Korupcja w obszarze kredytów bankowych dla firm

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lifelong Learning Programme Projekt GRUNDTVIG Multilateral INTEGRA
Advertisements

Wybrane organy UE – Traktat Lizboński. Cz. II
Związek Banków Polskich
Polska w strefie Schengen
Bilansowe uwarunkowania rozwoju akcji kredytowej w Polsce
Wpływ stosowania outsourcingu na wskaźniki ekonomiczno-finansowe banku
Charakterystyka branży By Tomasz Kospin, Piotr Krogulski
Bankowość spółdzielcza to bankowość bezpieczna
1 Wyniki za IV kwartał 2003 Warszawa, luty 2004.
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
1 Szansa dla banków Konferencja Polskie regiony w Europie – szanse rozwoju Warszawa, 6 kwietnia 2006 r.
Rok w Unii. Ocena i perspektywy dla biznesu
Czy możliwy jest wzrost inwestycji przedsiębiorstw w 2011 r.?
Konferencja Odpowiedzialny Biznes 2005, listopada 2005
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Wsparcie instrumentów inżynierii finansowej w ramach RPO WP na lata Radomir Matczak Departament Rozwoju.
Metodologia i wyniki pilotażowego badania kosztów obowiązków administracyjnych ponoszonych przez banki w Polsce na przykładzie przestrzegania Prawa bankowego.
Bankowość Spółdzielcza 2006
Zespół konsultantów: Robert Lewicki Michał Kłos Jarosław Piszczek
KRAJOWY ZWIĄZEK BANKÓW SPÓŁDZIELCZYCH
Ekonomiczna teoria biurokracji
wyniki gospodarcze ze szczególnym uwzględnieniem Polski
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Katarzyna Ruta.
Ekonomia polityczna migracji Polaków w ramach Unii Europejskiej
Handel zagraniczny a wzrost gospodarczy
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
1 Investing in the New Europe Rozwój eCommerce w sektorze finansowym z perspektywy inwestora kapitałowego Krzysztof Kulig Partner Innova Capital Warszawa.
System wsparcia funduszy kapitałowych inwestujących w małe i średnie przedsiębiorstwa MINISTERSTWO GOSPODARKI I PRACY DEPARTAMENT POLITYKI REGIONALNEJ.
City of Warsaw Obligacje m. st. Warszawy czyli Jak sfinansować wzrastające potrzeby inwestycyjne miasta? Biuro Polityki Długu i Zarządzania Płynnością
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Program MŁODZIEŻ Akcje Programu.
Perspektywy stabilności systemu finansowego w Polsce
Konsekwencje zablokowania prywatyzacji w latach Michał Chyczewski Andrzej Domański Jeremi Mordasewicz Andrzej Rzońca Warszawa, 18 października.
Wyjazdy zagraniczne studentów GWSP w ramach programu LLP-Erasmus.
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
POLSKA W UNI EUROPEJSKIEJ
Krajowy System Usług dla MSP
Jak głęboko sięga wspólnota interesów gospodarczych Polski i Europy? Dariusz Filar XIII Międzynarodowe Forum Gospodarcze Gdynia, r.
Finansowanie rozwoju gospodarczego
Warszawa, 10 maja 2007 r. Trwały wzrost, postępy w procesie integracji GRUPA PEKAO S.A. Wyniki finansowe po pierwszym kwartale 2007 r.
WSPARCIE ROZWOJU POLSKICH PRZEDSIĘBIORC Ó W Część II Finansowanie MŚP Katowice, 15 maja 2012.
1 Ocena skutków regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/123/WE Ministerstwo Gospodarki Departament Regulacji Gospodarczych Warszawa, 28 stycznia 2008 r.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
SEKTOR BANKOWY WOBEC FINANSOWANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
Sprawozdanie finansowe NoRiskNoFun. A. Sprawozdanie finansowe.
Dane wstępne na r. Informacja o sytuacji finansowej Banku BPS S.A. Informacja o sytuacji finansowej Banku BPS S.A.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
Unia Europejska.
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Credit Contagion from Counterparty Risk
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
Ekonomika ochrony zdrowia (I)
1 Joël Paillot dyrektor ds. oceny ryzyka Coface Deutschland Coface – ocena ryzyka.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Autorzy: Sebastian Piątkowski i Eryk Pawełczyk Gimnazjum nr 4 im.
Wspólne posiedzenie Grupy ds. MŚP przy KK NSRO oraz Grupy ds. Przedsiębiorców funkcjonującej w ramach Zespołu ds. uproszczeń MRR dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.
Wpływ regulacji sektora bankowego na system finansowy. Katarzyna Bogusiewicz.
Teoria praw własności. Na podstawie: „Property Rigts and Economic Theory: A Survey of Recent Literature” (E.G.Furubotn), „Ownership and the Nature of the.
Międzynarodowa Pozycja Inwestycyjna Kraju
Jacek Furga Przewodniczący Komitetu ds. Finansowania Nieruchomości Związku Banków Polskich Kasy oszczędnościowo-budowlane Dlaczego wciąż nie mogą powstać.
Bezrobocie. Stan, w którym osoba zdolna do pracy i gotowa do jej podjęcia, mimo aktywnych poszukiwań pozostaje bez zatrudnienia.
Opodatkowanie pracy w krajach OECD. Analiza porównawcza i wnioski dla Polski Anna Krajewska Katedra Makroekonomii UŁ Konferencja „W POSZUKIWANIU RACJONALNEGO.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich a rozwój regionów wiejskich Janusz Rowiński Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
3. A NALIZA MAKROEKONOMICZNA SEKTORA BANKOWEGO Analiza ekonomiczna instytucji finansowych; M.Olszak WZ UW 1.
Euromarketing dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego
STRUKTURA GEOGRAFICZNA POLSKA I JEJ SĄSIEDZI Wyk. xxx Ekonomia 3, grupa 4.
Analiza rentowności wybranych banków komercyjnych w Polsce
Ogólnopolska Konferencja Młodych Naukowców:
Dzień Języków Obcych w ZSP 15
20 lat polskiej bankowości
Kryzysy finansowe – przyczyny, konsekwencje, wnioski na przyszłość
Zapis prezentacji:

