Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU

10 lat audytu wewnętrznego z perspektywy podmiotu koordynującego
Pierwsze lata audytu wewnętrznego w Polsce. Wnioski na przyszłość.
Doświadczenia z udziału w teście systemu AKSES VI Ogólnopolskie Spotkanie Sieciujące OWES – Kraków, październik 2012.
Zarządzanie przez cele Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Wdrażanie zarządzania ryzykiem w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych
ŚLĄSKI ZWIĄZEK GMIN I POWIATÓW ul. Stalmacha 17 Katowice
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
Węgiel jako wyrób Jacek Węglarczyk.
ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość
Rola audytu wewnętrznego w systemie zapewnienia
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
OCENA wykonania zadań przez Europejski Trybunał Obrachunkowy
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
Współpraca tłumacza z BT przed zdobyciem i po zdobyciu certyfikatu normy PN:EN Autor: Magdalena Gałczyńska Firma: BTInfo Biuro Tłumaczeń Informatycznych.
Wdrożenie MiFID – nowe obowiązki dla domów maklerskich
Adam Walicki - 30 września 2010
Innowacje organizacyjne w usługach
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
System zarządzania jakością PN-EN ISO 9001:2001 w Starostwie Powiatowym w Hajnówce.
GRC.
Kontrola zarządcza w jednostkach samorządu
Zarządzanie jakością projektu
Szkolenia, Coaching, PR.
Procesy grupowe A.Kawalec.
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zarządzanie efektywnością energetyczną przedsiębiorstw
OD KONTROLI DO AUDITU HACCP
Istota i zadania rachunkowości zarządczej
1 DLACZEGO WARTO SKORZYSTAĆ Z „USŁUGI SZYBKIEJ OPTYMALIZACJI ZARZĄDZANIA FINANSAMI PRZEDSIĘBIORSTWA W MIKRO I MAŁYCH PRZEDSIĘBIORSTWACH” OFEROWANEJ PRZEZ.
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
40 TYS. M IESZKAŃCÓW 74 PRACOWNIKÓW Zespołowa metoda pracy oraz skuteczny system przepływu informacji jako elementy kształtujące motywującą atmosferę pracy.
Efektywne i skuteczne komunikowanie się z audytorami jako element wsparcia procesu osiągania celów kierownika jednostki Monika Kos Departament Polityki.
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Komunikacja w pracy audytora wewnętrznego
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Alternatywny slajd początkowy – animacja logotypu załączona jako film, w trybie prezentacji animację należy uruchomić poprzez kliknięcie w grafikę.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
 Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób:  1. zgodny z prawem  2. efektywny  3. oszczędny.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
1 Zarządzania ryzykiem.  Audyty, audity i kontrole Pod koniec każdego roku trzeba przygotować:  plany audytu wewnętrznego,  plany kontroli, wykonywanych.
Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego „Ocena systemu zarządzania i wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia.
KONTROLA I AUDYT WEWNĘTRZNY. AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDIT WEWNĘTRZNY AUDYT WEWNĘTRZNY - KONTROLA WEWNĘTRZNA AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDYT ZEWNĘTRZNY.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Metoda weryfikacji zakresu wdrożenia standardu ISO w przedsiębiorstwach Prowadzący: Krzysztof Janicki, Auditor Wiodący PRS Certyfikacja Termin i.
Dobór, gromadzenie i przechowywanie dowodów na potrzeby zadania audytowego Ministerstwo Finansów 24 września 2015 r. 1.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
POMIAR PROCESÓW – GWARANCJA SZYBKIEGO PODNIESIENIA EFEKTYWNOŚCI
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Perspektywa Programu Uproszczenie procedur i ograniczenie wymagań tylko do unijnych bez dodatkowych krajowych Większa ilość szkoleń wysokiej jakości/ dostęp.
Konflikt interesów.
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
AKTA STAŁE Wykaz aktów prawnych
Zapis prezentacji:

Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska

Usługi doradcze – definicja MSPPAW - przypomnienie Doradztwo i pokrewne usługi na rzecz klienta Charakter i zakres tych usług są uzgodnione z klientem Celem usług doradczych jest przysporzenie wartości i usprawnienie procesów ładu organizacyjnego, zarządzania ryzykiem i kontroli z zachowaniem zasady, że audytor wewnętrzny nie przejmuje obowiązków kierownictwa

Zasady doradztwa przyjęte w organizacji – gdzie szukać? Aspekty czynności doradczych zawarte w Karcie Audytu - przykład: relacja czynności doradczych do zapewniających – dominująca rola czynności zapewniających. charakter czynności doradczych – dowolność, jeżeli nie występuje konflikt interesów i sprzeczność z celami audytu wewnętrznego. zakres czynności doradczych – dowolność, a w szczególności przeprowadzanie szkoleń, opiniowanie, poradnictwo, udział w projektach w charakterze konsultanta, a także udział w rutynowych zebraniach w celu wymiany informacji. sposób przekazywania informacji w ramach przeprowadzonych czynności doradczych.

