Motywacja uczenia się „Umysł nie jest naczyniem, które należy napełnić, lecz ogniem, który trzeba rozniecić” Plutarch Techniki uczenia się i planowania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Metaprogramy Metaprogramy są to utrwalone na nieświadomym poziomie umysłu schematy postępowania, które wywierają wpływ na sposób, w jaki postrzegasz otaczającą.
Advertisements

Bez pozytywnej motywacji zdobywanie wiedzy przekształca się w uciążliwą, mozolną prace. "Tego się trzeba nade wszystko strzec, aby nie znienawidził nauki.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
MOTYWACJA DZIECI I NAUCZYCIELI Monika Matuszczak
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Kierowanie twórczością w organizacji
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
PRZYJAŹŃ godzina wychowawcza w kl. VI
Sposoby motywowania dzieci do nauki.
Magia słowa, czyli jak zaczarować ucznia?
Jak motywować dziecko do nauki?
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Jak motywować dziecko do nauki
Teoria społecznego uczenia się
Recepta na sukces nauczyciela
Zasady dobrej komunikacji
WYKŁAD III MOTYWACJA DO PRACY.
Motywacja.
„Jak pomóc dziecku w nauce”
Techniki pracy z motywacją Zajęcia 4
Psychologia w zarządzaniu
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Psychologia w zarządzaniu
Ankieta dla uczniów „Demokracja a życie w szkole. Kto i jak podejmuje decyzje w naszym gimnazjum?”
SYLWETKA LIDERA.
PLANOWANIE KARIERY ZAWODOWEJ
Planowanie szkolenia „Nigdy nie pozwalam na to, by szkoła stała się przeszkodą w mojej edukacji” Mark Twain.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Potrzeby i motywacja.
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
Sposoby motywowania dzieci do nauki
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Umiejętność motywowania i wyznaczania celów przez sędziego
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
Jak motywować dziecko do nauki ?
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Proces przewodzenia i kontrolowania
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Sposoby motywowania dzieci do nauki.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Psychologia w zarządzaniu
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
AJ: Prawa Yerkesa-Dodsona sformułowane w 1908 roku przez Roberta Yerkesa i Johna D. Dodsona opisują zależność między pobudzeniem.
Zapis prezentacji:

Motywacja uczenia się „Umysł nie jest naczyniem, które należy napełnić, lecz ogniem, który trzeba rozniecić” Plutarch Techniki uczenia się i planowania rozwoju Dr Anetta Kowalkiewicz anetta.ostaszewska@ae.poznan.pl

Plan zajęć I. Czym jest motywacja uczenia się? Skąd może pochodzić? II. Jak zmotywować uczniów do nauki ? (poziom operacyjny) III. Co motywuje nas do osiągania sukcesu w studiowaniu? (głębsza refleksja)

Motywacja zewnętrzna i wewnętrzna NALEŻY DĄŻYĆ DO WZBUDZENIA W UCZNIACH MOTYWACJI WEWNĘTRZNEJ LUB PRZEKSZTAŁCENIA MOTYWACJI ZEWNĘTRZNEJ W WEWNĘTRZNĄ MOTYWACJA ZEWNĘTRZNA Tendencja do podejmowania i kontynuowania działań ze względu na pewne konsekwencje, do których one prowadzą; związana z poczuciem, że przyczyna i kontrola działania ma charakter zewnętrzny i nie jest zależna ode mnie MOTYWACJA WEWNĘTRZNA Tendencja do podejmowania i kontynuowania działań ze względu na ich treść; cechą określającą MW jest ciekawość; czynnikami motywującymi są: wieloznaczność, niewyraźność, nowość, złożoność, dziwność, niezgodność.

Zasady dotyczące motywacji (K. Kruszewski, 1991) Motywacja do wykonania danego zadania jest tym silniejsza, im mocniejsze ma uczeń przekonanie, że treść zadania, warunki jego wykonania i decyzja o postawieniu zadania zależą od niego. Pozytywny stosunek do zadań podnosi motywację do ich wykonania. Zadania pobudzające ciekawość ucznia i umożliwiające jej zaspokojenie wzbudzają motywację do ich wykonania. Są uczniowie, dla których głównym źródłem motywacji do wykonania szkolnych zadań jest potrzeba akceptacji społecznej, przede wszystkim ze strony nauczycieli, następnie rodziców i kolegów.