Korupcja w obszarze kredytów bankowych dla firm J.R.Barth, C.Lin, F.M. Song, Corruption in Bank Lending to Firms: Cross-Country Micro Evidence on the Beneficial Role of Competition and Information Sharing, 2008 T.Beck, A.Demirguc-Kunt, R.Levine, Bank superviosion and corruption in lending, 2006 E.Detragiache, P.Garella, L.Guiso, Multiple versus Single Banking Relationships: Theory and Evidence, 2000 Anna Księżopolska

Plan prezentacji Korupcja Konkurencja Asymetria informacji Badanie I Optymalna liczba relacji bankowych Badanie II Nadzór bankowy Badanie III Podsumowanie

1a. Korupcja - wprowadzenie Rola banków depozytowo – kredytowa alokacyjna stymulacyjna Korupcja problemem krajów rozwijających się oraz w trakcie i po transformacji Przyczyny brak odpowiednich przepisów prawnych brak obiektywnych sądów brak regulacji ostrożnościowych Przykłady W Chinach w 2005 r. wykryto 461 przypadków fraudów bankowych na sumę 7,7 mld jenów; W Turcji w 2000 r. odnotowano stratę 12 mld USD (6% GDP) w całym systemie bankowym

1b. Korupcja a kredyty dla firm - uwarunkowania Konkurencja W systemie bankowym W sektorze firm Asymetria informacji Prywatne biura informacji kredytowej Publiczne rejestry kredytowe Optymalna ilość relacji bankowych Nadzór bankowy „Supervisory power view” „Political/regulatory capture view” „Private empowerment view” Badanie I Badanie II Badanie III