Istotne aspekty świadczenia usług doradczych Czynności doradcze Perspektywa klienta koszty/korzyści Perspektywa audytu

Perspektywa klienta Poziom dojrzałości organizacji Poziom dojrzałości funkcji audytu w jednostce Oczekiwania kierownika jednostki

Dojrzałość organizacji – dlaczego jest ważna??? 1. Brak formalnego podejścia (początkowy) Poziom dojrzałości organizacji /wg normy ISO 9004:2000/ 2. Podejście bierne/reaktywne (powtarzalny) 3. Stabilne, formalne podejście systemowe (zdefiniowany) 4. Nacisk na ciągłe doskonalenie. (zarządzany) 5. Najlepsze osiągnięcia w swojej klasie (optymalizowany)

Poziom dojrzałości organizacji i funkcji audytu Dojrzała organizacja (stabilna, kładąca nacisk na ciągłe doskonalenie) – oczekiwanie klienta: wzrost zaangażowania audytu w procesy decyzyjne/wzrost ilości czynności doradczych. Dojrzała funkcja audytu – ilość czynności doradczych zależy też od stopnia poznania organizacji i możliwości dostarczenia racjonalnego zapewnienia o systemie kontroli zarządczej w jednostce.

Ilość zadań audytowych przeprowadzonych w latach 2008-2012 (zapewniające i doradcze - przykład)

Czego kierownictwo może oczekiwać od audytu wewnętrznego w zakresie doradztwa? Wiary w siebie  Szerszego spojrzenia audytorskiego: perspektywy strategicznej i operacyjnej Skoncentrowania na tym, co ważne i przydatne w jednostce czyli właściwych, przynoszących korzyści usług Determinacji i zaangażowania Efektywnego, opłacalnego podejścia Profesjonalizmu Obiektywizmu oraz… Natchnionego/nawiedzonego i oddanego szefa audytu wewnętrznego!

Niezależność, obiektywizm Biegłość zawodowa Perspektywa audytu Niezależność, obiektywizm Biegłość zawodowa Charakter prac – zapewniający czy doradczy?

Charakter prac - zapewniający czy doradczy? Niezależna ocena Doradztwo uważana za podstawowe zadanie audytu, bardziej pracochłonna i czasochłonna: wymaga dokładniejszej i szerszej dokumentacji aby uzasadnić ocenę badanego obszaru, doceniane w organizacji o wysokim poziomie dojrzałości, możliwość szybkiego otrzymania wniosków, lepsze wykorzystanie czasu specjalistów = audytorów by pomóc osiągnąć cele organizacji …

Wartość czynności doradczych – jak zmierzyć? Czy istnieje taka potrzeba? Ilość zrealizowanych zadań doradczych w stosunku do zaplanowanych, Ilość zadań doradczych pozaplanowych, Ilość zaakceptowanych i wdrożonych rekomendacji w zakresie doradztwa przez kierownictwo, Wymierne oszczędności? Inne….

Wartość czynności doradczych – perspektywa klienta wzrost efektywności działania doprowadzenie do działania zgodnego z prawem poprawa efektywności/skuteczności mechanizmów kontroli wewnętrznej usprawnienie danego procesu wprowadzenie procedur w danym procesie oraz ich aktualizacja wprowadzenie systemu monitorowania realizacji zadań poprawa efektywności systemu komunikacji wewnętrznej, inne…

Wartość czynności doradczych – perspektywa audytu Korzyści globalne: Większa satysfakcja pracy audytu wewnętrznego. Zapewniona większa swoboda działania i interakcja zarówno z audytowanymi jak i kierownictwem. Większa wartość dodana z punktu widzenia kierownictwa – nie tylko zapewnienie ale również rady i opinie w zakresie rozwiązywania problemów. Mniej procedur w ramach przeprowadzania i dokumentowania. Ograniczenia: Zbyt niski poziom zapewnienia. Naruszenie obiektywizmu. Przejmowanie obowiązków kierownictwa. Zbyt długi cykl audytu. Obniżenie reputacji w przypadku nietrafności zaleceń. Przekroczenie czasu pracy. Ilość audytorów wewnętrznych w jednostce . Biegłość audytu wewnętrznego. Sposób przedstawiania wyników.

Czy doradztwo pomoże promować funkcję audytu? Klient audytu powinien znać, rozumieć i odczuwać wartość audytu wewnętrznego Czynności doradcze oczekiwane i poszukiwane źródło informacji dla kierownictwa Trzeba być pewnym siebie, kreatywnym, nowatorskim, ale rozsądnym - a nade wszystko użytecznym!

Dziękuję za uwagę