Źródło: Ciak J. Polityka budżetowa, Wyd. Dom Organizatora, Toruń 2002

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finanse Publiczne Temat pracy: Porównanie strategii ograniczania deficytu i zadłużenia publicznego w kolejnych rządach pod wybranymi kryteriami, proszę.
Advertisements

WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Model IS, LM, BP dla gospodarki otwartej w warunkach zmiennych kursów walutowych;
System waluty złotej. System powojenny: z Bretton Woods. Funkcjonowanie systemu.. Ograniczenia systemu względnie stałych kursów. Kryzys systemu w latach.
Makroekonomia I Ćwiczenia
Model IS-LM w gospodarce zamkniętej
Finanse międzynarodowe
Rachunek dochodu narodowego
FINANSE PUBLICZNE I SYSTEM FINANSOWY PAŃSTWA
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Inflacja: przyczyny i skutki
Polityka fiskalna budżet państwa i dług publiczny
Pieniądz i polityka pieniężna
Zatrudnienie w Polsce w 2005
Istota i funkcje podatku
BANK CENTRALNY I JEGO FUNKCJE
PODSTAWOWE POJĘCIA.
Rozszerzenie Unii Europejskiej a rozwój gospodarczy
Podstawy wiedzy ekonomicznej
Polityka makroekonomiczna i stałe kursy walutowe.
Systemy walutowe po II wojnie światowej.
Podstawy analizy makroekonomicznej – główne kontrowersje i kierunki
Polityka monetarna państwa
Pytania problemowe do tematów 10-14
„Wolność a wyniki gospodarcze z głównym uwzględnieniem Polski”
Charakterystyka finansów publicznych
Dochody budżetu państwa
Finanse Zbigniew Kuryłek
Polityka gospodarcza Wykład 2: Model IS-LM.
Światowy tydzień przedsiębiorczości Angelika Wasiluk
Rola państwa w gospodarce
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
Synteza neoklasyczna – model IS-LM
Wielki kryzys gospodarczy
Raport makroekonomiczny o Polsce.
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Model krzyża Keynsowskiego.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Polityka fiskalna państwa
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> PICTURE START.
J. Wilkin - Ekonomia Polityka fiskalna państwa Wykład 10 WNE UW.
Inflacja i bezrobocie.
Niska inflacja i niskie bezrobocie jako cele polityki stabilizacyjnej.
John Maynard Keynes.
CELE POLITYKI PIENIĘŻNEJ
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Wykład: “MONEY MATTERS” - MONETARYSTYCZNY SPOSÓB WIDZENIA GOSPODARKI
Dr Urszula Banaszczak - Soroka. Bank Polski ( 1828 – 1886) Polska Krajowa Kasa Pożyczkowa (1918 – 1924 tymczasowo pełniła rolę banku emisyjnego) Bank.
Polityka fiskalna państwa Konspekt wykładu 10 WNE UW Prof. Jerzy Wilkin.
1 BANKOWOŚĆćwiczenia 1 UNIWERSYTET WARSZAWSKI WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA Bankowość Marcin Ignatowski Warszawa 2013.
Czy zostanie wprowadzone MTBF? Wnioski wypływające z analizy przejrzystości polityki fiskalnej w Polsce Rafał Benecki.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę.
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
TEORIE STABILIZACJI I DOSTOSOWAŃ Wykład 6 1. Dostosowanie - pojęcie 2  Pojawiło się w kontekście problemów płatniczych (po podwyżce cen ropy naftowej.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Polska – koniunktura w 2015 r. Prognoza na lata Warszawa, lipiec 2016.
CELE POLITYKI PIENIĘŻNEJ
Polityka gospodarcza Wykład 2: Model IS-LM.
mgr Małgorzata J. Januszewska
mgr Małgorzata J. Januszewska
Przedmiot obieralny ekonomiczny
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
Wskaźniki ekonomiczno-społeczne 2. WSKAŹNIKI EKONOMICZNE
Polityka fiskalna, monetarna... i polityczno-pieniężne różności
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Rola Państwa w gospodarce
Rola Państwa w gospodarce
mgr Małgorzata J. Januszewska
Zapis prezentacji:

Źródło: Ciak J. Polityka budżetowa, Wyd. Dom Organizatora, Toruń 2002 PODSUMOWANIE Różnice teoretyczne wybranych współczesnych nurtów ekonomii dotyczących roli państwa, polityki budżetowej, deficytu budżetowego i długu publicznego Źródło: Ciak J. Polityka budżetowa, Wyd. Dom Organizatora, Toruń 2002

Ekonomia klasyczna ROLA PAŃSTWA POLITYKA BUDŻETOWA DEFICYTY I NADWYŻKI DOKTRYNA EKONOMICZNA ROLA PAŃSTWA POLITYKA BUDŻETOWA DEFICYTY I NADWYŻKI DŁUG PUBLICZNY Ekonomia klasyczna -odrzucenie ingerencji państwa w procesy gospodarcze, -państwo jako nocny stróż, pilnujący ogólnego porządku; -nie wywiera wpływu na wzrost produktu narodowego. W związku z tym jest nieefektywnym narzędziem dla polityki gospodarczej; -budżet powinien być bezwzględnie zrównoważony. W gospodarce nie należy wydawać więcej aniżeli wynoszą dochody; -brak takiej kategorii;