Zasady dotyczące motywacji (K. Kruszewski, 1991) Zamiast potrzeby akceptacji, może wykształcić się potrzeba podporządkowania się nauczycielom, rodzicom albo kolegom, która może stać się ważnym czynnikiem wzbudzającym motywy uczenia się. Jeżeli uczeń uważa wykonanie zadania za sukces, a niewykonanie zadania jako porażkę, wzrasta motywacja wykonania zadania. Motywacja do wykonania zadania szkolnego zależy od czasu trwania i siły napięcia, jakie wywołuje zadanie lub okoliczności mu towarzyszące.

Czynniki motywacji (Z. Pietrasiński, Sztuka uczenia się) CELE UŻYTECZNOŚĆ NORMY WYNIKI SILNA WOLA RYWALIZACJA, TAKŻE Z SAMYM SOBĄ…

Poglądy na motywację Motywacja Behawioralne teorie wzmocnienia Teorie potrzeb Teorie celów Teoria autodeterminacji

Behawioralne teorie wzmocnienia Motywacja jako reakcja na bodziec zewnętrzny „stworzenie trawiące spokojnie w cieniu, z rzadka podrywane do działania nieznośnym upałem lub myślą o kufelku zimnego piwa” (Murray) BODZIEC WZMACNIAJĄCY – cokolwiek, co podnosi lub utrzymuje częstość zachowania, kiedy styka się z przejawem tego zachowania, np. pochwała, nagroda, sukces NARZĘDZIA: system ocen, regulamin, złote księgi, kij i marchewka

Teorie potrzeb – Abraham Maslow Zachowanie jest odpowiedzią na potrzeby (wrodzone lub wyuczone)

Teorie celów Od presji zewnętrznej do wnętrza człowieka 6 kategorii celów Forda: EMOCJONALNE: rozrywka, spokój, zadowolenie POZNAWCZE: ciekawość, dochodzenie do wiedzy, twórczość SUBIEKTYWNA HARMONIA: integralność z ludźmi, naturą, mocą WŁASNE INTERESY: indywidualność, samostanowienie, wyższość INTEGRACJA POPRZEZ STODUNKI SPOŁECZNE: przynależność, sprawiedliwość ZADANIOWE: mistrzostwo, oryginalność, zorganizowanie Im więcej celów, tym większa motywacja

Teoria autodeterminacji – Deci i Ryan Warunki motywacji wewnętrznej: Kompetencja (potrafię manipulować środowiskiem i kontrolować je) Autonomia (sam decyduję, co i jak robić) Włączenie (afiliacja, utrzymuję kontakty z innymi) UNIESIENIE – uczucie przeżywania skondensowanej motywacji wewnętrznej „osobowość uniesień”

Część III. Cechy doskonałego studenta: Jest świetnie zorganizowany i zdyscyplinowany; nigdy się nie dekoncentruje i myśli wyłącznie na określony temat. Czyta każdą książkę i materiał przewidziany przez nauczyciela. Szybko i bez wysiłku pojmuje wszystko, co czyta. Pamięta wszystko, co przeczytał i usłyszał podczas wykładów i innych zajęć. Zapisuje dużo stron dobrze uporządkowanych notatek i ma dobrze zorganizowany system przechowywania materiałów. Kiedy zabiera głos, mówi płynnie, z dużą pewnością siebie i erudycją. Od ręki potrafi przygotować bardzo dobre wypracowanie. Zawsze zdaje sobie sprawę z tego, jak dobrze radzi sobie na studiach. Nigdy nie przejmuje się egzaminami i zawsze otrzymuje najwyższe oceny.

Czy chciałbyś być idealnym studentem? Ilu studentów, których znasz, posiada wszystkie te cechy? Czy te cechy są możliwe do osiągnięcia w normalnych warunkach? Czy aby na pewno wszystkie te cechy są warte podziwu? Poszukaj ich słabych stron…

…tym, co nas demotywuje, jest świadomość niemożliwości doścignięcia ideału ??? Wniosek Skoro ideał nie jest możliwy do osiągnięcia w rzeczywistych warunkach, może nie warto się nastawiać na jego osiągnięcie…?

W czym tkwi tajemnica sukcesu studiowania/uczenia się? MUSISZ MIEĆ POCZUCIE CELU!!! MUSISZ ZROZUMIEĆ, W JAKIEJ SYTUACJI SIĘ ZNALAZŁEŚ!!! MUSISZ WYPRACOWAĆ ODPOWIEDNIE STRATEGIE!!!