1c. Miara korupcji World Business Environment Survey Wyniki ankiety: Major obstacle – 7,7% Moderate obstacle – 7,8% Minor obstacle – 19,5% No obstacle – 65% World Business Environment Survey 80 krajów, 37 non-transition countries, 2500 firm () 40% - małe firmy (5 – 50) 40% - średnie firmy (51 0 500) 20% duże firmy (>500) „Is corruption of bank officials an obstacle for the operation and growth of your business” ? 1 – no obstacle 2 – a minor obstacle 3 – a moderate obstacle 4 – a major obstacle

2. Konkurencja (1/2) Koncentracja depozytów Koncentracja aktywów Udział 5 największych banków w sumie depozytów Koncentracja aktywów Udział 5 największych banków w sumie aktywów w sekotrze bankowym Bariery wejścia Spełnienie wymagań prawnych umożliwiające otrzymanie licencji Odrzucone aplikacje Procent odrzuconych aplikacji o uzyskanie licencji bankowej w ostatnich 5 latach Odrzucone aplikacje: Egipt Kenia Pakistan Francja Szwecja USA 85% 5%

2. Konkurencja (2/2) Hipotezy Większa koncentracja (mniejsza konkurencja) w sektorze bankowym większa korupcja przy udzielaniu kredytów dla firm; Większe bariery wejścia (mniejsza konkurencja) w sektorze bankowym większa korupcja przy udzielaniu kredytów dla firm; Większa konkurencja w sektorze firm większa korupcja przy udzielaniu kredytów dla firm Nie zbadano zależności przyczynowo skutkowej. Możemy jedynie mówić o korelacji i współwystępowaniu

3. Asymetria informacji (1/4) Rejestry kredytowe Prywatne Publiczne Czas obecności na rynku Prywatne biura informacji kredytowej Publiczne rejestry kredytowe Firmy audytorskie Czy roczne sprawozdania finansowe są kontrolowane przez zewnętrznego audytora

3. Asymetria informacji (2/4) Prywatne biura informacji kredytowej Informacje nt. indywidualnych pożyczek; mergują informacje kredytowe z różnych źródeł. Publiczne rejestry kredytowe Zbierają informacje dot. kredytów na kwoty powyżej określonego progu; Dane tylko z instytucji pod nadzorem wg prawe np. banki; Nie udostępniane są dane historycznych. 80% zapewnia dane do roku. ca. 50% krajów ustanowiło publiczne rejestry kredytowe przed 2000r. Ponad 40% z nich również założyło prywatne biura informacji kredytowej 76% państw z biurami prywatnymi raportuje informacje kredytowe pozytywne i negatywne 78% państw z rejestrami publicznymi raportuje zarówno pozytywne jak i negatywne informacje kredytowe

3. Asymetria informacji (3/4) Systemy wymiany informacji w państwach członkowskich UE Prywatne biura informacji kredytowej Prawie we wszystkich państwach UE poza Belgią i Francją Dane pozytywne i negatywne W Austrii, Danii, Niemczech, Irlandii i Holandii limity od 35 do 200 EUR od którego dane są gromadzone Publiczne rejestry kredytowe Występują w 14 krajach (Austria, Belgia, Bułgaria, Czechy, Francja, Niemcy, Włochy, Łotwa, Litwa, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania) We Francji tylko dane negatywne Limity wahają się od 150 EUR (Litwa) do 1,5mln EUR (Niemcy)

3. Asymetria informacji (4/4) Hipotezy Zmniejszenie asymetrii informacji mniejsza korupcja przy udzielaniu kredytów dla firm Pozostałe zmienne egzogeniczne Struktura własności banku Charakterystyka firm Regulacje prawne krajowe i w systemie bankowym