-za jej pomocą można skutecznie sterować agregatem popytu; DOKTRYNA EKONOMICZNA ROLA PAŃSTWA POLITYKA BUDŻETOWA DEFICYTY I NADWYŻKI DŁUG PUBLICZNY Keynesizm -nie odrzuca ingerencji państwa w procesy gospodarcze, -proponowane środki: pośrednie w formie obniżania poziomu stopy procentowej lub zwiększania progresywnego opodatkowania wysokich dochodów przy jednoczesnym zwiększaniu świadczeń na rzecz grup najniżej uposażonych (zwiększanie zasiłków dla bezrobotnych); bezpośrednie w postaci bezpośredniego regulowania bieżących rozmiarów inwestycji (program inwestycji publicznych tj. budowa dróg, szkół, budynków użyteczności publicznej); -za jej pomocą można skutecznie sterować agregatem popytu; -łagodzić bezrobocie i inflację; -nie należy obawiać się deficytu i dążyć do jego zlikwidowa-nia; -proponuje się manipulowanie deficytami i nadwyżkami budżetowymi; -finansowanie państwowej działalności interwencyj-nej oparte o dług publiczny w bankach i społeczeń-stwie w zamian za państwowe papiery wartościowe;

Neokeynesizm DOKTRYNA EKONOMICZNA ROLA PAŃSTWA POLITYKA BUDŻETOWA DEFICYTY I NADWYŻKI DŁUG PUBLICZNY Neokeynesizm -konieczna jest aktywna i skuteczna polityka państwa; -skuteczniejsza aniżeli polityka pieniężna. Związane to jest z istniejącym systemem kursów walutowych (kursy te powinny być stałe); -preferowana polityka wzrostu wydatków państwa z jednej strony i jednoczesnym wzroście obciążeń podatkowych z drugiej strony (zwiększone w ten sposób dodatkowe wydatki zostają pokryte od samego początku zwiększonym dochodem państwa); -deficyt nie musi być pokryty w okresie jednego roku, lecz w przekroju całego cyklu koniunktu-ralnego; -finansowa-nie działalności państwa może być oparte o dług publiczny, jednakże proponowa-ne są również inne rozwiązań;

-rola państwa ograniczona do minimum; DOKTRYNA EKONOMICZNA ROLA PAŃSTWA POLITYKA BUDŻETOWA DEFICYTY I NADWYŻKI DŁUG PUBLICZNY Monetaryzm -rola państwa ograniczona do minimum; -państwo powinno prowadzić politykę walki z inflacją i bezrobo-ciem, bez stosowania środków regulujących globalny popyt; -jest mało skuteczna, ze względu na to, że uzależniona jest od elastyczności popytu na pieniądz względem stopy procentowej, a elastyczność jest niska; -nie odrzuca całkowicie jej znaczenia, lecz dąży do jej minimalizacji; -jest nieefektywnym narzędziem oddziaływania państwa na gospodarkę; -skala i struktura wydatków budżetowych jest mało istotna dla dynamiki dochodu nominalnego i poziomu cen; -tempo wzrostu wydatków budżetowych nie powinno być wyższe od tempa wzrostu dochodu narodowego; -system podatkowy powinien być tak zreformowany, aby eliminować niekorzystne efekty redystrybucyjne; -budżet powinien być zrównowa-żony ; -podatki powinny być na poziomie zapewnia-jącym to zrównowa-żenie; -finansowa-nie wydatków budżeto-wych w drodze pożyczek u społeczeń-stwa;

Nowa ekonomia klasyczna DOKTRYNA EKONOMICZNA ROLA PAŃSTWA POLITYKA BUDŻETOWA DEFICYTY I NADWYŻKI DŁUG PUBLICZNY Nowa ekonomia klasyczna -minimalna. Zgodna z teorematem Coase’a istnienia efektów zewnętrznych nie musi prowadzić do ingerencji państwa, ponieważ przy spełnieniu pewnych warunków optymalne rozwiązanie można znaleźć w drodze negocjacji zainteresowanych prywatnych podmiotów; -ustalenie praw własności; -państwo powinno dbać o stabilność cen i stymulowanie podażowej strony gospodarki; -w długim okresie polityka ta może wywoływać zmiany dotyczące wzrostu wahań produkcji; -w ramach polityki budżetowej prowadzenie odpowiedniej podatkowej (stymulowanie wielkością podatków); -odpowiednia polityka fiskalna może doprowadzić do zmniejszenia tendencji stagflacyjnych; -budżet powinien być zrównoważony; -sposób finansowa-nia wydatków państwa, czy też poprzez emisję obligacji nie ma znaczenia (także z punktu widzenia inflacji); -finansowa-nie przy pomocy obligacji państwo-wych;