygodniowo - /załącznik 1/; 2. informacja wychowawcy o wynikach diagnozy zainteresowań, uzdolnień, predyspozycji, uczniów w danym zakresie 3. udokumentowana informacja o dotychczasowych sukcesach i osiągnięciach uczniów - /załącznik 2/; 4. opracowany przez nauczyciela (autorski) program w zakresie danego przedmiotu lub zajęć wraz z Planem realizacji 5. informacje kwalifikacjach i znaczących osiągnięciach nauczyciela realizującego program– /zał. 3/; 6 sprawozdanie z dotychczasowej działalności wraz z wynikami ewaluacji programu - /załącznik 4/; ( przy kontynuacji )

Szkolne Koła Pracy z Uczniem z Trudnościami Wymagane dokumenty 1. wniosek dyrektora szkoły o przyznanie dodatkowych godzin na realizację danego programu wraz z podaną liczbą godzin/tygodniowo - /załącznik 1/; 2. informacja wychowawcy o wynikach diagnozy zainteresowań, uzdolnień, predyspozycji, uczniów w danym zakresie 3. opracowany przez nauczyciela (autorski) program w zakresie danego przedmiotu lub zajęć wraz z Planem realizacji 4. informacje kwalifikacjach i znaczących osiągnięciach nauczyciela realizującego program– /zał. 3/; 5. sprawozdanie z dotychczasowej działalności wraz z wynikami ewaluacji programu - /załącznik 4/; ( przy kontynuacji )

Załącznik 5 Ocena merytoryczna programu - adresaci i warunki realizacji programu 1 - cele ogólne i cele szczegółowe 2 - treści kształcenia - metody pracy - założone osiągnięcia ucznia - sposoby oceny osiągnięć uczniów - sposoby ewaluacji programu - plan realizacji programu 10 Program rozwijania uzdolnień tanecznych ADRESAT- GRUPA 5LATKÓW, warunki realizacji- 1 godz. tygodniowo , podzielona na 15 minutowe części, program dotyczy całej grupy Cele ogólne- wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach. Cele szczegółowe- dba o swoje zdrowie , jest sprawne fizycznie w miarę swoich możliwości, uczestniczy w zajęciach ruchowych , w zabawach i grach Próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizowac czas , ma rozeznanie gdzie można bezpiecznie się bawić Odgrywa role w zabawach posługując się ruchem Chętnie uczestniczy w zbiorowych tańcach

załącznik 5 Sukcesy nauczyciela realizującego program (ostatnie 3lata) - doświadczenie nauczyciela realizującego program 5 - inne dodatkowe osiągnięcia 10

Załącznik 5 Analiza formalna - wniosek dyrektora tak - informacja wychowawcy o wynikach diagnozy zainteresowań - informacje dotyczące nauczyciela realizującego program - uczniowie są objęci dodatkowymi programami edukacyjnymi (np. unijnymi) nie

Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli 71-699 Szczecin ul. Hoża 6 telefon / fax: +48 91 42 82 944 adres e-mail:sekretariat.odn@zce.szczecin www:odn.zce.szczecin.pl