Badanie I - wyniki Prywatne biura informacji kredytowej współistnieją z występowaniem mniejszej korupcji Aktywność firm audytorskich współistnieje z mnieszją korupcją Im dłużej działają PBIK, tym mniejsza korupcja Udzielanie przez te biura informacji negatywnych i pozytywnych, negatywnie wpływa na występowanie korupcji Regulacje prawne są negatywnie skorelowane z występowaniem korupcji Konkurencja w sektorze bankowym współistnieje z mniejszym problemem korupcji Wsytępuje dodatnia korelacja między konkurecją na rynku firm a występowaniem korupcji Lepsze egzekwowanie prawa – negatywna korelacja z problemem korupcji Prywatne, zagraniczne oraz firmy eksportowe mniej podlegają korupcji Pozostałe zmienne okazały się być statystycznie nieistotne

4. Optymalna ilość relacji bankowych Wady: Znaczne koszty transakcyjne Renegocjacja zadłużenia może być utrudniona Zalety: Dywersyfikacja ryzyka Wzrost konkurencyjności między pożyczkodawcami Ograniczenie możliwości przejmowania renty przez banki USA Italy Moda 1 3 Mediana 2 5 75 percentyl 8 Udział pojedynczych relacji 44,5% 11% Optymalna liczba banków, z którymi firmy mają zbudowane relacje to 2 banki, dla firm o wysokim ratingu kredytowym i których aktywa są trudne do przesunięcia. Von Thadden’s model

Badanie II - wyniki Refinansowanie projektu: Relacje bankowe: Bank relacyjny Bank nie-relacyjny Problem płynnościowy banku relacyjnego Problem negatywnej selekcji Relacje bankowe: Pojedyńcze Niskie ryzyko braku płynności Efektywne mechanizmy prawne Inwestycja jest bardzo opłacalna Liczba relacji wzrasta Dla lepiej działającego prawa Kiedy inwestycja jest bardziej opłacalna w drugim stadium

5. Nadzór bankowy „Supervisory power view” – prywatne podmioty nie mają wystarczającej zachęty i możliwości, żeby monitorować banki „Political/regulatory capture view” – politycy i nadzorcy nie maksymalizują dobrobytu społecznego, tylko swój prywatny „Private empowerment view” – regulacje prawne powinny być skierowane na zwiększenie możliwości i zachęty ludzi do pokonywania kosztów pozyskania informacji i transakcyjnych

Badanie III Pozostałe zmienne egzogeniczne Charakterystyka firm 6% firm państwowych, 25% zagranicznych 39% przemysł, 46% usługi Average 2.1 konkurentów Logarytm wielkości sprzedaży (size) Polityka nadzoru bankowego Supervisory power Political/regulatory capture view Private monitoring Regulacje na poziomie państwowym PKB Inflacja Rozwój sektora bankowego Supervisory power view – wzmocnienie oficjalnego nadzoru nad bankami, ulepszy zarządzanie bankami i doprowadzi do wzrostu prawdopodobieństwa, że banki będę efektywnie lokowały kapitał- negatywna korelacja ze zmienną korupcja Political/regulatory capture view – korelacja pozytywna Private monitoring – mierzy czy dyrektorzy banków i urzędnicy są odpowiedzialni za kompletność i poprawność ujawnianych informacji, czy banki mają obowiązek publikowania skonsolidowanych sprawozdań, czy banki muszą podlegać ocenom ratingowym i podlegać międzynarodowemu audytowi, czy istnieje zabezpieczenie depozytów itd. Korelacja powinna być negatywna. PKB – firmy w szybciej rozwijających się krajach mogą doświadczać mniejszych przeszkód. Inflacja – jako świadectwo stabilności systemu monetranego Rozwój sektora bankowego – wartość kredytów udzielonych firmom do PKB. Rozwój sektora bankowego jest pozytywnie skorelowany ze wzrostem ekonomicznym.

Badanie III - wyniki Nie potwierdza się teoria supervisory power view political/regulatory capture view Private monitoring view

Podsumowanie Większe zjawisko korupcji współwystępuje z Mniejsza korupcja współwystępuje z: Konkurencją w sektorze bankowym Firmy prywatne i zagraniczne Nadzór bankowy Prywatne biura informacji kredytowej i im dłużej działają Regulacje prawne Większe zjawisko korupcji współwystępuje z Konkurencja w sektorze firm